Klopt het scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 mar 2004 14:01

ff kleine samenvatting:

2 zaken die er op kunnen wijzen dat Gen. 1 niet letterlijk historisch genomen moet worden:

-Gen. 1 heeft niet het woordje 'toledoth', wat elders gebruikt wordt om aan te geven dat het om geschiedschrijving gaat.

-Gen. 1 bevat de herhaling 'en God zag dat het goed was', wat erop zou kunnen wijzen dat het hier om poëzie gaat.

Mogelijk staat Gen. 1 er om de oorsprong van de sabbath te verklaren.
Daartegen rijst de vraag waarom het juist hier staat: de sabbath speelt in de rest van Genesis geen rol. Misschien zou je de thora als een moeten bekijken, dat het vooruitgrijpt op de latere boeken?

Tegen het eerste valt in te brengen dat je je moeilijk kunt verplaatsen naar de schrijver: waarom geen 'toledoth'? Is het bewust of onbewust geweest? Erg moeilijk na te gaan.

Bij het tweede vraag ik me af of er vergelijkbare herhalingen te vinden zijn in geschiedenisverhalen, zodat we die eens kunnen vergelijken.

Fons' vraagjes:

1. Met de Bijbel, Gen. 1 en 2
2-3, zie hierboven, het gaat in onze dialoog niet om de vraag of het klopt, maar hoe het is bedoeld.
4. Als het scheppingsverhaal niet blijkt te kloppen, zou dit (wellicht) de geloofwaardigheid van de Bijbel ondermijnen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 01 mar 2004 15:10

Dag Kootje,

2-3, zie hierboven, het gaat in onze dialoog niet om de vraag of het klopt, maar hoe het is bedoeld.

We komen er nooit achter hoe de schrijver het heeft bedoeld want we kunnen het hem niet vragen. Ik neem doodgemoedereerd aan dat de man geloofde dat God of een god alles heeft geschapen en toen gaf die man op zijn manier lucht aan dat geloof. Simpel, lijkt me. :)

4. Als het scheppingsverhaal niet blijkt te kloppen, zou dit (wellicht) de geloofwaardigheid van de Bijbel ondermijnen.

Waarom? Is de Bijbel dan een wetenschappelijk astronomieboek? Kom nou!!! Juist op door dát ervan te maken haal je de betekenis van de Bijbel onderuit!

Groeten.

Fons.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 mar 2004 16:20

FonsV schreef:We komen er nooit achter hoe de schrijver het heeft bedoeld want we kunnen het hem niet vragen. Ik neem doodgemoedereerd aan dat de man geloofde dat God of een god alles heeft geschapen en toen gaf die man op zijn manier lucht aan dat geloof. Simpel, lijkt me. :)

Je kunt het wel proberen uit de tekst te halen.

FonsV schreef:

Waarom? Is de Bijbel dan een wetenschappelijk astronomieboek? Kom nou!!! Juist op door dát ervan te maken haal je de betekenis van de Bijbel onderuit!

Jij slaat door naar de andere kant. Helemaal met je eens dat de Bijbel niet is bedoeld als astronomieboek of een boek van een andere wetenschap, maar we kunnen er wel gegevens uithalen. Het is niet eerlijk om er bijvoorbaat er van uit te gaan dat het niet klopt, tenzij anders bewezen is. Dat het strijdig is met het verstand dat eerst het licht en vervolgens de lichtdragers zijn geschapen, etc. is geen bewijs. Jezus' opstanding is ook niet te bevatten met het verstand en daarvan zeggen we ook niet dat het niet waar is.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 01 mar 2004 17:00

Dag Kootje,

Helemaal met je eens dat de Bijbel niet is bedoeld als astronomieboek of een boek van een andere wetenschap, maar we kunnen er wel gegevens uithalen.

Maar waarom wil je er dan gegevens uithalen die strijdig zijn met de wetenschap? Toch maar het onmogelijke proberen omdat anders de Bijbel 'niet waar' is? Wat is dat voor onnodige dubbelzinnigheid? Wat IS de Bijbel nou, een geloofsgetuigenis of een wetenschappelijke cursus?

En als jij ervoor kiest om de Bijbel in zijn letterlijke teksten te geloven, hoezeer die ook in strijd zijn met de wetenschap, dan is dat jouw keuze, waar ik geen kwaad woord van zal zeggen. Maar... begeef je dan niet op wetenschappelijk terrein. :)

Het is niet eerlijk om er bijvoorbaat er van uit te gaan dat het niet klopt, tenzij anders bewezen is.

Het is niet mijn bewering dat de aarde, verlicht en wel, een tijd in de ruimte heeft gehangen vóór de zon verscheen. Wie komt met een dergelijke bewering, die spot met alle astronomische 'inzichten' (en niks: er bij voorbaat van uit gaan!), begint zélf maar eens met te 'bewijzen'.

Groeten.

Fons.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 mar 2004 11:07

FonsV schreef:
Helemaal met je eens dat de Bijbel niet is bedoeld als astronomieboek of een boek van een andere wetenschap, maar we kunnen er wel gegevens uithalen.

Maar waarom wil je er dan gegevens uithalen die strijdig zijn met de wetenschap? Toch maar het onmogelijke proberen omdat anders de Bijbel 'niet waar' is? Wat is dat voor onnodige dubbelzinnigheid? Wat IS de Bijbel nou, een geloofsgetuigenis of een wetenschappelijke cursus?
En als jij ervoor kiest om de Bijbel in zijn letterlijke teksten te geloven, hoezeer die ook in strijd zijn met de wetenschap, dan is dat jouw keuze, waar ik geen kwaad woord van zal zeggen. Maar... begeef je dan niet op wetenschappelijk terrein. :)

Ik weet niet in welke god jij gelooft? Een God die wel een wereld kan scheppen, maar het niet in een onbevattelijke volgorde doen kan?

Weet je welke gevolgen dit heeft? Ik noem er slechts enkele:
- de slang in Gen. 3 heeft niet gesproken, dat is immers onmogelijk
- het 'stilstaan' van de zon in Joz. 10 is geen werkelijkheid
- Jona kan ook nooit in de vis hebben gezeten
- de opstanding van Jezus strijdt ook met de wetenschap, berust niet op historische werkelijkheid
- je geloof is dus ijdel

FonsV schreef:
Het is niet eerlijk om er bijvoorbaat er van uit te gaan dat het niet klopt, tenzij anders bewezen is.

Het is niet mijn bewering dat de aarde, verlicht en wel, een tijd in de ruimte heeft gehangen vóór de zon verscheen. Wie komt met een dergelijke bewering, die spot met alle astronomische 'inzichten' (en niks: er bij voorbaat van uit gaan!), begint zélf maar eens met te 'bewijzen'.

Dat de Bijbel het zegt, is voor mij genoeg. Voor argumenten, zie boven. De wetenschap verandert bovendien voortdurend van inzicht, de Bijbel blijft echter hetzelfde.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 12:41

Dag Kootje,

Ik weet niet in welke god jij gelooft? Een God die wel een wereld kan scheppen, maar het niet in een onbevattelijke volgorde doen kan?

Naar mijn inzicht is het zo: áls er 'n God is, dan is er maar één.
Ik ben persoonlijk ervan overtuigd dat er één God is. Ik kan dat niet 'bewijzen' maar daarom noem ik mijn overtuiging dan ook een 'geloof'. Een bewijsbaar geloof is geen geloof meer zoals een bewijsbaar vertrouwen geen vertrouwen meer is. :)

De bewering: 'bij God is alles mogelijk dus God kan een vierkante cirkel scheppen' is een nonsens bewering. Bij God is al het mogelijke mogelijk. Wat geen 'zin' heeft kan geen 'zijn' hebben. 'Zinloos is zijnloos'.

* Als ik persoonlijk waarneem dat God de wereld in een onbevattelijke volgorde heeft geschapen dan blijf ik in een God-Schepper geloven. Maar... een schepping in een begrijpelijke volgorde vind ik al wonderbaarlijk genoeg. :)
* Als ik tot het inzicht ben gekomen dat God de wereld niet in deze of gene doorvertelde volgorde heeft geschapen, dan verwerp ik die volgorde als onwaar en blijf gewoon in mijn God-Schepper geloven.
* Als ik tot het inzicht zou komen dat God bij Zijn schepping gebruik gemaakt heeft van het mechanisme dat we 'evolutie' noemen, dan blijf ik gewoon in mijn God-Schepper geloven. Zijn wegen zijn onnaspeurlijk.
Voor mij dus: niets aan de hand. Maar ik mag gelukkig wel in vrijheid mijn van God gekregen hersens gebruiken. Ze lijken me daarvoor trouwens ook door Hem gegeven te zijn. Als ik het niet doe staat me wellicht iets te wachten! :)

Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen a) 'niet inzien hoe iets mogelijk is' en b: 'inzien dat iets niet mogelijk is'. En dat inzien kan berusten op z.g. 'onmiddellijk inzicht' en op 'verkregen inzicht'.

de slang in Gen. 3 heeft niet gesproken, dat is immers onmogelijk

Als het waar zou zijn, dan trek ik de conclusie dat hij de taal van Eva sprak (welke was dat?) anders had ze hem niet verstaan. Het beest sprak weliswaar met een slis-'s', vanwege dat gespleten tongetje, maar och... Of had hij dat toen nog niet?
Bovendien was hij nog geen slang toen hij aan het woord was want hij had pootjes (en een heel stel denk ik onder dat lange lichaam). Maar een dier met pootjes is geen slang. :)

het 'stilstaan' van de zon in Joz. 10 is geen werkelijkheid

Nee, dat kan immers niet want a) de zon staat altijd stil en b) het plotseling stilstaan van de aarde wordt door geen mens overleefd.

Jona kan ook nooit in de vis hebben gezeten

Dat weet ik niet, maar na drie dagen en drie nachten (altijd weer drie!) is hij er niet levend uitgekomen.

de opstanding van Jezus strijdt ook met de wetenschap, berust niet op historische werkelijkheid.

Weet je, er staan in de wereldliteratuur all over the world meer dan 80 mannen beschreven, die op een of andere manier 'wonderbaarlijk' zijn geboren (door een god of halfgod verwekt of op een andere 'bovennatuurlijke' manier).
De meeste van die mannen zijn (nog steeds volgens de verhalen) na hun dood verschenen, bijna altijd na drie (weer drie!) dagen.
Een opmerkelijk aantal van die mannen, als ze leefden op het noordelijk halfrond van onze aarde, werd geboren rond 25 dec, als de zon weer met een nieuw leven begint. Allemaal volgens de wereldliteratuur.

Mozes en Elia verschenen ook en zó 'echt', dat Petrus tenten wilde gaan bouwen. Waren die ook opgestaan of verrezen of die weer niet?

je geloof is dus ijdel

Neen, Kootje, mijn 'geloof' staat nog steeds als een rots en ik hoop dat het dat zal blijven doen. Ik slik alleen niet alle verhalen. :)

De wetenschap verandert bovendien voortdurend van inzicht, de Bijbel blijft echter hetzelfde.

Ja en dat is nu juist het probleem. De wetenschap maakt vorderingen, gaat – met de nodige miskleunen – van inzicht naar dieper inzicht en belijdt op die manier het geloof in Jezus' woord: 'De Geest ZAL u leiden naar de waarheid'. Maar het is wel onze opdracht: doorgaan met zoeken naar de waarheid en zo, beetje bij beetje, de volle waarheid ontdekken en die tot ons nemen. :)

Groeten.

Fons.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 mar 2004 13:39

Als ik persoonlijk waarneem dat God de wereld in een onbevattelijke volgorde heeft geschapen dan blijf ik in een God-Schepper geloven. Maar... een schepping in een begrijpelijke volgorde vind ik al wonderbaarlijk genoeg.

Ik vraag me af welke waarneming dat nou is? Terecht geef je aan dat het 'persoonlijk' is, ik heb aan die waarneming helemaal niks. Je suggereert even verder dat het je gezonde verstand is, echter ga je weer voorbij aan het aspect wat je even tevoren zo keurig beleed, dat het 'geloof' is. Ik kan niet bewijzen dat God het in deze volgorde heeft gedaan, anders dan uit de Bijbel.

Als ik tot het inzicht ben gekomen dat God de wereld niet in deze of gene doorvertelde volgorde heeft geschapen, dan verwerp ik die volgorde als onwaar en blijf gewoon in mijn God-Schepper geloven.

Weer dat supersubjectieve inzicht. Hoe weet je nou dat het een juist inzicht is? Heeft de Bijbel misschien toch gelijk?

Zijn wegen zijn onnaspeurlijk.

Prachtig! Zijn wegen zijn onnaspeurlijk. Behalve dan door jou?

Voor mij dus: niets aan de hand. Maar ik mag gelukkig wel in vrijheid mijn van God gekregen hersens gebruiken. Ze lijken me daarvoor trouwens ook door Hem gegeven te zijn. Als ik het niet doe staat me wellicht iets te wachten!

Gelukkig. Misschien moet je niet alleen je hersens, maar ook je geloof gebruiken. Ik denk zelfs dat het geloof voorgaat?

Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen a) 'niet inzien hoe iets mogelijk is' en b: 'inzien dat iets niet mogelijk is'. En dat inzien kan berusten op z.g. 'onmiddellijk inzicht' en op 'verkregen inzicht'.

Weer bepaalt jouw verstand en jouw inzicht (in hoeverre is dat maatgevend?) wat mogelijk en onmogelijk is.

- De gegeven voorbeelden bewijzen dat het verstand boven het geloof gaat. Ik vraag dus of je dat verantwoord vind.
- Jij hebt een heel andere visie op de bijbel. Wat is volgens jou de Bijbel? Gelijkwaardig aan elk ander boek? Misschien toch een kleine meerwaarde? Welke dan? De Bijbel geeft zich uit als 'woorden niet van menselijke, maar van goddelijke uitlegging'. Jij hanteert de Bijbel duidelijk anders: het verstand bepaalt wat wel en niet aangenomen dient te worden.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 15:25

Dag Kootje,

Terecht geef je aan dat het 'persoonlijk' is, ik heb aan die waarneming helemaal niks.

Met een persoonlijke waarneming bedoel ik dat ik zelf iets als 'bestaand' waarneem. En wat bestaat, is mogelijk, ook al 'begrijp' ik er geen hout van ('ab esse ad posse valet illatio' leert de logica). Maar niet alles dat mogelijk is, bestaat ook. OK?

Ik kan niet bewijzen dat God het in deze volgorde heeft gedaan, anders dan uit de Bijbel.

Dat wil dus zeggen dat je het niet kunt 'bewijzen'. Daarvoor moet je eerste 'geloven' dat alles wat in de Bijbel staat waar is en met 'geloven' bewijs je niets!

Weer dat supersubjectieve inzicht. Hoe weet je nou dat het een juist inzicht is? Heeft de Bijbel misschien toch gelijk?

Nee, Kootje, dat is nou eens NIET supersubjectief. De wereld is b.v. miljoenen jaren oud en dat is wetenschappelijk aangetoond.

Prachtig! Zijn wegen zijn onnaspeurlijk. Behalve dan door jou?

Ja, die uitspraak zal je wel bevallen.
Maar... voor jou zijn ze toch naspeurlijk. Of niet soms? Jij kijkt gewoon wat in de Bijbel staat en je bent er achter. Tóch?
Ik kom voortdurend dingen tegen die ik niet kan bevatten. Ze zijn er wel die dingen, anders kwam ik ze niet tegen. En op zo'n moment zijn Gods wegen voor mij onnaspeurlijk. Maar… dat komt omdat ik 'geloof'. :)

Misschien moet je niet alleen je hersens, maar ook je geloof gebruiken.

Volgens mij staat er dat je moet geloven 'met heel je verstand, heel je hart en al je krachten'. Klakkeloos overnemen wat een ander beweert vind ik wat gemakzuchtig.

Weer bepaalt jouw verstand en jouw inzicht (in hoeverre is dat maatgevend?) wat mogelijk en onmogelijk is.

Goed lezen, Kootje: als ik inzie dat iets onmogelijk is, dan is het onmogelijk. Juist daarvoor heb ik mijn verstand gekregen, opdat ik onderscheid zou maken tussen waar en onwaar, goed en slecht, mogelijk en onmogelijk.

De gegeven voorbeelden bewijzen dat het verstand boven het geloof gaat. Ik vraag dus of je dat verantwoord vind.

Dan heb je me dus verkeerd begrepen en ik zie geen manier om het nog duidelijker uit te leggen.

Jij hebt een heel andere visie op de bijbel.

Ik zie de Bijbel als een bundel geschriften, waarin lang geleden mensen die nog van weinig wisten, hun 'geloof' in een God-Schepper en wat dat voor hen zou mogen betekenen, onder woorden hebben gebracht (geprobeerd hebben onder woorden te brengen). En dat deden de Sumeriërs anders dan de Babyloniërs, de Egyptenaren, de Azteken, de Inca's, de Maori's, de Eskimo's, de Joden en de rest. Boeiend vind ik de verhalen wel, maar ik leef nu. Begrijp je? En dikwijls 'weet ik beter' dan die mensen uit een lang verleden. En niet alleen dat de aarde rond is en altijd rond is geweest. :)

Groeten.

Fons.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 mar 2004 17:43

Hoi Fons,

Met een persoonlijke waarneming bedoel ik dat ik zelf iets als 'bestaand' waarneem. En wat bestaat, is mogelijk, ook al 'begrijp' ik er geen hout van ('ab esse ad posse valet illatio' leert de logica). Maar niet alles dat mogelijk is, bestaat ook. OK?

Ok, blijft staan hoe die waarneming tot stand is gekomen. In het geval van de schepping zeg jij:
"Het astronomisch beeld dat genesis 1 tekent klopt voor geen meter met het moderne astronomisch beeld. Het astronomisch beeld van genesis 1 is dus volledig achterhaald en stemt niet overeen met de werkelijkheid. Het is dus een weergave van het wereldbeeld van de primitieve mens die nauwelijks iets van astronomie blijkt te hebben geweten."

Het feit dat jij die twee niet kloppend kunt krijgen is voor jou een reden om de streep door Genesis 1 te halen.
Dit is echter geen bewijs dat Gen. 1 niet waar is, dat je het niet kunt rijmen
is iets anders. Ja onnaspeurlijk zijn Gods wegen!
:wink:

Dat wil dus zeggen dat je het niet kunt 'bewijzen'. Daarvoor moet je eerste 'geloven' dat alles wat in de Bijbel staat waar is en met 'geloven' bewijs je niets!

Ditzelfde geldt voor jou: jij gelooft dat Genesis 1 niet waar is. En inderdaad geloof ik dat de bijbel 100 % waar is. Het zijn geen mensen die spreken, maar God Zelf spreekt in de Bijbel. Dat geloof ik, omdat ik het iedere keer weer ervaar.

Nee, Kootje, dat is nou eens NIET supersubjectief. De wereld is b.v. miljoenen jaren oud en dat is wetenschappelijk aangetoond.

De wetenschap komt altijd achteraan. Ze vinden misschien nog eens een nauwkeuriger methode om de oudheid van de aarde te achterhalen. :D Het is trouwens ook niet gezegd dat het in tegenspraak met de bijbel is. Er staat niet hoelang het geduurd heeft voor God het licht schiep na het scheppen van de aarde. :idea:

Ja, die uitspraak zal je wel bevallen.
Maar... voor jou zijn ze toch naspeurlijk. Of niet soms? Jij kijkt gewoon wat in de Bijbel staat en je bent er achter. Tóch?
Ik kom voortdurend dingen tegen die ik niet kan bevatten. Ze zijn er wel die dingen, anders kwam ik ze niet tegen. En op zo'n moment zijn Gods wegen voor mij onnaspeurlijk. Maar… dat komt omdat ik 'geloof'.

Volgens mij vat ik 'onnaspeurlijk' iets anders op: niet te verklaren, niet na te gaan, ofschoon ze in de bijbel staan.

Goed lezen, Kootje: als ik inzie dat iets onmogelijk is, dan is het onmogelijk. Juist daarvoor heb ik mijn verstand gekregen, opdat ik onderscheid zou maken tussen waar en onwaar, goed en slecht, mogelijk en onmogelijk.

Fons, het feit alleen al dat ik er anders over denk dan jou, bewijst dat het subjectief is. Wat is goed en slecht, mogelijk en onmogelijk? Waar haal je dat nou vandaan? Wat is nou de bron (of: Bron?) waar je dat nou uit put? Als het nou niet subjectief zou zijn, zou het moeten betekenen dat alle mensen tot dezelfde conclusie zouden moeten komen.

Volgens mij staat er dat je moet geloven 'met heel je verstand, heel je hart en al je krachten'. Klakkeloos overnemen wat een ander beweert vind ik wat gemakzuchtig.

Ik ben benieuwd welke maatstaf jij hanteert voor het geloven. Herinner de woorden van Jezus: "Zalig zijn degenen die niet gezien, en toch geloofd hebben". Op een zeker moment ga je over tot geloven, dat doe jij ook -dat heb je ook aangegeven, echter ben ik benieuwd naar dat zekere moment.

Dan heb je me dus verkeerd begrepen en ik zie geen manier om het nog duidelijker uit te leggen.

Ik zal me proberen iets duidelijker uit te drukken. Jij gaat er vanuit dat jouw verstand kan bepalen wat er in de Bijbel juist is, terwijl de Bijbel zelf aangeeft Gods woord te zijn en dat alles geïnspireerd is door God. Geen Schrift berust immers op eigen uitlegging. Wat ik dan met m'n beperkte verstandje (het zou wel vreemd zijn als ik op Goddelijk niveau kon denken) niet begrijp, moet ik aannemen, geloven. Wat doe jij nu: jij zet je boven de bijbel en bepaalt zelf wat er juist is. Zet je nu je verstand boven of onder de bijbel?

Ik zie de Bijbel als een bundel geschriften, waarin lang geleden mensen die nog van weinig wisten, hun 'geloof' in een God-Schepper en wat dat voor hen zou mogen betekenen, onder woorden hebben gebracht (geprobeerd hebben onder woorden te brengen). En dat deden de Sumeriërs anders dan de Babyloniërs, de Egyptenaren, de Azteken, de Inca's, de Maori's, de Eskimo's, de Joden en de rest. Boeiend vind ik de verhalen wel, maar ik leef nu. Begrijp je? En dikwijls 'weet ik beter' dan die mensen uit een lang verleden. En niet alleen dat de aarde rond is en altijd rond is geweest.

Dat mijn visie hierop heel anders is, is duidelijk. De Bijbel geeft zich uit als een bundel Goddelijke geschriften en dat is mijn uitgangspunt dan ook. Ik ben benieuwd hoe je aan bovenstaande weergave van de Bijbel komt? Ik raad je aan het boek 'Het kompas van het Christendom' van prof. van Bruggen te lezen, het zal wat te denken geven.

Groeten,

Ko

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 18:10

Dag Kootje,

Laat ik het hele gedoe eens beperken tot één vraagje: 'Hoe lang is het volgens de Bijbel (en dus volgens jou) geleden dat Adam en Eva zijn geschapen'? Het komt niet op een jaar, een decennium of een eeuw. :)

Groeten.

Fons.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mar 2004 20:48

6000 jaar
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 23:40

Dag Johannes1,

Ik neem maar aan dat jij voor Kootje antwoordt. Mij best. :) De schepping geschiedde dus 6000 jaar geleden.

Mijn vraag is dan hoe 'verklaar' je rotstekeningen, gevonden in grotten in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje, welke tekeningen dateren van ± 35.000 tot ± 12.000 jaar geleden? Heeft God die maar 'meegeschapen' om ons 'een loer te draaien'?

Groeten.

Fons.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 06:47

FonsV schreef:Mijn vraag is dan hoe 'verklaar' je rotstekeningen, gevonden in grotten in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje, welke tekeningen dateren van ± 35.000 tot ± 12.000 jaar geleden? Heeft God die maar 'meegeschapen' om ons 'een loer te draaien'?

Wie zegt dat ze daadwerkelijk zo oud waren? Heeft er iemand al die tijd met zijn horloge en kalendertje erbij gezeten om het te bewijzen?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 03 mar 2004 08:32

FonsV schreef:Dag Johannes1,

Ik neem maar aan dat jij voor Kootje antwoordt. Mij best. :) De schepping geschiedde dus 6000 jaar geleden.

Mijn vraag is dan hoe 'verklaar' je rotstekeningen, gevonden in grotten in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje, welke tekeningen dateren van ± 35.000 tot ± 12.000 jaar geleden? Heeft God die maar 'meegeschapen' om ons 'een loer te draaien'?

Groeten.

Fons.

Dit is inderdaad op basis van de laatste rekenmethodes. Wellicht komen er in de toekomst wat betrouwbaardere. :lol:

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 mar 2004 09:10

kootje schreef:
FonsV schreef:Dag Johannes1,

Groeten.

Fons.

Dit is inderdaad op basis van de laatste rekenmethodes. Wellicht komen er in de toekomst wat betrouwbaardere. :lol:

Ja, wellicht. En dan is het misschien geen 35.000 maar 30.000 jaar geleden. Hoelang kun je je nog verschuilen achter de minuscule mogelijkheid dat alle wetenschappelijke bewijzen en axioma's verkeerd zijn en dat de waarheid uiteindelijk niet een beetje, maar volkomen anders zal zijn? Bijvoorbeeld de koolstof-vervaltijdmethode is niet 100% betrouwbaar, maar volgens mij kunnen er ook geen afwijkingen van veelvouden in zitten.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”