Toen Jezus mens werd verwisselde Hij de godheid niet voor de mensheid, maar verenigde Hij Zijn eigen godheid met de menselijke natuur.
Dat is vreemd, want die twee zijn niet verenigbaar.
Christus bezat twee naturen, de natuur van een mens en de natuur van God. In Hem waren goddelijkheid en menselijkheid verenigd … en door elk dezer naturen gescheiden te houden heeft Hij aan de wereld een voorstelling gegeven van het karakter van God en het karakter van een volmaakt mens.
En hoe kon Hij dan als zondig mens sterven?
Als ik een wedergeboren Christen ben, en dat ben ik, dan leert de Schrift dat de natuurlijke mens moet sterven en dat je dan van Boven af geboren wordt. Sterven is toch echt wat anders dan doorleven naast een nieuwe natuur.
De natuur van God, wiens wet overtreden werd en de natuur van Adam, de overtreder, ontmoeten elkaar in Jezus, de Zoon van God en de Zoon des mensen.
De Korinthebrief leert dan de natuur van Adam zou sterven.
Je kunt proberen je eigen fantasie los te laten en dat is denk ik waar deze dominee bezwaar tegen maakt, waarmee ik niet wil zeggen dat zijn zienswijze Bijbels is, dat laat ik even buiten beschouwing.
Adam was volgens de brief uit de aarde aards en eersteling van de schepping....en hij zou sterven.
Jezus Christus was uit de hemel en Eersteling van een nieuwe schepping, met heel andere kenmerken,
maar moest ook sterven. Tot zover geen enkel verschil.
Maar dan komt er wel een situatie dat deze Jezus is opgewekt uit de doden en uit de dood. en daardoor zullen allen die in Christus sterven levend gemaakt worden.
Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid en wordt opgewekt in onverderfelijkheid leert de Bijbel, er is geen sprake van vereniging.
Als wij het beeld des aardsen gedragen hebben ( Adam dus) alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen en dat geldt uitsluiten voor hen die Hem gevolgd zijn in de wedergeboorte.
Hoewel de godheid van Christus en Zijn mensheid in Hem verenigd waren, had elk der beide naturen een apart bestaan.
Maar hoewel de goddelijke heerlijkheid van Christus voor een tijd bedekt en verborgen was door Zijn aangenomen menselijkheid, hield Hij toch niet op God te zijn, toen Hij mens werd.
Hier suggereer je ook dat de Here Jezus onder Zijn menselijke bedekking God verborg of zoiets en dat is niet waar. Hij heeft Zijn goddelijkheid afgelegd. Als jij afgelegd bent ben je dan dood of zit je lichaam nog ergens levend verstopt?
Het menselijke nam niet de plaats in van het goddelijke, noch het goddelijke van het menselijke.
Dit is de verborgenheid.
Nee de verborgenheid die aan Paulus is geopenbaard, dus " musterion" betreft de verborgenheid t.a.v. het onstaan en de positie van De Gemeente het Lichaam van Christus, dat was verborgen en is nu geopenbaard.
Er is geen sprake van in plaats nemen, er is bij wedergeboorte sprake van iets geheel nieuws.
"Maar Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen".
Als Hij goddelijk was had Hij nooit gehoorzaamheid moeten leren en de Bijbel zegt uitdrukkelijk dat "HIj gehoorzaamheid geleerd heeft".