Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 okt 2012 12:37

Niet opzich de roomse achtergrond, ----------CITAAT.

Wij zouden zeggen ken uw kerkgeschiedenis.Mgr. Sint Nicolaas was niet Rooms(en al zou dat wel zo zijn) In die tijd toen Bisschop Nicolaas leefde was de Kerk nog ongedeeld.De Kerk scheurde in 1054.De Westerse Kerk scheurde in 1517.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 okt 2012 12:45

Lichtzwaard schreef:Niet opzich de roomse achtergrond, ----------CITAAT.

Wij zouden zeggen ken uw kerkgeschiedenis.Mgr. Sint Nicolaas was niet Rooms(en al zou dat wel zo zijn) In die tijd toen Bisschop Nicolaas leefde was de Kerk nog ongedeeld.De Kerk scheurde in 1054.De Westerse Kerk scheurde in 1517.

Ik zou zeggen ken uw Bijbel, Nicolaas was net zo heilig als wij zijn IN de Here Jezus Christus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 okt 2012 15:42

Lichtzwaard schreef:Niet opzich de roomse achtergrond, ----------CITAAT.

De sint nicolaas in dit dorp is geboren rond 1950, lid van de sinterklaasvereniging en in het dagelijks leven zover ik weet met pensioen. Dus dat is echt een heel andere. Die van jou is vlgs mij al een tijdje overleden. Paar eeuw ofzo.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 okt 2012 08:28

blijblij schreef:
ik heb nog nooit een vertederde vader zijn zoontje zien influisteren: "die trein heb ik eigenlijk gekocht."
Niemand heeft er een probleem mee dat Sinterklaas met de bedankliedjes gaat lopen.

Teus schreef: Knap hoor! Jou wetenschap is optimaal!

waarom snap ik niets van deze reactie?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 okt 2012 08:44

Echt Hollands er wordt van alles bij gehaald wat niets maar dan ook niets met Sint Nicolaas te maken heeft.De meesten hier gillen maar wat en wie nu Sint Nicolaas is weten ze niet anders zouden er niet van die vreemde bijdragen zijn in deze draad.Zou men wel weten wie deze Bisschop was van de vroege Kerk zou men een mooie discussie kunnen krijgen;maar dat zal wel nooit op dit forum gebeuren jammer genoeg.

Al met al 5-2 6-12 komt steeds dichter bij ;in fabrieken van de Goed Heilige man wordt nu 24 uur ploegendienst gedraaid om de lieve kinderen te voorzien van wat zij wensen;het strooi goed is ook dit jaar weer overvloedig in voorraad. <:) <:) [|:) $) <:) <:) <:) oeps-smile oeps-smile
VERITAS VOS LIBERABIT.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 okt 2012 09:20

Lichtzwaard schreef:Echt Hollands er wordt van alles bij gehaald wat niets maar dan ook niets met Sint Nicolaas te maken heeft.De meesten hier gillen maar wat en wie nu Sint Nicolaas is weten ze niet anders zouden er niet van die vreemde bijdragen zijn in deze draad.Zou men wel weten wie deze Bisschop was van de vroege Kerk zou men een mooie discussie kunnen krijgen;maar dat zal wel nooit op dit forum gebeuren jammer genoeg.

Het zijn natuurlijk wel legendes die bekend zijn van Sint Nicolaas!
Misschien moeten alle protestanten dan toch maar Luther gaan volgen: cadeautjes met kerst!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 okt 2012 16:31

Teus zet het hier heel scherp neer ( leuk je weer te zien trouwens! )
maar toch had ik vorig jaar met sinterklaas er veel moeite mee.
Niet opzich de roomse achtergrond, of de naam, maar wel het liegen/draaien en verzinnen.
Tuurlijk; het is een soort van grapje en met goede bedoelingen, maar ik leer ze niet te liegen en doe het zelf wel.

We hebben dan ook besloten het wel te vieren maar dochterlief gewoon te informeren hoe het echt in elkaar steekt. ( afgelopen zomer vroeg ze er weer naar en toen heb ik het verteld ) en ben blij dat ik dat heb gedaan. De volgende voed ik nu anders op; ik vertel haar dat het een leuk verkleedfeest is, maar dat die man niet echt is en mama de kadootjes koopt.
en dat maakt voor het feest niet uit, maar scheelt wel extreem in de zenuwen en onrustigheid.[/quote]

Dag Meribel ook leuk je weer te ontmoeten.
Het gaat mijn niet om sinterklaas het mag voor mijn part ook de buurman zijn.
Het is ook niet belangrijk wat wij ervan vinden, het gaat erom wat God er van vindt, toch?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 okt 2012 17:04

Teus schreef:Het is ook niet belangrijk wat wij ervan vinden, het gaat erom wat God er van vindt, toch?

ja daar ben ik het helemaal mee eens. Echter, ben pas nog in een preek gewaarschuwd, we moeten heel erg oppassen met zeggen dat we wel weten wat God van iets vind. Zoals; God houdt niet van gezangen in een dienst. Maar dat kan ook zijn van andere dingen. Niet Gods autoriteit aan onze mening verbinden.
Ja en waar ligt het sinterklaas feest. Voor sommige een absolute no-go en dat is enkel te respecteren natuurlijk , maar het is in schemergebied voor mij. Net zoals het vieren van je verjaardag. Ook niet bijbels.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 okt 2012 19:24

Teus schreef:Het is ook niet belangrijk wat wij ervan vinden, het gaat erom wat God er van vindt, toch?

En hoe weten we wat God er van vindt?
Ik ken het gebod "gij zult geen cadeautjes aan kinderen of elkaar geven en net doen alsof ze komen van een bisschop uit een ver verleden" niet.

volgens het antwoord op deze vraag is Nicolaas geen heilige meer. Dat wist ik niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2012 21:11

Ik ben blij dat ik er persoonlijk niets mee te maken heb, met dat 'Wat zou God ervan vinden' als de vraagsteller het duidelijk afkeurt. Het is wat Meribel zegt: dat is het proberen te verbinden van Gods autoriteit aan de eigen mening. "Ik vind het niks, dus zal God het ook wel niks vinden."

En zeker wat betreft al die moderne zaken waarover niets in de Bijbel is terug te vinden, is het planten van twijfel vaak al genoeg voor den Godsvreeschende mensch, nietwaar? Ik ben blij dat ik mij niet laat leiden door twijfel en angst en allerlei dingen die gewoon hartstikke leuk en onschuldig zijn uit de weg moet gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 okt 2012 21:35

Mortlach schreef: Ik ben blij dat ik mij niet laat leiden door twijfel en angst en allerlei dingen die gewoon hartstikke leuk en onschuldig zijn uit de weg moet gaan.

Zo is dat, kan jij straks zoet spelen met je mobiele kraan Mortlach, wel eerst eventjes in elkaar zetten. \:D/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2012 21:50

schaapje schreef:Zo is dat, kan jij straks zoet spelen met je mobiele kraan Mortlach, wel eerst eventjes in elkaar zetten. \:D/

Ik heb iemand gevonden via Ebay die hem voor een schappelijke prijs verkoopt en die ook nog eens in de buurt woont - tenminste, dat hoop ik, want county Cork is nog best groot. Anyway, mocht het allemaal goed lopen, dan is ie vast tegen sinterklaas in elkaar gezet. :-)

Wat zou God eigenlijk van Lego vinden?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 okt 2012 22:04

Mortlach schreef:
Ik heb iemand gevonden via Ebay die hem voor een schappelijke prijs verkoopt en die ook nog eens in de buurt woont - tenminste, dat hoop ik, want county Cork is nog best groot. Anyway, mocht het allemaal goed lopen, dan is ie vast tegen sinterklaas in elkaar gezet. :-)

Wat zou God eigenlijk van Lego vinden?

Geen idee, maar de grondstoffen waar het lego van gemaakt is komt wel uit Zijn aarde.!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2012 22:21

schaapje schreef:Geen idee, maar de grondstoffen waar het lego van gemaakt is komt wel uit Zijn aarde.!

De grondstoffen voor heroïne ook :-)

Het is trouwens wel leuk; ik bouw mijn lego-sets op kantoor, een paar minuutjes per keer. De ideale minipauze om eventjes niet met je beeldscherm bezig te zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 okt 2012 22:42

Mortlach schreef:
Het is trouwens wel leuk; ik bouw mijn lego-sets op kantoor, een paar minuutjes per keer. De ideale minipauze om eventjes niet met je beeldscherm bezig te zijn.

Ik heb een beetje een jaloers gevoel, want ik kocht voor mijn zoon ook vaak lego en hielp altijd mee met het bouwen.
Voor de laatste pleegkinderen heb ik veel te moeilijke sets gekocht, en was ik genoodzaakt alles zo,n beetje af te bouwen, en behoorlijk technisch lego, och..geweldig vond ik dat. :-({|=

Terug naar “[Religie] - Open forum”