Wilsophie schreef:
Dat staat er niet, er staat aangenomen voor de één en gelaten voor de ander.
En dat betekent achtergelaten worden.
Mijn vraag aan jou Schelpje: "Wie is het beste af?"
Het lijkt me een vreemd advies dat ik de formulieren van de kerk moet bestuderen i.p.v. de Bijbel want dat wil zeggen waar God tekort schiet of niet voorziet in regeltjes zetten wij ze er zelf achter en dat lijkt me ongewenst want niemand zou iets toedoen of afdoen aan het Woord van God.
De wet doet de zonde kennen Schelpje leert de Bijbel en niet andersom.
Dus hoe meer wet , hoe meer zonden.
Wat denk je dat in dit geval "achterlaten" betekent?
En wat betekent de zin die ervoor staat?
In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is.
Gedenkt aan de vrouw van Lot.
Het is niet verkeerd om die zonden te leren kennen. Je zegt elders dat je je van bepaalde zonden niet bewust bent. Dan wordt het misschien tijd om dat eens te leren. Want we zondigen niet alleen in daden, maar ook in gedachten! Je kunt het wel van je afduwen dat het allemaal zo erg niet zal zijn, maar zo werkt het niet helaas.
En zoals jij stelt, is het niet gegaan met het opstellen van de formulieren! De tijden waren toen zeer donker. Allerlei winden van leer waren er, eigenlijk net als nu. Dus in die zin is er niks veranderd.
Het klinkt vroom, wanneer mensen zeggen: ik heb niks anders nodig, ik heb de Bijbel. Maar als die Bijbel "blind" gelezen worden en verkeerd geinterpreteerd, kan het je nog wel eens tot schade worden.
En om jouw vraag nog te beantwoorden wie het beste af is, ik denk dat jij dit ook moet weten, maar je wilt het kennelijk graag van mij horen. Die aangenomen is natuurlijk, en dat veroorzaakt die scheidslijn!