JeeWee schreef:Ik ben echt bijna 24 uur per dag bezig om al mijn broeders onder 4 ogen aan te spreken.
Gelukkig ben ik zo druk bezig dat ik vrijwel geen tijd meer heb om mezelf aan te spreken...

Moderator: Moderafo's
JeeWee schreef:Ik ben echt bijna 24 uur per dag bezig om al mijn broeders onder 4 ogen aan te spreken.
Gelukkig ben ik zo druk bezig dat ik vrijwel geen tijd meer heb om mezelf aan te spreken...
Het is waar dat de Bijbel ons leert, dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. En dat heeft natuurlijk consequenties voor je houding naar de ander toe. Dat legitimeert echter nog geen laisez-faire-beleid t.a.v. bijvoorbeeld homoseksualiteit. Want er staat ook dat als je broeder zondigt, je die niet zijn gang moet laten gaan, maar dat je die eerst onder vier ogen moet aanspreken. En als die niet luistert, ga nog een keer naar hem toe met een of twee getuigen erbij (wat een verwijzing is naar Deuteronomium 17:15). En als hij dan nog niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. En als hij dan nog niet luistert, komt hij door tucht buiten de gemeente te staan. (Mattheüs 18:15-17)
Ons bed is geen vrijplaats waar de dienst aan God ophoudt. Dat blijkt maar al te duidelijk uit bijvoorbeeld Leviticus 18-20. Vertel mij eens hoe jouw uitspraken met die schriftgegevens te combineren zijn!
hubert schreef:Ik verschil blijkbaar van mening over de reikwijdte van teksten in het boek Leviticus m.b.t. het onderwerp homoseksualiteit. Het is m.i. zo tijd- en plaatsgebonden dat het geen relevantie heeft voor nu. Deze tijd vraagt een andere benadering van dit onderwerp. ...
Lev 18-20 is gericht aan de Israëlieten, dus niet aan ons nieuw testamentische christenen.
hubert schreef:...ontbloten van schaamte...
hubert schreef:...reine en onreine dieren...
hubert schreef:Ik weet ook niet wat ik met dit godsbeeld aan moet. Het is zo in tegenstelling met de God van liefde uit het NT.
hubert schreef:Met tuchtmaatregelen verlies je meer dan dat je wint! Uiteindelijk doet de laatste het licht uit.
Boekenlezer schreef:Juist slappe kerken lopen hard leeg. Vandaag las ik nog deze zinnen:
"Terwijl de anglicanen in de westerse landen overwegend liberaal zijn in hun opvattingen, is in Azië en op het zuidelijk halfrond het tegenovergestelde het geval. Daar groeit de kerk, terwijl ze in het Westen krimpt." (Bron: RD)
Dus ook in dezen ben ik het niet met je eens.
Boekenlezer schreef: Dat heeft te maken met het opschrift, waarmee het begint: "Ik ben de HEERE, uw God." En daarover zegt een commentaar: "Het feit dat dezelfde formulering in deze tekst aanwezig is, duidt aan dat de volgende geboden een gezag bezitten, dat vergelijkbaar is met de Decaloog." De Studiebijbel Oude Testament (deel 2, blz. 199) om precies te zijn. Vandaar ook dat ik niet de twee exacte verslocaties noemde die over homoseksuele omgang gaan, maar het geheel van Leviticus 18-20.
Boekenlezer schreef:Juist slappe kerken lopen hard leeg. Vandaag las ik nog deze zinnen:
"Terwijl de anglicanen in de westerse landen overwegend liberaal zijn in hun opvattingen, is in Azië en op het zuidelijk halfrond het tegenovergestelde het geval. Daar groeit de kerk, terwijl ze in het Westen krimpt." (Bron: RD)
Dus ook in dezen ben ik het niet met je eens.
Mortlach schreef:Het is natuurlijk maar de vraag of dat aan de opvattingen van de desbetreffende kerken ligt. Er zijn talloze andere reden te bedenken voor dit verschil in kerkgang.
Boekenlezer schreef:Ik zie niet echt reden om het daartoe te beperken. Seksuele zeden zijn vrij fundamenteel voor de morele gezondheid van een volk, en volgens mij onderwijst Leviticus 18-20 meer daarover. Het is sowieso iets wat scheiding bracht tussen Gods verbondsvolk Israël, en de heidenen, die seksueel nogal los leefden. (Wat kun je ook anders verwachten van zulke mensen?) En dat is heden ten dage nog zo: de christelijke seksuele zeden zijn anders dan de seculiere.
En bij allerlei vormen van incest, die aan de orde komen, hoef je toch ook niet meteen aan een sacrale vorm daarvan te denken? Dat kan toch op allerlei manieren voor komen?
Een paar citaten uit de SBOT:
Bij Leviticus 18:3:Het gevaar bestaat, dat ze in het land, waarheen God hen brengt, eveneens zullen vallen voor de verlokkingen die hun wachten en ze de levensvormen van de daar wonende Kanaänieten gaan volgen.
En bij Leviticus 18:22:
Bij de Egyptische koningen is het niet ongebruikelijk, dat een broer en een zus met elkaar trouwen. Ook andere huwelijken met partners die bloedverwant zijn, komen voor. Met betrekking tot de vermelding ‘Kanaän’ kunnen we de rol van Cham met zijn onbeschaamdheid ten aanzien van zijn vader, opvatten als een verpersoonlijking van de onbeschaamdheid van diens nageslacht (Genesis 9; zie SBOT 1:103).Er wordt wel op gewezen dat homoseksualiteit in de Kanaänitische wereld vooral plaatsvond in de vorm van tempelprostitutie. Het is echter de vraag of we het verbod in deze tekst tot sacrale prostitutie moeten beperken. … Het lijkt erop dat hier wordt gedoeld op een algemeen verbod van homoseksualiteit.
Boekenlezer schreef: Juist slappe kerken lopen hard leeg.......
orthodoxe kerken doen het doorgaans beter om hun leden vast te houden dan vrijzinnige.
JeeWee schreef:Homo's zijn vaak erg creatief,
meribel schreef:ehh....![]()
ik dacht dat het ook gewoon mensen waren , wist niet dat er speciale gaven aan je geaardheid gekoppeld zaten
JeeWee schreef:Kun je je voorstellen wat 'stevige kerken' mislopen, door hun uitsluiting van homo's?
Homo's zijn vaak erg creatief, hebben vaak bijzondere gaven en die laat men allemnaal liggen....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten