Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Laten we het dan maar bij Mario Kart en andere games houden want hier komt niets zinnigs uit.
Hans61 schreef:
Bedankt schelpje,ik ben kankerpatiënt(stembandkanker).
Waardeer het echt dat je dat woord nog maar een keer noemt.
En t.a.v.dwaalleren,ik vind het uitermate kwetsend,pretentieus en arrogant
dat je mijn geloof wat voor mij mijn kracht,steun,en een drijfveer is(Katholicisme)
betiteld als een dwaalleer.
Lichtzwaard schreef:Dat kan je wel zeggen het is ook lachen geblazen,de meesten hier hebben geen flauw benul waar ze het nu over hebben en zijn wellicht nog nooit in een Katholieke Anglicaanse of Orthodoxe Kerk geweest maar zitten vol oordelen en vooroordelen
schelpje3 schreef:Hoeveel R.K. forummers hebben er wel eens een reformatorische kerkdienst bijgewoond?
Katlheen schreef:Zullen we afspreken dat we over en weer wat christelijker gaan worden en doen? Ik sta met mijn benen in de protestantse traditie, en in een oud-katholieke traditie. Ik heb helaas het idee dat er over en weer veel gegooid wordt, wat niet helemaal correct is. Het standpunt van de RKK inzake Maria, ligt volgens mij een stuk genuanceerder dan wat hier geponeerd wordt. Als je het er dan niet mee eens bent, pak dan de bron erbij. Ofwel, waarom heeft de RKK een bepaald standpunt inzake Maria? Dat is mijns inziens anders dan het afkeuren op wat we in de praktijk helaas zien: een doorgeschoten Maria verering. Ik ben eens in Montserrat in Spanje geweest, daar hebben ze een "zwarte Madonna". Nou, als je dat eenmaal ziet, dan kan ik het geen christendom meer noemen, maar Mariadom. Als een RKK op de televisie verteld dat hij nu voorspraak in de hemel heeft vanwege Maria en zijn overleden moeder, dan heb ik daar ook heel veel moeite mee. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook het standpunt van de RKK precies weergeeft. En zo zijn er tal van dingen die we aan de buitenkant zien, maar niet het standpunt zijn.
Andersom, binnen de protestantse stromingen zie je hetzelfde. Naast natuurlijk de bloedfanatieke neiging om bij iedere verandering te scheuren. Neem bijvoorbeeld het gebeuren met de Genade, binnen de reformatorische hoek. De meesten in die hoek zullen erkennen dat Genade voor iedereen is, en dat er geen drempels of hindernissen zijn. Maar in de praktijk zie je dan toch een doorgeschoten zondebesef, en alleen zondebesef, en wie denkt dat hij aan het Avondmaal mag, die moet toch echt overtuigend kunnen aantonen dat hij het lichtje heeft gezien. Ongetwijfeld niet zoals het in diverse leerstukken staat, maar helaas wel hoe het in de praktijk naar voren kan komen. En dan hebben we het nog niet over allerlei uiterlijkheden. De leerstukken van de reformatorische kerken zullen dat ongetwijfeld niet bedoelen, maar de praktijk is weerbarstiger. Ook hier geldt weer: we zien allerlei uiterlijkheden en hebben ons oordeel al weer klaar over die "zwarte kousen", maar of dat echt weergeeft waar ze voor staan?
Dingen anders zien of interpreteren wil voor mij niet perse zeggen dat het een "dwaalleer" is. (typisch protestants trekje, alles wat anders is dan MIJN aangehangen leer, is per decreet en direct een dwaalleer). Zullen we elkaar gewoon als broeders en zusters zien als we belijden dat er uitsluitend redding in Christus is? (op het gevaar af dat ik hier als oecumenische simplist wordt neergezet). Dan hoeven we geen ziektes in de mond te nemen, en dan hoeven we ook niet bij alles te googlen om iets te vinden om een andermans kerk zwart te maken.
@hans61: sterkte en ik zal een kaarsje voor je opsteken.
beantsje schreef:Ik.
23 jaar lang week in week uit.
Dat ik nu katholiek ben, betekent allerminst dat ik het protestantisme uitkots. Eén van de redenen dat ik op dit forum zit, is om wat begrip en waardering over en weer te kweken. Maar ik schrik telkens weer hoe harde woorden er gebruikt worden, zoals leugens en dwaalleer....
Zullen we afspreken dat we over en weer wat christelijker gaan worden en doen?
Faramir schreef:Anthony Ruijtenbeek heeft gelijk. Maar zodra de SGP zich breder gaat richten op het orthodoxe christendom en de 3 formulieren van enigheid schrapt zal het prima kunnen. Veel punten liggen dicht bij elkaar.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten