trijntjejohanna schreef:precies, dat denk ik ook.. misschien moeten ze dan meer aanpassen in wat ze in groep 1 en 2 doen, dan te laten versnellen

ehm.... in het onderwijs zien we kinderen die als drie jarige stabiliseren. Op school worden andere vaardigheden geprikkeld die ze nog niet zo enorm hebben ontwikkeld.
Dingen zoals cijfers herkennen en letters is hetzelfde als huis een huis noemen. Dat noem je inprenting. Het ene kind kan dat wel, de ander niet.
Het is niet zo dat een kind ook daadwerkelijkw eet wat nou 15 is, en hoeveel dat is, en dat 15 meer is dan 13. Dan zijn ze daadwerkelijk functioneel bezig.
J kon ook al heel snel haar naam schijven. M herkent zijn naam als het ergens staat geschreven. Ik versta ook dat onder inprenting, dus.. die tekens achter elkaar is M. Maar niet dat hij daadwerkelijk kan lezen met de letters.
J kent al zeker anderhalf jaar diverse letters, maar nu leest ze pas. Ik zeg pas, want bij mij in de klas kennen kinderen geen letters, in een half jaar later lezen ze.
Het zegt dus heeelemaal niks.
Plus, tevroeg aanbieden van letters terwijl je kind er nog neit aan toe is, kan dyslexie veroorzaken wordt gezegd door een aantal hoogleraren. Je moet het zo zien. De hersenen van een kind zijn allemaal kasten met laatjes, Wanneer een kind toe is aan een ontwikkeling, dus letters gaat die kast open en kan er alles in. Maar zodra een kind er nog neit aan toe is, gaat het in een 'verkeerde' kast en weet een kind niet goed waar hij het vandaan moet halen omdat het niet allemaal 'goed' is opgeborgen. Volgens die mensen. Klonk wel heel logisch

maar of het waar is weet ik natuurlijk niet.
Ik zie gemiddeld dat er niet meer slimmere kinderen zijn dan voorgaande jaren. In de ene groep zitten er meer dan in een ander.
Hier ook een jongetje wat veel telt en denkt te lezen

levert erg grappige taferelen op. Hij doet alles wat J ook doet. Denk zelf als J er niet zo mee bezig was, M ook weinig tot niks daarvan oppakte omdat we het ook niet noemden.