Stille nacht, Heilige nacht,

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Stille nacht, Heilige nacht,

Berichtdoor Pasker » 26 dec 2011 17:34

mohamed schreef: De tempel die ik zie is geen tempel want Christus is de tempel van de stad Gods.

'....een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam.' (Op 21,22)

OP. 21:22 En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam. 23 En de stad heeft de zon en de maan niet van node, dat die haar beschijnen, want de heerlijkheid Gods verlicht haar en haar lamp is het Lam. 24 En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar; 25 en haar poorten zullen nooit gesloten worden des daags, want daar zal geen nacht zijn; 26 en de heerlijkheid en de eer der volken zullen in haar gebracht worden.

Waar plaats jij deze tempel welke ik blauw aangegeven heb?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 dec 2011 07:53

de kerk is inderdaad geen gebouw, maar het Lichaam van Christus met vele leden.
Alles draait om het geestelijke, niet het stoffelijke, daar was Israel destijds het zinnebeeldige voorbeeld van.
Vanaf Nicea is de wereld in de kerk gekomen, en ging de kerk mensen vervolgen, iets wat de ware kerk niet doet, maar juist ondergaat.
De ware kerk dient, ipv heerst.
de ware kerk staat voor Waarheid, geen verzinsels en menselijke toevoegingen.

Geestelijkheid en zuiverheid zijn ver te zoeken tegenwoordig.
2Cor 5:16 en 2 Cor 6:15

kerstmis, goede vrijdag, sacramenten (genademiddel ipv gedenkteken), zondagheiliging, allemaal ontstaan toen de wereld in de kerk kwam !
ben het dus grotendeels met Mohammed eens.

De rijkdom en schandalen van het Vaticaan zijn volledig tegengesteld aan de geboorte in een stal en de openbare vloek van Jezus' lichamelijke dood.
Vandaar ook de oproep in de bijbel aan hen die daar nog inzitten: Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar zonden!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 27 dec 2011 17:12

boer schreef: Vanaf Nicea is de wereld in de kerk gekomen, en ging de kerk mensen vervolgen, iets wat de ware kerk niet doet, maar juist ondergaat.

De rijkdom en schandalen van het Vaticaan zijn volledig tegengesteld aan de geboorte in een stal en de openbare vloek van Jezus' lichamelijke dood.
Vandaar ook de oproep in de bijbel aan hen die daar nog inzitten: Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar zonden!

Ja ja, Vanaf Nicea is de wereld in de kerk gekomen . . .
De "Wereld" staat dan natuurlijk voor de "zondaar" waarvoor in de zogenaamde "ware kerk" geen plaats meer is maar blijkbaar is er voor de zondaar nog wel plaats in de (R) Katholieke Kerk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 dec 2011 21:58

mohamed schreef: De tempel die ik zie is geen tempel want Christus is de tempel van de stad Gods.

'....een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam.' (Op 21,22)

Pasker schreef:OP. 21:22 En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam. 23 En de stad heeft de zon en de maan niet van node, dat die haar beschijnen, want de heerlijkheid Gods verlicht haar en haar lamp is het Lam. 24 En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar; 25 en haar poorten zullen nooit gesloten worden des daags, want daar zal geen nacht zijn; 26 en de heerlijkheid en de eer der volken zullen in haar gebracht worden.

Waar plaats jij deze tempel welke ik blauw aangegeven heb?

Er staat geschreven:

Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden? Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn. (2 Kor 6,16)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 31 dec 2011 09:58

mohamed schreef: OP. 21:22 En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam. 23 En de stad heeft de zon en de maan niet van node, dat die haar beschijnen, want de heerlijkheid Gods verlicht haar en haar lamp is het Lam. 24 En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar; 25 en haar poorten zullen nooit gesloten worden des daags, want daar zal geen nacht zijn; 26 en de heerlijkheid en de eer der volken zullen in haar gebracht worden.

Pasker vroeg: Waar plaats jij deze tempel welke ik blauw aangegeven heb?
mohamed schreef:Er staat geschreven:

Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden? Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn. (2 Kor 6,16)

Dat staat inderdaad geschreven @mohamed maar wat heeft dat te maken met mijn vraag? Of weet je het antwoord niet en denk je; laat ik maar een tekst met een "tempel" er in tussendoor gooien?
Het was toch jouw tekst die je aanhaalde mohamed of ga je met die nieuwe tekst je vorige tekst weer onderuit halen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2011 12:28

Pasker schreef:Dat staat inderdaad geschreven @mohamed maar wat heeft dat te maken met mijn vraag? Of weet je het antwoord niet en denk je; laat ik maar een tekst met een "tempel" er in tussendoor gooien?
Het was toch jouw tekst die je aanhaalde mohamed of ga je met die nieuwe tekst je vorige tekst weer onderuit halen?

Niet dat ik weet, want ik heb de Bijbel niet geschreven. Het antwoord op je vraag was en is: de plaats van de tempel Gods is onder de mensen.

Trouwens, aangezien er eveneens mensen in het door jou zo geliefde Rome wonen heb je nog een beetje gelijk ook! :mrgreen:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 31 dec 2011 17:51

mohamed schreef:Trouwens, aangezien er eveneens mensen in het door jou zo geliefde Rome wonen heb je nog een beetje gelijk ook! :mrgreen:

Misschien wel alhoewel het voor velen nog een steen des aanstoots is. Maar lezen we dan de door jou aangehaalde volgende tekst:
24 En de volken zullen bij haar licht wandelen en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid in haar; 25 en haar poorten zullen nooit gesloten worden des daags, want daar zal geen nacht zijn; 26 en de heerlijkheid en de eer der volken zullen in haar gebracht worden.
Dan zie ik als Christen dat de gemeente van Christus waaronder ook de koningen der aarde hun heerlijkheid daar in kunnen brengen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2011 18:10

Dan wordt niet Rome maar Parijs bedoeld want dat is de stad van het licht. :clown:

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 dec 2012 21:56

Afgezien van het gekissebis over de tekst zal het binnenkort weer wereldwijd gezongen worden.

Stille nacht Heilige nacht.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 dec 2012 10:58

Wie is het eens met de tekst:

Davids Zoon, lang verwacht,
die miljoenen eens zaligen zal
werd geboren in Bethlehems stal.
Hij, der schepselen Heer

Waar ik altijd moeite mee heb, is dat stalletje. Het staat simpelweg nergens in de Bijbel, en bovendien: welke man met een beetje gezond verstand laat zijn vrouw bevallen in een stal te midden van mest en vliegen? Dan ben je toch niet goed bij je hoofd??!

Jammer, dat we zo gauw de neiging hebben tot romantiseren..

' De herdertjes lage bij nachte..' Herdertjes... het waren kerels die vochten met leeuwen zo nodig..
' Hoe lijdt dit kindeke hier in de kou': Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.
Hoe vaak heb ik niet gehoord over het arme kindje Jezus: Hij kreeg goud, wierook en mirre bij zijn geboorte! Dat konden Jozef en Maria natuurlijk goed gebruiken toen ze naar Egypte moesten vluchten.

Er zijn helaas maar weinig echt mooie kertsliederen die Bijbelgetrouw zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 13:47

="Boaz"
Waar ik altijd moeite mee heb, is dat stalletje. Het staat simpelweg nergens in de Bijbel, en bovendien: welke man met een beetje gezond verstand laat zijn vrouw bevallen in een stal te midden van mest en vliegen? Dan ben je toch niet goed bij je hoofd??!

Jammer, dat we zo gauw de neiging hebben tot romantiseren..

' De herdertjes lage bij nachte..' Herdertjes... het waren kerels die vochten met leeuwen zo nodig..
' Hoe lijdt dit kindeke hier in de kou': Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.
Hoe vaak heb ik niet gehoord over het arme kindje Jezus: Hij kreeg goud, wierook en mirre bij zijn geboorte! Dat konden Jozef en Maria natuurlijk goed gebruiken toen ze naar Egypte moesten vluchten.

Er zijn helaas maar weinig echt mooie kertsliederen die Bijbelgetrouw zijn.

Ik heb er ook moeite mee, want het is niet waar.
Het was geen stal, het was een onderdeel van een herberg en ook die herberg komt aan de orde bij het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Het was trouwens op dezelfde plaats waar Rachel als herderin woonde, in de velden van Efratha, het meest vreemde vind ik wat ik deze week nog op de radio hoorde dat Jezus straatarm was.
DAt is niet waar, pappa Jozef zou in onze tijd een gerenommeerd aannemersbedrijf hebben en natuurlijk komt men dan aan met dat offer van duifjes van armelui, maar zelfs dat is te ontzenuwen.

Hij was absoluut niet arm en de geschenken aan Hem als koning waren dusdanig dat Hij nog rijker werd.
Ik kan er niet op ingaan, want dat duurt te lang.

Overigens ken ik Bijbelgetrouw kerstliederen. Maar ze zijn niet bekend helaas.
De mensen geloven liever in een arm willoos kindje dan in een Koningskind wat geboren werd in rijkdom met rechten op de troon in Jeruzalem. En eens zal men ontdekken dat dat arme kindje de hele wereld zal regeren.
Te beginnen in Jeruzalem.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 13:54

Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.[Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.

Ik weet niet wanneer het feest is, maar vanuit de BIjbel is heel goed uit te rekenen wanneer het Paaslam "in huis" kwam en dat was de 10e nisan, vergelijkbaar met onze maand april.

Het is nooit vriezend koud, behalve toen ik er was, toen sneeuwde het in Jordanië en de chauffeur had nog nooit sneeuw gezien, dus moesten wij alsnog petten en dassen en handschoenen kopen.
:wink: :wink:

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 04 dec 2012 18:20

Wilsophie schreef:Boaz:
(...) Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam.[Jezus is waarschijnlijk rond Loofhuttenfeest geboren, het weer is dan nog erg aangenaam. (...)

Wilsophie:
Ik weet niet wanneer het feest is, maar vanuit de BIjbel is heel goed uit te rekenen wanneer het Paaslam "in huis" kwam en dat was de 10e nisan, vergelijkbaar met onze maand april.

Het is nooit vriezend koud, behalve toen ik er was, toen sneeuwde het in Jordanië en de chauffeur had nog nooit sneeuw gezien, dus moesten wij alsnog petten en dassen en handschoenen kopen.
:wink: :wink:

Ja, maar dat is dus niet de tijd waarin wij Kerstmis vieren maar Pasen, al houden we ons niet aan de datums zoals die in de Joodse kalender gelden.
Het Loofhuttenfeest is in het najaar, volgens onze kalender in september of oktober.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 19:33

Hoe kom je erbij dat het op het Loofhuttenfeest is?
Als je ervan uit gaat dat "het huis" in de Bijbel altijd het huis Israël is, en het Paaslam kwam op 10 nisan in huis dan lijkt het mij typologisch niet zo vreemd dat het in April is. Maar goed, zo belangrijk is het verder niet.
Het gaat meer om de fantasie rond het stalletje. En de os en de ezel.
Ik heb begrepen dat de vertaling van het woord "kribbe" inderdaad een veevoederbak is.
Als je gelooft dat Zijn eerste komst in vernedering als Zoon des mensen een afschijnsel is van de Zoon des Mensen Die komt in Heerlijkheid, dan zouden de herders staan voor een gelovige natie Israël en de engelen voor de Gemeente.

In ieder geval werd de hele wereld beschreven in Zijn komst en dat zal in de toekomst gebeuren niet door de Zoon des Mensen, maar door de "the man of sin", de maitreya.

Weer zie je in Lucas 2 het linnen van de Hogepriester in vers 7 en dat de engelen het nieuwe verbond aankondigde in vers 10.
Wonderlijk is dat Jozef optrok vanuit Galilea naar Judea tot de stad Davids wat geen Jeruzalem is maar Broodhuis.l
Bethlehem.
Typologisch was er zoals altijd een engels des Heeren als Eerste, en pas daarna de legermacht van tienduizenden van engelen, wat ook staat bij Zijn wederkomst. Hier wordt het getal niet genoemd daar wel.
Ik denk dat in de Bijbel de Engels des Heeren altijd Jehovah Zelf is.
Opmerkelijk dat in Mattheus het evangelie over het Koningschap erbij wordt vermeld dat Jozef de zoon van DAvid was , dus de rechthebber op de troon.

Mattheus belicht dan ook de komst van de 2 magiërs uit het rijk der Parthen en wordt Herodes die een Edomiet was genoemd.

IN Mattheus 2 vers 11 wordt helemaal niet gesproken van een stal, maar van een huis, zie vers 11. Niets over dieren of een kribbe.
En promt verscheen Jehovah als Engel des Heeren en werden ze verzocht naar Egypte te gaan.
Het is precies zoals het met die andere Jozef ging. Want uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Ik meen dat de velden van Efratha dezelfde zijn als waar Rachel haar zoon baarde en stierf.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 20:22

Ik heb het topic nu pas even terug gelezen en het gaat hoofdzakelijk over de term "Davids Zoon" lang verwacht.
Ik weet niet wie de auteur is van dit lied, maar het lijkt me dat het gaat over Zijn komst in vernedering en dan is het verleden tijd, dus WERD geboren.
Maar tevens heeft de auteur goed begrepen dat het ook gaat over Zijn komst wanneer Hij Zijn Koninkrijk zal vestigen op aarde te beginnen bij Jeruzalem.
Dat de engelen ( als gemeente) en de herders ( als Israël een grote rol spelen lijkt me duidelijk, want de geslachtslijn van David , de koninklijke lijn staat centraal in het lied.

Nazareth was de meest verachte plaats in de verachte provincit Galilea en Hij was dus de onwaardigste onder de mensen, en dat Mattheus spreekt als enige evangelist over de 2 Wijzen verklaart dat het alles te maken heeft met Zijn Koningschap, zij vroegen ook niet naar de Verlosser, maar naar de Koning.
Ook deze evangelist spreekt over Zijn vlucht naar het buitenland een typering over de huidige bedeling.
Een verwerping door de Joden wordt geillustreerd in Zijn geboorte als Nazirener als verachte plaats.
In Mattheus 2 vers 19 -21 wordt als enige plaats in het NT Palestina "het land Israël" genoemd.

Het is immers allemaal nog toekomst, Dalethvav schrijft dat ook ergens heel duidelijk over Zijn komst op de Olijfberg, als rechthebber op de troon, als Zoon van Jozef, Jozef, gij zone Davids.

De hele geschiedenis illustreert een verwerping door het Joodse volk en Zijn aanvaarding door de heidenen.
Hij wordt dan ook geboren in het hart van een gelovige en dat heet dan wedergeboorte.

Ik geloof dat Elia alsnog in de toekomst met Mozes als heraut Zijn 2e komst zal aankondigen en is JOhannes de Doper een type ervan, want ook Mattheus beschrijft Johannes als koninklijke heraut.
Hij preekt immers in Judea. NIet in Jeruzalem, maar in de woestijn, hij preekt tot het verbondsvolk.
De 2 getuigen zullen ook eerst prediken aan de 12 stammen, allemaal voorbereidingen op de komst van het koninkrijk op aarde dus "wordt geboren" is een verborgenheid van dat koninkrijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”