Ok ik zal het nog eens proberen.
12345678XX <- manmuis
123456XXXX <- muis
1234567800 <- man
Er zijn bij allebei slechts 2 dingen veranderd ten opzichte van het oorspronkelijke. Verschil van man en muis is nu 40%
1234567-A- <- aapman
1234567AAP <- aap
1234567MAN <- man
Er zijn in beide gevallen 2 dingen veranderd ten opzichte van het oorspronkelijke. Verschil van aap en man is nu 20%
Er is geen reden om te denken dat 40% verschil betekent dat er meer geëvolueerd is dan bij 20% verschil.
Ik kan nog wel een beter voorbeeld verzinnen, maar nu ff niet.
Zomaar roepen "jaaa maar we verschilllen maar 1% met de aap en 2,5% met de muis, DUS... " is gewoon een losse flodder. Je moet dan met meer info komen. Dan moet je man en muis .. en aap naast elkaar leggen en kijken waar de verschillen zitten.
En dan moet je ook hard kunnen maken dat evolutie = zoveel mutaties per tijd betekent. Misschien komen er een tijdje geen mutaties voor, of alleen maar dodelijke. Of komen er een tijd erg veel mutaties voor. En misschien blijkt het organisme met veel mutaties ineens buiten de selectie te vallen. Er zijn zoveel onzekerheden, dat vergelijken van een verschil nutteloos is.
Hierboven zeg je: de gemeenschappelijke voorouder leefde recenter en daarom is het verschil in DNA minder groot.
Een paar berichten hierboven zeg je:
De mens en de muis hebben ook een gemeenschappelijke voorouder. Het feit dat het verschil mens-chimp minder dan 1% is en mens-muis 2,5%, betekent alleen dat de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimp recenter is dan die van muis en mens.
Dus dat het verschil in DNA is kleiner is, betekent een recentere gemeenschappelijke voorouder.
Nee, eerst verklaar je het kleine verschil in DNA met het feit dat de gemeenschappelijke voorouder nog niet zo lang geleden leefde. Je weet blijkbaar al dat die voorouders niet zo erg lang geleden leefden.Mortlach schreef:Ja, dat zeg ik toch in beide gevallen?
En vervolgens zeg je: de gemeenschappelijke voorouders leefden nog niet zo lang geleden, kijk maar, het verschil in DNA is niet zo groot. Je weet blijkbaar al dat een klein verschil in DNA alleen maar in weinig tijd veroorzaakt kan zijn en daarom moet de voorouder nog niet zo lang geleden geleefd hebben.
Als je daar de cirkelredenering niet van ziet dan is er geen hulp meer mogelijk.