Dag Kootje,
Ik weet niet in welke god jij gelooft? Een God die wel een wereld kan scheppen, maar het niet in een onbevattelijke volgorde doen kan?
Naar mijn inzicht is het zo: áls er 'n God is, dan is er maar één.
Ik ben persoonlijk ervan overtuigd dat er één God is. Ik kan dat niet 'bewijzen' maar daarom noem ik mijn overtuiging dan ook een 'geloof'. Een bewijsbaar geloof is geen geloof meer zoals een bewijsbaar vertrouwen geen vertrouwen meer is.
De bewering: 'bij God is alles mogelijk dus God kan een vierkante cirkel scheppen' is een nonsens bewering. Bij God is al het mogelijke mogelijk. Wat geen 'zin' heeft kan geen 'zijn' hebben. 'Zinloos is zijnloos'.
* Als ik persoonlijk
waarneem dat God de wereld in een onbevattelijke volgorde heeft geschapen dan blijf ik in een God-Schepper geloven. Maar... een schepping in een begrijpelijke volgorde vind ik al wonderbaarlijk genoeg.
* Als ik
tot het inzicht ben gekomen dat God de wereld niet in deze of gene doorvertelde volgorde heeft geschapen, dan verwerp ik die volgorde als onwaar en blijf gewoon in mijn God-Schepper geloven.
* Als ik tot het inzicht zou komen dat God bij Zijn schepping gebruik gemaakt heeft van het mechanisme dat we 'evolutie' noemen, dan blijf ik gewoon in mijn God-Schepper geloven. Zijn wegen zijn onnaspeurlijk.
Voor mij dus: niets aan de hand. Maar ik mag gelukkig wel in vrijheid mijn van God gekregen hersens gebruiken. Ze lijken me daarvoor trouwens ook door Hem gegeven te zijn. Als ik het niet doe staat me wellicht iets te wachten!
Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen a) 'niet inzien hoe iets mogelijk is' en b: 'inzien dat iets niet mogelijk is'. En dat inzien kan berusten op z.g. 'onmiddellijk inzicht' en op 'verkregen inzicht'.
de slang in Gen. 3 heeft niet gesproken, dat is immers onmogelijk
Als het waar zou zijn, dan trek ik de conclusie dat hij de taal van Eva sprak (welke was dat?) anders had ze hem niet verstaan. Het beest sprak weliswaar met een slis-'s', vanwege dat gespleten tongetje, maar och... Of had hij dat toen nog niet?
Bovendien was hij nog geen slang toen hij aan het woord was want hij had pootjes (en een heel stel denk ik onder dat lange lichaam). Maar een dier met pootjes is geen slang.
het 'stilstaan' van de zon in Joz. 10 is geen werkelijkheid
Nee, dat kan immers niet want a) de zon staat altijd stil en b) het plotseling stilstaan van de aarde wordt door geen mens overleefd.
Jona kan ook nooit in de vis hebben gezeten
Dat weet ik niet, maar na drie dagen en drie nachten (altijd weer drie!) is hij er niet levend uitgekomen.
de opstanding van Jezus strijdt ook met de wetenschap, berust niet op historische werkelijkheid.
Weet je, er staan in de wereldliteratuur all over the world meer dan 80 mannen beschreven, die op een of andere manier 'wonderbaarlijk' zijn geboren (door een god of halfgod verwekt of op een andere 'bovennatuurlijke' manier).
De meeste van die mannen zijn (nog steeds volgens de verhalen) na hun dood verschenen, bijna altijd na drie (weer drie!) dagen.
Een opmerkelijk aantal van die mannen, als ze leefden op het noordelijk halfrond van onze aarde, werd geboren rond 25 dec, als de zon weer met een nieuw leven begint. Allemaal volgens de wereldliteratuur.
Mozes en Elia verschenen ook en zó 'echt', dat Petrus tenten wilde gaan bouwen. Waren die ook opgestaan of verrezen of die weer niet?
je geloof is dus ijdel
Neen, Kootje, mijn 'geloof' staat nog steeds als een rots en ik hoop dat het dat zal blijven doen. Ik slik alleen niet alle verhalen.
De wetenschap verandert bovendien voortdurend van inzicht, de Bijbel blijft echter hetzelfde.
Ja en dat is nu juist het probleem. De wetenschap maakt vorderingen, gaat – met de nodige miskleunen – van inzicht naar dieper inzicht en belijdt op die manier het geloof in Jezus' woord: 'De Geest ZAL u leiden naar de waarheid'. Maar het is wel onze opdracht: doorgaan met
zoeken naar de waarheid en zo, beetje bij beetje, de volle waarheid ontdekken en die tot ons nemen.
Groeten.
Fons.