Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Mooi. Dan is de paus ook een knecht.
Maar evengoed heeft Boer een punt. Jij denkt schijnbaar dat de paus een alleenheerser is maar evengoed kan ik stellen met veelal dezelfde argumenten dat een willekeurige dominee binnen de reformatorische traditie ene alleenheerser is.
schelpje3 schreef:Noem daar eens een concreet voorbeeld van, zonder naam te noemen?
Er is geen enkele dominee met zoveel macht als de paus.
Faramir schreef:Waarom zonder naam?
Maar goed de namen zoek ik er later achter de pc wel bij. De gemiddelde televisie dominee heeft veel en veel meer macht over zijn volgelingen en is vaak politiek ook zeer invloedrijk (en dan vaak niet neutraal) en leeft in grotere rijkdom. De gemiddelde dominee van een reformatorische geloofsgemeenschap heeft veel meer autonomie dan de paus en een veel vastere greep op zijn volgelingen enz enz. Dat je hier niet zelf op kan komen zeg.
Lichtzwaard schreef:
Opvallend is dan ook altijd ze kunnen niet van anders man vrouw afblijven en ze verrijken zich;onbegrijpelijk dat mensen achter de zogenaamde voorganger aan lopen.En gaat het over de zogenaamde groepen die geheel buiten de Kerk staan en ook buiten de reformatorische geloofs gemeenschappen.
schelpje3 schreef:We gaan op een open forum niet met namen smijten.
Een dominee uit de midden/rechtse kerken zal nooit op televisie verschijnen, dus om het daar nu mee te vergelijken slaat nergens op.
Als je zo'n Amerikaanse "preekgoeroe" bedoelt, heb je gelijk, want daar zijn idd schrijnende voorbeelden van hoe zij volgelingen de zakken leegkloppen en zichzelf ermee verrijken.
Ik ben helemaal niet onder de indruk van een stadion vol half hysterische "gelovigen".
En ik begrijp echt niet waar jij je mening op baseert dat een dominee van een gemiddelde kerk macht zou hebben. Hij zal toch echt verantwoording moeten afleggen aan zijn kerkenraad.
Gaat hij evt zijn boekje te buiten, wordt hij daar vroeger of later echt voor bestraft.
schelpje3 schreef:Als jij het verschil niet weet tussen PKN (met actie kerkbalans) en de midden- en rechtsreformatorische kerken, krijg je inderdaad een onsamenhangend verhaal.
De paus is van alle eeuwen, hij heet alleen af en toe anders.
EEN dominee komt en gaat weer.
Katlheen schreef:de rotheid zit van binnen. Als het niet zo triest was zou ik nu wat cynische rotopmerkingen kunnen maken, maar ik laat het maar voor wat het is. Fijne zondag morgen, dat jullie maar vooral moge denken dat je goed, liefdevol en in naam van Christus bezig bent.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten