schelpje3 schreef:Die leidende taak zie ik niet.
Dat jij die leidende taak niet ziet betekent niet dat die er ook niet was. Ik herhaal een heel duidelijke: Rom.16:1 En ik beveel u Febe, onze zuster, aan, die een dienares is van de gemeente die in Kenchreeën is. 2 opdat u haar ontvangt in de Heere op een wijze die de heiligen waardig is, en haar bijstaat in elke zaak waarin zij u nodig heeft, want ook zij heeft zelf bijstand verleend aan velen, ook aan mijzelf.
Het woord 'dienares' dat wordt gebruikt voor Febe’s ambt is het Griekse 'diakonos' dat in het NT vrijwel overal vertaald is met 'diaken'. Dat woord wordt gebruikt voor iemand die dienaar van het evangelie is. Febe was belangrijk leidster in de kerk van Kenchreeen. Verder zegt Paulus dat de kerk Febe moet ontvangen zoals dat mensen past die God toebehoren.
schelpje3 schreef:We begonnen bij het begin, de schepping. Dat moeten we niet uit het oog verliezen en God Zelf had die orde ingesteld. De man verdient het brood, met zwoegen en ploeteren en de vrouw zal, met smart!, haar kinderen baren.
De scheppingsorde is volgens jou dat de man de kost verdient met zwoegen en de vrouw met smart kinderen baart? Sorry maar dat ben ik niet met je eens, dat zijn gevolgen van de zonden.
Scheppings(volg)orde is dat Adam eerst werd geschapen en toen zag God dat het niet goed was. Daarna heeft hij de vrouw geschapen als hulp die bij hem past.
Het woord hulp is in het Hebreeuws Ezer Kneged. Geen hulpje, maar krachtige hulp. Dat woord Ezer Kneged (hulp) wordt ook gebruikt voor God zelf als wordt gezegd 'onze HULP is in de naam van de Here'.
schelpje3 schreef:Als je verder de Bijbel volgt en over de vrouwen leest die een bijzondere plaats innamen, was die plaats niet onbelangrijk. Zeker niet! Denk aan koningin Ester. Mirjam, de zus van Mozes. Maria, de moeder van de Heere Jezus, Deborah, Lydia, Elisabeth.
Maar zijn het voorgangers? Ouderlingen? Diakenen? Nee.
Lezen we iets van een politiek ambt? Nee.
Zoals je lezen kunt in de teksten die ik heb aangehaald waren er wel vrouwen bij die leiders, diakenen, verkondigers, leraressen waren. En nogmaals: hoe leg jij al die teksten uit?
schelpje3 schreef:Ik zeg niet dat vrouwen niet in de politiek mogen. Of een leidinggevende functie moeten weigeren. Dat is mijn persoonlijke mening. Maar dan dien je m.i. wel een keuze te maken, je consequenties te aanvaarden en dat is dan het niet hebben van een gezin. Als het God behaagt jou kinderen toe te vertrouwen, dien je daar in de eerste plaats je plaats als vrouw/moeder in te nemen. Totdat zij volwassen/zelfstandig zijn.
Ik ben het met je eens dat kinderen voor een politieke carrière gaan, maar ik heb het over de feiten op zich. In principe is er niets mis mee als een vrouw de politiek in wil.