Claudia de Breij tegen SGP'er Van der Staaij: brand in hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Claudia de Breij tegen SGP'er Van der Staaij: brand in h

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 10:24

elbert schreef:Inmiddels heeft de fractievoorzitter van de SGP (Kees v.d. Staaij) Claudia de Breij uitgenodigd voor een kopje koffie (zie dit bericht).
Ze zullen het wel niet eens worden, maar het is in elk geval een goede manier om met verschillen van inzicht om te gaan.
Ik neem aan dat "to respectfully agree to disagree" iets is waar mevr. de Breij ook haar zoontje mee wil opvoeden. Nu we het toch over ouderschap hebben....

Ah, dat is goed nieuws, wat mij betreft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 10:43

schelpje3 schreef:Meneer v.d. Staaij heeft een mening, gegrond op de Bijbel en verwoordt deze in NETTE bewoordingen, i.p.v. een vloek over iemand uit te strooien op twitter! Dat is punt 1.

Prima, daarmee is het nog geen fatsoenlijke mening. De Breij zegt het zelf: Ok, het was misschien een beetje boud geformuleerd. Maar wat @keesvdstaaij zegt vind ik zo liefdeloos, onverdraagzaam en kwetsend. #moeders”.

Om eerlijk te zijn vind ik deze uitspraak vele malen harder aankomen en ik hoop dat vdStaaij hier wat mee doet.

Je spreekt jezelf enorm tegen. Iedereen mag een mening hebben, behalve men. vd Staaij, want die is allang achterhaald? Hij mag het dan wel zeggen, maar volgens jou is dat niet fatsoenlijk.

Ja, hoezo spreek ik mezelf tegen. Meneer vd Staaij mag zeggen wat hij wil en Godzijdank mag ik het daarna met hem oneens zijn.

De spotprenten werden alleen gezien door mensen die er langs liepen, of dat krantje lazen. Nu kan de hele digitale wereld getuige zijn, dus het is vele vele malen groter. En gezegd blijft gezegd op internet! Een spotprent kun je verscheuren en de volgende dag verkoopt men de vis in die krant met de spotprent.

O, het is principieel anders omdat de schaal misschien wat kleiner is? Dat meen je toch niet, mag ik hopen. Daarbij vermoed ik dat je de impact van dat soort drukwerk destijds volledig onderschat. Kranten en pamfletten zijn nu misschien wegwerpartikelen, maar destijds zeer zeker niet.

Het alternatief zou angstaanjagend zijn? Als iedereen op een normale wijze met elkaar omgaat?
Je bent het niet met CdB eens, maar je zit het wel te verdedigen. Daar begrijp ik dus echt niks van.

Omdat jouw alternatief een utopie is. (Waren we allemaal maar wat aardiger voor elkaar!) Mijn alternatief is een gedachtenpolitie en een samenleving waarbij je in de bak belandt omdat je een mening hebt die een ander niet aanstaat. Iedereen zou 'op een normale wijze' met elkaar omgaan, uit pure angst.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 25 okt 2012 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 10:44

Lichtzwaard schreef:Dat is nog maar de vraag derhalve ;het siert Kees .v.d.Staaij natuurlijk dat hij zo,n figuur als C.de Breij uitnodigt voor de koffie of het zinvol is ,de praktijk en ervaring leert anders.Met ongelovigen en vijanden van het Levendschenkend Kruis valt niet te praten .

Nou, ik kan toch ook minimaal 1 vriend van het Levendschenkende Kruis bedenken met wie ook geen gesprek te voeren valt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 11:14

Ik heb het niet over angst, of over poeslief en aardig in alle gevallen zijn!
ik heb het over NORMALE omgangsvormen!
Je haalt iets heel anders uit mijn woorden.
Als ik het niet eens ben iemand, een publiek figuur, dan schrijf ik hem een e mail, maar ga niet op open internet kwetsende dingen schrijven.
Als iedereen dat nou ook eens zou doen, zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Is ook Bijbels trouwens!
Als je iets met iemand hebt, mag je hem in liefde benaderen hierover.
Nu rolt er straks de ene reactie na de ander nog eens overheen, met alle gevolgen van dien!
Oftewel, zoals je hier op het forum ook ziet gebeuren, de ene reactie lokt een nog heftiger reactie uit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 11:27

schelpje3 schreef:Ik heb het niet over angst, of over poeslief en aardig in alle gevallen zijn!
ik heb het over NORMALE omgangsvormen!
Je haalt iets heel anders uit mijn woorden.

En weet je wat het probleem is? 'Normaal' is relatief. Jij zult ongetwijfeld van jezelf vinden dat je normale omgangsvormen hebt, (en ik twijfel daar ook echt niet aan) maar er is altijd wel iemand te vinden voor wie ook jij schokkend onbeleefd bent.

Als ik het niet eens ben iemand, een publiek figuur, dan schrijf ik hem een e mail, maar ga niet op open internet kwetsende dingen schrijven.

Tja, Twitter is nu eenmaal een kanaal waarin je nogal ongenuanceerd kunt zijn. Het is nog een wonder dat het niet veel vaker fout gaat, maar goed, ik zei al, ik kan me het gevoel van deBreij goed voorstellen.

Als iedereen dat nou ook eens zou doen, zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Is ook Bijbels trouwens!

Daar is die utopie weer.

Als je iets met iemand hebt, mag je hem in liefde benaderen hierover.

Geldt dat niet alleen voor de leden van je gemeente? En dan krijg je het, van der Staaij denkt ongetwijfeld dat hij deBreij 'liefdevol benaderd' door haar rechten te ontzeggen. DeBreij ervaart dat - terecht - als harteloos en kwetsend.

Nu rolt er straks de ene reactie na de ander nog eens overheen, met alle gevolgen van dien!
Oftewel, zoals je hier op het forum ook ziet gebeuren, de ene reactie lokt een nog heftiger reactie uit.

Ach, maandag is iedereen dit alweer vergeten hoor!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 13:03

Zeg, aan wiens kant sta jij nu eigenlijk? :D
Je was het met me eens, toch ga je er steeds tegen in en doet alsof ik zulke rare eisen stel aan de publieke omgang.
Ik twitter zelf niet en ga het ook niet doen. Ik zie hier op de startpagina allerlei onzinberichtjes voorbijkomen, van "bekende refo's".
Het is onderhand ook wereldgelijkvormigheid geworden, want de bners vechten ook hun ruzies uit op twitter.
v.d. Staaij doet er misschien goed aan twitter te negeren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 okt 2012 13:40

schelpje3 schreef:Zeg, aan wiens kant sta jij nu eigenlijk? :D
Je was het met me eens, toch ga je er steeds tegen in en doet alsof ik zulke rare eisen stel aan de publieke omgang.
Ik twitter zelf niet en ga het ook niet doen. Ik zie hier op de startpagina allerlei onzinberichtjes voorbijkomen, van "bekende refo's".
Het is onderhand ook wereldgelijkvormigheid geworden, want de bners vechten ook hun ruzies uit op twitter.

Wie deel neemt aan het spel moet zich ook aan de regels houden.
Natuurlijk doet de SGP er beter aan zichzelf gewoon op te heffen, want een christen heerst onder geen beding over een ander.
Wij dienen en geven de keizer wat hem toekomt :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 13:59

schelpje3 schreef:Zeg, aan wiens kant sta jij nu eigenlijk? :D

Aan de kant van de Breij, ook al erken ik dat haar uitbarsting wat ongelukkig was. Aan de kant van der Staaij die zijn mening mag geven, ook al vind ik die mening verachtelijk. Aan jouw kant, ook al vind ik dat je heerlijk naiëf bent met je utopische ideeën.

Goed, over de inhoud: ik vind het belachelijk dat het geslacht van de partner van een moeder bepaalt welke rechten die partner heeft. Is het burgelijk huwelijk er dan toch nog steeds in 2 varianten? Het heterohuwelijk en het minderwaardige homohuwelijk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 14:03

Mortlach schreef:
Aan de kant van de Breij, ook al erken ik dat haar uitbarsting wat ongelukkig was. Aan de kant van der Staaij die zijn mening mag geven, ook al vind ik die mening verachtelijk. Aan jouw kant, ook al vind ik dat je heerlijk naiëf bent met je utopische ideeën.

Goed, over de inhoud: ik vind het belachelijk dat het geslacht van de partner van een moeder bepaalt welke rechten die partner heeft. Is het burgelijk huwelijk er dan toch nog steeds in 2 varianten? Het heterohuwelijk en het minderwaardige homohuwelijk?

Volgens Bijbelse maatstaven niet! Is er slechts één huwelijk rechtsgeldig, nl. man en vrouw.
In de wereld zien we varianten hierop. Met soms alle gevolgen van dien...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 14:09

schelpje3 schreef:Volgens Bijbelse maatstaven niet! Is er slechts één huwelijk rechtsgeldig, nl. man en vrouw.

Behalve als je Salomo of David heet, blijkbaar....

En dan nog, waarom zou mevr. deBreij zich daar als ongelovige wat moeten aantrekken van de Bijbelse maatstaven. Sterker nog, waarom vindt vdStaaij het nodig die Bijbelse maatstaven dwingend op te leggen aan anderen? Ik vind het altijd zo vreemd, alsof als je de Bijbel maar bij zoveel mogelijk mensen door de strot drukt, je vanzelf ook meer christenen krijgt...

In de wereld zien we varianten hierop. Met soms alle gevolgen van dien...

Nou, inderdaad, ik zie in de wereld mensen die eindelijk een kans krijgen om geluk na te streven omdat ze niet meer in het christelijke keurslijf worden gedwongen. Ik zie dat persoonlijk als een groot goed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 14:21

Mortlach schreef:
Behalve als je Salomo of David heet, blijkbaar....

En dan nog, waarom zou mevr. deBreij zich daar als ongelovige wat moeten aantrekken van de Bijbelse maatstaven. Sterker nog, waarom vindt vdStaaij het nodig die Bijbelse maatstaven dwingend op te leggen aan anderen? Ik vind het altijd zo vreemd, alsof als je de Bijbel maar bij zoveel mogelijk mensen door de strot drukt, je vanzelf ook meer christenen krijgt...

Nou, inderdaad, ik zie in de wereld mensen die eindelijk een kans krijgen om geluk na te streven omdat ze niet meer in het christelijke keurslijf worden gedwongen. Ik zie dat persoonlijk als een groot goed.

Ik zie dat je toch het e.e.a. onthoudt wat er in de Bijbel staat :wink:
Dat van Salomo of David staat erin als waarschuwing en niet om het na te volgen! Er worden meer zonden aangewezen en niet verzwegen, tot lering en om aan te tonen dat de zonden vanaf Adam en Eva bedreven worden. De mensen waren niet beter.
Mevr. dB mag wat mij betreft lekker haar gang gaan, maar ze moet haar beledigende teksten voor zich houden op twitter! Daar gaat het om in dit topic. Zie titel.
Als het gaat over haar standpunt, prima, moet ze zelf weten. Maar dan wel consequent blijven, zij haar standpunt niet naar ons toeteren en wij niet naar haar.
De meerderheid beslist en als die vindt dat het niet geoorloofd, heb je je daaraan te houden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 15:06

schelpje3 schreef:Ik zie dat je toch het e.e.a. onthoudt wat er in de Bijbel staat :wink:

Je steekt wel eens wat op :-)

Dat van Salomo of David staat erin als waarschuwing en niet om het na te volgen! Er worden meer zonden aangewezen en niet verzwegen, tot lering en om aan te tonen dat de zonden vanaf Adam en Eva bedreven worden. De mensen waren niet beter.

Hmm, waarschuwing... Ja, want het ging Salomo en David toch zo slecht af...

Mevr. dB mag wat mij betreft lekker haar gang gaan, maar ze moet haar beledigende teksten voor zich houden op twitter! Daar gaat het om in dit topic. Zie titel.

Mwa, ze moet natuurlijk helemaal niets. Natuurlijk is het netter/beter/socialer om het niet te doen, maar ze mag ook haar mening uiten, ook al is die wat beledigend.

Als het gaat over haar standpunt, prima, moet ze zelf weten. Maar dan wel consequent blijven, zij haar standpunt niet naar ons toeteren en wij niet naar haar.

En wie was er nou begonnen? De SGP toch? Ik kan me geheel voorstellen dat uberhaupt het hele bestaan van vdStaaij haar gestolen kon worden voordat hij met deze uitspraak kwam.

De meerderheid beslist en als die vindt dat het niet geoorloofd, heb je je daaraan te houden.

Owwwww.... mag ik je hieraan herinneren als er weer eens een meerderheid is voor een stukje wetgeving dat de christenen niet welgevallig is? Iets met de weigerambtenaren of het verplichten van seksuele diversitieits voorlichting op scholen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 15:20

Waarom maakte zij zich zo druk dan over een uitspraak van één man?
Hij vertegenwoordigt toch niet de hele regering?
Nogmaals, dan had ze hem kunnen mailen, bellen of meteen een afspraak maken voor op de koffie.
Dat hij haar uitnodigt voor de koffie, ik vind het klasse!
Ik weet niet of ik dat had gekund, du moment.
Ik denk dat ik eerst op mijn handen had moeten blijven zitten :oops:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 16:31

schelpje3 schreef:Waarom maakte zij zich zo druk dan over een uitspraak van één man?
Hij vertegenwoordigt toch niet de hele regering?

Het was inderdaad beter geweest die man straal te negeren, want inderdaad, wie geeft er nou wat om wat de SGP allemaal wil?

Maar goed, als je zo hard voor je rechten hebt moeten vechten is het niet meer dan logisch dat zelfs de kleinste bedreiging van die rechten keihard wordt aangepakt. Netjes? Nee, maar wel begrijpelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2012 16:42

[quote="Mortlach"

Het was inderdaad beter geweest die man straal te negeren, want inderdaad, wie geeft er nou wat om wat de SGP allemaal wil?

[/quote]
========================================================================
Ik. En met mij honderdduizenden Nederlanders.
Het gaat niet om de hoeveelheid. Daniël stond ook niet met 100 man in de vurige oven! (die geschiedenis ken je vast ook wel :wink: )

Terug naar “Archief”