Poolrev schreef:Aragorn schreef:knip
Tuurlijk is dat zo, maar ik doel er vooral op dat de evangelische gemeentes zo groeien ten koste van andere kerkelijke gemeentes.
Wat bedoel je hiermee? Als andere kerken harder groeien betekent dat kerken die niet hard groeien een gat laten liggen. Bovendien kun je niet echt over ten koste van spreken als ze naar de kerk blijven gaan, ze blijven lid van het zelfde Lichaam. Als kerkelijk nederland leegloopt zeg je toch ook niet dat onchristelijke nederland ze iets niet goed doet, en dat het daardoor tenkoste gaat van de kerken. Welnee dan mankeert er gewoon iets aan de uitstraling van de kerken.
Vind dit heel erg opvallend en eigenlijk geen goed teken. Als ze nou groeiden ten koste van de 'wereld' dan is het wat anders, maar dat is absoluut niet het geval. En daar draagt de EOjd ook aan bij.
Ik snap nog steed je hele redenatie niet. Je wekt hier de indruk dat je evangelische kerken niet als christelijk ziet. Als het onterecht is dat evangelische kerken harder groeien, (is dat wel zo btw?) mag je mij dat uitleggen
Moeten we dan maar allemaal onze eigen godsdienst 'maken' omdat we het niet kunnen vinden met de bestaande kerken? denk het niet, is absoluut niet Bijbels. Ik zou zeggen bid tot God of Hij de kerk van binnen uit wil vernieuwen.
Ik zie ff niet wat dit met je post tot nu toe te maken heeft.
Ik vind je hele post eigenlijk vreemd omdat je evangelisch en reformatorisch tegenover elkaar zet. Kerk en wereld hoor je tegenover elkaar te zetten, niet kerken onderling.