Matth.5: 34 en Jak.5:12 leren de gelovige om niet te zweren in niet mis te verstane bewoordingen.
Toch doen we dat geregeld en er rust eigenlijk nauwelijks een taboe op.
Wie kan dit verklaren?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:Schot voor de boeg en ter aanvulling denk ik dat je ook Hebr. 6 vers 13-16 ...hier zweerde God ook bij ZichZelf want God heeft geen meerdere.
..."want de mensen zweren wel bij de meerdere en de eed tot bevestiging is dezelven een eind aan alle tegensprekingen.."
Ik lees hieruit dat de eed van Ex 22 vers 11 wat een eed van God Zelf is op een lager niveau wordt aangehaald, waarbij wordt vastgesteld dat mensen ook zweren ( bij hun meerdere) en gesteld wordt dat dat 'slechts" een bevestiging is om alle tegensprekingen uit te sluiten.
Waaruit ik opmaak dat het zweren een bevestiging is van een belofte.
Zweren is dan het werkwoord en de eed het zelfstandige naamwoord.
Immers bij de rechtbank sta je ook onder ede. en daar doet niemand moeilijk over.
Wilsophie schreef:@ Schelpje Zwoer is ouderwets en geheel verantwoord, maar zweerde mag ook heb ik begrepen.
@ Boer Nee wij zijn God niet, maar daarom zette ik de tekst uit Hebr erbij omdat hiermee duidelijk wordt gezegd dat mensen ook zweren. Dus dat was een gegeven.
@ Schelpje ....Als het advies is laat Uw Ja ja zijn enz.... dan vraag ik me toch af waarom God dat moest bevestigen door bij Zichzelf te zweren, want als er Eén Zijn Woord nakomt is Hij het wel.
Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Vr.101. Maar mag men ook godzaliglijk bij den Naam Gods een eed zweren?
Antw. Ja, als het de overheid van haar onderdanen, of anderzins ook de nood vordert, om trouw en waarheid daardoor te bevestigen, en dat tot Gods eer en des naasten heil; want zulk eedzweren is in Gods Woord gegrond a, en daarom ook van de heiligen in het Oude en Nieuwe Testament recht gebruikt geweest b.
a De 6:13 De 10:20 Jes 48:1 Heb 6:16 b Ge 21:24 Ge 31:53 Jos 9:15 1Sa 24:22 2Sa 3:35 1Ko 1:29 Ro 1:9 Ro 9:1 2Co 1:23 (* 1Sa 24:22 AV = 1Sa 24:23 SV)
Wilsophie schreef:
@ Schelpje ....Als het advies is laat Uw Ja ja zijn enz.... dan vraag ik me toch af waarom God dat moest bevestigen door bij Zichzelf te zweren, want als er Eén Zijn Woord nakomt is Hij het wel.
Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Wilsophie schreef:Ja dat begrijp ik, ja is ja en nee is nee, maar waarom moest God Zijn belofte bevestigen of bekrachtigen door bij Zichzelf te zweren?
Wilsophie schreef:Ja dat klopt helemaal, dat wil dus zeggen als het voor God nodig is Zijn beloften te verzegelen met een eed wij dat ook zouden moeten doen?
Wilsophie schreef:Ja dat klopt helemaal, dat wil dus zeggen als het voor God nodig is Zijn beloften te verzegelen met een eed wij dat ook zouden moeten doen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten