Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 18:57

Mijn aanvang ging ook over het begrip "stijd" in relatie tot "negeren"

Ik schreef ook over het heden, maar ik schreef meer over het feit dat negeren ook een onderdeel van de strijd is, en daar zei je iets over.

Dit begrijp ik niet, door de Heilige Geest het werk van God in het hart van een ongelovige die tot geloof komt, weet die mens dat de Here Jezus gestorven is om de zonden van die mens. Als de mens n i e t slecht was Wilsophie, waarom dan het kruis, waarom dan de wedergeboorte?

Dat is helemaal waar, maar ik sprak niet over ongelovigen maar over gelovigen die aan een bepaald beeld moeten voldoen.

Dat zit wel een waarheid in natuurlijk, maar is het niet zo dat wij in onszelf heel zwak zijn, is dat een schande om toe te geven?

Nee, maar ik had het niet over toegeven van zwakheid, dat vindt iedereen prachtig want hoe kleiner de ander zich zchte hoe groter de tegenpartij zich voelt.
Het gaat om het voldoen aan een leven of een wijze van leven waarvan de andere mens acht dat het zo goed is.
Omdat hij zichzelf misschien als norm stelt.

Pas veel later heb ik geleerd en nog steeds onvoldoende dat als je zo leeft dat je vraagtekens zet meestal onbewust bij het volkomen werk van Christus=citaat
Ik zie dat niet, en ik begrijp dat niet, er zijn zovele teksten die ons er op wijzen dat wij moeten veranderen naar het Beeld van Christus en ik neem aan dat jij die ook wel kent.
Kan het werk van Christus, bewerken de vrucht van de Geest?
Kan Hij dat bewerken als wij dat niet toelaten?

Ik bedoel met wat ik stel dat degene die mij wijst op mijn zonden blijkbaar niet weet dat er nu een Werk is in de gelovige wat een vervolg is van het werk van Jezus, maar nu is het het werk van Christus als Hogepriester.

Daar heb ik het dus over, Zijn Werk aan ons zal door gaan, soms lijkt alsof ik in jouw berichten lees dat alles al af is voor de mens die tot geloof komt.
Paulus sprak de gelovigen in de korinthe streng toe als vleselijk die nog melk nodig hadden, en dat had alles te maken met het kennen van de Here Jezus Christus.

Ik heb altijd gezegd dat het werk aan de wereld dus aan de ongelovigen volbracht is dus beter lezen, ik stel juist dat Zijn Werk nu een ander werk is. Namelijk als Hogepriester Die onze voeten wast en die ons bekwaam maakt om de levende God te dienen en Die ons hulp geeft op Zijn tijd ( te bekwamer tijd)

Hoe bemoedigend is het niet om iemand die worstelt met fouten en zonden, te wijzen op Hem, Hij die ons wil reinigen van alle vuil, en niet alleen die in het verleden zijn gebeurt maar die van het heden en in de toekomst.
Hij die onze oude mens meegenomen heeft in de dood, zullen wij daar nog in willen leven in die oude mens.

Maar dat zei ik ook niet. Ik heb het niet over iemand die worstelt met fouten en zonden en nog tot geloof moet komen, ik heb het over een gelovige die al weet en gelooft dat de zonden in de dood zijn gebracht inclusief de oude mens.
Jij wilt toch altijd dat ik me herinner aan mijn zonden en ze moet belijden om vergeving te ontvangen.
Is dat bemoedigen.
Bemoedigen is om erop te wijzen dat de zonden vergeven ZIJN. Je spreekt jezelf tegen. Anders gezegd , je draait nu een beetje in het rond. Want nu zeg je zelf dat Hij ook de zonden reinigt van heden en toekomst.
En dat is ook zo. Dus sta ik heilig en onberispelijk voor een Heilig God want Hij bracht niet alleen mijn zonden in de dood en die van de hele wereld, want daardoor ben ik niet behouden.
Ik ben behouden op grond van geloof.
En als gelovige wordt mijn wandel, mijn ziel, mijn voeten, mijn binnenste. gereinigd van dag tot dag en dat doet de Heer als Hogepriester naar het nieuwe verbond. En dat is de Opgestane Heer van het Nieuwe Verbond.
Dat is het bloed van het NIeuwe Testament.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 19:27

="Marin" Gaan wij nu de wet die Jezus groot heeft gemaakt en hersteld heeft en zijn plaats heeft gegeven weer op onze menselijk manier weer uitrafelen wat ik wel wil of niet wil aanvaarden, dat is het conflict tussen het vlees van de mens en de Geest van Christus in de mens.

Waar staat in de Bijbel dat de Here Jezus na Zijn lijden en sterven (onder de wet ) de wet daarna heeft groot gemaakt?
Nog een paar vragen:
Wanneer kreeg men de wet en wanneer die 613 midwods? En welke zijn onvergankelijk en welke waren vergankelijk inclusief de 10 woorden Gods? Ik begrijp dat je de 10 woorden Gods 2x5 onvergankelijk zijn omdat ze in ons hart gedragen worden?
Geldt dat voor alle mensen dan , want je zegt dat bovenstaand tot stand is gekomen door dood en opstanding, dus alle mensen dragen die geboden in hun hart?
En mijn vraag is over het volgend stukje: "Heeft het werk van de Here Jezus als Zoon van God de mensheid terug gebracht tot Gpd? Dus de wereld/schepping is in zijn geheel gered en behouden?

, er is geen verschil van de uitwerking van de Tien Geboden en het Leven van de Here Jezus dat was de eis van het Verlossingswerk, de vervulling van de wet die weer groot is gemaakt.

Welk verschil bedoel je en hoe is de vervulling van de wet groot gemaakt?

Wilsophie, door het werk van Christus in het Hemels Heiligdom (niet met handen gemaakt) is de tekst : "indien gij uw zonden belijdt, Hij is getrouw en rechtvaardig ze te vergeven" natuurlijk van toepassing, maar de Here Jezus brengt ook door Zijn Geest verkeerde gewoonten van denken in ons om die te kunnen belijden zodat onze ingeslopen of door karakter trekken kunnen overwinnen, een overwinnend leven “indien gij uw zonden belijdt…..
Deze tekst staat in het Johannes Evangelie en wat is dan volgens jou, het werk van Christus in het hemels heiligdom en in welke functie doet Hij dat? Waarom noem je hier Christus, de Gezalfde?

er zijn ook verloste mensen die verder in hun leven door de kracht van de heilige Geest (dat is dezelfde Geest die de Here Jezus ook heeft) erkennen en zich weerspiegelen aan het leven van de Here Jezus als mens om hun tekortkomingen en geweten te laten zuiver door de Here Jezus werkend vanuit het Hemels Heiligdom waaruit onze Hogepriester en Middelaar dagelijks dienst doet om borg te staan voor Zijn kinderen.

Ik behoor tot die mensen behalve dat de Here Jezus ook pas de Heilige Geest ontving bij Zijn opstanding en Hij voordien ook zonder zonde was. Dus ik weerspiegel mij in Zijn opstanding omdat mijn oude leven door Hem als volmaakt Lam in de dood is gebracht.
Verder is Hij mijn Hogepriester, Die dagelijks dienst doet en borg staat voor Zijn Lichaam. Mee eens.

Tot slot mocht ik volgens het evangelie mijn zonden niet belijden omdat er veel onbewuste zonden zijn, zijn die dan niet vergeven?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 nov 2012 19:44

Wilsophie schreef:En dat is ook zo. Dus sta ik heilig en onberispelijk voor een Heilig God want Hij bracht niet alleen mijn zonden in de dood en die van de hele wereld, want daardoor ben ik niet behouden.
Ik ben behouden op grond van geloof.
En als gelovige wordt mijn wandel, mijn ziel, mijn voeten, mijn binnenste. gereinigd van dag tot dag en dat doet de Heer als Hogepriester naar het nieuwe verbond. En dat is de Opgestane Heer van het Nieuwe Verbond.
Dat is het bloed van het NIeuwe Testament.

Mijn vraag is dan W a t moet onze Hogepriester dan reinigen van dag tot dag zoals jij dat zegt?
En....gaat dat automatisch? Zomaar vanzelf?

Ik zal eerlijk zeggen dat ik nog nooit een christen heb horen spreken over zonden zoals jij dat doet Wilsophie, van links tot rechts niet.

Misschien is het beter om maar op te houden in deze discussie......wel eens gehoord over de vrucht van de Geest, daar heb ik je nog nooit over zien schrijven, en volgens is dat het belangrijkste in een christenleven en niet allerlei dingen uitpluizen in de Bijbel. Want wát is de Waarheid ... is HIJ dat niet?
Jammer dat we elkaar totaal niet begrijpen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 20:17

="schaapje"Mijn vraag is dan W a t moet onze Hogepriester dan reinigen van dag tot dag zoals jij dat zegt?
En....gaat dat automatisch? Zomaar vanzelf?

Jij noemt zelf in het ondergeschreven citaat het werk van de Hogepriester dus ik vraag aan jou WAT moet hij reinigen van dag tot dag?
Jij haalde het aan en dat is heel terecht, maar als je zelf niet weet wat het werk van de Hogepriester is...

Er stonden nog wat vragen open.

En ik bedoel zeker niet dat onze oude mens opgepoets moet worden, verre van dat, maar de werken van die oude mens negeren, zou een grote fout zijn.

Goed, als jij negeren een grote fout vindt, wat doe jij dan met de werken van de oude mens?

Ik zie dat niet, en ik begrijp dat niet, er zijn zovele teksten die ons er op wijzen dat wij moeten veranderen naar het Beeld van Christus en ik neem aan dat jij die ook wel kent.
Kan het werk van Christus, bewerken de vrucht van de Geest?
Kan Hij dat bewerken als wij dat niet toelaten?

Ik ken een paar teksten en één ervan is dat de Mens naar Gods Beeld geschapen is en daar gaat het over Hij Die het uitgedrukte Beeld Gods is.
Nergens lees ik dat wij Gods evenbeeld zijn of zoiets. Maar als je een tekst weet houd ik me aanbevolen.

Hij is onze Hogepriester die ons begrijpt en ons wil leren te leven naar Zijn wil, Hij waarvan geschreven is dat Hij zachtmoedig en nederig van hart is, dan zie ik op mezelf ben ik zachtmoedig en nederig van hart? Dat kan alleen IN Hem, ik bedoel in dat leven met Hem en door de H.G. en zeker niet in ons oude leven wat bij tijd en wijle nog springlevend is.

Nu zijn we bij ons misverstand beland want wat is het werk van de Hogepriester. Zonden vergeven?

En mijn vraag is over het tweede gedeelte van de zin. Hoe meet jij zelf dat je zachtmoedig en nederig van hart bent?

M.a.w. hoe moet ik schrijven over de vruchten van de Geest als dat een product is die je moet proeven, moet zien, moet aanraken, dus die worden door erover te schrijven niet openbaar.
Dus dat kan ik niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 20:43

@ Marin en Schaapje..en andere belangstellenden.
Zonder God is alles geoorloofd? Ja want God staat erbuiten!
Met God is alles geoorloofd? Ja, maar niet alles is nuttig.

Een aantal verschillen tussen het werk op Golgotha van Jezus de zoon van Adam en het huidige werk van de Here Jezus Christus, als Gezalfde en Hogepriester de Zoon van God:
Ze zijn maar beperkt omdat ik het uit mijn hoofd doe en het veel te lang wordt, maar heel de Hebr. brief gaat over hogere en betere dingen.

Kruis.
Een bediening van de Heer waarbij Hij Zijn leven aflegde
Met als doel verzoening tot stand brengen tussen God en Zijn schepping.
Een werk aan de hele wereld, niemand uitgezonderd
Eénmalig
Een diepe vernedering
In de functie van de Zoon des Mensen. dan wel zoon van Adam.
Het was een zondoffer en een slachtoffer
Zijn bloed ( Zijn leven) stroomde weg.
Hij heeft de wet vervuld... Hebr 8 vers 13
Hij was een dienaar onder het oude verbond
Hij was uit de stam van Juda dus geen Hogepriester naar Aäron
Hij heeft het eerste verbond oud gemaakt... Hebr.8 : 13
Hij is door deze daad ingegaan in het dodenrijk

Opstandingskracht.
Geen bediening, maar een gevolg van Zijn gehoorzaamheid
Geen vernedering maar een uitermate verhoging
Met als doel dat Hij onvergankelijk, eeuwig leven tot stand bracht.
Hij werd aangesteld, tot Hogepriester en tot HEERE en tot Christus
Hij was niet uit de stam van Levi, maar toch Hogepriester naar een nieuwe ordening.
Hij ontving Zijn Erfdeel
Hij werd de Erfgenaam daardoor.
Hij was de Eerstgeborene van een nieuwe schepping.
Zijn Werk heden als de Opgewekte en als Hogepriester is een Werk aan gelovigen.
Van dag tot dag... dus niet éénmalig!
Hij offert Zijn LIchaam (Gemeente van nà de opstanding) aan de Vader
Hij reinigt met het bloed van het nieuwe verbond ( testament) daar gaat Hij de hemelen mee door.
Hij verving het oude verbond door het nieuwe verbond wat onberispelijk is en beter....volgens Hebr 8 vers 6
Hij is door opstandingskracht ingegaan in de hemel der hemelen en bracht eeuwige verlossing tot stand.
Hebr.9 : 12.

Hebr 8 vers 16: "Dit is het verbond dat Ik met hen maken zal na die dagen ( welke dagen?) zegt de Heere, IK zal Mijn wetten geven in hun harten en IK zal die inschrijven in hun verstanden.
En HUN ZONDEN ZAL IK GEENSZINS MEER GEDENKEN EN OOK HUN ONGERECHTIGHEDEN NIET, want waar vergeving is daar is geen offer meer nodig voor de zonde.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 nov 2012 21:03

Wilsophie schreef:
Tot slot mocht ik volgens het evangelie mijn zonden niet belijden omdat er veel onbewuste zonden zijn, zijn die dan niet vergeven?

Wilsophie, ik zal deze vraag die ik duidelijk omschreven heb als laatste omschrijven, door de relatie met de Here Jezus die Zijn kind Zijn Geest heeft ontvangen die volmaakt is gaat strijd voeren met de inwendige mens (het vlees), die Geest wil in een tempel wonen waar alles zichtbaar wordt (ook de onbewuste zonden) wil de Here Jezus reinigen, om te vervolmaken.
Maakt u mijn zonden bekend.

Job 13,23 Hoevele zijn mijn ongerechtigheden en zonden? Maak mij mijn overtreding en mijn zonde bekend.

Ps 32,5 Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet; ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden, en Gij vergaaft de schuld mijner zonden. sela

Zo zijn er diverse teksten en aanwijzingen die daarop duiden.

Wilsophie, Ik heb geprobeerd om een dialoog(je) opgang te brengen met je om wat dieper op de verlossing en verzoening van de Here Jezus in te gaan, sommige van je aanhalingen begrijp ik, maar de uitwerking die je dan beschrijft die "taal" van je uitleg begrijp ik totaal niet, jammer, waar dat aan ligt weet ik niet, ik wil dan ook geen welles/nietes met je aangaan want het verstoord het geestelijk leven misschien ook bij jou maar wel bij mij.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 nov 2012 21:36

Wilsophie schreef:

Jij noemt zelf in het ondergeschreven citaat het werk van de Hogepriester dus ik vraag aan jou WAT moet hij reinigen van dag tot dag?
Jij haalde het aan en dat is heel terecht, maar als je zelf niet weet wat het werk van de Hogepriester is...

Ik vind dit een redelijke vraag die je niet kan beantwoorden met een wedervraag, want je weet heel goed waar ik het over heb.

Er stonden nog wat vragen open.

Jij reageert ook niet op alle teksten die ik aandraag, en kiest citaten uit, misschien om een rookgordijn neer te leggen.
wat doe jij dan met de werken van de oude mens?[/b]

Tja hoe kan ik dat in het kort zeggen, ik onderzoek mezelf, of ik laat alles zien aan de Here God, een mens weet heus wel waar het verkeerd gegaan is, ik vraag om vergeving dat ik niet luisterde naar Zijn Stem die altijd in ons innerlijk is. de H.G.

Ik ken een paar teksten en één ervan is dat de Mens naar Gods Beeld geschapen is en daar gaat het over Hij Die het uitgedrukte Beeld Gods is.
Nergens lees ik dat wij Gods evenbeeld zijn of zoiets. Maar als je een tekst weet houd ik me aanbevolen.

2 Kor. 3:18 o.a.
En wij allen die met een aangezicht waarop geen bedekking meer is (Mozes) de heerlijkheid des Heren weerspiegelen veranderen naar hetzelfde BEELD van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Heer die Geest is.
Heb je dit nog nooit gelezen?

Hier zie je duidelijk dat dit zeker niet in de oude mens kan, maar door Hem die Geest is.

Wat schieten wij hierin hopeloos te kort, maar we mogen ons verheugen in Zijn genade en zijn geduld.

Nu zijn we bij ons misverstand beland want wat is het werk van de Hogepriester. Zonden vergeven?

En mijn vraag is over het tweede gedeelte van de zin. Hoe meet jij zelf dat je zachtmoedig en nederig van hart bent?

Ik ben niet zachtmoedig en nederig van hart, daarom gaf God ons de wedergeboorte.

M.a.w. hoe moet ik schrijven over de vruchten van de Geest als dat een product is die je moet proeven, moet zien, moet aanraken, dus die worden door erover te schrijven niet openbaar.
Dus dat kan ik niet.

Wilsophie ik heb al zoveel stukken geciteerd uit de Bijbel ook over de vrucht van de Geest, maar je weigert daar op in te gaan, dat geeft niet hoeft ook niet. Maar het staat in de Bijbel je kan het niet negeren.

Kol.3:12
Doet dan aan als door God uitverkoren heiligen, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid. Verdraagt elkander indien de een tegen de ander een grief heeft, gelijk de Here u vergeven heeft doet gij evenzo.

Hartstocht en wereldliefde

1 Waaruit komt bij u strijden en vechten voort? Is het niet hieruit: uit uw hartstochten, die in uw leden zich ten strijde toerusten? 2 Gij begeert, doch gij hebt niet; gij zijt moorddadig en naijverig en gij kunt er niets mede verkrijgen; gij vecht en gij strijdt. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. 3 (Of,) gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt, om het in uw hartstochten door te brengen. 4 Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God. 5 Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid? 6 Maar Hij geeft dan ook des te grotere genade. Daarom heet het: God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. 7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden. 8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen.

Vernedert u voor de Here en Hij zal u verhogen.

Ik wil met nadruk zeggen dat ik naar al die dingen jaag, God heeft ons niet iets opgedragen wat onmogelijk is, Hij zelf wil dat uitwerken in ons hart (waarin de wet gestort is) door de H.G.
Ik heb er geen moeite mee mijn hart uit te storten en mezelf te vernederen voor Hem de allerhoogste.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 nov 2012 23:07

Ik lees dat het bloed reinigt en het Woord en dat mijn binnenste vernieuwd wordt van dag tot dag.
Ik lees dat Hij ons bekwaam maakt om de levende God te dienen .
Ik lees dat Hij mijn zonden niet meer gedenkt .
Ik lees,dat wat uit God geboren is niet kan zondigen
En dat ik Zijn beeld gelijk wordt is alleen mogelijk voor de gelovige die opwast tot zoon.
Dagelijks worden mijn voeten gewassen door de Heer met het kleed van wit linnen.
Dus het kleed van de Hogepriester.
Het bloed van het nieuwe verbond bereidt een verse en levendige weg.
Hij ziet mij aan in Christus.

En dus stel ik mijzelf tot een Gode welbehagelijke offferande, en dat is mijn redelijke dienst aan God.
Verder verwijs ik naar eerdere post om aan te geven wat het Werk van God aan de wereld was en wat het Werk aan gelovige is, helaas kent men dat werk aan gelovie blijkbaar niet.
HET IS MELK om bij het kruis te blijven staan men zou gaandeweg vastvoedsel moeten eten en zich uitstrekken naar het zoonschap dan word je ZIJN beeld gelijk.
Dat proces noemt deBijbel heiligmaking.
Dat is Godzaliglijk leven.
LAAT ons nu het nieuwe leven leven uit en in geloof .
Niet op wat wij zien vertrouwen
Maar op ,t Woord der Waarheid bouwen
Leven leven leven uit geloof!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 nov 2012 23:17

Wilsophie het is allemaal waar wat je schrijft in deze post maar erg eenzijdig, jij gaat alleen uit van de beloften, maar voor ons is er ook een aandeel om die beloften te krijgen, ook wij hebben een verantwoordelijkheid hoe wij staan t.o.v. De Here Jezus Christus.

Nogmaals ik heb nog nooit een gelovige zo bezig gezien met alleen de beloften, nog nooit heb ik iemand zo éénzijdig het woord van God zien citeren.

We kunnen beter stoppen, ik zou je willen vragen om ook naar de andere citaten te kijken die ik aanhaal en deze niet weg te strepen met de door jou aangehaalde teksten en ideen.
De HELE Bijbel lezen wij.

Het ga je goed.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 22 nov 2012 00:14

Het is bijna niet te snappen voor mij als niet gelovige dat er al zoveel pagina's gevuld zijn met een discussie over ongelovigen en wat die toch allemaal wel fout zouden doen in jullie ogen....

Als jullie gewoon de bijbelverzen over ons ongelovigen volgen zijn deze discussie's toch niet nodig ?
Zie b.v.
2 Korintiërs 6:14 verkondigt: “Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen.
of deze:
2 Korintiërs 6:17
Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen.

En dit staat gewoon over mij in een boek dat de bijbel heet....
Ik zal vast wel een héél slecht mens zijn.....

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 nov 2012 00:24

geaaart schreef:Het is bijna niet te snappen voor mij als niet gelovige dat er al zoveel pagina's gevuld zijn met een discussie over ongelovigen en wat die toch allemaal wel fout zouden doen in jullie ogen....

Als jullie gewoon de bijbelverzen over ons ongelovigen volgen zijn deze discussie's toch niet nodig ?
Zie b.v.
2 Korintiërs 6:14 verkondigt: “Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen.
of deze:
2 Korintiërs 6:17
Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen.

En dit staat gewoon over mij in een boek dat de bijbel heet....
Ik zal vast wel een héél slecht mens zijn.....

Echt de redenatie van een ongelovige; je zit hier op een Christelijk forum en wat doe je hier waarom dring je je op,wellicht diep in je hartje wil je erbij behoren zo niet waarom kom je hier de sfeer verstoren.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 nov 2012 09:25

Het is geoorloofd dat een ongelovige de Bijbel citeert , waarom niet.
Maar ga weg bij de ongelovige staat zo niet in de grondtekst.
2 Kor 6 vers 14 en 17 citeer ik even uit de Statenvertaling en dan ook het onderwerp betreffende, terwijl je met de Bijbel maar één kant op kan, al wil Schaapje anders doen geloven want er schijnen meer kanten aan te zitten, ik ervaar het als een compliment dat ik éénzijdig ben wat de Bijbel betreft.
En zo worden de verkregen beloften gemaakt tot een wet van werken en wordt verantwoordelijkheid vermengd met plichtmatigheid en is het dus geen genadegift meer.
Dat lees ik niet en daar ben ik zwart/wit in. Goddank.
2 Korinthe 6 gaat niet alleen over het huwelijk wat men vaak doet denken, maar het gaat om een juk en dat is sowieso een ding wat trekdieren in een gareel doet lopen, daarom ook het woord span.
Want immers welke overeenkomsten zijn er met afgoden en mijn God, met het Jodendom en het Christendom, met de Islam en het Christendom, en ik noem het Jodendom, omdat er een citaat wordt gebruikt in vers 16 t.a.v. de Joden, m.a.w. er staat hierboven dat het over heidenen gaat, maar dat hebben de vertalers bedacht, het gaat om afgoderij.
En Schaapje vers 1 van hoofdstuk 7( hoe toevallig is het) begint met, "dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefde, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses EN des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.
Hier staat duidelijk hoe wij onszelf kunnen reinigen en die heiligmaking heb ik uitgelegd. Hoe duidelijk wil je het hebben.
Staat er dat wij de beloften zullen krijgen als.....?
Dat lijken mij toch eerlijke vragen die ik mag stellen?
Het is heel bekend dat als men geen antwoord kan of wil geven men je het bos instuurt met een vrome tekst en de hartelijke groeten, ik ervaar dat steeds als een akte van onvermogen en een arrogantie en een stenen hart.
Althans dat lees ik in de eindtekst. En lieten ze me nu maar met rust, maar het is heerlijk blijkbaar om mensen hun zonden in te peperen.

Er is een lied dat zegt, het schoot me vannacht te binnen: "Is Jezus uw Redder of Rechter"
En onze God is een Rechtvaardig God dat heeft Hij getoond om juridisch te handelen in het verleden en in de toekomst. Maar Hij is mijn Redder en niet mijn Rechter. Goddank.

De tekst vaak als dreiging geuit en gemaakt tot wet, luidt heel wezenlijk:
Áls of indien wij onze zonden ( willen) belijden, dus er is een behoefte toe en je weet ook precies wat die zonde is,
Hij ( het woordje "dan" staat er niet) is getrouw en RECHTVAARDIG om al onze zonden te vergeven."
Men maakt ervan dat God alleen bereid is om te vergeven onder de voorwaarde dat wij dan eerst moeten belijden.
Dat is een leugen van satan, durf ik te zeggen.
God is altijd getrouw, Zijn plannen falen niet en Hij is Dezelfde tot in der Eeuwigheid.
En Joh. 3 vers 16 is er heel duidelijk in.

Iets anders is mijn gevoel over zonde, mijn schuldgevoel. Dat zit in je wezen, in je geweten en dat wil je kwijt, welnu de beste wijze is om vergeving te vragen aan alle betreffenden inclusief de Here God.
Hij wist het al, want er staat dat wij die vergeving ontvangen "eer we het Hem vragen".

Het feit is dat wij nu al eeuwig leven hebben ontvangen, er staat : "Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods BLIJFT op hem.
Hier staat ongehoorzaamheid voor ongeloof en wij krijgen geen eeuwig leven, wij hebben dat al.
De OT gelovigen werden nooit eeuwig leven beloofd. Ons wel.
Zij moesten ook 1 keer per jaar naar de Hogepriester en dan was de vergeving weer een jaar verlengd.
Voor gelovigen geldt dat niet. Zij zijn met de Hogepriester gezet in de hemel.
Hun domicilie is daar, maar ook de Heer weet dat onze voeten vuil worden als we met de pootjes op de grond lopen. Daarom hangt de vleermuis op zijn kop en leeft hij uit zijn gehoor, maar zijn pootjes zijn boven.
Daarom moet de walvis naar Boven om pneuma te halen maar leeft hij in de volkerenzee.
Kortom alles wat de Bijbel schrijft kun je weerleggen vanuit Gods schepping, vanuit de natuur.

Want "welke boodschap in andere aionen de kinderen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu geopenbaard is aan Gods kinderen n.l. zijn heilige apostelen en profeten, door de Heilige Geest namelijk dat de heidenen zijn mede-erfgenamen van het hetzelfde lichaam en mededeelgenoten van Zijn beloften in Christus, door de blijde boodschap".
En dat is aan Paulus gegeven niet naar de gave van het geloof zoals velen ervan maken, maar naar de gave van de genade Gods, dus de werking van Zijn kracht. En die bedeling der verborgenheid wordt alleen door Paulus geopenbaard, en was voor die tijd niet bekend.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 22 nov 2012 10:12

Wilsophie schreef:
"Hun domicilie is daar, maar ook de Heer weet dat onze voeten vuil worden als we met de pootjes op de grond lopen. Daarom hangt de vleermuis op zijn kop en leeft hij uit zijn gehoor, maar zijn pootjes zijn boven.
Daarom moet de walvis naar Boven om pneuma te halen maar leeft hij in de volkerenzee."

????????

Oh en wat betreft "pneuma", waarom schrijf je niet gewoon "zuurstof". Waarom het gebruik van een grieks woord in een Nederlandse tekst zonder dat het iets toevoegt? Wat is trouwens de volkerenzee? Een walvis leeft gewoon in zee.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 nov 2012 10:46

Tja, snap jij ik, snap ik het...hahaha
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 nov 2012 10:57

FrankB schreef:"Hun domicilie is daar, maar ook de Heer weet dat onze voeten vuil worden als we met de pootjes op de grond lopen. Daarom hangt de vleermuis op zijn kop en leeft hij uit zijn gehoor, maar zijn pootjes zijn boven.
Daarom moet de walvis naar Boven om pneuma te halen maar leeft hij in de volkerenzee."

????????

Oh en wat betreft "pneuma", waarom schrijf je niet gewoon "zuurstof". Waarom het gebruik van een grieks woord in een Nederlandse tekst zonder dat het iets toevoegt? Wat is trouwens de volkerenzee? Een walvis leeft gewoon in zee.

In de typologie is een dolfijn een beeld van de gelovige, ik kon er niet opkomen dus zei ik walvis.
De zee is een beeld van de volkeren, daarom zeggen wij volkerenzee. En daarom noemt men het schip een beeld van de Gemeente. In de Bijbel waren er ook 256 zielen die gered werden bij Malta met Paulus en dat getal is de duur van een zwangerschap.
In de Bijbel spreekt de Here Jezus vaak vanaf het schip tot de Joden die aan wal stonden.
Toen ik typte dat onze wandel in de hemel is en onze voeten toch vuil worden moest ik aan de uitleg van Bettex of Weinreb denken over de typologie van de vleermuis.
Deze dieren gaan af op hun gehoor en hangen op zijn kop en worden in de duisternis pas actief.
Bepaalde typeringen in de schepping zoals de vruchten van de Geest opgesomd als karaktereigenschappen zijn synoniem aan de letterlijke vruchten uit het OT de granaatappel, de olijf, enz...
Dit om aan te tonen dat de Bijbel letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is.

Pneuma of adem of geest, die ingeblazen of uitgeblazen wordt.
En daarom gebruikte ik dat woord omdat het overdrachtelijk alles te maken heeft met de neshamah die Adam kreeg ingeblazen waardoor hij een levende nefesh ( ziel) werd.
Dat is adem van bovenaf. Zo ook bij de dolfijn.
Er valt veel meer van te zeggen, maar de Bijbel als Schepping is een duidelijk boek erover van Prof. Weinreb.
De typologie is heel veel omvattend en prachtig om Gods hand in de letterlijke schepping te zien.
Zelfs het menselijk lichaam is zo te verklaren, en daar zijn ook studies over op internet.
Moet ik even opzoeken, zo over de honing, de bij, het raadsel van Simsom, de vruchten, enz...

http://hetgetrouwewoord.nl/?page_id=386

Terug naar “[Religie] - Open forum”