De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 12:26

Alleen noemen ze het dan knechten zo te zien en dan is het schijnbaar iets heeeeeel anders. ;)----CITAAT.

:)nico :)nico :)nico hysterisch-smile
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 12:52

Faramir schreef:Mooi. Dan is de paus ook een knecht.
Maar evengoed heeft Boer een punt. Jij denkt schijnbaar dat de paus een alleenheerser is maar evengoed kan ik stellen met veelal dezelfde argumenten dat een willekeurige dominee binnen de reformatorische traditie ene alleenheerser is.

Noem daar eens een concreet voorbeeld van, zonder naam te noemen?
Er is geen enkele dominee met zoveel macht als de paus.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 13:11

schelpje3 schreef:Noem daar eens een concreet voorbeeld van, zonder naam te noemen?
Er is geen enkele dominee met zoveel macht als de paus.

Waarom zonder naam?

Maar goed de namen zoek ik er later achter de pc wel bij. De gemiddelde televisie dominee heeft veel en veel meer macht over zijn volgelingen en is vaak politiek ook zeer invloedrijk (en dan vaak niet neutraal) en leeft in grotere rijkdom. De gemiddelde dominee van een reformatorische geloofsgemeenschap heeft veel meer autonomie dan de paus en een veel vastere greep op zijn volgelingen enz enz. Dat je hier niet zelf op kan komen zeg.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 okt 2012 13:11

[quote="schelpje3"]
Hoe kom je daar nu bij?

De paus heeft alleen ''macht' over hen die hem die macht laat hebben.
Zo hoeft niemand priester te worden en celibaat te veven, de priester kiest zelf daarvoor.
(Niet dat ik het goedkeur, maar aangezien Paulus leert dat het beter is ongetrouwd te blijven.....)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 13:12

Veel dominees(alleen de naam al dominee )zijn kleine pausjes hun wil is wet en met wat zogenaamde ouderlingen en diakenen om hem heen als paladijnen .Arme protestantse gemeente.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 okt 2012 13:20

[quote="schelpje3"
"Mijn" leer was ooit ook "jouw" leer. Dat jij nu in de bron spuugt waaraan je je gelaafd hebt, moet jij weten.
Ik voel geen enkele behoefte om jou te overtuigen.
Het is kennelijk niemand gelukt die in jouw leven voorkomt.
En ik zie niemand in het protestantisme als DE of EEN paus.
Ik zie wel geroepen Knechten. Dat is heel wat anders![/quote]
Jouw leer was nooit mijn leer.
Een relatie tot een geliefde is nooit gebaseerd op een leer.
Ik heb me ook nooit gelaafd aan een leer.
Er is maar 1 Christus, waaraan wij ons mogen laven.
het feit dat je knechten al met een hoofdletter schrijft, zegt voldoende.
En je bedoeld waarschijnlijk BEroepen knechten.Ze bedanken alleen in 99% van de gevallen, zodat er gemeentes zijn die al 100 jaar geen herder meer hebben gehad.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 13:29

Faramir schreef:Waarom zonder naam?

Maar goed de namen zoek ik er later achter de pc wel bij. De gemiddelde televisie dominee heeft veel en veel meer macht over zijn volgelingen en is vaak politiek ook zeer invloedrijk (en dan vaak niet neutraal) en leeft in grotere rijkdom. De gemiddelde dominee van een reformatorische geloofsgemeenschap heeft veel meer autonomie dan de paus en een veel vastere greep op zijn volgelingen enz enz. Dat je hier niet zelf op kan komen zeg.

We gaan op een open forum niet met namen smijten.
Een dominee uit de midden/rechtse kerken zal nooit op televisie verschijnen, dus om het daar nu mee te vergelijken slaat nergens op.
Als je zo'n Amerikaanse "preekgoeroe" bedoelt, heb je gelijk, want daar zijn idd schrijnende voorbeelden van hoe zij volgelingen de zakken leegkloppen en zichzelf ermee verrijken.
Ik ben helemaal niet onder de indruk van een stadion vol half hysterische "gelovigen".
En ik begrijp echt niet waar jij je mening op baseert dat een dominee van een gemiddelde kerk macht zou hebben. Hij zal toch echt verantwoording moeten afleggen aan zijn kerkenraad.
Gaat hij evt zijn boekje te buiten, wordt hij daar vroeger of later echt voor bestraft.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 13:29

Maar goed de namen zoek ik er later achter de pc wel bij. De gemiddelde televisie dominee heeft veel en veel meer macht over zijn volgelingen en is vaak politiek ook zeer invloedrijk (en dan vaak niet neutraal) en leeft in grotere rijkdom. De gemiddelde dominee van een reformatorische geloofsgemeenschap heeft veel meer autonomie dan de paus en een veel vastere greep op zijn volgelingen enz enz. Dat je hier niet zelf op kan komen zeg.-----CITAAT.

Opvallend is dan ook altijd ze kunnen niet van anders man vrouw afblijven en ze verrijken zich;onbegrijpelijk dat mensen achter de zogenaamde voorganger aan lopen.En gaat het over de zogenaamde groepen die geheel buiten de Kerk staan en ook buiten de reformatorische geloofs gemeenschappen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 14:42

Lichtzwaard schreef:
Opvallend is dan ook altijd ze kunnen niet van anders man vrouw afblijven en ze verrijken zich;onbegrijpelijk dat mensen achter de zogenaamde voorganger aan lopen.En gaat het over de zogenaamde groepen die geheel buiten de Kerk staan en ook buiten de reformatorische geloofs gemeenschappen.

Ze :?:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 15:35

schelpje3 schreef:We gaan op een open forum niet met namen smijten.

Merkwaardig, ik zie hier toch regelmatig de paus (iedereen weet wie hij is, wat zijn naam is) terugkomen waarbij hij in een negatief daglicht wordt gezet en volgens mij is dat bij enkele bisschoppen ook al gebeurd. Ook zijn enkele evangelicale voorgangers al wel eens langsgekomen en in een negatiefe sfeer gezet. Zijn de spelregels plots anders wanneer het om voorgangers uit reformatorische kringen gaat?
Een dominee uit de midden/rechtse kerken zal nooit op televisie verschijnen, dus om het daar nu mee te vergelijken slaat nergens op.
Als je zo'n Amerikaanse "preekgoeroe" bedoelt, heb je gelijk, want daar zijn idd schrijnende voorbeelden van hoe zij volgelingen de zakken leegkloppen en zichzelf ermee verrijken.

Ik had het over Amerikaanse televisie dominee's ja. Maar zo te zien voel je je daar al weer superieur aan. Als je denkt dat het in de reformatorische kerken anders gaat dan vergis je je denk ik. Voor de actie kerkbalans krijgen zowel mijn gereformeerde vrouw als ik een brief in de brievenbus. Bij haar staat enkele voorbeeldcalculaties hoeveel ze eigenlijk wel niet minimaal zou moeten afdragen.
Ik ben helemaal niet onder de indruk van een stadion vol half hysterische "gelovigen".

Vreemd aangezien kerkgang binnen reformatorische kringen toch vaak als maatstaaf wordt gebruikt hoe goed de eigen christenen wel niet zijn. En wordt onder andere de PKN vaak vervloekt omdat daar de kerkgang procentueel een stuk minder is.
En ik begrijp echt niet waar jij je mening op baseert dat een dominee van een gemiddelde kerk macht zou hebben. Hij zal toch echt verantwoording moeten afleggen aan zijn kerkenraad.
Gaat hij evt zijn boekje te buiten, wordt hij daar vroeger of later echt voor bestraft.

Dat weet ik, maar schijnbaar is het nog niet tot jou doorgedrongen dat de paus ook toch echt verantwoording moet afleggen tegenover zijn staf, de andere bischoppen, de priesters in zijn bisdom, de gelovigen en dat hij ook echt niet dingen kan doen die tegen zijn functie ingaan dat hij ook gebonden is aan de traditio waarvan de Bijbel onderdeel is.

En over bestraft, het is vaak genoeg voorgekomen dat de dominee zich afscheurde en een beetje volgelingen met zich meetrok en een nieuwe kerk oprichtte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 16:09

Als jij het verschil niet weet tussen PKN (met actie kerkbalans) en de midden- en rechtsreformatorische kerken, krijg je inderdaad een onsamenhangend verhaal.
De paus is van alle eeuwen, hij heet alleen af en toe anders.
EEN dominee komt en gaat weer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 16:19

schelpje3 schreef:Als jij het verschil niet weet tussen PKN (met actie kerkbalans) en de midden- en rechtsreformatorische kerken, krijg je inderdaad een onsamenhangend verhaal.

Of jij wil het niet volgen. Ik denk eerder dat dat het geval is. Het is inmiddels al lang en breed duidelijk dat je geen weet wil hebben van de balk in het eigen oog maar vooral zit te staren naar de splinter in dat van een ander.
De paus is van alle eeuwen, hij heet alleen af en toe anders.
EEN dominee komt en gaat weer.

Het pausschap is een ambt, dominee ook. Je maakt er nu weer een kunstmatig verschil van waar echt helemaal niemand in trapt. Een dominee is net zo goed van alle eeuwen en heet alleen af en toe anders.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 17:00

Al met al waar het om gaat in deze draad is dat het Heilig Doopsel eenmaal toegediend door een gewijd Priester is voor eeuwig. :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 okt 2012 19:25

Volgens mij was het nog maar gisteren dat ik vroeg of we over en weer wat christelijker konden doen. Het is er niet beter op geworden, moet ik met droefheid constateren. Weet je, ik denk dat ik morgen even lekker niet naar de kerk ga: zoveel gekrakeel over en weer, wat moet een mens nog zoeken in een kerk, als men alleen maar munitie aangereikt krijgt om een ander vooral de oren proberen te wassen, al dan niet in naam van de Opgestane Heer? En je dan nog zorgen maken om "de aanvallen van buitenaf"....Nou, maak je daar maar geen zorgen om hoor, de rotheid zit van binnen. Als het niet zo triest was zou ik nu wat cynische rotopmerkingen kunnen maken, maar ik laat het maar voor wat het is. Fijne zondag morgen, dat jullie maar vooral moge denken dat je goed, liefdevol en in naam van Christus bezig bent.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2012 19:47

Katlheen schreef:de rotheid zit van binnen. Als het niet zo triest was zou ik nu wat cynische rotopmerkingen kunnen maken, maar ik laat het maar voor wat het is. Fijne zondag morgen, dat jullie maar vooral moge denken dat je goed, liefdevol en in naam van Christus bezig bent.

Beste Kathleen, ik vind dat je helemaal gelijk hebt ondanks dat ik zelf ook scherp uit de hoek kan komen en volgens sommigen alhier tot geen goed in staat ben. Uiteindelijk gaat het er niet om of, waar en wanneer je kerkt, maar hoe je leeft.

Dat gezegd hebbende weet ik ook dat discussies over religie nooit zonder slag of stoot gevoerd kunnen worden, want daarvoor ligt het bij iedereen te gevoelig. Tel daarbij op dat je op een forum geen gezichten ziet en dingen veel harder kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn. Laten we er niet te zwaar aan tillen en proberen de humor er van in te zien waar mogelijk. Zo kan ik me flink vermaken met een cynische opmerking van Faramir en ook Schaapje en Schelpje hun reacties vind ik bij vlagen hilarisch. Dat sommigen niet meer met iemand door een deur kunnen vanwege een fel meningsverschil vind ik spijtig en een zwaktebod, liever zou ik hebben dat we elkaars verschillen accepteren en het ook ergens anders over kunnen hebben onder het genot van een biertje. Heb respect voor elkaar dat is waar we het verst mee komen.
Laatst gewijzigd door mohamed op 13 okt 2012 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”