Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 12 okt 2012 14:57

beantsje schreef:Op zich zal ik zo'n verbinding wel als huwelijk zien, zolang het gaat over een man met een vrouw.

Het ontgaat mij ten ene male waarom dit dan niet kan gelden voor 2 mannen of vrouwen! Het idee om elkaar lief te hebben, verantwoordelijk te willen zijn en te beloven om elkaar te steunen in elke levensfase etc. is toch universeel christelijk? Wat is het verschil dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 okt 2012 14:59

hubert schreef:
Het ontgaat mij ten ene male waarom dit dan niet kan gelden voor 2 mannen of vrouwen! Het idee om elkaar lief te hebben, verantwoordelijk te willen zijn en te beloven om elkaar te steunen in elke levensfase etc. is toch universeel christelijk? Wat is het verschil dan?

Daar is ie weer....... de open deur :-oo
Weet je echt het verschil (nog) niet?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 okt 2012 15:05

Dat klopt! Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik verschillen kan zien!
Het is toch ook een absurde discriminatie in refokring en RKK!
Beantje zou beter kunnen weten, zij komt ten slotte uit een verlicht protestants huis, maar ja.....nu moet zij zich aan Rome conformeren.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 okt 2012 15:36

beantsje schreef:Wat sex voor het huwelijk betreft; ik heb er niet zo heel veel moeite mee maar heb bijv. altijd tegen mijn dochter gezegd: wat je ook doet, je kunt altijd zwanger raken. Je moet je dat allebei realiseren. Als je dat risico niet wilt/kunt lopen, moet je het niet doen. Want dan kom je voor de vraag te staan wel of geen abortus....als je elkaar bewust dat risico laat lopen, is dat geen liefde, maar juist liefdeloosheid.

sorry beantsje.

je vind sex voor het huwelijk geen probleem. Maakt het nog uit met wie je dochter het doet? Haar vaste verkering of diegene waar ze ook echt mee trouwt? ZIjn meerdere partners een probleem?

Maar op grond van de Bijbel weet je heel zeker dat 2 mannen geen huwelijk mogen sluiten?

ik snap er niets van.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 okt 2012 15:55

hubert schreef:Dat klopt! Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik verschillen kan zien!
Het is toch ook een absurde discriminatie in refokring en RKK!
Beantje zou beter kunnen weten, zij komt ten slotte uit een verlicht protestants huis, maar ja.....nu moet zij zich aan Rome conformeren.

Dan zou ik maar minder nadenken als ik jou was :wink:
In hoeverre laat jij je beinvloeden door de Bijbel?
Want daar staat het toch glashelder in!

Mango

Berichtdoor Mango » 12 okt 2012 18:07

Ik vind dit een beetje meten met twee maten:

je dochter heeft seks voor het huwelijk: hartstikke prima! Nee mannen willen trouwen: NEE!

Het is alletwee onbijbels. Als je dit zelf kunt rijmen vind ik dat prima. Ik zou het niet kunnen.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 12 okt 2012 19:52

Ok als ik eerlijk ben is mijn bezwaar tegen het homohuwelijk vooral een gevoelsmatige en kan ik het niet echt onderbouwen. Ik heb op zich geen bezwaar tegen homosexuele relaties.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 okt 2012 21:19

beantsje schreef:Ok als ik eerlijk ben is mijn bezwaar tegen het homohuwelijk vooral een gevoelsmatige en kan ik het niet echt onderbouwen. Ik heb op zich geen bezwaar tegen homosexuele relaties.

m'n klomp breekt... #-o

Mango

Berichtdoor Mango » 12 okt 2012 21:58

Ik ben nu ook een beetje in de war.

Ben je tegen de kerkelijke inzegening maar voor het burgerlijk huwelijk?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 okt 2012 22:03

Afgezien wat goed is of niet sex tussen man en vrouw is een natuurlijk gegeven voor het huwelijk of er in.Maar sex en een huwelijk tussen twee kerels is een gruwel op grond van de Heilige Schrift.
VERITAS VOS LIBERABIT.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 12 okt 2012 22:56

Mango schreef:Ik ben nu ook een beetje in de war.

Ben je tegen de kerkelijke inzegening maar voor het burgerlijk huwelijk?

Nee, ook het burgerlijk huwelijk voelt 'raar' voor mij en ik vind het maar niks.. geregistreerd partnerschap heb ik geen problemen mee. Dit heeft alles te maken met de definitie van het huwelijk, die ik hanteer, als iets tussen man en vrouw.
Maar momenteel denk ik hier veel over na en ik sluit niet uit dat ik toch mijn mening ga bijstellen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 okt 2012 16:00

Beantje
Maar momenteel denk ik hier veel over na en ik sluit niet uit dat ik toch mijn mening ga bijstellen
n.

Gewoon doen Beantsje! Je moet (zeker als christen) iedereen met respect behandelen. Ook homo's. Als je het goedkeurt dat mensen buitengesloten worden (van bv zoiets als een huwelijk) dan ben je niet goed bezig. Het klinkt allemaal zeer gekunsteld: je mag wel homo zijn maar niet voor 100%. Zoiets als een vogel die niet mag vliegen. Ik acht het een onhoudbare stelling.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 03 nov 2012 10:31

Iemand met respect behandelen betekent niet dat je Gods standaard moet gaan verplaatsen. De bijbel is er helder over hoe God denkt over het hebben van sex met iemand van hetzelfde geslacht: Het is een gruwel in Gods ogen en tegennatuurlijk. Aldus, de bijbel.

Om even terug te gaan naar het topic: Sex vòòr het huwelijk? Ik denk dat dàt volgens de bijbel niet mogelijk is. Volgens de bijbel (zowel in het oude testament als in het nieuwe testament beschreven) is het hebben van sex de sluiting van het huwelijk zelf.

genesis 2:22-24
22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.
24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.

Het nieuwe testament komt hier ook nog eens een aantal keren op terug, onder andere in:
mattheüs 19:5-6
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

markus 10:6-9
6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt.
7 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;
8 En die twee zullen tot één vlees zijn, alzo dat zij niet meer twee zijn, maar één vlees.
9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

1 korinthe 6:16
16 Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, één lichaam met haar is? Want
die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees wezen.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat met "aanhangen/aankleven" bedoeld wordt:"het hebben van sex (geslachtsgemeenschap)"

Zo zie je dat God het hebben van sex als iets heel belangrijks beschouwt. Dit houdt voor ons in dat wij ongelovelijk goed moeten weten met wie en waar wij mee bezig zijn op dit vlak. Daarom is het wel goed is om de stelling:"Geen sex voor het huwelijk" in acht te nemen, ook al slaat het op het huwelijk naar menselijke standaards. Het huwelijk voor God, zo lees ik in de bijbel, vangt aan met sex, hetzij vòòr de burgelijke stand, hetzij erná.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 nov 2012 10:47

Grut, gaat het hier ook al over homo's? :mrgreen:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2012 14:48

Tsa, sinds het huwelijk opengesteld is voor homo's kun je uiteraard het topic ook hierop betrekken.
Overigens doen de woorden 'aankleven' en 'aanhangen' wonderlijk aan. Wellicht heeft dit iets te maken met de grondtekst?
Het grappige is wel dat de Bijbel seks voor het huwelijk van homo's niet verbiedt. Jammer voor hetero's die nu tot na het huwelijk moeten 'branden' zonder voldoening. Zou God dan ook al discrimineren?
Ik lees net van ds.van Duyvenbode uit o.a. Urk dat hij na zijn coming-out als homo wat minder zwart-wit is gaan preken in zijn nieuwe gemeente (Monster). Gek dat je het eerst zelf moet zijn om er achter te komen dat je bescheidener moet zijn met het gebruik van teksten die - voor de goede verstaander - nog zoveel meer (en anders) kunnen betekenen!
Teksten maken soms meer kapot dan je lief is!

Terug naar “Archief”