Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor Katlheen » 22 nov 2012 11:16

Euh, 256 dagen zwangerschap? Bij mijn weten wordt dat berekend vanaf het moment van bevruchting tot aan de bevalling. En dat is 40 weken in de regel. 40 keer 7 dagen, kom ik toch op 280 dagen hoor. Dus wie er dan weer 256 van maakt om het in het eigen straatje te krijgen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 nov 2012 11:34

Ook fout. De eerste dag van de laatste menstruatie is het uitgangspunt voor een zwangerschapen niet de bevruchtingsdag, want die is moeilijk vast te stellen en vanaf daar 40 weken.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 22 nov 2012 11:49

"In de typologie is een dolfijn een beeld van de gelovige, ik kon er niet opkomen dus zei ik walvis.
De zee is een beeld van de volkeren, daarom zeggen wij volkerenzee. En daarom noemt men het schip een beeld van de Gemeente. In de Bijbel waren er ook 256 zielen die gered werden bij Malta met Paulus en dat getal is de duur van een zwangerschap.
In de Bijbel spreekt de Here Jezus vaak vanaf het schip tot de Joden die aan wal stonden.
Toen ik typte dat onze wandel in de hemel is en onze voeten toch vuil worden moest ik aan de uitleg van Bettex of Weinreb denken over de typologie van de vleermuis.
Deze dieren gaan af op hun gehoor en hangen op zijn kop en worden in de duisternis pas actief.
Bepaalde typeringen in de schepping zoals de vruchten van de Geest opgesomd als karaktereigenschappen zijn synoniem aan de letterlijke vruchten uit het OT de granaatappel, de olijf, enz...
Dit om aan te tonen dat de Bijbel letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is.

Pneuma of adem of geest, die ingeblazen of uitgeblazen wordt.
En daarom gebruikte ik dat woord omdat het overdrachtelijk alles te maken heeft met de neshamah die Adam kreeg ingeblazen waardoor hij een levende nefesh ( ziel) werd.
Dat is adem van bovenaf. Zo ook bij de dolfijn.
Er valt veel meer van te zeggen, maar de Bijbel als Schepping is een duidelijk boek erover van Prof. Weinreb.
De typologie is heel veel omvattend en prachtig om Gods hand in de letterlijke schepping te zien.
Zelfs het menselijk lichaam is zo te verklaren, en daar zijn ook studies over op internet.
Moet ik even opzoeken, zo over de honing, de bij, het raadsel van Simsom, de vruchten, enz..."

:-k

Ik vermoedde het al maar het was dus metaforisch bedoeld begrijp ik nu. Nu je betoog nog in een begrijpelijke en leesbare tekst plaatsen graag. Volgens mij valt hier namelijk geen touw aan vast te knopen...
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 nov 2012 12:30

@ajl, maar goed, men rekent toch 40 keer 7 dagen, dus hoe men dan aan 256 dagen komt?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 nov 2012 12:33

Katlheen schreef:Euh, 256 dagen zwangerschap? Bij mijn weten wordt dat berekend vanaf het moment van bevruchting tot aan de bevalling. En dat is 40 weken in de regel. 40 keer 7 dagen, kom ik toch op 280 dagen hoor. Dus wie er dan weer 256 van maakt om het in het eigen straatje te krijgen?

Sorry, fout , ik had even de Bijbel moeten pakken maar het waren er 276 en dat is exact de duur van de zwangerschap.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 nov 2012 12:42

Als je niets weet van de structuur van de Bijbel en de betekenis van het behouden zijn van 276 zielen, want je had me kunnen verbeteren, het staat in Handelingen.
En je weet niet dat de zee een beeld is van de volkeren, dan kan ik daar geen begrijpelijker taal van maken.
Beluister of lees dan eens iet over de Bijbel als schepping of zoek op internet naar de typologie van de natuur.
Dat kostte mij ook jaren studie, maar wel een eye-opener, al moet eerst je hart opengaan denk ik.

Ik was in de war met de 153 vissen en de 276 ...overigens komt dit getal nog 1 keer voor namelijk bij de boom van Jonah, die boom kwam alsnog in 1 nacht opzetten als schaduw voor Jona, maar het vreemde is in die geschiedenis dat hij al een verdek had, een sukkoth waaronder hij kon schuilen tegen de hitte van de zon.
Toch gaf God hem die boom welke wij "wonderboom" noemen omdat we het soort niet kennen, maar die boom is in het Hebreeuws een "kikajon" met een getalswaarde van 276.
Die boom spreekt dus net als de geboorte van 40 weken over wedergeboorte en die boom wordt ook weer weggehaald. Een beeld van de gelovigen die ook verdwijnen zullen.
276 is bijna 40 weken maar 276 dagen en als je rekent vanaf de bevruchting tot aan de bevalling dan is dat exact zo ware het niet dat sommigen een onregelmatige cyclus hebben, maar bij een cyclus van de maanstand van 28 dagen klopt het precies. Het water breekt en er komt verlossing tot stand. Eigenlijk breken de vliezen en stroomt het water weg, een prachtig beeld van de doortrekking door de Schelfzee uit Egypte wat ook een verlossing was.
Dat het getal van 40 daarna een grote rol speelt is danook heel typologisch verklaarbaar.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 nov 2012 12:51

en dan die 10 indiaantjes die in een wigwam woonden, de 7 dwergen en de 3 musketiers....

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 nov 2012 13:04

40*7= 280. En niet 276. Als je aan inlegkunde wilt doen, dan wel exact dezelfde gegevens gebruiken, en niet de "wet van ongeveer" gaan toepassen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 nov 2012 13:49

Katlheen schreef:40*7= 280. En niet 276. Als je aan inlegkunde wilt doen, dan wel exact dezelfde gegevens gebruiken, en niet de "wet van ongeveer" gaan toepassen.

Een cyclus van 28 maan ( dagen) levert 10 maanden zwangerschap op.
Maar wij kennen maanden van 31 en 30 dagen en nog een maand van 28 dagen en soms 29 dagen.
Heel lastig dus en zo kun je niet zeggen dat 9 maanden 40 weken zijn, dat is niet zo. De duur van de zwangerschap is 40 weken, maar dat vereist wat rekenwerk.

Je weet dat een kwartaal 13 weken heeft, dus 9 maanden is 3 kwartalen is 39 weken.
276 dagen gedeeld door 7 = 39.04333 loopt niet op tot 40 daar heb je gelijk in.
Echter in de Bijbel is een jaar altijd een jaar van 360 dagen want anders klopt de periode van 1260 dagen = 3 en een half jaar in de Bijbel niet.
Dus we nemen 9 maanden van 30 dagen= 270 dagen rest er nog 6 dagen, maar we weten dat geboorte ook te maken heeft met de maan ( delijkse cyclus van 28 dagen) Telt een cyclus 28 dagen dan is dat exact 4 weken van 7 dagen dat is inderdaad 280 dagen hebben we een restschuld van 4 dagen in de ideaalste situatie, maar het wijkt meer af dan dat het regel is, juist vanwege de maanstand.
Ik heb een bevalling gehad die exact 276 dagen heeft geduurd van bevruchting tot bevalling maar wel een afwijking van 4 dagen, dat is NATUURLIJK niet de norm, de eerste bevalling was 14 dagen over tijd.

Maar ik ga uit van een basisprincipe en die ligt vast ook in de medische wetenschap, dat onze gebroken wereld soms afwijkt van het gangbare lijkt me bekend.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 nov 2012 14:24

Citaat:
Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. (...) Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

Goed gezien de regeringen met een God ontkennende voormannen als Stalin.Pol Pot, Mao.Castro,Oom Ho enz enz hun atheisten dictatuur heeft ontelbare mensen het leven gekost wat in de wereld geschiedenis zijn weerga niet kent. Mensen zonder God hebben de dood lief en zijn gewelddadig zie hun dictaturen een sprekend voorbeeld Noord Korea.
Gelukkig dat er een God bestaat die die deze misdaden tegen zijn mensenkinderen niet ongestraft laat.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 14:43

Lichtzwaard schreef:Goed gezien de regeringen met een God ontkennende voormannen als Stalin.Pol Pot, Mao.Castro,Oom Ho enz enz hun atheisten dictatuur heeft ontelbare mensen het leven gekost wat in de wereld geschiedenis zijn weerga niet kent.

Zullen we die eens gaan vergelijken met alle christelijke dictaturen en de hoeveelheid slachtoffers die die hebben gemaakt? Denk bijvoorbeeld eens aan wat de Conquistadors uit het toch bijzonder christelijke Spanje in Zuid-Amerika allemaal hebben aangericht.

Mensen zonder God hebben de dood lief en zijn gewelddadig

Kijk, en hier kan ik me dus echt over opwinden. Mijn vriendenkring bestaat bijna volledig uit 'mensen zonder God' en geen enkele van mijn vrienden is gewelddadig. alhoewel je het van sommige christenen wel bijna zou worden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 nov 2012 15:12

Ik las een paar dagen geleden een stuk uit een boek, wat inderdaad ingaat op allerlei zaken als atheïsten en volkerenmoord, religie etc. Zelfs al zou men het aantal doden van religieuze conflicten erg ruim nemen, dan haalt dat het bij lange na niet bij de grote (atheïstische) massa moordenaars uit de 20e eeuw. Dat religie de oorzaak zou zijn van vele doden is ongegrond. Dat er uit naam van religie in het verleden (maar ook in het heden) vele misdrijven worden begaan, dat is wel duidelijk. De teller staat aan atheïstische zijde helaas wat hoger.

Neemt niet weg dat iedere dode er natuurlijk een teveel is.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 22 nov 2012 15:17

"Goed gezien de regeringen met een God ontkennende voormannen als Stalin.Pol Pot, Mao.Castro,Oom Ho enz enz hun atheisten dictatuur heeft ontelbare mensen het leven gekost wat in de wereld geschiedenis zijn weerga niet kent"

Weer zo'n zgn. gelovige die ergens over spreekt waar hij niets van snapt. Het is ze al vaker uitgelegd maar ach, voor de 100.001e keer dan: geen van die dictators die jij noemt, noch enige andere dictator, handelden uit hun overtuiging van atheïst, noch had hun dictatuur het doel atheïsme te doen zegevieren. Uit naam van Christus of welke god dan ook zijn ontelbaar veel gruwelijkheden gepleegd, nog niet een persoon is vermoord in naam van het atheïsme.

Trouwens Lichtzwaard, zoals ik elders heb aangetoond komt een andere posting van je eigenlijk 100% overeen met nazi ideologie. Ik denk dus niet dat jij hier iets in te brengen hebt.
mvg, Frank

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2012 15:18

Katlheen schreef:Ik las een paar dagen geleden een stuk uit een boek, wat inderdaad ingaat op allerlei zaken als atheïsten en volkerenmoord, religie etc. Zelfs al zou men het aantal doden van religieuze conflicten erg ruim nemen, dan haalt dat het bij lange na niet bij de grote (atheïstische) massa moordenaars uit de 20e eeuw. Dat religie de oorzaak zou zijn van vele doden is ongegrond. Dat er uit naam van religie in het verleden (maar ook in het heden) vele misdrijven worden begaan, dat is wel duidelijk. De teller staat aan atheïstische zijde helaas wat hoger.

Neemt niet weg dat iedere dode er natuurlijk een teveel is.

Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre technische middelen een eerlijke vergelijking onmogelijk maken. Hoeveel meer doden zouden de conquistadors op hun geweten hebben als de ze techniek uit de 20ste eeuw ter beschikking hadden gehad?

En daarbij moet je ook nog eens hard maken dat al dan niet geloven in een god de factor is waar het verschil aan is toe te schrijven. Anders kun je net zo goed gaan beweren dat het rechtshandigheid was dat de 20ste eeuwse massamoordenaars dreef, of het hebben van een snor, of zoek maar iets uit.

De vergelijking waar men nu vanuitgaat is als volgt:

P1) Conquistadors waren christenen
P2) Conquistadors pleegden volkenmoord
Conclusie: Conquistadors pleegden volkenmoord OMDAT ze christen waren.

Een typisch voorbeeldje van een non sequitur, en hetzelfde geldt natuurlijk als je het argument wilt gebruiken voor atheistische volkenmoordenaars.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 22 nov 2012 17:43

Hilter was een overtuigd vegetariër. Toch is er niemand die denkt dat het verspreiden van het vegetarisme zijn doel in het leven was. Hij had trouwens ook maar 1 teelbal. Conclusie, vertrouw niemand met 1 teelbal.
mvg, Frank

Terug naar “[Religie] - Open forum”