Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 19:21

[Twee zijn op het veld, de ene zal aangenomen worden, de ander verworpen

Dat staat er niet, er staat aangenomen voor de één en gelaten voor de ander.
En dat betekent achtergelaten worden.
Mijn vraag aan jou Schelpje: "Wie is het beste af?"

Het lijkt me een vreemd advies dat ik de formulieren van de kerk moet bestuderen i.p.v. de Bijbel want dat wil zeggen waar God tekort schiet of niet voorziet in regeltjes zetten wij ze er zelf achter en dat lijkt me ongewenst want niemand zou iets toedoen of afdoen aan het Woord van God.

De wet doet de zonde kennen Schelpje leert de Bijbel en niet andersom.
Dus hoe meer wet , hoe meer zonden.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 nov 2012 22:03

Tsja om even kort in te haken op een scheiding , wat als je scheidt omdat je psychisch zo vernederd wordt en gekleineerd dat het woord liefde geen betekenis heeft (en dan bedoel ik dus jaar in jaar uit ) en je wil opnieuw trouwen (nee dat kan niet je bent gescheiden ) of aan het avondmaal aangaan....

Hoe kijk je daar dan tegen aan ?

het huwelijk is tot de dood ons scheidt ....maar gaat dat dan nog wel op of is een geestelijke dood ook een dood in zo'n geval ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2012 11:13

Wilsophie schreef:
Dat staat er niet, er staat aangenomen voor de één en gelaten voor de ander.
En dat betekent achtergelaten worden.
Mijn vraag aan jou Schelpje: "Wie is het beste af?"

Het lijkt me een vreemd advies dat ik de formulieren van de kerk moet bestuderen i.p.v. de Bijbel want dat wil zeggen waar God tekort schiet of niet voorziet in regeltjes zetten wij ze er zelf achter en dat lijkt me ongewenst want niemand zou iets toedoen of afdoen aan het Woord van God.

De wet doet de zonde kennen Schelpje leert de Bijbel en niet andersom.
Dus hoe meer wet , hoe meer zonden.

Wat denk je dat in dit geval "achterlaten" betekent?
En wat betekent de zin die ervoor staat?
In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is.
Gedenkt aan de vrouw van Lot.

Het is niet verkeerd om die zonden te leren kennen. Je zegt elders dat je je van bepaalde zonden niet bewust bent. Dan wordt het misschien tijd om dat eens te leren. Want we zondigen niet alleen in daden, maar ook in gedachten! Je kunt het wel van je afduwen dat het allemaal zo erg niet zal zijn, maar zo werkt het niet helaas.
En zoals jij stelt, is het niet gegaan met het opstellen van de formulieren! De tijden waren toen zeer donker. Allerlei winden van leer waren er, eigenlijk net als nu. Dus in die zin is er niks veranderd. :(
Het klinkt vroom, wanneer mensen zeggen: ik heb niks anders nodig, ik heb de Bijbel. Maar als die Bijbel "blind" gelezen worden en verkeerd geinterpreteerd, kan het je nog wel eens tot schade worden.

En om jouw vraag nog te beantwoorden wie het beste af is, ik denk dat jij dit ook moet weten, maar je wilt het kennelijk graag van mij horen. Die aangenomen is natuurlijk, en dat veroorzaakt die scheidslijn!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2012 11:17

Spons schreef:Tsja om even kort in te haken op een scheiding , wat als je scheidt omdat je psychisch zo vernederd wordt en gekleineerd dat het woord liefde geen betekenis heeft (en dan bedoel ik dus jaar in jaar uit ) en je wil opnieuw trouwen (nee dat kan niet je bent gescheiden ) of aan het avondmaal aangaan....

Hoe kijk je daar dan tegen aan ?

het huwelijk is tot de dood ons scheidt ....maar gaat dat dan nog wel op of is een geestelijke dood ook een dood in zo'n geval ?

Als je als vrouw jarenlang gekleineerd en vernederd wordt, ook nog verlaten, ben je zoals dat heet: schuldloos gescheiden. En ja, dan mag je wel hertrouwen! Een vriend van mijn ouders had een afschuwelijke vrouw getrouwd. Hij leefde in een hel, zijn kinderen ook. Hij is uiteindelijk met zijn kinderen vertrokken. Jaren later is hij hertrouwd, kwam met deze echtgenote in onze kerk en vroeg een gesprek aan met de k.r. Hij bewandelde de ordelijke en juiste weg. Er kon op deze manier niet geroddeld worden, hij heeft uitgelegd hoe het gebeurd is. Misschien is zijn verhaal nagetrokken, maar dat weet ik niet. Deze man mocht deelnemen aan het H.A.
Maar hij hoorde daar ook aan, gezien zijn geloofsleven.
Het gaat er niet om of je mag van de mensen. Je zou jezelf zo nauw moeten onderzoeken, of je het mag van de Heere!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 nov 2012 11:38

Namens de Heer wordt iedereen uitgenodigd aan zijn Tafel te verschijnen.
Als je die uitnodiging afslaat (om wat voor reden ook) heb je blijkbaar geen behoefte bij de Heer aan Tafel te gaan.
Dan gaat de Heer wel naar de heggen en steggen om de buitenstaanders te nodigen. Die zullen dan ook voorgaan in het koninkrijk!!!!
Niet iedereen die 'Heer Heer' roept is goed bezig!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2012 11:45

hubert schreef:Namens de Heer wordt iedereen uitgenodigd aan zijn Tafel te verschijnen.
Als je die uitnodiging afslaat (om wat voor reden ook) heb je blijkbaar geen behoefte bij de Heer aan Tafel te gaan.
Dan gaat de Heer wel naar de heggen en steggen om de buitenstaanders te nodigen. Die zullen dan ook voorgaan in het koninkrijk!!!!

Ik vraag me af wie "iedereen" is. Als je leest wat de Here Jezus zegt, dan roept Hij op die WETEN dat Zijn lichaam gegeven is voor een ieder die gelooft, ....dus in Zijn dood en opstanding!

En dat we naar heggen en steggen wordt gegaan om buitenstaanders te nodigen, heeft helemaal geen betrekking op het Avondmaal, maar op bekering tot Hem.

Inderdaad er zijn er die roepen Heer Heer en zijn niet goed bezig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 nov 2012 11:57

schelpje3 schreef:[
En zoals jij stelt, is het niet gegaan met het opstellen van de formulieren! De tijden waren toen zeer donker. Allerlei winden van leer waren er, eigenlijk net als nu. Dus in die zin is er niks veranderd. :(

Paulus en Petrus hadden al onenigheid en verschillende winden van leer...

schaapje schreef: Als je leest wat de Here Jezus zegt, dan roept Hij op die WETEN dat Zijn lichaam gegeven is voor een ieder die gelooft, ....dus in Zijn dood en opstanding!

Als ik de Evangeliën lees kom ik nergens het ww WETEN tegen. Kan aan mij liggen. Waar staat dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2012 12:12

hubert schreef:Namens de Heer wordt iedereen uitgenodigd aan zijn Tafel te verschijnen.

Niet iedereen wordt uitgenodigd. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Hoe zul je eten en drinken tot Zijn gedachtenis, als je Hem niet kent?
Het H.A. is voor mensen die bij wijze van spreken "vastgelopen zijn in zichzelf".
En de Heere beveelt om hen uit de heggen en steggen te halen. Het zijn nl. niet degenen die willen, maar om des ontfermens wil!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2012 12:15

blijblij schreef:Als ik de Evangeliën lees kom ik nergens het ww WETEN tegen. Kan aan mij liggen. Waar staat dat?
In het NT komt het werkwoord weten vaker voor dan het woord geloven. Zoek en vind. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 nov 2012 12:18

elbert schreef:In het NT komt het werkwoord weten vaker voor dan het woord geloven. Zoek en vind. ;)

In relatie tot het pesachmaal. :wink:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2012 12:20

@blijblij

19 En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis.

20 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.

De Here Jezus zegt: dit is mijn lichaam gegeven voor u....
En, deze drinkbeker is het bloed, dat vergoten wordt voor u .....

Kan je dan mee doen met Avondmaal als je niet gelooft in wat Hij zegt?

Dat bedoel ik met dat men moet Weten waar het om gaat, dat is inderdaad een interpretatie van mij die er niet staat maar die je er wel uit kan halen, want weten is geloven.
De Here Jezus nodigt niet zomaar "iedereen" uit, Hij sprak tot de gelovigen, (behalve 1)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 nov 2012 13:45

Schelpje
Niet iedereen wordt uitgenodigd. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Hoe zul je eten en drinken tot Zijn gedachtenis, als je Hem niet kent?
Het H.A. is voor mensen die bij wijze van spreken "vastgelopen zijn in zichzelf".
En de Heere beveelt om hen uit de heggen en steggen te halen. Het zijn nl. niet degenen die willen, maar om des ontfermens wil!

Tijdens een kerkdienst wordt bij mijn weten iedereen uitgenodigd.
Ik ga ervan uit dat de aanwezigen op de hoogte zijn van het bestaan van Jezus en daarin van harte geloven.
Tsja, iemand die niet gelooft zal uiteraard niet aangaan, maar zal ook niet zo snel in de kerk zitten.
Ik heb het over mensen die geloven en die toch niet aangaan! Waarom willen zij het leven en sterven van Christus niet gedenken op de wijze die hij bevolen heeft. Het is een bevel!
Vreemd toch?
En mijn zin over 'heggen en steggen' betreft uiteraard de metafoor (van de gelijkenis)!.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 nov 2012 14:20

hubert schreef:
Tijdens een kerkdienst wordt bij mijn weten iedereen uitgenodigd.
Ik ga ervan uit dat de aanwezigen op de hoogte zijn van het bestaan van Jezus en daarin van harte geloven.
Tsja, iemand die niet gelooft zal uiteraard niet aangaan, maar zal ook niet zo snel in de kerk zitten.
Ik heb het over mensen die geloven en die toch niet aangaan! Waarom willen zij het leven en sterven van Christus niet gedenken op de wijze die hij bevolen heeft. Het is een bevel!
Vreemd toch?
En mijn zin over 'heggen en steggen' betreft uiteraard de metafoor (van de gelijkenis)!.

Ook in de kerkdienst wordt niet iedereen, zonder meer, genodigd. Dan ga je ervan uit dat alle kerkgangers ware gelovigen zijn en dat is helaas niet zo.
"En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag Hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed. En Hij zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aanhebbende?
Dat wil dus zeggen dat je ongenood deel kunt nemen!
Psalm 50 zegt er dit over: Maar tot de goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen en neemt Mijn verbond in uw mond? Goddeloze is in dit verband niet als heiden bedoelt, maar een ieder die van Godswege onbekeerd is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 nov 2012 14:58

Wat denk je dat in dit geval "achterlaten" betekent?
En wat betekent de zin die ervoor staat?
In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is.
Gedenkt aan de vrouw van Lot.

Het is niet verkeerd om die zonden te leren kennen. Je zegt elders dat je je van bepaalde zonden niet bewust bent. Dan wordt het misschien tijd om dat eens te leren. Want we zondigen niet alleen in daden, maar ook in gedachten! Je kunt het wel van je afduwen dat het allemaal zo erg niet zal zijn, maar zo werkt het niet helaas.
En zoals jij stelt, is het niet gegaan met het opstellen van de formulieren! De tijden waren toen zeer donker. Allerlei winden van leer waren er, eigenlijk net als nu. Dus in die zin is er niks veranderd.
Het klinkt vroom, wanneer mensen zeggen: ik heb niks anders nodig, ik heb de Bijbel. Maar als die Bijbel "blind" gelezen worden en verkeerd geinterpreteerd, kan het je nog wel eens tot schade worden.

En om jouw vraag nog te beantwoorden wie het beste af is, ik denk dat jij dit ook moet weten, maar je wilt het kennelijk graag van mij horen. Die aangenomen is natuurlijk, en dat veroorzaakt die scheidslijn!

Onzin!! En ik was al bang voor dit antwoord.

Degenen die achtergelaten worden gaan het Koninkrijk binnen wat dan gevestigd is en degenen die weggenomen worden staan buiten het dan opgericht Koninkrijk
Het gaat hier om de periode waar Gods rijk op aarde wordt gevestigd en niet over de huidige bedeling.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 nov 2012 15:03

O ja? Ik ken velen die vastgelopen zijn in zichzelf, maar ik acht hen niet als genodigden aan het avondmaal Schelpje~!!!

Weer wordt de voorwaarde gesteld dat er iets zoals "vastlopen in dit huidige leven of in zichzelf" eraan voorafgaat en dat leert de Bijbel nergens.
God nodigt wederomgeborenen.
Mensen die niet zijn vastgelopen wat een nonsens, maar mensen die geloven in de Heiland die Nieuw Leven tot stand heeft gebracht.
Dat is heel wat anders dan mensen die weten dat zij zondig zijn of zoiets want dat weet ieder mens. Ook een ongelovige.

Terug naar “[Religie] - Open forum”