Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

salty
Luitenant
Luitenant

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor salty » 17 okt 2012 00:49

ja dan vraag ik me af hoeverre jullie nog waarde hechten aan de woorden die YHWH door zijn profeten heeft laten verkondigen ----- lees dan zakariah hfdsdt 14 en jesaja 2 :2-5 om maar eens een paar voorbeelden te noemen-
YHWH heeft zeker nog duidelijk een plan met Israel en Zion -de voorbeelden uit de Tenakh zijn talloos - als je dat omzeilt dan heet dat vervangingsleer- dat zit in de traditie---- in de godsdienst--- welke zich heeft losgemaakt van de wortel. >>>>> je kunt daar toch niet omheen !!!! dat is ondenkbaar !
over de geestelijke blindheid van het volk israel anderszijds >
helaas heeft de rabbijnse traditie er ook voor gezorgd dat door het verbod van het lezen van de Tanakh -zonder de commentaren het voor de joden bijna onmogelijk is geworden om Yeshua te herkennen en aan te nemen als Messias. om Jezus echt en Hem te zien als onze Koning en Hem te volgen moeten weallemaal nu eenmaal de traditie laten voor wat het is- en zelf durven te onderzoeken wat er in Gods Woord geschreven staat. zie over de vervulling van het nieuwe verbod waarover jeremiah sprak in hoofdst 31 vs 31
De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan----------lees dan ook vooral door tot aan het eind van hetzelfde hoofdstuk !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 okt 2012 06:50

salty schreef:ja dan vraag ik me af hoeverre jullie nog waarde hechten aan de woorden die YHWH door zijn profeten heeft laten verkondigen ----- lees dan zakariah hfdsdt 14 en jesaja 2 :2-5 om maar eens een paar voorbeelden te noemen-
YHWH heeft zeker nog duidelijk een plan met Israel en Zion -de voorbeelden uit de Tenakh zijn talloos - als je dat omzeilt dan heet dat vervangingsleer- dat zit in de traditie---- in de godsdienst--- welke zich heeft losgemaakt van de wortel. >>>>> je kunt daar toch niet omheen !!!! dat is ondenkbaar !
over de geestelijke blindheid van het volk israel anderszijds >
helaas heeft de rabbijnse traditie er ook voor gezorgd dat door het verbod van het lezen van de Tanakh -zonder de commentaren het voor de joden bijna onmogelijk is geworden om Yeshua te herkennen en aan te nemen als Messias. om Jezus echt en Hem te zien als onze Koning en Hem te volgen moeten weallemaal nu eenmaal de traditie laten voor wat het is- en zelf durven te onderzoeken wat er in Gods Woord geschreven staat. zie over de vervulling van het nieuwe verbod waarover jeremiah sprak in hoofdst 31 vs 31
De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan----------lees dan ook vooral door tot aan het eind van hetzelfde hoofdstuk !

Geheel mee eens.
Maar is het is niet nét zo triest, dat door onze 2 hooggeachte weledele heren kanttekenaren van destijds, de woorden van Jesaja en Zacharia eigenmachtig zijn vergeestelijkt en voorzien van deze uitleg ('' waar israel staat, staat nu ernaast: ''dat is de christelijke kerk'') ernaast, waardoor de meesten die het Woord dan wel kunnen lezen, maar geheel verkeerd begrijpen ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2012 08:27

Dan zijn er zeker 3 verbonden, het eerste verbond, het nieuwe verbond en het hernieuwde nieuwe verbond. :lol:

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 okt 2012 08:49

mohamed schreef:Dan zijn er zeker 3 verbonden, het eerste verbond, het nieuwe verbond en het hernieuwde nieuwe verbond. :lol:

Begrijp deze opmerking niet zo...

Trouwens, er zijn wel meer dan 3 verbonden:
1) Het verbond met Noach
2) Het Sinaitisch verbond (de wetgeving)
3) het verbond met David
4) het nieuwe verbond (Jer.31:31)

om er even een paar te noemen..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2012 10:34

mohamed schreef:Dan zijn er zeker 3 verbonden, het eerste verbond, het nieuwe verbond en het hernieuwde nieuwe verbond. :lol:

Boaz schreef:Begrijp deze opmerking niet zo...

Trouwens, er zijn wel meer dan 3 verbonden:
1) Het verbond met Noach
2) Het Sinaitisch verbond (de wetgeving)
3) het verbond met David
4) het nieuwe verbond (Jer.31:31)

om er even een paar te noemen..

Vergeet ook het verbond met Adam niet en Abraham. ;)

Hoe dan ook, wanneer er in het NT gesproken wordt van het oude verbond, Mozes of de wet en de profeten, worden al deze verbonden bedoeld want volgens de joden is de Thora door Mozes geschreven.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 okt 2012 11:53

Joden zeggen dat het noachitische verbond voor de heidenen bestemd is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 okt 2012 14:02

Vergeet ook het verbond met Adam niet en Abraham.

Laten we ons maar beperken tot wat de Bijbel 'verbonden' noemt.
Als we alle beloften of opdrachten 'verbonden' gaan noemen, is het einde zoek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2012 14:06

boer schreef:Joden zeggen dat het noachitische verbond voor de heidenen bestemd is.

De Noachitische geboden (Briet Noach) zijn een rabbinale constructie bestemd voor niet-Joden om te leven zoals God het bedoeld zou hebben. In de eerste eeuw was van deze dwaalleer nog geen sprake, want de echte joden, oftewel Jezus en de apostelen (Fil 3,3) leerden niets over zogenaamde Noachitische wetten maar uitsluitend dat geloven is Christus je rechtvaardig maakt.

'Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt diegene die uit het geloof in Jezus is.' (Rom 3,26)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2012 14:07

Boaz schreef:Laten we ons maar beperken tot wat de Bijbel 'verbonden' noemt.
Als we alle beloften of opdrachten 'verbonden' gaan noemen, is het einde zoek.

Ik beperk me liever tot wat Jezus en de apostelen verbonden noemden, het eerste (oude) en het tweede verbond.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 18 okt 2012 22:21

boer schreef:Joden zeggen dat het noachitische verbond voor de heidenen bestemd is.

Wat m.i. bevestigd wordt door Hand. 15:20.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 okt 2012 22:33

dalethvav schreef:Wat m.i. bevestigd wordt door Hand. 15:20.

Daar dacht ik ook aan, ja.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 okt 2012 22:54

Als Noach uit de ark komt en de wereld net verwoest is, dan omsluit God de wereld met een atmosfeer van genade die niet verlossend maar wel behoudend is.
Er komt geen nieuwe catastrofe door water van gelijke omvang. En de regenboog wordt het teken van dit verbond.

Als de boog in de wolken is, dan zal Ik hem zien, zodat Ik mijn eeuwig verbond gedenk tussen God en alle levende wezens van alle vlees, dat op aarde is. Genesis 9:16

Het initiatief ging opnieuw van God uit Hij doet het en Hij houdt het verbond.
Opnieuw geldt het verbond voor alle volgende geslachten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2012 12:14

maaarten schreef:
Als je nu eens een synoniem van kerk invoert op biblija krijg je denk ik wel een antwoord op je vraag.

Juist, GEMEENTE. ;) Dat is mi. niet hetzelfde als kerk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2012 14:14

dalethvav schreef:Wat m.i. bevestigd wordt door Hand. 15:20.

boer schreef:Daar dacht ik ook aan, ja.

En ik maar denken dat iedereen Christus nodig heeft om rechtvaardig te worden. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2012 20:34

Hoe dan ook, de Noachitische wetten lijken goed om te onderhouden maar dat leek de boom van kennis ook om van te eten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”