Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor JeeWee » 09 nov 2012 09:23

Boekenlezer schreef:Zij bepalen niet hoe wij moeten denken, maar daar hebben we een andere bron voor.

Laat ik het daar nu eens helemaal met je eens zijn.
Ik ben homo en christen en ook ik put uit die andere Bron!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 nov 2012 16:45

JeeWee
Laat ik het daar nu eens helemaal met je eens zijn.
Ik ben homo en christen en ook ik put uit die andere Bron!

Je bent dus in ieder geval een mens! En wat je tussen de lakens doet moet je toch zelf weten. Homosuelen zijn soms net mensen. Bij mij in de kerk stikt het ervan. Leuke vlotte mensen die allemaal van Christus houden. Die op zijn beurt weer van iedereen hield.
En wij maar onderscheid maken.
Voorlichting is echt nodig op scholen, want het onbegrip is groot! Theologen die homochristenen veroordelen moet je niet serieus nemen, ook niet inj ander zaken trouwens. Blijkbaar hebben ze een beperkte blik. Of zou het te maken hebben met economie?
Wat zou dat toch zijn die haat t.o.v. homo's? Zijn er geen andere (belangrijkere) thema's in refokringen?
Is het om de aandacht af te leiden van de eigen geestelijke armoede?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 nov 2012 19:13

Katlheen schreef:Wil dat zeggen dat ik de "homo-lobby" a la D66 voorsta? Neen, aan die kant kan men ook doorschieten, dat hoeft ook weer niet.

En daar denk ik dus juist aan, als ik zo fel van leer trek. Die seculieren, die geen enkel respect hebben voor een christelijke opvatting, en die dat maar truttig vinden en zo.
Dat je als christenen ook eens nadenkt over de vraag, hoe om te gaan met de homogeaarde medemens, dat is weer wat anders. Natuurlijk kan dat.

Katlheen schreef:Ik vrees echter dat het nog lang zal duren voordat een homo jongere het gewoon binnen zijn kerk durft te vertellen, zonder angst en vrees om erop afgerekend of aangekeken te worden.

Er zit natuurlijk nogal wat gevoeligheid aan. Zowel in christelijke kringen als daarbuiten. Onder jongeren wordt een andere seksuele gerichtheid standaard niet geaccepteerd. Dan kun je het juist in niet-christelijke kringen net zo goed zwaar te verduren krijgen.
Kortom: seksualiteit is een zeer gevoelig onderwerp. Als je homo bent, wil je geaccepteerd worden, maar een niet-homo kan flink schrikken van het verschijnsel homoseksuele gerichtheid. Misschien is het dan verstandig om met beide kanten rekening te houden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 nov 2012 19:19

hubert schreef:Je bent dus in ieder geval een mens! En wat je tussen de lakens doet moet je toch zelf weten. ...

Dat is dan weer een uitermate vreemd standpunt voor iemand die zich christen noemt. Zo maak je jezelf niet erg geloofwaardig als gesprekspartner.

Dus jij vindt het wel prima, als ik ieder weekend stevig ga stappen, en dan iedere nacht thuiskom met een paar lekkere meiden voor een nacht stevige seks, en dan de volgende zondag lekker schijnheilig in de kerk te zitten, eventueel aan de avondmaalstafel. "En wat je tussen de lakens doet moet je toch zelf weten" zeg je immers.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 nov 2012 20:22

Eigenlijk ben ik ongelofelijk blij met de zeer genuanceerde reactie van Boekenlezer.

Homo's én hetero's hebben zeker als christen hun grenzen.
Maar wat zou het heerlijk zijn om niet meer in 'zij en wij' te denken.
Maar dat homo's juíst in de kerk de ruimte ervaren om er voor uit te komen wie ze zijn.

Vergis je niet: de homolobby pikt ook christenhomo's niet.
Omdat serieuze christenhomo's niet veel op hebben met hedonistische toestanden á la gay pride.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 nov 2012 14:54

Boekenlezer:
Dus jij vindt het wel prima, als ik ieder weekend stevig ga stappen, en dan iedere nacht thuiskom met een paar lekkere meiden voor een nacht stevige seks, en dan de volgende zondag lekker schijnheilig in de kerk te zitten, eventueel aan de avondmaalstafel. "En wat je tussen de lakens doet moet je toch zelf weten" zeg je immers.

Maak je er niet een karikatuur van?
Of zijn het je eigen projecties en verlangens?
Ik ga uit van relaties in liefde en trouw, maar als iemand wat anders wil gaat dat mij nog steeds geen moer aan!
Stevige seks is trouwens prima voor de gezondheid.
Maar ik begrijp dat je meer van boeken houdt?
Laatst gewijzigd door hubert op 15 nov 2012 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 nov 2012 15:12

JW:
Maar dat homo's juíst in de kerk de ruimte ervaren om er voor uit te komen wie ze zijn.

Je doet nu net of dat niet kan. Er zijn plenty kerken waar homo's gewoon zichzelf kunnen zijn en er ook over kunnen praten als daar behoefte aan is.
Bij voorbeeld in de kerk waar ik ga!
Ik zie genoeg van die 'normale' homostellen waar jij het over hebt. Die zul je nooit zien op de gayparade, al vind ik het prima dat zoiets er is. Zeker met de homofobie die welig tiert binnen en buiten de kerk. Ik praat er zelf soms wel eens mee! Over de preek bijvoorbeeld of hoe fijn het is dat er nog zo'n kerk is waar iedereen welkom is en waar op zo'n prachtige inhoudelijke manier wordt gepreekt.
Vlak trouwens het orgelspel en de gezamenlijk lofzang niet uit! Ik doe nu een abc cursus met gemeenteleden, waaronder zeker ook homo's zijn.
Waarom je je als homo blijkbaar thuis wilt voelen in een gemeente die je niet zien zitten, begrijp ik echt niet. Dat is toch ook niet bevorderlijk voor je geloofsleven? Een beetje masochistisch komt het op mij wel over. Ieder mens wordt toch ook graag geaccepteerd zoals hij/zij is? Of denk je dat het heil maar in 1 kerk gevonden wordt?
Soms moet je wel eens breken met oude structuren, wil er iets nieuws ontstaan.
Ds. Okke Jager zei het vroeger zo: Mens, durf te Leven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 nov 2012 23:51

hubert schreef:Maak je er niet een karikatuur van?
Of zijn het je eigen projecties en verlangens?

Ik trok slechts de consequenties uit jouw woorden. "En wat je tussen de lakens doet moet je toch zelf weten" zeg je immers." gaf ik al als reden voor mijn woorden.

hubert schreef:Ik ga uit van relaties in liefde en trouw, maar als iemand wat anders wil gaat dat mij nog steeds geen moer aan!

Als christenen hebben we van doen met God, en Zijn wil. Wat jij doet, is praten alsof God niet bestaat. Zo ook in bovenstaande zin. Dat is niet geloofwaardig voor een christen. Dat past een seculiere liberaal meer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 nov 2012 09:41

hubert schreef: Er zijn plenty kerken waar homo's gewoon zichzelf kunnen zijn en er ook over kunnen praten als daar behoefte aan is.

Ja die zijn er. Zeker niet 'plenty'. Als buitenstaander lijkt het allemaal heel makkelijk in sommige kerken. Maar iemand ervaart pas echt wat bijvoorbeeld rolstolers tegen aan lopen, als ze zelf een dag in een rolstoel gaan zitten. Feit is dat er behalve de 'afkeuring' ook vaak de innerlijk 'afkeer' is. Het voelt niet goed, twee mannen, twee vrouwen...

hubert schreef:Waarom je je als homo blijkbaar thuis wilt voelen in een gemeente die je niet zien zitten, begrijp ik echt niet. Dat is toch ook niet bevorderlijk voor je geloofsleven? Een beetje masochistisch komt het op mij wel over.

Ik ben letterlijk ongeveer alle soorten kerken geweest. Maar in veel vrijere kerken, mis ik de geestelijke voeding, de diepgang en is het vaak zo horizontalistisch. Ik weet dat ik generaliseer. Maar ik groei in de kerk waar ik kom. Daarbij ben ik wel zo assertief dat ik mijn plek opeis. Maar velen gaan er onderdoor of lopen weg.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 nov 2012 10:57

Boekenlezer:
Als christenen hebben we van doen met God, en Zijn wil. Wat jij doet, is praten alsof God niet bestaat. Zo ook in bovenstaande zin. Dat is niet geloofwaardig voor een christen. Dat past een seculiere liberaal meer.

We hebben niet alleen met God te doen maar vooral en zeker met de naaste. Die moet je namelijk liefhebben.
Het gaat niet aan je te bemoeien met wat iemand tussen de lakens doet. Dat is onbeschaafd! er is ook nog zoiets als privacy!
Dat heeft een seculier liberaal blijkbaar beter door dan een christen die anderen de maat neemt. Dat is een heel vreemd trekje in reformatorische kerken. Daar is nog eens een aparte reformatie voor nodig!
Gij zult ook nog eens niet oordelen.
Sorry voor de felheid!
Laatst gewijzigd door hubert op 16 nov 2012 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 nov 2012 11:05

JW:
Ik ben letterlijk ongeveer alle soorten kerken geweest. Maar in veel vrijere kerken, mis ik de geestelijke voeding, de diepgang en is het vaak zo horizontalistisch. Ik weet dat ik generaliseer. Maar ik groei in de kerk waar ik kom. Daarbij ben ik wel zo assertief dat ik mijn plek opeis. Maar velen gaan er onderdoor of lopen weg.

Het blijft voor mij iets dat niet bij mij zou passen, bij jou blijkbaar wel. Ik ken overigens wel meer homo's die heel orthodox kerken omdat zij anders zoals ze zeggen "schade lijden aan hun ziel'. Hun leven is gelukkig niet zo orthodox, want ik ontmoet ze bv ook bij opera en ballet. Voor mij zou het zwaarder wegen om je geaccepteerd te weten met je gehele wezen. Dan maar wat minder orthodox.
Dat velen weglopen om hun geaardheid is jammer en voor mij een reden hier altijd op aan te slaan!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 nov 2012 09:58

hubert schreef:We hebben niet alleen met God te doen maar vooral en zeker met de naaste. Die moet je namelijk liefhebben.
Het gaat niet aan je te bemoeien met wat iemand tussen de lakens doet. Dat is onbeschaafd! er is ook nog zoiets als privacy!
Dat heeft een seculier liberaal blijkbaar beter door dan een christen die anderen de maat neemt. Dat is een heel vreemd trekje in reformatorische kerken. Daar is nog eens een aparte reformatie voor nodig!
Gij zult ook nog eens niet oordelen.
Sorry voor de felheid!

Het is waar dat de Bijbel ons leert, dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. En dat heeft natuurlijk consequenties voor je houding naar de ander toe. Dat legitimeert echter nog geen laisez-faire-beleid t.a.v. bijvoorbeeld homoseksualiteit. Want er staat ook dat als je broeder zondigt, je die niet zijn gang moet laten gaan, maar dat je die eerst onder vier ogen moet aanspreken. En als die niet luistert, ga nog een keer naar hem toe met een of twee getuigen erbij (wat een verwijzing is naar Deuteronomium 17:15). En als hij dan nog niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. En als hij dan nog niet luistert, komt hij door tucht buiten de gemeente te staan. (Mattheüs 18:15-17)
Ons bed is geen vrijplaats waar de dienst aan God ophoudt. Dat blijkt maar al te duidelijk uit bijvoorbeeld Leviticus 18-20. Vertel mij eens hoe jouw uitspraken met die schriftgegevens te combineren zijn!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 nov 2012 11:51

En wat nu als die broeder vindt dat de gruweltekst uit Leviticus niet op zijn situatie van toepassing is en met God zijn leven leidt? Uit de gemeente ermee?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 nov 2012 23:59

Boekenlezer schreef:Want er staat ook dat als je broeder zondigt, je die niet zijn gang moet laten gaan, maar dat je die eerst onder vier ogen moet aanspreken. En als die niet luistert, ga nog een keer naar hem toe met een of twee getuigen erbij
Ons bed is geen vrijplaats waar de dienst aan God ophoudt. Dat blijkt maar al te duidelijk uit bijvoorbeeld Leviticus 18-20. Vertel mij eens hoe jouw uitspraken met die schriftgegevens te combineren zijn!

@ boekenlezer.

Staat er een rijtje zonden bij waar je je broeder wel of niet aanspreekt? Of is het bij alle zonden die je ziet? We zijn toch allen zondaars?
Hoezo valt dit onder het rijtje...iemand onder de tucht plaatsen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 nov 2012 07:58

Ik ben echt bijna 24 uur per dag bezig om al mijn broeders onder 4 ogen aan te spreken.
En dan laat ik de zusters nog maar zitten.

Gelukkig ben ik zo druk bezig dat ik vrijwel geen tijd meer heb om mezelf aan te spreken...

Terug naar “Archief”