="Boaz"
Waar ik altijd moeite mee heb, is dat stalletje. Het staat simpelweg nergens in de Bijbel, en bovendien: welke man met een beetje gezond verstand laat zijn vrouw bevallen in een stal te midden van mest en vliegen? Dan ben je toch niet goed bij je hoofd??!
Jammer, dat we zo gauw de neiging hebben tot romantiseren..
' De herdertjes lage bij nachte..' Herdertjes... het waren kerels die vochten met leeuwen zo nodig..
' Hoe lijdt dit kindeke hier in de kou': Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.
Hoe vaak heb ik niet gehoord over het arme kindje Jezus: Hij kreeg goud, wierook en mirre bij zijn geboorte! Dat konden Jozef en Maria natuurlijk goed gebruiken toen ze naar Egypte moesten vluchten.
Er zijn helaas maar weinig echt mooie kertsliederen die Bijbelgetrouw zijn.
Ik heb er ook moeite mee, want het is niet waar.
Het was geen stal, het was een onderdeel van een herberg en ook die herberg komt aan de orde bij het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Het was trouwens op dezelfde plaats waar Rachel als herderin woonde, in de velden van Efratha, het meest vreemde vind ik wat ik deze week nog op de radio hoorde dat Jezus straatarm was.
DAt is niet waar, pappa Jozef zou in onze tijd een gerenommeerd aannemersbedrijf hebben en natuurlijk komt men dan aan met dat offer van duifjes van armelui, maar zelfs dat is te ontzenuwen.
Hij was absoluut niet arm en de geschenken aan Hem als koning waren dusdanig dat Hij nog rijker werd.
Ik kan er niet op ingaan, want dat duurt te lang.
Overigens ken ik Bijbelgetrouw kerstliederen. Maar ze zijn niet bekend helaas.
De mensen geloven liever in een arm willoos kindje dan in een Koningskind wat geboren werd in rijkdom met rechten op de troon in Jeruzalem. En eens zal men ontdekken dat dat arme kindje de hele wereld zal regeren.
Te beginnen in Jeruzalem.