Het klopt niet... Maar ik wil niet weten dát het niet klopt.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Het klopt niet... Maar ik wil niet weten dát het niet kl

Berichtdoor parsifal » 23 nov 2012 07:58

Toen ik net in Stockholm woonde, ging ik naar een Bijbelstudiegroep van de kerk. In het eerste half jaar was er een Amerikaanse, die niet met de Bijbel was opgegroeid, maar er meer van wilde weten en nu ze in het buitenland was en niet met haar normale omgeving werd geconfronteerd had ze maar eens stappen gezet en gegoogled naar engelstalige bijbelstudies. Als MIT studente is ze ook niet bepaald dom.

Het goede van haar bij de groep hebben was dat ze geinteresseerd was in de antwoorden, dus niet aanvallend, maar echt wel door bleef vragen als antwoorden goedkoop waren. Deze kritische houding heeft mij ook veel geleerd en ik heb geprobeerd deze over te nemen. Stel maar vragen en probeer niet je vrome gezicht te redden. Soms kunnen we de antwoorden niet te weten komen, maar er naar zoeken is nooit verkeerd en het Christendom (en de Bijbel) staat op waarheid, dus doorvragen kan geen kwaad. Onze interpretaties moeten er soms wel aan geloven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 nov 2012 08:51

Janvanverweg schreef:als mens willen we God snappen :) we willen weten hoe en waarom Hij de dingen doet die hij doet.
(...)
Het gaat niet of we God en zijn akties snappen, maar of we Hem vertrouwen! en vertrouwen komt door omgang met God.

Dat is bepaald de clou NIET van dit topic.
Mijn vertrouwen in God is er niet minder om, maar juist dit soort blinddoekjes die jij noemt, wil ik eens weg laten.
Hoewel zelfs de Bijbel moeite doet om ons God te laten begrijpen door Hem letterlijk handen en voeten en andere llichaamsdelen te geven (Gods oog, zijn rechterhand, de aden, zijn voeten enz) is God natuurlijk zo onbevatbaar zo onbeschrijfelijk. God is een alomtegenwoordig Opperwezen, een Vader, een Moeder, een Alles.

Maar daar gaat het even niet over.

Het gaat over zoveel dingen in de bijbel die hgewoon niet kunnen kloppen.
Hoeveel kronkels hebben we wel niet bedacht over de drie dagen en de drie nachten, over de zondvloed (ook in China?) over de torenbouw van Babel en het ontstaan van Frans Duits en Engels...

Hoe graag ik ook zou willen, het klopt niet...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 nov 2012 10:41

JeeWee schreef:Het kan haast niet anders of het moet voor anderen ook herkenbaar zijn. Je leest de bijbel of je hoort er over in de kerk en je denkt: "dit kan dus gewoon niet".

Wij hebben net een prekenserie over de 6 scheppingsdagen gehad. De dominee is niet dom maar dit was tenenkrommend. Nee, ook hij zei al niet meer hardop dat de aarde 6000 jaar oud is.

Soms word ik er gek van, van al die vragen waar ik een verklaring voor zou willen weten. En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.
De struisvogel...
En zo lang om de clou te vinden heb je nou ook weer niet..
Leuk hoor: op zondag zitten er hier in Onze stad toch wel zo'n 2000 mensen in verschillende kerken. En dus 75.000 mensen niet.

Zij zijn gek en wij weten het... pffff

Als de dominee zich had verdiept in de woorden die staan voor scheppen, maken en formeren, had hij ontdekt dat niet alles geschapen is.
En zeker niet in 6 dagen.
Dat had hij ontdekt uit latere teksten uit de Bijbel dat de aarde in 6 dagen werd toebereid.
En zolang men iets niet durft te doorbreken in vastgeroeste mythen zal dat nooit anders worden.
Dat is niet zo erg, maar ga dan niet met gezag op een kansel staan.

De aarde is miljoenen jaren ouder, we weten het niet, maar het blijkt uit de fossielen en onderzoeken die gedaan zijn en zo dom is de mens nu ook weer niet.
Wanneer "in den beginne" was verklaart de Bijbel niet. In beginsel werd de aarde en de 2 hemelen geschapen, en had er nu maar gestaan en toen is er heel wat gebeurd in jaren en jaren en was er al een geschapen wereld, maar met die wereld is het mis gegaan en later wordt verklaard hoe dat is gebeurd. Ik meen in Ez. 18.
Er was een opstand ontstaan in de hemel der hemelen en God vervloekte die hoogste cherub en smeet hem eruit.
De aarde werd tohu wah bohu meen ik dat er staat.
Woest en ledig vertaald.
Maar de Geest Gods zweefde over de wateren en toen begon de toebereiding waarbij de aarde en de 2 hemelen in tact bleven maar omdat het onder water was gelopen vanwege dat oordeel, moest er eerst schoon schip gemaakt worden en moest al dat water weglopen via de poorten en de Bermudadriehoek enz...
God zou immers het licht laten schijnen uit de duisternis, welnu het was duisternis toen .... ( 2 Kor. 4 vers 6)
Dus werd Adam uit die aarde genomen die ooit geoordeeld was, het was geen andere aarde, dus droeg Adam al een oordeel in zich en was hij niet aan God gelijk. Dat wist satan heel goed.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2012 11:06

Het helpt natuurlijk ook niet dat er in de Bijbel vaak wordt gereageerd op de situatie destijds. Tenminste, ik meen dat ik dat ooit heb gelezen; verbeter me gerust als ik het mis heb.

Maar goed, er zouden dus dingen in de Bijbel staan die alleen te begrijpen zijn als je de politieke, sociale, religieuze situatie van de tijd kent. Nu zijn er gelukkig getalenteerde historici die veel van die situaties weer bij elkaar weten te puzzelen, maar als de details verloren zijn gegaan moet je op een gegeven moment zeggen: volgens mij is dit een sneer naar een schandaal destijds, maar welk schandaal? Geen idee.

Dat is trouwens sowieso een zeer werkelijk probleem als je teksten schrijft. Ik wil zelf soms ook hele spitsvondige dingen in mijn vertaalwerk opnemen, maar bedenk me dan dat mensen over een jaar die grap of verwijzing niet meer zullen begrijpen. Of tien jaar. Laat staan na 2000 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 23 nov 2012 11:45

JeeWee schreef:
Het gaat over zoveel dingen in de bijbel die hgewoon niet kunnen kloppen.
Hoeveel kronkels hebben we wel niet bedacht over de drie dagen en de drie nachten, over de zondvloed (ook in China?) over de torenbouw van Babel en het ontstaan van Frans Duits en Engels...

Hoe graag ik ook zou willen, het klopt niet...

Het ligt er voor een groot deel ook aan wat je gedachten zijn over goddelijke inspiratie.
Heeft God de Bijbelschrijvers als 'typemachine' (mechanische inspiratie) gebruikt of slechts enkele gedachten geopenbaard aan de Bijbelschrijvers (dynamische inspiratie) (3e = organisch: zelfstandige schrijvers die geleid werden door God)

Met het 1e heb ik niet zoveel. Ik vind het nogal Islamitisch overkomen en dat is juist nooit het belijden van de kerk geweest. Daarnaast kom je in de knel met zaken "die niet kloppen". Heeft God die fout gemaakt, nee dat kan niet, dus is het zoals het er staat, maar dat kan ook niet.

In het 2e geval gaat het om de grondgedachten van de teksten die een goddelijke oorsprong heeft. Voor de rest is het de menselijke verbeelding/aankleding. Dat lijkt mij een gezonde manier om toch te kunnen spreken van inspiratie (Bijbel blijft Woord van God) en zaken die nu feitelijk onjuist (b)lijken te zijn.
Bovendien geeft je dit de ruimte om allerlei zaken nuchter te bekijken: bijv. chronologie van Jezus in het graf: ik vind het geen probleem om te moeten erkennen dat er tussen de evangeliën verschil zit tussen het moment van balsem kopen. Ik hoef dan niet om de boel te harmoniseren (wat ook geen recht doet aan de bedoelingen van de verschillende auteurs) een tweede feestdag in te planten, die ik dan ook sabbat noem.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 nov 2012 09:46

Weet je wat het is, ik denk dat heel veel gelovigen niet durven twijfelen aan het scheppingsverhaal, Jona in de vis of zelfs de herkauwende haas, omdat je dan de vraag krijgt: 'maar als dàt niet waar is, is het leven, de dood en de opstanding van Jezus dan wèl waar?'

Dat is heel bedreigend.

Toch moet je daar wèl over nadenken. Twijfels wegstoppen en niet onder ogen durven zien, is geen teken van geloof, maar angst. En we hebben onze hersencellen toch niet voor niets gekregen?

Nee, ik geloof niet dat de wereld in 6 dagen geschapen is. Ik geloof dat m.n. het eerste scheppingsverhaal een lofzang is op de Schepper, en hoe goed en hoe mooi God alles gemaakt heeft. Het heeft zelfs de structuur van een lied, met strofen en een refrein.
Veel belangrijker dan de historische correctheid van het verhaal is volgens mij, dat je die schoonheid ziet en die verwondering deelt met de schrijver van dit verhaal. En dat je de Schepper in de schepping herkent.
Ik geloof dus het scheppingsverhaal. Niet historisch, maar wèl de boodschap!

(En ja, ik geloof wèl in het historische leven, dood en opstanding van Jezus.)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 nov 2012 10:53

Geloof je dan ook dat Hij daarna verhoogd is en gezet is in de Hemel aan de rechterhand van de Vader en dat Hij de titels heeft ontvangen van Christus, Hogepriester naar de ordening van Melchizédek en tot de Erfgenaam van alle dingen. ( tapantha=het heelal)?
Geloof je dan ook dat Hij nu een werk doet aan de gelovigen van nu?

Ik zal mijn vragen toelichten.

We zijn doorgaans gewend te zeggen dat het erom gaat dat we de Heer zouden leren kennen en dat het niet primair om de leer gaat. Dat is ook zo, maar meestal worden zulke uitspraken gebruikt om de leer aan de kant te schuiven.
Men predikt de Heer en zegt in gemeenschap met Hem te leven.
Dikwijls gaat het dan om een heer die men zelf bedacht heeft.
Natuurlijk slaat men de Bijbel daarbij open, maar meestal worden slechts een paar verzen gebruikt om een hele filosofie te onderbouwen.

Een Bijbelgedeelte wordt gelezen en overdacht. Men vraagt zich af waar het over gaat en wat men ermee kan. “Welke les kan ik hieruit trekken? Wat is de praktische toepassing ervan voor mijn dagelijkse leven?” In alle gevallen gaat het over de mens zelf. Toch zijn er nogal wat Bijbelgedeelten die helemaal niet over ons gaan. Als je bij ieder Schriftgedeelte die vragen stelt, dan kom je nergens. Je vraagt je op school toch ook niet steeds af wat de meester jou met de geboden stof wil leren, hoe je die stof kunt toepassen in de praktijk van je leven.
De Bijbel is geen handboek voor ons praktische leven en je zou de Schrift dus ook niet als zodanig beschouwen.

Joh. 7:17 Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek.

De Heere Jezus getuigde niet van Zichzelf, maar van het Woord van God. Dat dit Woord over Hem gaat, kan wel zo zijn, maar in de eerste plaats sprak Hij niet over Zichzelf.

Matt. 7: 28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;

Matt. 7: 29 Want Hij leerde hen als macht hebbende, en niet als de Schriftgeleerden.

Waar haalde Hij die macht vandaan? “Natuurlijk omdat Hij God was” zegt men dan. Dat kan onmogelijk, want toen Hij op aarde was, was Hij geen God, want de Heere Jezus had Zijn Godheid juist afgelegd. Hij was mens. Weliswaar een bijzonder mens, maar toch slechts een mens (zie Filipp. 2: 6 – 8).
Hij sprak met macht, omdat hij geloofde in wat Hij zei. Hij stond volledig achter die leer. Spreken kun je leren. Je kunt je allerlei technieken eigen maken om je publiek te boeien. Bijvoorbeeld door te gesticuleren, ter ondersteuning van wat gezegd wordt. Mensen die lesgeven in spreekvaardigheid vinden predikanten de moeilijkste leerlingen, omdat zij niet geloven in wat ze zeggen.
En je kunt zien en horen of iemand achter zijn eigen prediking staat.
De Heere Jezus stond volledig achter Zijn prediking en leefde er ook uit.
Er is niets mee mis als de boodschap uit het hart komt, maar als het niet ook uit het Woord komt, dan is het gewoon leugen.

Wat is de leer van Jezus?

De laatste keer dat ‘leer’ in Mattheüs voorkomt, is in Matt. 22: 33.

Matt. 22: 33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.

De Heere Jezus leert iets waar Zijn publiek geen kant mee op kan. Wat is die leer?
De Heere Jezus bracht verdeeldheid door de leer die Hij verkondigde. Een verdeeldheid tussen de oude en de nieuwe schepping.

Wie is die Heer? Hij is de afstammeling van Adam en Abraham. Hij is als geen ander trouw geweest aan de leer en is daarmee oorzaak geworden van eeuwige zaligheid. Zijn belangrijkste eigenschap was geloof. Hij zei: “Er staat geschreven”. Geen discussie mogelijk.
Men zegt: “De toekomst komt later wel, het gaat nu om hier en nu. Niet de leer, maar de Heer”. Dat brengt veel geschreeuw voort, maar weinig wol. Het gaat altijd over de problemen binnen de plaatselijke gemeente, om ‘gemeenteopbouw’. Daar kun je cursussen voor volgen. Onzin, want Hij zou Zijn Gemeente bouwen. Dat bouwwerk is inderdaad nog niet af, maar Hij werkt eraan! Waarom al die verdeeldheid onder christenen? Omdat God nog niet klaar is met ons. Men verwacht het volmaakte hier, maar Hij leidt ons naar het volmaakte.

Het ideaal van de mens is dat God Zich aanpast aan de idealen en denkbeelden van de mens. De mens verklaart die ideologieën dan ook voor goddelijk. Omgekeerd past men de Bijbelse leer aan aan de menselijke filosofieën.
Onderzoek der Schriften ontaardt meestal in het onderzoeken of deze dingen misschien toch niet waar hoeven te zijn. Maar: “Het beginsel der wijsheid is de vreze des HEEREN” (Spr. 9: 10)

Hand 5 vers 42
Ze predikten niet een leefwijze of religie, maar een leer. Die leer was dat Christus tot Christus en tot Heere gemaakt was en dat daardoor de gelovige gestorven is voor de wet, de wereld en de zonde.
Als je gelovig bent, hang je een bepaalde leer aan. Daarom is geloven ook synoniem aan horen en gehoorzaamheid en heeft de mens meer aan dogma's dan aan emoties.

En heel het scheppingsverhaal spreekt over dat waar de Bijbel ook mee eindigt, namelijk hoe een oude schepping een nieuwe zal worden, en dat het historisch verantwoord is, maakt mij niets uit al geloof ik dat het gegaan is zoals ik eerder geschreven heb en vind dat heel makkelijk te begrijpen.
Maar misschien komt dat begrip pas als je het eerst gelooft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 11:00

JeeWee schreef:ik kan me niet voorstellen dat God ons verstand gegeven heeft om het vervolgens niet te gebruiken...
Het doet niets af aan mijn geloof in God, maar ik kom tot de conclusie dat er zo veel in de bijbel staat dat niet kán kloppen...

Zoals ik eens een dominee heb horen zeggen: al zou er staan dat Jona de vis opslokte, voor 3 dagen, zou ik dat ook geloven, het staat immers in de Bijbel.
Twijfel zaaien en ongeloof komt door en van de satan. Hij probeert je te ziften Jeewee. Het is wel een teken van een levend geloof! Want als jij nooit zou twijfelen, laat hij je met rust. Bij jou is dan niets te halen.
Je kunt hem niet in je eentje wederstaan, dus laat hem niet toe en bid om kracht.
Al die mensen die niet naar de kerk gaan, God ontkennen, leven ook nog in de tijd der genade, ze doen er alleen helemaal niets mee.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 nov 2012 11:36

JeeWee schreef:Soms word ik er gek van, van al die vragen waar ik een verklaring voor zou willen weten. En dus stop ik het maar weg, want als dat restje geloof weg zou zijn, wat heb je dan nog over.

Dat er mensen zijn die niet naar de kerk gaan wil niet zeggend at zij gek zijn. Dat er welmensen zijn die naar de kerk gaan wil ook niet zeggen dat zij gek zijn. Beide maken keuzes die voor hunzelf zeer reëel zijn en vaak uit oprechte overtuiging gekozen worden.

De Bijbel is een boek wat door vele verschillende schrijvers geschreven is uit verschillende tijden. En al die verschillende mensen hebben op hun manier een ervaring met God gehad. Sommige verhalen zijn geschiedkundig, anderen pure poëzie en weer anderen mythisch.

Zelf zie ik de Bijbel vooral als een middel om God beter te leren kennen en niet als een geschiedkundig werk wat van a tot z helemaal klopt en nergens intern inconsistent is.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 nov 2012 12:37

@ JeeWee
Ik wens je veel succes in je zoektocht. Ik kan je nu alvast voorspellen dat dit pijnlijk kan zijn en dat je zeker niet op alle vragen een antwoord zult vinden. Aan de andere kant maakt het je wel heel bewust waarom je bepaalde zaken geloofd. Let er trouwens wel op bij je zoektocht niet God uit het oog te verliezen. Ik bedoel hiermee, dat je je soms teveel kunt focussen op 'het kan niet' terwijl je dan de boodschap van het verhaal of de geschiedenis makkelijk uit het oog kunt verliezen.

En in plaats van direct antwoord te zoeken op al deze vragen, kun je je ook afvragen waarom je deze vragen hebt. Vragen kun je namelijk oneindig blijven stellen, maar als je de oorzaak weet van je vragen kan dat wel helpen bij je zoektocht.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2012 14:11

schelpje3 schreef:Zoals ik eens een dominee heb horen zeggen: al zou er staan dat Jona de vis opslokte, voor 3 dagen, zou ik dat ook geloven, het staat immers in de Bijbel.

Je hoort die uitspraak wel eens langskomen, en voor mij is het een teken dat alle rede is opgegeven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 14:32

Mortlach schreef:
Je hoort die uitspraak wel eens langskomen, en voor mij is het een teken dat alle rede is opgegeven.

Voor mij niet!
Want er staan nog wel meer dingen in de Bijbel die onmogelijk kunnen zijn gebeurd.
Het is goed wanneer de rede wordt opgegeven! Wie het vatten kan, vatte het.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2012 14:50

schelpje3 schreef:Voor mij niet!
Want er staan nog wel meer dingen in de Bijbel die onmogelijk kunnen zijn gebeurd.
Het is goed wanneer de rede wordt opgegeven! Wie het vatten kan, vatte het.

Tja, je beseft je hopelijk wel dat het enkel dankzij de mensen is die de rede NIET hebben opgegeven dat jij in de luxe-positie verkeerd om dat WEL te doen...

Het is goed wanneer de rede wordt opgegeven, zeg je. Daar ben ik het niet mee eens, aangezien er nog behoorlijk wat ziekten zijn uit te roeien en er nog een hele hoop mensen in de wereld honger lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 nov 2012 14:57

Als je bij de vis nog niet twijfelt ga je zeker ook niet twijfelen bij een stad waar je drie dagreizen voor nodig hebt om van de ene naar de andere kant te lopen.....
Laten we zeggen dat je op een dag (makkelijk) 25 km kan lopen = 75 km
Als je in Rotterdam van het meest westelijke naar het meest oostelijke stukje loopt is dat ongeveer 15 km......

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 15:12

Mortlach schreef:
Tja, je beseft je hopelijk wel dat het enkel dankzij de mensen is die de rede NIET hebben opgegeven dat jij in de luxe-positie verkeerd om dat WEL te doen...

Het is goed wanneer de rede wordt opgegeven, zeg je. Daar ben ik het niet mee eens, aangezien er nog behoorlijk wat ziekten zijn uit te roeien en er nog een hele hoop mensen in de wereld honger lijden.

Dat bedoelde ik dus niet. Een dominee kan de rede ook niet geheel loslaten, anders kan hij niet eerst het VWO en daarna de TU met goed gevolg doorlopen :wink:

Ik bedoel met de rede loslaten, het geloof in hetgeen in de Bijbel staat. Als je alles met je verstand gaat beredeneren, loop je op de eerste bladzijde al muurvast.
Die schepping, kan niet. In een paar dagen tijd? Onmogelijk.
Een mens scheppen en daarna uit zijn rib een vrouw nemen? Wat een onzin.
En ga maar door.
Dus die Jona kan nooit in die vis hebben gezeten. Misschien was het geen walvis.
Als je zo de Bijbel leest, kun je hem net zo goed dichtslaan en wegwerpen.
Goed is om Hem licht te vragen over hetgeen je leest.

Terug naar “[Religie] - Open forum”