Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Welke dingen zijn toegestaan en wat is te 'werelds'?

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2012 10:02

Blijkbaar zag niemand deze plaatjes, dus haal ik het maar weg.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 16 dec 2012 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 12 dec 2012 17:06

Diamantje schreef:
Ja, sorry, ik vroeg het niet om irritant te doen ofzo, maar ik ben anders heel bang dat ik iets verkeerd doe.

Met wat voor Godsbeeld ben jij groot gebracht? Voor je Vader ben je toch niet bang?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 dec 2012 15:21

Voor hen die een moeilijke jeugd hebben gehad zoals ik, is het niet simpel om een goed beeld van je Vader te mogen hebben.

Los daarvan is het zo naar mijn mening dat als God Zich dan laat zien aan je hoe Hij is er verdriet en boosheid omhoog komt van de natuurlijke vader en moeder.

Ik kan hen alleen maar vergeven, en dat van harte!!

Hartelijke groet, en sterkte Diamantje:)

Groet:)

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ellentje1971 » 10 jan 2013 07:16

schaapje schreef:@Riska
Mij weerhoud het om te kijken omdat ik me kapot erger aan de leugens, boos en verdrietig wordt dat er zovelen voorgelogen worden, ik kan er absoluut niet tegen.
Lang geleden zag ik dit programma wel eens op een Engelse zender, dus ik had niet direct door waar die man mee bezig was.
Maar het lijkt op dit moment wel een epidemie van occulte programma's die overal opduiken. mensen smullen ervan, niet zo onbegrijpelijk als je wel in het hiernamaals gelooft, maar niet in de Waarheid.

helemaal mee eens schaapje!
Er zijn op het moment zoveel van die stomme occulte programma's op tv
en ik snap niet dat mensen daarin trappen in al die leugens!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 19 jan 2013 16:00

Wilsophie schreef:@Diamantje Waarom noem je jezelf zo?
En hoe oud ben je?

Mijn eerste vraag is omdat de Bijbel zegt dat de gelovige een parel in Gods hand is. Dat is iemand zonder aanzien des persoons. En eeuwigdurend want Rom 8 vers 38 zegt dat niets ons kan scheiden van de liefde Gods Welke is in Christus Jezus.
Paulus leert ook heel duidelijk dat alleen dingen "zondig" worden als de mens in zijn denken al dat plaatje erop plakt.
Als dansen een zonde is in jouw denken dat wordt het ook zonde en zal de aanklager je belasten met gedachten die je richten op de zonden, dat is geen stemmetje van de Heilige Geest , maar van satan.
God heeft totaal geen interesse wat jij doet met dat soort zaken. Het is te onbenullig voor woorden want voor Hem is niets onrein, omdat je gereinigd wordt van dag tot dag.
Je kùnt met deze zonden niet eens de hemel binnengaan, terwijl daar jouw positie is.
Je leven is verborgen met Christus in God ( Col 3 vers 3 ) .
De praktijk van alle dag is dat dergelijk denken je moet beheersen. Wij zijn niet veranderd naar ons lichaam of onze daden, maar wij zijn veranderd in ons denken.

En uit het denken komen de daden voort, dus dat is de volgorde.
Bidden of God je wilt behoeden kan natuurlijk geen kwaad, maar er staat geschreven dat de Heer voor ons bidt en pleit en dat Hij ons geeft alles wat we nodig hebben nog voordat wij het Hem vragen.
Wat te doen?
Staan op Zijn beloften en ik weet hoe moeilijk dat al is. Want satan belast ons maar al te graag met een kwaad geweten en met schuldgevoelens en met depressies die ons afhouden van de blijdschap die wij hebben in Christus Jezus.

Er zijn talloze voorbeelden in mijn leven, maar ieder mens is verschillend van aard en aanleg dus je moet zelf met Hem je weg gaan, onze voetjes worden nu eenmaal vuil in de wereld, maar daarom staat de bekende "voetwassing" zo goed beschreven. En Petrus zegt dan verontwaardigd: 'Nou Heer was me dan maar helemaal..." maar dat legt Hij dan ook uit dat het gaat om onze wandel hier in de wereld.

Bovendien reinigt Hij in dat verhaal met een linnen doek, dat is het kleed van de Hogepriester, m.a.w. het gaat hier niet over de kruisdood, maar over de positie en werk van de Here Jezus Christus NU!
Hij is onze parakletos, en onze Hogepriester. Vertrouw erop en dank Hem ervoor. Ik wens je wijsheid! :)

Hallo Will-Sophie,

Mijn nickname is Diamantje omdat, zoals ik al in het voorsteltopic had verteld, ik diamanten heel mooi vind. Ik gebruik op fora e.d. liever niet mijn echte naam. Ik ben 19 jaar (geboren op 2 augustus 1993).

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 19 jan 2013 16:06

[
Natuurlijk gaan we fouten maken, maar als eerste is belangrijk te weten dat God je hart aanziet. En alles wat fout gegaan is belijd je aan je Vader die vergeeft. 1 Joh.1:9.
Jezus maakt de paralel tussen een aardse vader en de hemelse Vader (Luc.11). Wij zouden toch ook niet willen dat onze kinderen niet durven te leven uit angst dat ze een fout maken?
(uiteraard ga ik hier van een wedergeboren mens uit, als dat onverhoopt niet het geval is de eerste prioriteit geloof, denk wat staat in Jes.64:6 en Heb.11:6.)

Gal.5: 13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
2 Kor.3:6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend....enz.

1 Joh.2:15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.

- begeerte van het vlees: je mag best op een geoorloofde manier genieten van eten, drinken en seks. Maar het mag je niet beheersen.
- begeerte van de ogen: je mag best genieten van kunst of andere mooie dingen, als het je maar niet beheerst.
- hoogmoed van het leven - je mag best geld hebben en carrière maken, aan sport of muziek doen e.d., maar laat je daardoor niet beheersen zodat het leidt tot trots en pronkzucht.

Je moet vanuit de context afleiden wat er bedoelt wordt met het woord 'wereld'. Het gaat hier niet over Gods schepping, maar over de wereld waar satan het hoofd van is, en waar de gevallen mens door beheerst wordt. Zie ook hoe satan Jezus in de woestijn verzocht met deze dingen. Mat.4.

Dus, ken je motieven! Doe je de dingen die je doet uit hoogmoed, zelfzucht, hebzucht ..... enz. of uit liefde?
Uiteraard niet bedoeld om zonden goed te praten bijv. ik deed overspel uit liefde voor die ander, of ik wil uit liefde mijn kind een mooi cadeau geven, maar omdat ik daar geen geld voor heb steel ik het maar o.i.d.[/quote]
Da's nou eens een mooi duidelijk antwoord, dank u wel!

Esther01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther01 » 22 jan 2013 21:51

Hoi Diamantje,

Ik begrijp jou vraag helemaal ik ben ong. net zo oud als je en heb me het veel afgevraagd.
Ik ben van huis uit zwaar gereformeerd opgevoed.
Helaas kan ik het met deze geloofsleer zelf niet vinden.
maar daar gaat het ook niet om het gaat om God wat Hij van ons vind en wij van Hem.

Er zijn bij God heel veel dingen toegestaan maar het ligt er aan hoe.

Dansen mag maar waarom wil je dansen ter ere van God? Of wil je dansen op een leuke plaat en ja dat er aan aantal vloeken in voor komen of dat het over sex gaat geen probleem.

Dat is het verschil! God wil dat je van hem houd en alles wat je doet ter ere van hem is.

En ja ik ondervind ook zelf dat dit zeer moeilijk is; dan denk ik ik wil die film graag zien.
maar in het trailer komt een vloek voor.
Eerst dacht ik oo dat is er maar 1. Dat valt wel mee.

Tot ik in de film zat ik zat me te ergeren in de bioscoop. Persoonlijk heb ik nu de keuze gemaakt
als er in het trailer al een vloek staat dat ik de film niet meer ga kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes Esther

106470

Berichtdoor 106470 » 17 jun 2013 09:45

Ik denk persoonlijk dat je heel ver kunt komen met je eigen geweten. Stel jezelf regelmatig de vraag bij je bezigheden of je denkt dat God er blij mee is, en maak dan je keuze. Je kan natuurlijk ook bidden, dan krijg je altijd een antwoord.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jun 2013 13:46

106470 schreef:Ik denk persoonlijk dat je heel ver kunt komen met je eigen geweten. Stel jezelf regelmatig de vraag bij je bezigheden of je denkt dat God er blij mee is, en maak dan je keuze. Je kan natuurlijk ook bidden, dan krijg je altijd een antwoord.

Volgens mij is ons geweten cultuur-historisch bepaald. Eigen geweten helpt dus niets als de bron niet goed is. Je afvragen of iets Gods Wil is in ons leven is wel goed: dus onderzoeken in de Bijbel en vervolgens in gebed.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

106470

Berichtdoor 106470 » 17 jun 2013 14:31

alexander91 schreef:Volgens mij is ons geweten cultuur-historisch bepaald. Eigen geweten helpt dus niets als de bron niet goed is. Je afvragen of iets Gods Wil is in ons leven is wel goed: dus onderzoeken in de Bijbel en vervolgens in gebed.

Een geweten kan ook aangeleerd zijn. Als jij geleerd hebt uit de Bijbel dat iets niet mag, kan je geweten je dat dus wel degelijk vertellen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 jun 2013 09:02

106470 schreef:Een geweten kan ook aangeleerd zijn. Als jij geleerd hebt uit de Bijbel dat iets niet mag, kan je geweten je dat dus wel degelijk vertellen.
Ja, maar als je die voorwaarde niet noemt, dan maak je de ruimte breder dan dat het is. Je geeft dus toe dat niet elk geweten goed hoeft te zijn. Dan komt de vraag vanzelf: is een geweten van een Christen beter dan die van een heiden? En twee: als dat al zo is: mogen we dat dan wel van onszelf zeggen? Want is dat geen verhoging van jezelf en een teken dat je het zelf ook wel kunt als je het juiste maar geleerd hebt?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

106470

Berichtdoor 106470 » 18 jun 2013 09:25

alexander91 schreef:Ja, maar als je die voorwaarde niet noemt, dan maak je de ruimte breder dan dat het is. Je geeft dus toe dat niet elk geweten goed hoeft te zijn. Dan komt de vraag vanzelf: is een geweten van een Christen beter dan die van een heiden? En twee: als dat al zo is: mogen we dat dan wel van onszelf zeggen? Want is dat geen verhoging van jezelf en een teken dat je het zelf ook wel kunt als je het juiste maar geleerd hebt?

Om het zo algemeen te stellen dat het geweten van iedere Christen beter is dan dat van iedere heiden, dat zou ik niet willen zeggen. Ook is de ene Christen de andere niet, en dat kan je ook zo stellen voor heidenen, al vind ik dat persoonlijk een nogal denigrerende benaming.

En wat is een 'goed' geweten? Ten tijde van de kruistochten waren mensen van mening dat ze moslims mochten afslachten in Gods naam. Hun geweten was waarschijnlijk aangeleerd door hun geloof. In die tijd waren vast ook 'heidenen' die het daar helemaal niet mee eens waren. Hebben die christenen dan een beter geweten omdat zij toevallig Christen zijn en hebben de heidenen een slechter geweten omdat ze dat niet zijn?

Dus, om te antwoorden op je vraag: ik vind dat het verschilt per persoon. Of je nu christelijk bent of niet, je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Je bent echt niet beter dan de rest door je geloof, maar door je daden. als je dat zou stellen, zou je inderdaad jezelf verhogen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:04

Riska schreef:Ik zou het heel simpel willen samenvatten.
Denk aan ouders.
Je weet precies wat ouders graag willen en wat ze niet fijn vinden. Ook waarmee je ouders zeker weten verdriet doet. Dat probeer je dus zoveel mogelijk te voorkomen.

Zo is het ook met God,
Hij zegt: "Als je van me houdt dan..." en vul dan zelf maar in wat je wel en niet zou doen...

Hij houdt in ieder geval van jou!

Je zult maar ouders hebben zoals zo velen, die alleen met zichzelf bezig zijn of in een vechtscheiding zitten, of zelfs die hun kinderen de dood in jagen.
Slecht advies hoor. Vele ouders in deze tijd vechten zogenaamd om hun kinderen, maar denken alleen aan zichzelf. Het zinnetje dat iets in het belang van het kind is, komt mijn strot uit!.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 okt 2013 06:09

Wilsophie schreef:Je zult maar ouders hebben zoals zo velen, die alleen met zichzelf bezig zijn of in een vechtscheiding zitten, of zelfs die hun kinderen de dood in jagen.

Waarom noemen we dit soort ouders slechte ouders? omdat we aanvoelen dat het zo niet moet. ergens hebben we weet van de Goede ouder. en we meten onze aardse ouders aan dat beeld.
als mensen zeggen dat ze nu eenmasal een slecht vadervbeeld hebben vanwege hun aardse vader, dan kan je in gesprek vragen naar wat hun beeld van een goede vader is. en hoe ze daartoe komen. God is geen extrapolatie van onze aardse vader, onze vaders zijn min of meer misvormde beelden van de perfecte Vader God.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 okt 2013 22:57

Diamantje schreef:Er is iets wat ik mij heel erg afvraag. Namelijk dit: in de Bijbel staan teksten als: 'Heb de wereld en hetgeen in de wereld is niet lief.' Maar hoe kan ik weten wat te 'werelds' is en wat wel mag? Welke dingen zou God wel goedkeuren en wat is niet toegestaan? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

Diamantje, je vraagt je af wat God niet of wel goed zou keuren, het is belangrijker te weten wat God wil dat je doet. Laat dat je uitgangspunt zijn. Ik weet wel wat God het liefst heeft dat je doet, je tot Hem bekeren. Als ik jou was zou ik mijn tijd hier eens aan besteden. Dan zegt de heilige Geest jou wel wat goed of fout is, tenminste, als jij dan je relatie met de Heere Jezus hoog in het vaandel hebt. Als je niet in Jezus geborgen bent is alles wat je doet om goed te doen ijdelheid, het leidt tot niets, ook als je met dergelijke vragen zoals deze komt. Gods prioriteit en de jouwe is je bekeren. Ga op je knieën en belijdt je zonden meisje en vraag of Hij in je leven wilt komen en over je wilt regeren. Hij staat met open armen op je te wachten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”