1) Naar de JachinBoaz kerk moeten mensen niet in het zwart. Elke zondag kom ik er langs en zie ik ook andere kleuren.
Dat klopt want er staan rondom deze kerk, mijn eigen kerkgebouw en nog eens 4 kerken en de mensen hebben op hun voorhoofd niet geplakt staan naar welke kerk ze gaan, doorgaans zien de trappen van deze kerk, de enige met een prachtig aantal treden zwart van de mensen of donkergrijs en donkerblauw soms met wit, een prachtig gezicht, en het doet me deugd dat zoveel Urkers deze traditie in ere houden.
Waar zie je nog dat er op zondagochtend filevorming is om naar de kerk te gaan.
2) Wij kennen de belastingaangifte van de besproken predikant niet, dus ook niet of zijn geld echt zwart is.
3) Dit topic is gruwelijk offtopic gegaan.
Dat klopt en ik vertrouw erop dat het goed en verantwoord gaat, maar het is een woordspeling die ik hier geleerd heb, preken op de zak, voordat ik hier woonde kende ik het niet en ook binnen mijn kerk krijgen predikers de collectezak ongezien mee, daar heb ik wel moeite mee, maar daar heb ik zo mijn redenen voor, verder was de opmerking humoristisch bedoeld, ik dacht mw, dat jij de Urker humor wel zou kennen.
4) Dat betekent dat er vanaf nu alleen ontopic wordt gebabbeld over: wanneer mag je aan het Avondmaal?
Het is soms offtopic, dat is juist maar het antwoord is klip en klaar dus de vraagstelling leidt tot offtopic antwoorden.
Iedereen kent het antwoord immers al.
Als je gelooft in de Here Jezus Christus dan ben je wedergeboren, daar staat geen leeftijd voor.
Het is in ieder geval iemand die "tot de jaren des onderscheids" is gekomen en dat is verschillend.
Iemand met het syndroom van Down is dan misschien al 50 jaar.
Ik ken overigens iemand en ik zal dat ook met name noemen omdat niets een geheim is en ik geen verklikker ben, de broer van AKH heet Jacob en heeft dat syndroom, jaren geleden mocht hij van de vergaderingbroeders niet deelnemen, en het mannetje had daar verdriet over, maar men legde zich bij het besluit neer, men kon niet anders.
Als ik nu zie, hij is inmiddels ruim 50 jaar met hoeveel eerbied en gekleed in een keurig pak met stropdas zoals hem geleerd is, voorzichtig het brood breekt en een slokje wijn neemt en daarna zijn handen vouwt en zijn hoofd buigt dan ontroert mij dat.
Wie zou durven om iemand te weigeren om te delen in het Nieuwe Verbond ( Leven) wat Christus tot stand heeft gebracht zou een betere stelling zijn.
Want dan kun je zeggen heel eenvoudig: "Wie zonder zonde is">
Einde discussie.