hubert schreef:Ik kom er toch maar even op terug want ik vind dat nu juist niet. Als je de Bijbel leest op een nieuwe manier krijg je soms andere inzichten. Die inzichten wijken misschien af van de zienswijze van vroeger maar dat je daardoor het christelijk geloof heel ver achter je laat is onzinnig. Er vind juist een enorme verdieping plaats.
Het bijkomende voordeel is dat je je ook niet meer druk hoeft te maken om allerlei bijzaken.
Ik ben er blij mee!
Maar wat heeft je geloof nog te maken met het Christelijke geloof als je niet vast houdt aan de wezenlijke leerstellige overtuigingen die Christenen altijd geloofd hebben? Wat heeft dat geloof met Christus te maken als je alle dogma's over de goddelijkheid, de menselijkheid, het offer en de opstanding van de Heere Jezus niet meer belangrijk vindt?
Waar je je druk om moet maken wordt niet gedicteerd door hoe je de Bijbel leest, waar door de waarheid. Het gaat er niet om of jij wel of niet in de Bijbel leest dat jij zus en zo moet doen, het gaat erom of God Zelf dat in Zijn Woord bevolen heeft. De inhoud van het Christelijke geloof wordt niet bepaald door de lezer, door de gelovige, maar door de levende God van de Bijbel.
Om maar weer even de koppeling terug te maken naar het onderwerp: antwoorden in de lijn 'iedereen mag aangaan, waar doen we eigenlijk moeilijk over?', daar kan een Christen toch niks mee? Het gaat om iets wat ongeveer tweeduizend jaar door de Zoon van God Zelf is ingesteld, daar kunnen we toch niet zo makkelijk over doen? God nodigt wel iedereen uit aan de tafel, dat ontken ik niet, maar Hij nodigt ons wel uit om dit 'tot Zijn gedachtenis' te doen. Dat is wat mij betreft ook de norm. Daarom lijkt het me onverstandig om kinderen aan te laten gaan, omdat zij nog niet helemaal het offer, waarvan het avondmaal een beeld is, begrijpen. Wanneer ze op de leeftijd komen dat ze het goed kunnen begrijpen, en ze zich bekeren en het dan dus ook echt geloven, dan moeten ze gewoon belijdenis doen en dan kunnen ze aangaan. Vanwege dit 'doet dit tot Mijn gedachtenis', moeten mensen die openlijk in zonde leven ook, wanneer ze zich niet bereid tonen zich te bekeren, van het avondmaal geweerd worden. Hun daden laten dan zien dat ze Hem helemaal niet gedenken.
Termen als 'je een oordeel eten en drinken' zijn gewoon Bijbels, dus laten we, als we in God geloven, niet te licht over deze zaken doen. In Gods Woord wordt het immers ook ernstig genomen.