Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor janneke7337 » 30 okt 2012 08:35

hettys schreef:Uiteenzetting.

Stel dat Jezus eerst de 11 discipelen verschenen was in Jeruzalem, daar waren ze nog aan het naborrelen.
Toen verscheen hij aan de Emmaüsgangers (dat waren discipelen), die gingen ook naar Jeruzalem, de 11-en en de anderen wisten het al en vertelden het met blijdschap.
Vervolgens gingen ze naar Galilea waar Jezus hen nog eens verscheen en opvoer ten hemel?

In Marcus 16 lees ik de verschijning aan 2 vrouwen, vers 7 opdracht discipelen naar Galilea (er staat niet dat ze het direct deden, misschien wilden ze eerst nog even wat drinken ofzo), dan ook een verschijning aan Maria Magdalena, die vertelden het de discipelen, die geloofden het niet, toen verscheen Hij aan de Emmaüsgangers (vers 12), en misschien zijn ze wel allen richting Galilea gegaan waar Hij nogmaals verschenen is of zoiets?

De uitdrukking in Lukas van in de stad blijven slaat op de opdracht dat ze moesten gaan evangeliseren, ze moesten daar even mee wachten en in Jeruzalem blijven totdat de Heilige Geest kwam, en toen mochten te gaan evangeliseren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 09:36

janneke7337 schreef:Uiteenzetting.
Stel dat Jezus eerst de 11 discipelen verschenen was in Jeruzalem, daar waren ze nog aan het naborrelen.
Toen verscheen hij aan de Emmaüsgangers (dat waren discipelen), die gingen ook naar Jeruzalem, de 11-en en de anderen wisten het al en vertelden het met blijdschap.
Vervolgens gingen ze naar Galilea waar Jezus hen nog eens verscheen en opvoer ten hemel?

In Marcus 16 lees ik de verschijning aan 2 vrouwen, vers 7 opdracht discipelen naar Galilea (er staat niet dat ze het direct deden, misschien wilden ze eerst nog even wat drinken ofzo), dan ook een verschijning aan Maria Magdalena, die vertelden het de discipelen, die geloofden het niet, toen verscheen Hij aan de Emmaüsgangers (vers 12), en misschien zijn ze wel allen richting Galilea gegaan waar Hij nogmaals verschenen is of zoiets?

De uitdrukking in Lukas van in de stad blijven slaat op de opdracht dat ze moesten gaan evangeliseren, ze moesten daar even mee wachten en in Jeruzalem blijven totdat de Heilige Geest kwam, en toen mochten te gaan evangeliseren.

Het is opmerkelijke en profetisch waardevol om te zien hoe nauwkeurig de Bijbel is met de volgorde van de verschijningen van de Here Jezus aan wie.
Zoals ik eerder zei is Petrus een uitbeelding van het gelovige overblijfsel, Johannes van de 10 stammen en Maria heeft ook zo haar betekenis in de typologie en dat het letterlijk ook gebeurd is, lijkt me logisch.

Zelfs de Emmaus gangster waarvan één Kleopas heette en de ander ook te achterhalen is.
Ik beperk me tot de synoptische boeken en laat dus het evangelie van Johannes buiten beschouwing.
Overigens denk ik ook dat de 2 mannen in witte klederen Mozes en Elia waren, maar dat staat niet in de Bijbel.
Elders staat dat Hij zal verschijnen met Zijn duizenden van engelen, en dat staat model voor de Gemeente die daarbij zal zijn.
M.a.w. de wederkomst in de toekomst wordt in volgorde geillustreerd.
Er was daar de zus van Lazarus, de moeder van Jacobus en ene Johanna. En ook Petrus was erbij.
Dan gaat het in Lucas ineens over Kleopas en nog een man die op weg waren naar Emmaus, intussen had de Here Jezus een ander lichaam ontvangen want Hij was heengegaan tot de Vader op de opstandingsdag ( volgens Johannes) en kon Zich dus verplaatsen zodat Hij ineens naast hen liep. Ze herkenden Hem pas toen Hij Zijn handen gebruikte om het brood te breken, was het niet zo dat het volk straks zullen zien Wie zij doorstoken hebben.
En Hem herkennen aan Zijn geopende handen?

Ineens zien we dan dat Petrus bij name Simon genoemd wordt, de "horende" immers het volk Israël zullen dan pas naar hem horen!

Dan toont Hij Zich nog een keer en wijst op Zijn handen en voeten en gaf hen te eten.

Dit zal in de toekomst ook echt in vervulling gaan t.a.v. Israël.
Hun verstand zal dan geopend worden en wijst Hij op de Wet van Mozes en de profeten en de Psalmen.
Dan volgt pas het afscheid van de discipelen buiten Bethanië.

In Marcus lezen we dat de zus van Lazarus en de moeder van Jakobus en Salome specerijen hadden gekocht, hier wordt geen Johanna genoemd en of dat dezelfde is als Salome zou heel goed kunnen.
Hier wordt beschreven dat zij een jongeling zagen zitten en dat was de Here Jezus Zelf.
Geen 2 engelen als ik goed lees.
En ook Petrus wordt hier genoemd alsof hij er niet bij is.
Een andere belichting want er staat ineens dat Hij in een andere gedaante aan twee van hen.
Wie zijn dat dan?
En toen pas aan de elven en een week later aan Thomas, die 7 dagen spreken uiteraard van de periode die er ligt tussen Zijn komst voor de Gemeente en Zijn komst aan een ongelovig Israël die Hem dan zullen (h) erkennen.
Een periode van 7 jaar.

Dan de belichting van Mattheus als koning.

Hier worden de Maria's genoemd beiden een beeld van de 10 stammen danwel de Gemeente waar Hij Zich allereerst aan geopenbaard heeft.
En ineens wordt er een aardbeving genoemd en een engel des Heeren die nederdaalde uit de hemel en de steen afwentelde.
Zijn gedaante wordt beschreven en dan spreekt de engel tot deze Maria"s en hier wordt uitdrukkelijk Galilea genoemd, het Galilea der heidenen, en verwijst daarheen opdat zij Hem daar zouden zien.
We zien hier dat de belichting van de Here Jezus als Koning niet wijst op de troon in Jeruzalem, maar op de troon zittende naast Zijn Vader en Koning in het verborgene onder de gelovige onder de heidenen met een verborgen Koninkrijk waar ik deel van uitmaak.

En dan staat er heel kort wat er verbreid is geworden onder de joden tot op de huidige dag en in die bedeling leven wij nu, en er werd een leugen verteld, lees in Matth, 28 vers 11-15

Intussen gaat het Werk Gods gewoon door want de elf discipelen dus zonder Thomas, zonder het Joodse volk waar hij een type van is, gaan naar Galilea, naar een berg ( altijd een type van de hemel of de opperkamer) en Jezus Die inmiddels de Christus was nam afscheid van hen en spreekt dan pas over de macht in hemel en op aarde want die had hij inmiddels ontvangen.

Als je iets van bedelingen dan lees je in de beschrijvingen en belichtingen de benadering hoe die profetisch zal plaatsvinden bij Zijn wederkomst.
Altijd eerst de komst voor de Gemeente. Uitgebeeld in de Maria"s
Dan de openbaring aan de discipelen zonder Thomas ook een beeld van de gelovigen uit de volkerenzee.
De twee Emmausgangers worden gewezen op hun onwetendheid over de Schriften en Kleopas en die andere man staan dus model voor het Joodse volk die Hem straks zal herkennen aan Zijn doorstoken handen.
Want deze mannen liepen aanvankelijk richting Jeruzalem maar daar was Hij immers niet na Zijn opstanding.
Ze hadden Hem toch afgewezen?
En dan zegt Hij een citaat uit Jesaja: "O onverstandigen en tragen van hart".
"Moest de Christus niet deze dingen ( let op meervoud) lijden?"
Precies de woorden die de Heer straks het Joodse volk zal melden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2012 11:38

janneke7337 schreef:Stel dat Jezus eerst de 11 discipelen verschenen was in Jeruzalem, daar waren ze nog aan het naborrelen.

Het kan allemaal, maar besef je nu wel dat je het Evangelie volgens Janneke7337 aan het maken bent?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2012 11:41

Wilsophie schreef:Het is opmerkelijke en profetisch waardevol om te zien hoe nauwkeurig de Bijbel is met de volgorde van de verschijningen van de Here Jezus aan wie.

Ik vind het opmerkelijk dat 'profetisch waardevol' wordt gebruikt om de betrouwbaarheid van de brontekst aan te tonen, terwijl dat voor mij juist een teken is voor redactiewerk achteraf, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 30 okt 2012 12:24

Mortlach schreef:Het kan allemaal, maar besef je nu wel dat je het Evangelie volgens Janneke7337 aan het maken bent?

Maar waarom dan?
Er staat in de bijbel niet iedere minuut, seconde of volgorde beschreven.
Zeggen dat het een tegenstelling is of een fout (specifiek in dit geval dan) terwijl er intussen van alles en nog wat gebeurd kan zijn waar wij geen inzicht in hebben, dat is toch een bestempeling die niet correct is?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 12:27

Ik heb eerder de volgorde genoemd van een letterlijke, een overdrachtelijke en een profetische betekenis.
En de betrouwbaarheid van de Bijbel staat bij mij nooit ter disussie dus is niet aan de orde.
Redactiewerk is zowel vooraf als ook achteraf. Je leest wat er staat, je gelooft wat er staat en je hèbt wat er staat.
:-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2012 13:05

janneke7337 schreef:Maar waarom dan?
Er staat in de bijbel niet iedere minuut, seconde of volgorde beschreven.
Zeggen dat het een tegenstelling is of een fout (specifiek in dit geval dan) terwijl er intussen van alles en nog wat gebeurd kan zijn waar wij geen inzicht in hebben, dat is toch een bestempeling die niet correct is?

Nee, precies, en die momenten en volgordes die er niet in staan worden er door mensen vrolijk bijverzonnen.

Als je je houdt aan wat er staat, dan is er een tegenstelling. Die tegenstelling is wel 'op te lossen' door zelf allerlei volgordes of extra gebeurtenissen te gaan verzinnen, maar dan ben je dus je eigen evangelie aan het maken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 13:21

En als je zo redeneert als ongelovige dan neem ik je dat niet kwalijk want de gelovige die de Bijbel bestudeert staat onder rechtstreekse leiding van de Heilige Geest en de belofte is dat Hij de gelovige in heel de Waarheid zal leiden en daar vertrouw ik niet alleen op, maar dat heb ik ook zo ervaren.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 30 okt 2012 14:11

Mortlach schreef:Nee, precies, en die momenten en volgordes die er niet in staan worden er door mensen vrolijk bijverzonnen.

Als je je houdt aan wat er staat, dan is er een tegenstelling. Die tegenstelling is wel 'op te lossen' door zelf allerlei volgordes of extra gebeurtenissen te gaan verzinnen, maar dan ben je dus je eigen evangelie aan het maken.

Beste Mortlach, hoe zie jij de bijbel dan, of hoe zou deze gezien moeten worden, als een bijbel die iedere seconde, minuut, uur beschreven moet staan?
Er staan 2 verhalen, één in Mattheus en Markus en één in Lukas, dit zijn 2 verschillende gebeurtenissen die op één dag hebben plaatsgevonden, hoe laat dat precies was en ik welke volgorde word niet verteld, wat er tussendoor is gebeurd is niet bekend, misschien hebben ze eerst lekker gegeten en bij de buren op visite geweest, wie weet, blijkbaar was het niet belangrijk genoeg, anders stond het er wel.
Dus ik zie nog steeds de tegenstelling niet, ik hou me aan wat er staat, namelijk 2 gebeurtenissen, en ik zie hier geen tegenstelling want dit heeft prima kunnen gebeuren, in welke volgorde en wat er tussendoor gebeurd is, geen idee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2012 15:19

Wilsophie schreef:En als je zo redeneert als ongelovige dan neem ik je dat niet kwalijk want de gelovige die de Bijbel bestudeert staat onder rechtstreekse leiding van de Heilige Geest en de belofte is dat Hij de gelovige in heel de Waarheid zal leiden en daar vertrouw ik niet alleen op, maar dat heb ik ook zo ervaren.

Kritiek op de kerkvaders daarentegen zal je hem nooit horen spuwen, nee dan zijn het opeens historische denkers! :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2012 15:46

Wilsophie schreef:En als je zo redeneert als ongelovige dan neem ik je dat niet kwalijk want de gelovige die de Bijbel bestudeert staat onder rechtstreekse leiding van de Heilige Geest en de belofte is dat Hij de gelovige in heel de Waarheid zal leiden en daar vertrouw ik niet alleen op, maar dat heb ik ook zo ervaren.

O, dus het klopt niet, maar het klopt toch (want HG) als je maar gelooft dat het klopt?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 17:45

Ik laat me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2012 18:20

@Joepjoep: In hoeverre heb je eigenlijk al besloten moslim te worden ? (of ben je -al- moslim?) Wat vindt je zo geweldig aan dit geloof ?
Ik hoop ieder geval dat je geen fundamentalist word. :roll:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 okt 2012 21:00

janneke7337 schreef:Stel dat Jezus eerst de 11 discipelen verschenen was in Jeruzalem, daar waren ze nog aan het naborrelen.

In mijn beleving doe je sowieso de tekst geweld aan. Als je afspreekt om ergens naartoe te gaan om daar iemand te ontmoeten (en die iemand zal je voorgaan naar die plaats) is het wel heel gek als je eerst rustig ergens anders naartoe gaat, en daar die iemand al ontmoet, (een heel belangrijk iemand) terwijl je weet dat die je voorgaat naar de afgesproken plek. Namelijk Galilea.

32 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

janneke7337 schreef:In Marcus 16 lees ik de verschijning aan 2 vrouwen

-Nee, in Marcus 16 zijn het drie vrouwen die een engel spreken. (of in elk geval iemand in het wit)
-In Mattheus zijn er twee vrouwen die een engel spreken.
-In Lucas waren er minstens vijf vrouwen en twee mannen in schitterende gewaden.
-In Johannes was er één vrouw, die eerst wat mannen ging halen voordat ze twee engelen in het graf zag en vervolgens Jezus zelf, die verder niets over Galilea zegt.

janneke7337 schreef: vers 7 opdracht discipelen naar Galilea (er staat niet dat ze het direct deden, misschien wilden ze eerst nog even wat drinken ofzo), dan ook een verschijning aan Maria Magdalena, die vertelden het de discipelen, die geloofden het niet,

Nee, en zelfs op de berg in Galilea twijfelde sommigen nog.

Matt. 28.
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, (10, want Tomas was er niet bij) naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.

Lucas 24
45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften

Dus eerst hadden ze Jezus ontmoet in Jeruzalem, hij had hen gezegend in Betanië, vervolgens zijn ze 130 km naar Galilea gelopen (als je heel erg snel loopt, zonder rusten is dat minimaal 26 uur lopen, zoiets als de vierdaagse zonder wandelschoenen en door de bergen) kwamen ze bij hun oorspronkelijke afspraak, en sommigen twijfelden nog. Terwijl Jezus hun verstand al ontvankelijk had gemaakt... ??

Lees ook es het verhaal van Johannes (Joh 20 vanaf vers 19) waar Jezus op die opstandingsdag verscheen terwijl de deuren gesloten waren. Toen twijfelde niemand, behalve Tomas die er even niet bij geweest was. Zijn ze daarna nog naar Galilea gelopen, dan kan er niemand meer getwijfeld hebben. Of Tomas (die zag Jezus pas een week na de opstanding en niet op een berg) moet niet mee geweest zijn naar Galilea, maar ook dan kan er niemand nog getwijfeld hebben.

(ook heel bizar, dat je met z'n elven even naar Galilea rent en weer terug, binnen een week)

janneke7337 schreef: toen verscheen Hij aan de Emmaüsgangers (vers 12), en misschien zijn ze wel allen richting Galilea gegaan waar Hij nogmaals verschenen is of zoiets?

Nee. Ze gingen terug naar Jeruzalem waar ze voortdurend in de tempel waren.

janneke7337 schreef:De uitdrukking in Lukas van in de stad blijven slaat op de opdracht dat ze moesten gaan evangeliseren, ze moesten daar even mee wachten en in Jeruzalem blijven totdat de Heilige Geest kwam, en toen mochten te gaan evangeliseren.

Dat is onzin. Tenzij je kunt aantonen dat 'blijf in de stad' heel iets anders betekent dan 'blijf in de stad'. Er staat zelfs:

Luc 24
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden

Hoe kun je nu voortdurend in de tempel zijn als je een reis maakt naar Galilea en weer terug. Daar ben je werkelijk dagen mee bezig. Oh. en ze gingen terug naar Jeruzalem? Ze gingen toch alsnog naar Galilea?
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 22:23

Beste Hettys, je legt Janneke onder vuur met allerlei veronderstellingen die ik duidelijk heb toegelicht waar de evangeliën zo verschillend hun verhaal belichten, je negeert zelfs de tekst uit de Bijbel waarvan je vindt dat ik dat verzin, hoe betrouwbaar ben je in je discussies?

Citaat van jou Hettys "Niets over een afgebroken olijfblad, die verzin je er gewoon bij"

En ik antwoord met de tekst waar dat letterlijk staat.
Genesis 8 vers 11: "En de duif kwam tot hem tegen de avondtijd; en ziet een afgebroken olijfblad was in haar bek, zo merkte Noach, dat de wateren van boven de aarde gelicht waren.

Dan zeg je het volgende tegen Janneke, Hettys! :
"-Nee, in Marcus 16 zijn het drie vrouwen die een engel spreken. (of in elk geval iemand in het wit)
-In Mattheus zijn er twee vrouwen die een engel spreken.
-In Lucas waren er minstens vijf vrouwen en twee mannen in schitterende gewaden.
-In Johannes was er één vrouw, die eerst wat mannen ging halen voordat ze twee engelen in het graf zag en vervolgens Jezus zelf, die verder niets over Galilea zegt.

In Marcus 16 zijn het ook 2 vrouwen, n.l. de moeder van Jakobus en Salomé , zij heet Maria en dan was er Maria Magdalena>
Hoe kom je bij drie vrouwen?
Ook in Lukas zijn het geen 5 vrouwen, want er staan dezelfde namen n.l. Maria Magdalena en Johanna en Maria de moeder van Jacobus en Salomé en zij heet dus Maria zoals uitgelegd in Marcus 16.
Ik wil nog even uitzoeken of Johanna een derde vrouw was ofdat haar naam ook is voor Maria Magdelena de zus van Lazarus, dan kun je zeggen dat het een hendiadys is.
In ieder geval verzin jij dat er 5 vrouwen zijn, je maakt je eigen verhaal en dat is bezijden de Waarheid omdat je ook de typologie niet kent.

De 2 mannen in schitterende kleding zijn twee engelen en m.i. Mozes en Elia, en deze worden niet afgeschilderd in een ander evangelie, maar zoals gezegd en uitgelegd spreken de evangeliën ook over de situatie die er zal zijn bij Zijn wederkomst.

Dan staat het Johannes evangelie er helemaal los van in die zin dat hier Petrus genoemd wordt die Maria van Magdalena tegenkwam en ook Johannes was daarbij, dus 2 discipelen al uitgelegd dat deze typologisch voor de 2 en de 10 stammen staan.
Dat Petrus erbij was verklaart Lucas 24 vers 12.
Daar wordt Johannes niet genoemd, en de reden heb ik eerder uitgelegd met het oog op Zijn wederkomst en de belichting en kern van het Johannes evangelie.
Het is uiteraard buitengewoon opmerkelijk dat de naam van Johannes niet genoemd wordt, maar wel zijn omschrijving als "de discipel die de Here Jezus liefhad". ( Joh, 13 vers 23).

In dit evangelie lezen we opmerkelijk dat de zweetdoek apart lag in een andere plaats.
Johannes was het eerst bij het graf en van hem werd gezegd dat hij geloofde in vers 8 nadat hij gezien had.
Simon is de horende en Johannes beeldt uit dat hij gezien had.
Dat bevestigt de typologie en profetie van deze uitleg.

De discipelen gingen weer naar huis. Ook heel opmerkelijk. Want waar was hun huis?
En dan verschijnen alsnog die 2 mannen, Elia en Mozes die wezen op de opgestane Heiland in vers 14.

Profetisch een prachtig beeld dat deze 2 getuigen straks in de toekomst het evangelie zullen prediken in de straten van Jeruzalem nà de opname van de Gemeente. En deze 2 prediken dusdanig dat er 144.000 Israëlieten uit alle 12 stammen tot geloof komen en dit leidt weer tot wereldevangelisatie aan alle volkeren.

En dan zal de Heer zeggen: "Maria"en dan zullen zij zeggen; " Rabbouni".

Dan gebeurt er iets heel belangrijks want ze mag Hem niet aanraken zoals men de Hogepriester niet mocht aanraken omdat Hij nog het Heilige der Heilige moest binnengaan.
Terugkomend in de avond vanuit de troon der genade dus van Zijn Vader kon Hij de deuren dwars doorgaan en kon Hij de Heilige Geest op hen blazen. En nog steeds was er geen Thomas bij.
ER breken dus nog 7 perioden aan voordat Thomas als ongelovig Israël in beeld komt.

Dus beste Hettys als je de Bijbel zwart wilt maken, ga je gang.
Maar je redenering klopt van geen kant.
Je probeert Janneke te intimideren, maar het snijdt geen hout. En zeker geen kruishout. [-X

De Here Jezus ging hen voor in Gallië omdat Handelingen leert en ontvouwt dat de Heer aan de heidenen Zich zal openbaren en dat staat in de door jouw gehanteerde tekst waar staat dat Hij hen voorging.
Waarom ging Hij hun voor?
De bedoeling is overdrachtelijk en profetisch dat de discipelen de opdracht zouden begrijpen om buiten Jeruzalem en in Gallië het evangelie te prediken aan alle volkeren. Dat wordt hier geillustreerd.
Daarom de verwijstekst uit Marcus 16 vers 15.

Dat Thomas er niet bij was en pas na 7 dagen heb ik eerder uitgelegd omdat Thomas als ongelovige voor Israël staat als ongelovige staat.
Daarna openbaart de Heer Zich aan het meer van Tiberias, maar dat zal volgens jou ook wel onmogelijk zijn, welke truc heb je hiervoor bedacht? Die 153 vissen hebben niet voor niets een aantal van 153.

Nee. Ze gingen terug naar Jeruzalem waar ze voortdurend in de tempel waren.

Dat verzin je erbij, want ze waren in de opperkamer. En ik ben daar zelf geweest een paar jaren terug en dat is geen tempel. Toen niet en nu nog niet.

Luc 24
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden

Hoe kun je nu voortdurend in de tempel zijn als je een reis maakt naar Galilea en weer terug. Daar ben je werkelijk dagen mee bezig. Oh. en ze gingen terug naar Jeruzalem? Ze gingen toch alsnog naar Galilea?

De Here Jezus zou naar de hemel gaan 40 dagen na Zijn opstanding hetzelfde getal wat een rol speelde bij de regen ten tijde van Noach. Dus er ligt een flinke periode tussen de opdracht om in Jeruzalem te blijven waarvandaan men zou prediken, althans dat was de bedoeling, maar op de dag van Zijn hemelvaart leidde Hij hen buiten Jeruzalem bij de Olijfberg omdat Hij daar ook zal terugkomen. Hij voer op en weer waren Mozes en Elia erbij.
Hij komt niet terug in de toekomst in Jeruzalem maar op de Olijfberg. En ook dan zullen Mozes en Elia erbij zijn.
En de gehele goe Gemeente.

En toen keerden zij pas terug naar Jeruzalem en moesten daar blijven, zie Handelingen 1 vers 4.
Want toen volgde de doop met de Heilige Geest die op de dag van de opstanding op hen geblazen was, maar die zich nu zou manifesteren.

10 dagen hierna krijgen we de dag van het pinksterfeest. En vervulling met de Heilige Geest en dat staat model voor de huidige bedeling waar in andere talen het evangelie verkondigd wordt.
Janneke legt heel goed uit dat ze daarom in Jeruzalem moesten wachten.
We hebben het over een termijn van 10 dagen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”