Zweren en eed afleggen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Zweren en eed afleggen.

Berichtdoor boer » 05 nov 2012 22:25

Matth.5: 34 en Jak.5:12 leren de gelovige om niet te zweren in niet mis te verstane bewoordingen.
Toch doen we dat geregeld en er rust eigenlijk nauwelijks een taboe op.
Wie kan dit verklaren?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zweren en eed afleggen.

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2012 10:50

Schot voor de boeg en ter aanvulling denk ik dat je ook Hebr. 6 vers 13-16 ...hier zweerde God ook bij ZichZelf want God heeft geen meerdere.
..."want de mensen zweren wel bij de meerdere en de eed tot bevestiging is dezelven een eind aan alle tegensprekingen.."

Ik lees hieruit dat de eed van Ex 22 vers 11 wat een eed van God Zelf is op een lager niveau wordt aangehaald, waarbij wordt vastgesteld dat mensen ook zweren ( bij hun meerdere) en gesteld wordt dat dat 'slechts" een bevestiging is om alle tegensprekingen uit te sluiten.

Waaruit ik opmaak dat het zweren een bevestiging is van een belofte.
Zweren is dan het werkwoord en de eed het zelfstandige naamwoord.
Immers bij de rechtbank sta je ook onder ede. en daar doet niemand moeilijk over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 12:12

Ik zou zeggen: laat uw JA, JA zijn en uw NEE, NEE.
Toch staat er in Psalm 119 vers 53: Ik zwoer, en zal dit met een blij gemoed. Bevestigen, in al mijn levensjaren, .
Zwoer is verleden tijd van zweren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2012 12:25

Wilsophie schreef:Schot voor de boeg en ter aanvulling denk ik dat je ook Hebr. 6 vers 13-16 ...hier zweerde God ook bij ZichZelf want God heeft geen meerdere.
..."want de mensen zweren wel bij de meerdere en de eed tot bevestiging is dezelven een eind aan alle tegensprekingen.."

Ik lees hieruit dat de eed van Ex 22 vers 11 wat een eed van God Zelf is op een lager niveau wordt aangehaald, waarbij wordt vastgesteld dat mensen ook zweren ( bij hun meerdere) en gesteld wordt dat dat 'slechts" een bevestiging is om alle tegensprekingen uit te sluiten.

Waaruit ik opmaak dat het zweren een bevestiging is van een belofte.
Zweren is dan het werkwoord en de eed het zelfstandige naamwoord.
Immers bij de rechtbank sta je ook onder ede. en daar doet niemand moeilijk over.

Wij mogen toch niet alles doen wat God ook doet,
''Zweert niet, noch bij den hemel, noch bij de aarde, noch welken anderen eed ook'', zegt Jakobus.
Dat is geen vaag gebod, wat voor een andere uitleg vatbaar is...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2012 12:59

@ Schelpje Zwoer is ouderwets en geheel verantwoord, maar zweerde mag ook heb ik begrepen.

@ Boer Nee wij zijn God niet, maar daarom zette ik de tekst uit Hebr erbij omdat hiermee duidelijk wordt gezegd dat mensen ook zweren. Dus dat was een gegeven.

@ Schelpje ....Als het advies is laat Uw Ja ja zijn enz.... dan vraag ik me toch af waarom God dat moest bevestigen door bij Zichzelf te zweren, want als er Eén Zijn Woord nakomt is Hij het wel.
Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2012 13:08

Wilsophie schreef:@ Schelpje Zwoer is ouderwets en geheel verantwoord, maar zweerde mag ook heb ik begrepen.

@ Boer Nee wij zijn God niet, maar daarom zette ik de tekst uit Hebr erbij omdat hiermee duidelijk wordt gezegd dat mensen ook zweren. Dus dat was een gegeven.

@ Schelpje ....Als het advies is laat Uw Ja ja zijn enz.... dan vraag ik me toch af waarom God dat moest bevestigen door bij Zichzelf te zweren, want als er Eén Zijn Woord nakomt is Hij het wel.

Maar ook Matth 5;34 zegt niet te zweren.
Ik ben benieuwd wie er antwoord kan geven op het waarom.
het OT leert oog om oog tand om tand, het NT de andere wang toekeren.
Dus laten we in het NT zoeken naar het waarom, binnen de nieuwe bedeling en gemeente moet het antwoordt toch te vinden zijn.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 nov 2012 15:54

Catechismus met diverse vindplaatsen, misschien heb je daar wat aan?
Vr.101. Maar mag men ook godzaliglijk bij den Naam Gods een eed zweren?
Antw. Ja, als het de overheid van haar onderdanen, of anderzins ook de nood vordert, om trouw en waarheid daardoor te bevestigen, en dat tot Gods eer en des naasten heil; want zulk eedzweren is in Gods Woord gegrond a, en daarom ook van de heiligen in het Oude en Nieuwe Testament recht gebruikt geweest b.

a De 6:13 De 10:20 Jes 48:1 Heb 6:16 b Ge 21:24 Ge 31:53 Jos 9:15 1Sa 24:22 2Sa 3:35 1Ko 1:29 Ro 1:9 Ro 9:1 2Co 1:23 (* 1Sa 24:22 AV = 1Sa 24:23 SV)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2012 15:57

Wilsophie schreef:

Het staat anders in Matthëus 5 vers 37:

37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.

Dus dat wil ik ermee zeggen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2012 18:07

Ja dat begrijp ik, ja is ja en nee is nee, maar waarom moest God Zijn belofte bevestigen of bekrachtigen door bij Zichzelf te zweren?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2012 20:16

Paulus zwoer ook, zie 1 Tim 5,21. Waar het om gaat is dat je niet zweert bij God (Mat 5,34) of bij zijn troon.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2012 20:18

Wilsophie schreef:Ja dat begrijp ik, ja is ja en nee is nee, maar waarom moest God Zijn belofte bevestigen of bekrachtigen door bij Zichzelf te zweren?

Omdat hij bij niemand die hoger was kon zweren zie Heb 6,13.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2012 20:27

Ja dat klopt helemaal, dat wil dus zeggen als het voor God nodig is Zijn beloften te verzegelen met een eed wij dat ook zouden moeten doen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 nov 2012 21:38

Wilsophie schreef:Ja dat klopt helemaal, dat wil dus zeggen als het voor God nodig is Zijn beloften te verzegelen met een eed wij dat ook zouden moeten doen?

In Hebr 6;16-18 staat waarom God zweerde, om ons er des te nadrukkelijker van te overtuigen dat Zijn raad onveranderlijk is en wij een krachtige aansporing zouden krijgen om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2012 22:04

Wilsophie schreef:Ja dat klopt helemaal, dat wil dus zeggen als het voor God nodig is Zijn beloften te verzegelen met een eed wij dat ook zouden moeten doen?

Dank je juf! Krijg ik nu ook een kus? :mrgreen:

Of wij mogen zweren? Zoals ik eerder opmerkte bezwoer Paulus dat zijn brieven aan de gemeente werden voorgelezen en het lijkt mij sterk dat hij als Jezus' uitverkoren vat zijnde diens gebod aan zijn laars lapte. Daarom denk ik dus dat zweren wel mag, alleen niet bij iets wat meer is dan ons. Maar ik kan me vergissen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2012 23:05

omhelzing-smile

Het wordt wel een beetje gek hoor, je mag wel zweren maar niet bij God of op God of op een hogere macht.
Ik vind het altijd gek als mensen zweren op hun gezin ofzo.
Van mij mag het, maar ik zie de waardevermeerdering er niet van in.
Hoeveel politici of in de zorg waar ik de eed van hippocrates ofzo moest afleggen hebben die wet geschonden?
Hoeveel politici hebben gelogen in de loop van de eeuwen.
Hoeveel mensen zijn beloften niet nagekomen?

En ik lees in 1 Timotheus niets over zweren.

..."Ik getuig voor God en de Here Jezus Christus en de uitverkoren engelen dat ....."
Tegenwoordig zegt men. ... ik getuig voor God en Zijn Gemeente dat....
Is dat zweren?

Terug naar “[Religie] - Open forum”