Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor parkiet » 28 nov 2012 23:14

ajl, ik leg eten altijd op een bordje tegenwoordig. In het begin met de rapley legde ik het wel op tafel, maar nu al eh... een hele poos, gewoon op een bordje. Hier meppen ze niet zo gauw op het eten ofzo, als ze dat wel deden was dat wat mij betreft een teken dat ze uitgegeten waren. Ik vind wel dat als ze leren eten, ze het eten dan op mogen eten of het ontdekken door te voelen/kijken etc, maar gooien en meppen en klooien is gewoon niet de bedoeling met eten.
Beleg, hmmm, ik laat ze zelf kiezen. Qua hartig heb ik gewone kaas, sandwichspread en soms verse kaas (zuivelspread). Als ik geen zin heb in teveel geplak en geklooi, dan doe ik het broodje dubbel en dan nog doormidden, dan heeft ze twee dubbele kwartjes zegmaar. Ik vind smeerbaar beleg bij dreumes wel het handigst, dat blijft tenminste op haar brood (maar ja, alles wat smeerbaar is plakt). Verder is mijn dreumes nogal bestek-lievend aangelegd =D>

LauraC, goede aankoop. Misschien kun je ook proberen te duodragen (of zal dat niet lukken met twee ergo's?)

ppm, sterkte in de kou!

Jannoek, hoe is het ondertussen met Floris?

Mijn dreumes was weer onrustig en wakker vanavond. Op den duur vroeg ik haar eens of ze naar bed wilde, krijg ik een heel enthousiast 'jaaaaa' als reactie :lol: . En het klopt dan nog ook he, ze is gewoon lekker gaan slapen zonder mopperen :D
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 nov 2012 10:06

Cornelia en Haai, als ze nu al boekjes lezen, sommen maken, etc,
hoe moet dat dan in groep 3 later? Gaan ze zich niet vervelen dan ofzo?
Dan kunnen ze wel altijd extra opdrachten krijgen, maar dan lijkt mij een klas overslaan een betere oplossing.

Mijn nichtje heeft ook net een klas overgeslagen.
Zit nu in groep 3 ipv groep 2. Maar is net getest en heeft het niveau van groep 4 en een half.
Stel dat zij haar gewoon in groep 2 hadden laten zitten, dan zat ze daar toch helemaal niet op haar plaats?

Zal per kind wel verschillen wat verstandig is.

Ik zie wel wat ze verstandig vinden voor mijn meid.
Ik ben iig wel blij hoe ze er bij ons op school mee omgaan.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 29 nov 2012 10:53

@parkiet: heb wel een youtube filmpje gezien van een vrouw die haar 2ling droeg met 2 ergo's. Ik ga het iig proberen ;-)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 nov 2012 18:52

AikonGirl schreef:Cornelia en Haai, als ze nu al boekjes lezen, sommen maken, etc,
Dan kunnen ze wel altijd extra opdrachten krijgen, maar dan lijkt mij een klas overslaan een betere oplossing.

Zit nu in groep 3 ipv groep 2. Maar is net getest en heeft het niveau van groep 4 en een half.
Stel dat zij haar gewoon in groep 2 hadden laten zitten, dan zat ze daar toch helemaal niet op haar plaats?

AG: is jullie dochter neit ook van januari? oid??? dan noem ik het nieth elemaal overslaan, ik noem dit een versnelling. Juul dr klasgenoot is 21 dagen ouder :) die is nl van 31 december.
Wat wel een nadeel is dat wanneer er nu iemand blijft zitten en bij haar in de klas komt het leeftijdsverschil ruim 2,5 jaar zal zijn, maar jah, mijn dochter gaat in de groep hoger beter op haar plek zitten.

k zie op zwemles hetzelfde meisje wat we ook thuis zien, en op school is dat echt een enorm verschil.

Oooh, nu nummer twee die er alle uitgooit, hij wilde al niet eten, maar hij is desondanks heel vrolijk, hopelijk dezelfde vorm als j die was verder goed te pruimen.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 29 nov 2012 20:28

LauraC schreef:@parkiet: heb wel een youtube filmpje gezien van een vrouw die haar 2ling droeg met 2 ergo's. Ik ga het iig proberen ;-)

Ah leuk! Ik ken iemand die haar tweeling samendroeg, tot ze een jaar of twee waren, op de rug met een drager zoals de ergo, en voor met een doek.

ppm, zieken bij jou dus, beterschap!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 nov 2012 20:39

Tjonge het heerst volgens mij, die buikgriep.
Ook hier heeft het toegeslagen, bij Frederiek. Zo zielig. Ze zag al zo wit toen ik haar ophaalde, en ze at maar 1 hap macaroni, terwijl ze dat altijd zo goed eet. Bij mijn ouders gaf ze over, thuis weer en in bed ook al 2 keer.
Nu maar hopen dat het niet overslaat op ons, al is het dan weer een voordeel dat het bijna weekend is :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 30 nov 2012 09:24

AikonGirl schreef:Cornelia en Haai, als ze nu al boekjes lezen, sommen maken, etc,

Ik vind het vooral de verantwoordelijkheid van school om het leuk te houden. Op 'onze' school hebben ze veel extra werk ontwikkeld, ze zijn bezig met een topklasje. Dat vind ik een goede zaak. En misschien kunnen we het ook niet altijd tegen houden, maar zolang ze het nog leuk vindt op school, willen we haar graag in haar eigen klas laten.
Ik denk ook wel een beetje vooruit. Met tien jaar van de basisschool af, met 16 van het voortgezet onderwijs...Ik vind dat niet echt ideaal. Onze oudste zit nu op het v.o in de eerste, hij wordt in febr. 12. Hij baalt er best weleens van dat hij altijd de jongste/kleinste is...Al redt hij het prima in de groep en op school.
Het blijft gewoon lastig om een keuze te maken, vind ik, omdat je gewoon niet in de toekomst kunt kijken.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 30 nov 2012 09:25

Hier trouwens ook de hele week al kinderen ziek. Drie van de vier vandaag! We maken er maar een gezellig hang-dagje van.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 01 dec 2012 23:51

hier rollen we ook van de ene ziekte in de andere. Eerst buikgriep toen die nog maar net over was de gewone griep en verkouden. En nu heeft H de waterpokken. Schiet allemaal niet zo op hier. Hoop dat E nog niet de waterpokken krijgt.

Ik heb vorige keren allemaal meegelezen over versnellen/overslaan. Daar is op dit moment nog geen sprake van op pz. Maar ik vraag het me af als ze op school komt. Ik weet niet of het normaal is als een kind van (bijna) 3 al tot 20 telt en ook de cijfers herkent, haar naam kan schrijven en ook een heel aantal letters herkend. Aardig overweg kan met spellen op mobiele telefoon. Duplo niet zo leuk vind en liever net lego speelt. Ik vind het nu wel leuk, maar vraag me af hoe dat verder gaat.
Het is niet zo dat we d'r pushen ofzo maar ze is gewoon heel nieuwsgierig.
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 dec 2012 08:56

ik denk dat dat eerlijk gezegd tegenwoordig niet zo heel apart meer is.. ik zie steeds meer kinderen die zich op die leeftijd al zo ontwikkeld hebben..

manoël is 2 jaar en 4 maand en die kent en herkent alle letters.. telt tot 15.. herkent alle cijfers.. kan de s en de m schrijven.. kan ook goed overweg met spellen op de iphone.. praat ontzettend goed.. kent veel tegenstellingen.. gebruikt ik, jou, wij enz goed... .. zn woordenschat is enorm groot.. enz

het lijkt wel of de kinderen tegenwoordig gewoon een stuk slimmer zijn :wink:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 dec 2012 11:15

Pas had ik het hier over met een vrouw van rond de 80 jaar het is heel normaal dat kinderen nu veel sneller zijn dan vroeger.
Toen werd een kindje gevoed en verschoont en voor de rest lag het in bed/box omdat er gewoon geen tijd was om boekjes te lezen enz.
En dat kan nu tegenwoordig wel we zijn niet druk meer in het huishouden (zoals vroeger toen er nog geen wasmachines,stofzuigers enz waren)

Nina weet ook precies hoe onze telefoons werken maar ja niet zo gek tegenwoordig heeft iedereen ze...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 dec 2012 11:26

precies, dat denk ik ook.. misschien moeten ze dan meer aanpassen in wat ze in groep 1 en 2 doen, dan te laten versnellen :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 dec 2012 14:04

trijntjejohanna schreef:precies, dat denk ik ook.. misschien moeten ze dan meer aanpassen in wat ze in groep 1 en 2 doen, dan te laten versnellen :wink:

ehm.... in het onderwijs zien we kinderen die als drie jarige stabiliseren. Op school worden andere vaardigheden geprikkeld die ze nog niet zo enorm hebben ontwikkeld.
Dingen zoals cijfers herkennen en letters is hetzelfde als huis een huis noemen. Dat noem je inprenting. Het ene kind kan dat wel, de ander niet.
Het is niet zo dat een kind ook daadwerkelijkw eet wat nou 15 is, en hoeveel dat is, en dat 15 meer is dan 13. Dan zijn ze daadwerkelijk functioneel bezig.
J kon ook al heel snel haar naam schijven. M herkent zijn naam als het ergens staat geschreven. Ik versta ook dat onder inprenting, dus.. die tekens achter elkaar is M. Maar niet dat hij daadwerkelijk kan lezen met de letters.
J kent al zeker anderhalf jaar diverse letters, maar nu leest ze pas. Ik zeg pas, want bij mij in de klas kennen kinderen geen letters, in een half jaar later lezen ze.
Het zegt dus heeelemaal niks.
Plus, tevroeg aanbieden van letters terwijl je kind er nog neit aan toe is, kan dyslexie veroorzaken wordt gezegd door een aantal hoogleraren. Je moet het zo zien. De hersenen van een kind zijn allemaal kasten met laatjes, Wanneer een kind toe is aan een ontwikkeling, dus letters gaat die kast open en kan er alles in. Maar zodra een kind er nog neit aan toe is, gaat het in een 'verkeerde' kast en weet een kind niet goed waar hij het vandaan moet halen omdat het niet allemaal 'goed' is opgeborgen. Volgens die mensen. Klonk wel heel logisch :) maar of het waar is weet ik natuurlijk niet.

Ik zie gemiddeld dat er niet meer slimmere kinderen zijn dan voorgaande jaren. In de ene groep zitten er meer dan in een ander.
Hier ook een jongetje wat veel telt en denkt te lezen :) levert erg grappige taferelen op. Hij doet alles wat J ook doet. Denk zelf als J er niet zo mee bezig was, M ook weinig tot niks daarvan oppakte omdat we het ook niet noemden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 dec 2012 14:33

Ben ik nu de enige die zich erover verbaasd hoe graag ouders willen dat hun kind versneld? Ik vraag mij nl af in hoeverre die kinderen nl echt slim zijn ( en later VWO/gymnasium gaan volgen) of dat het gewoon bijdehante kinderen zijn die veel oppikken.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 dec 2012 14:39

ajl schreef:Ben ik nu de enige die zich erover verbaasd hoe graag ouders willen dat hun kind versneld? Ik vraag mij nl af in hoeverre die kinderen nl echt slim zijn ( en later VWO/gymnasium gaan volgen) of dat het gewoon bijdehante kinderen zijn die veel oppikken.

Ik ben het met je eens... Als ik nu al zie wat Nina oppikt gaat kan ze ineens naar groep drie als ze 4 jaar oud is :lol:

Terug naar “Archief”