Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 09:49

1) Naar de JachinBoaz kerk moeten mensen niet in het zwart. Elke zondag kom ik er langs en zie ik ook andere kleuren.

Dat klopt want er staan rondom deze kerk, mijn eigen kerkgebouw en nog eens 4 kerken en de mensen hebben op hun voorhoofd niet geplakt staan naar welke kerk ze gaan, doorgaans zien de trappen van deze kerk, de enige met een prachtig aantal treden zwart van de mensen of donkergrijs en donkerblauw soms met wit, een prachtig gezicht, en het doet me deugd dat zoveel Urkers deze traditie in ere houden.
Waar zie je nog dat er op zondagochtend filevorming is om naar de kerk te gaan.

2) Wij kennen de belastingaangifte van de besproken predikant niet, dus ook niet of zijn geld echt zwart is.
3) Dit topic is gruwelijk offtopic gegaan.

Dat klopt en ik vertrouw erop dat het goed en verantwoord gaat, maar het is een woordspeling die ik hier geleerd heb, preken op de zak, voordat ik hier woonde kende ik het niet en ook binnen mijn kerk krijgen predikers de collectezak ongezien mee, daar heb ik wel moeite mee, maar daar heb ik zo mijn redenen voor, verder was de opmerking humoristisch bedoeld, ik dacht mw, dat jij de Urker humor wel zou kennen.

4) Dat betekent dat er vanaf nu alleen ontopic wordt gebabbeld over: wanneer mag je aan het Avondmaal?

Het is soms offtopic, dat is juist maar het antwoord is klip en klaar dus de vraagstelling leidt tot offtopic antwoorden.
Iedereen kent het antwoord immers al.
Als je gelooft in de Here Jezus Christus dan ben je wedergeboren, daar staat geen leeftijd voor.
Het is in ieder geval iemand die "tot de jaren des onderscheids" is gekomen en dat is verschillend.
Iemand met het syndroom van Down is dan misschien al 50 jaar.
Ik ken overigens iemand en ik zal dat ook met name noemen omdat niets een geheim is en ik geen verklikker ben, de broer van AKH heet Jacob en heeft dat syndroom, jaren geleden mocht hij van de vergaderingbroeders niet deelnemen, en het mannetje had daar verdriet over, maar men legde zich bij het besluit neer, men kon niet anders.
Als ik nu zie, hij is inmiddels ruim 50 jaar met hoeveel eerbied en gekleed in een keurig pak met stropdas zoals hem geleerd is, voorzichtig het brood breekt en een slokje wijn neemt en daarna zijn handen vouwt en zijn hoofd buigt dan ontroert mij dat.

Wie zou durven om iemand te weigeren om te delen in het Nieuwe Verbond ( Leven) wat Christus tot stand heeft gebracht zou een betere stelling zijn.
Want dan kun je zeggen heel eenvoudig: "Wie zonder zonde is">
Einde discussie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 09:58

pannekoek schreef:Als het goed is wordt er ook in je eigen gemeente Avondmaal gehouden, dus waarom bij een ander kerkgenootschap aan het Avondmaal. Dopen doe je ook in je eigen gemeente, en ga je ook niet je kind ten doop houden als je in een andere gemeente bent en je hebt je baby bij je die nog niet gedoopt is, en het is toevallig dopen in die gemeente.
Tuurlijk is het iets tussen God en jou. Maar bij ons hebben de nieuwlingen die voor het eerst aan het Avondmaal zijn geweest gewoon even een gesprekje met één van de ouderlingen. Waar het hart vol van is loopt de mond van over, dus dat moet helemaal geen probleem zijn. Ik ben wat dat betreft een slechte prater, vind het moeilijk om er over te praten, maar mij hebben ze ook niet tegengehouden na het gesprek.

Ik ben het met mw eens dat er momenten kunnen zijn dat je elders naar de kerk gaat, denk even aan je vakantie, en je gaat naar een kerk waar avondmaal wordt gehouden dan kun je je netjes even bekend maken, waarom niet? Wij hebben vaak mensen van de bootjes uit de haven en dan maken we even kennis, ongeacht wie dat doet, want we hebben geen kerkenraad.
Wat dopen betreft doen wij dat nooit in een eigen gemeente want we hebben geen doopgelegenheid dus moeten wij een ander gebouw huren of gewoon naar het zwembad of naar het Ijsselmeer en dan zijn er allerlei mensen aanwezig ook nieuwsgierigen en die zijn van harte welkom.
Dus probeer iets breder te denken dan je eigen kerk.

Een jonge zuster uit onze gemeente ging naar Engeddy op vakantie en liet zich daar dopen, het wordt dan wel bij ons bekend gemaakt zodat je de zuster een hand kunt geven of zoiets.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2012 11:19

Optimatus schreef:Schelpje, waarom zou iemand een onberispelijk leven moeten leiden om aan het Avondmaal deel te mogen nemen? Is het H. Avondmaal niet juist bedoeld voor zondaars?

En waarom zouden kinderen niet deel mogen nemen? Ook voor hen is de Heer toch gekomen?

Zo is het maar net, sterker nog eerst de kinderen.

'Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.' (Mat 19,14)

'Laat eerst de kinderen verzadigd worden.....' (Mar 7,27)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2012 12:08

Optimatus schreef:Schelpje, waarom zou iemand een onberispelijk leven moeten leiden om aan het Avondmaal deel te mogen nemen? Is het H. Avondmaal niet juist bedoeld voor zondaars?

En waarom zouden kinderen niet deel mogen nemen? Ook voor hen is de Heer toch gekomen?

Men beproeve zichzelf. D.w.z. wij onderzoeken ons hart welke zonden er bij ons te vinden zijn. Openbare en verborgen. Ook wordt er gevraagd of wij dan een ernstig voornemen hebben om voortaan oprecht te wandelen, voor Gods aangezicht.
Wanneer je het formulier leest, zie je wie niet mogen aanzitten.
nl. ruziezoekers, moordenaars, leugenaars, dieven, gokkers, dronkaards enz enz
Leef je dus geen onberispelijk leven, hoor je niet aan, tenzij je deze zonden belijdt en laat!
Zo is het altijd: wie zijn zonden belijdt en laat, zal vergeving geschonken worden.
Misschien is in bepaalde kerken het gewicht te zwaar, maar ik zie in veel kerken heel makkelijk aangaan.
Hoe gaan wij om met de week van voorbereiding? Is daar werkelijk een inkeer tot zichzelf, bewust dingen niet meer doen? En de week na het H.A., pakken we diezelfde zondige draad weer gewoon op?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2012 12:11

mohamed schreef:Zo is het maar net, sterker nog eerst de kinderen.

'Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.' (Mat 19,14)

'Laat eerst de kinderen verzadigd worden.....' (Mar 7,27)

Nee, de moeders brachten hun kinderen tot de Heere Jezus en Hij zegende hen. Maar Hij at niet met hen het laatste Avondmaal!
Je kunt van kinderen niet verlangen dat zij de volle verantwoording nemen voor hun leven! Je bent als ouders verantwoordelijk voor hen. Kinderen zijn geen minivolwassenen! Zij moeten in alles rijpen, dus ook geestelijk!
Je gooit je kind niet in het zwembad, maar je meldt hem eerst aan voor zwemles.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2012 13:31

schelpje3 schreef:Men beproeve zichzelf. D.w.z. wij onderzoeken ons hart welke zonden er bij ons te vinden zijn. Openbare en verborgen. Ook wordt er gevraagd of wij dan een ernstig voornemen hebben om voortaan oprecht te wandelen, voor Gods aangezicht.
Wanneer je het formulier leest, zie je wie niet mogen aanzitten.
nl. ruziezoekers, moordenaars, leugenaars, dieven, gokkers, dronkaards enz enz
Leef je dus geen onberispelijk leven, hoor je niet aan, tenzij je deze zonden belijdt en laat!
Ik weet niet of het woord onberispelijk hier nou op z'n plaats is, zeker niet als je voor de vraag komt te staan of we zelf een onberispelijk leven leiden. Ik heb daar de associatie bij van "zonder zonde" en daar voldoe ik niet aan.
Misschien is het beter om te zeggen dat we wel zondigen, maar daar wel bedroefd over zijn en ertegen strijden.
Dit in tegenstelling tot diegenen die zondigen en daar verder niet wakker van liggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:46

Dit in tegenstelling tot diegenen die zondigen en daar verder niet wakker van liggen.

Vreemde toevoeging want ik denk dat een gelovige altijd last heeft van wat wij noemen een schuldgevoel.
Ik voldoe nooit aan de eis van een onberispelijk leven en zelfs niet bij benadering, dus bijna onberispelijk en die mogelijkheid wordt er tussen geschoven, zo iets van als je nu maar belijd of je schuldig voel dan benader je in ieder geval het hoogste van de norm.

Dat leert de Bijbel nergens.
De Bijbel leert voor een gelovige, dus een wedergeboren Christen dat hij een Hogepriester heeft die voor ons bidt en pleit bij de Vader en leert dat wij onberispelijk staan voor God omdat Hij onze voeten wast en Hij ons binnenste vernieuwd van dag tot dag.

Er valt dus blijkbaar veel te wassen en te vernieuwen bij gelovigen want die lui gaan aan het avondmaal en niet mijn ongelovige buurvrouw, zij heeft trouwens helemaal geen last van haar zonden.
Wij wel, want die last wordt ons aangepraat.

Volgens mij staat er ergens dat wij zonder vlek of rimpel voor God staan.
Als je dat wegredeneert dan misken je het huidige Werk van Christus in de functie van Gezalfde en Hoogepriester naar de ordening van Melchizédek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2012 13:51

elbert schreef:Ik weet niet of het woord onberispelijk hier nou op z'n plaats is, zeker niet als je voor de vraag komt te staan of we zelf een onberispelijk leven leiden. Ik heb daar de associatie bij van "zonder zonde" en daar voldoe ik niet aan.
Misschien is het beter om te zeggen dat we wel zondigen, maar daar wel bedroefd over zijn en ertegen strijden.

Nee Elbert, daar kunnen wij niet aan voldoen. Want het kwade dat ik niet wil doen, doe ik.
Het is een Zegen als de Heere ons bewaart voor de zwaarste overtredingen.
En juist als we proberen ons aan de Wet te houden, gaat het mis.
Wanneer we door de leiding van de Heilige Geest inzien hoe wij zondigen tegenover een goeddoend God, kunnen we niet anders dan bedroefd zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2012 13:53

Wilsophie schreef:
Vreemde toevoeging want ik denk dat een gelovige altijd last heeft van wat wij noemen een schuldgevoel.
Ik voldoe nooit aan de eis van een onberispelijk leven en zelfs niet bij benadering, dus bijna onberispelijk en die mogelijkheid wordt er tussen geschoven, zo iets van als je nu maar belijd of je schuldig voel dan benader je in ieder geval het hoogste van de norm.

Dat leert de Bijbel nergens.
De Bijbel leert voor een gelovige, dus een wedergeboren Christen dat hij een Hogepriester heeft die voor ons bidt en pleit bij de Vader en leert dat wij onberispelijk staan voor God omdat Hij onze voeten wast en Hij ons binnenste vernieuwd van dag tot dag.

Er valt dus blijkbaar veel te wassen en te vernieuwen bij gelovigen want die lui gaan aan het avondmaal en niet mijn ongelovige buurvrouw, zij heeft trouwens helemaal geen last van haar zonden.
Wij wel, want die last wordt ons aangepraat.

Volgens mij staat er ergens dat wij zonder vlek of rimpel voor God staan.
Als je dat wegredeneert dan misken je het huidige Werk van Christus in de functie van Gezalfde en Hoogepriester naar de ordening van Melchizédek.

Die last wordt ons niet aangepraat, maar ga je zelf ontdekken, wanneer de Heilige Geest werkzaam in je hart wordt.
Zoals ik hierboven zei, het is bijzonder als we bewaard worden voor de ergste zonden. Maar wij zondigen allen, dagelijks, maar dan kun je zo niet makkelijk verder leven en het slechts constateren!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 nov 2012 15:38

Mat 18: bekeer je en wordt als de kinderen anders kom je Gods koninkrijk niet binnen.. ..als ieman een klein kind van zijn geloof afbrengt; wee u!

kleine kinderen kunnen dus geloven. sterker nog. hun eenvoudige overgave ( toevertrouwen) aan God is ons tot voorbeeld. hoe makkelijk maken we van geloven een systeem dat alleen door daartoe bevoegde geleerden te snappen en uit te leggen valt.

geloof is de norm voor deelname aan het avondmaal. kinderen kunnen geloven op een manier die volkomen acceptabel is voor Jezus. hen weghouden van het avondmaal is hun geloof verachten. iets waar Mat 18 ook iets over te zeggen heeft.

dat dat consequenties heeft over ons geloofs systeem zegt meer over ons en onze systemen dan over de kinderen. hun geloof is door Christus bevestigd, onze systemen niet :mrgreen:

een getuigenis van geloof afleggen is anders dan getest worden. even voor de dienst melden dat je een medebroeder bent is netjes, laat dat elke week gebeuren in de samenkomst :) compleet met getuigenis. maar om dat specifiek te doen om het avondmaal 'te beschermen' is onzinnig.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 15:53

Die last wordt ons niet aangepraat, maar ga je zelf ontdekken, wanneer de Heilige Geest werkzaam in je hart wordt.
Zoals ik hierboven zei, het is bijzonder als we bewaard worden voor de ergste zonden. Maar wij zondigen allen, dagelijks, maar dan kun je zo niet makkelijk verder leven en het slechts constateren!

Zelf ontdekken?
Weet je wel wie in de Bijbel de "aanklager" wordt genoemd? Daar heet het : "De verklager der broederen".
En "De leugenaar van Den Beginne".
"Volgende vraag: "Hoe kun je bewaard worden voor de ergste zonden?
Volgende vraag: "Ergste zonden.... wat zijn dat dan?

Overigens ik kan makkelijk verder leven zonder te constateren welke zonden ik heb gedaan, want de meeste zonden herken ik niet eens.
En als je het constateert wat dan?

Ik laat me niet aanpraten dat de aanklager bij God n.l. de duivel een hogere plaats danwel een duidelijker stem heeft dan de belofte van de Hogepriester, ik weiger dat.
De duivel als aanklager krijgt geen plaats in mijn leven.
[-X

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 15:56

Dus de Heilige Geest maakt ons duidelijk welke last der zonde wij hebben???

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 12 nov 2012 16:11

Dus de Heilige Geest maakt ons duidelijk welke last der zonde wij hebben???

Joh. 16:8

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 nov 2012 16:32

Wilsophie schreef:
Zelf ontdekken?
Weet je wel wie in de Bijbel de "aanklager" wordt genoemd? Daar heet het : "De verklager der broederen".
En "De leugenaar van Den Beginne".
"Volgende vraag: "Hoe kun je bewaard worden voor de ergste zonden?
Volgende vraag: "Ergste zonden.... wat zijn dat dan?

Overigens ik kan makkelijk verder leven zonder te constateren welke zonden ik heb gedaan, want de meeste zonden herken ik niet eens.
En als je het constateert wat dan?

Ik laat me niet aanpraten dat de aanklager bij God n.l. de duivel een hogere plaats danwel een duidelijker stem heeft dan de belofte van de Hogepriester, ik weiger dat.
De duivel als aanklager krijgt geen plaats in mijn leven.
[-X

Voor iemand die zegt lezingen te geven, vind ik je behoorlijk onwetend.
Zelfs buitenkerkelijken weten wat de ergste zonden zijn. Die zullen zeggen: o, maar ik heb nooit iemand vermoord, of: ik heb echt nog geen euro gestolen.
Maar bij meneer K.H. is iedereen vrij van zonde, begrijp ik?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 nov 2012 19:00

Als ik alles zo lees, is er hier voor niemand plaats, want als je zo laat zien dat de belangrijkste vrucht van de Geest mist of in ieder geval in je reacties niet laat zien, heb ik er een zwaar hoofd in...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”