kees61 schreef:Maar met half geëvolueerd bedoel ik een stadium wat op dat moment onbruikbaar is en misschien zelfs nadelig.
Ja, daar was ik al bang voor. Die vormen zijn ook een fantasie die alleen in de hoofden van creationisten bestaan. In het echt zul je die niet tegenkomen en dat is ook precies wat evolutietheorie voorspelt. Sterker nog, als je ze WEL zou vinden, zou dat een argument zijn TEGEN evolutie.
Ik moet aan die creationistische 'chesnut' denken: wat heb je aan een half oog? Nou... f...ing heel wat meer dan aan helemaal geen oog!
Volgens sommigen kregen de dino's veren en dat is ook wel nodig als je vogel wilt worden. Maar goed, op een moment lopen er dino's rond met een pak veren en dan? Ze kunnen nog niet vliegen want de poten zijn nog veel te zwaar om mee te fladderen en hun skelet is nog veel te zwaar om mee te vliegen en ze hebben ook nog geen geschikte longen en nog geen geschikte vleugelvorm en nog geen vogelstaart. Dus de dino met veren noem ik half geëvolueerd.
Gelukkig kun je veren voor nog veel meer gebruiken dan alleen vliegen. Isolatie, bijvoorbeeld. Ik heb net een heel hoofdstuk gelezen over de vraag of (sommige) dinosauriërs misschien wel warmbloedig waren. Dus isolatie is 1, imponeren van partners is 2, allemaal prima dingen die veren kunnen doen.
Als het dier een keer in het water terecht komt dan kan het zich al niet normaal meer bewegen met dat natte verenkleed, dus wordt meteen opgevreten.
Eenden, pinguins, zwanen, meerkoeten, allemaal dieren met veren die zich prima thuisvoelen in het water. Maar goed, zelfs als ze nog niet water-resistent waren, is het maar de vraag hoeveel die veren echt uitmaken in de overlevingskansen van een te water geraakte dino.
En als er toevallig vleugels zijn ontwikkeld en de rest nog niet dan is dat een vreemd onbruikbaar onderdeel want het kan nog niet vliegen. Het kan ook niet meer normaal lopen. Hap hap.. weggeselecteerd.
Waarom kan je met veren niet meer lopen? Zie verder hierboven voor alternatieve toepassingen van veren. Vliegen is echt niet het enige.
Maar hoe dan ook, de mensen hebben dus ooit zo'n dinovogel zien leven en zo zouden wij ook een dier moeten zien met een onderdeel dat niet functioneert en dat we nog niet kennen. Ik gaf maar een voorbeeld met die superflagellum.
Ja, zomaar dingen verzinnen en dan aannemen dat ze biologisch 'viable' (haalbaar) zijn is wel makkelijk natuurlijk. Waarom zou een 'superflagellum' in het groot moeten werken, beste kees? En zelfs beter moeten werken dan voorbewegen met spieren en vinnen...
Verder spreek je in raadselen. Elk onderdeel in de natuur heeft een functie. (rudimentaire zaken als oorspieren daargelaten) Dus iets vinden dat niet functioneert en dat we nog niet kennen is alleen al logisch onmogelijk.
Daarbij schreef ik al dat zoiets vinden een argument TEGEN evolutie zou zijn, en niet voor.