Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor blijblij » 19 sep 2012 14:00

mohamed schreef:Judas is Grieks voor jood en dat zal wel geen toeval zijn. ;)

Mattheus wordt niet gezien als een grote vriend van de joden!
De vraag is dan natuurlijk: heette Judas werkelijk Judas of heeft Mattheus een Judas verzonnen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2012 19:14

mohamed schreef:Judas is Grieks voor jood en dat zal wel geen toeval zijn. ;)

blijblij schreef:Mattheus wordt niet gezien als een grote vriend van de joden!

Mattheus was zelf ook een jood en al zijn vrienden waren eveneens joden.
blijblij schreef:De vraag is dan natuurlijk: heette Judas werkelijk Judas of heeft Mattheus een Judas verzonnen?

Dat lijkt mij zeer sterk, maar als jij dat wilt geloven, prima toch? :)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 19 sep 2012 19:44

Of de Apostelen joden waren of niet is niet relevant daar zij burgers zijn van het koninkrijk wat eeuwig is.
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2012 20:09

Lichtzwaard schreef:Of de Apostelen joden waren of niet is niet relevant daar zij burgers zijn van het koninkrijk wat eeuwig is.

Paulus vond het relevant.

'Want wij zijn de besnijdenis, wij die God in de Geest dienen en in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen.' (Fil 3,3)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 okt 2012 09:57

Buiten de Kerk het nieuwe Israel en Jezus Christus het Hoofd der Kerk geen zaligheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 okt 2012 11:56

Lichtzwaard schreef:Buiten de Kerk het nieuwe Israel en Jezus Christus het Hoofd der Kerk geen zaligheid.

En dat zeg je in een topic dat over vervangingsleer gaat. :)
Mi. is dit de vervangingsleer in notendop. Hoe komen christenen erbij dat zij het nieuwe Israël zijn en dat Jezus het hoofd van de kerk is?
Jezus is de Messias en Israël is Zijn volk, de gelovigen uit de heidenen nemen de plaats van Israël niet in. Als dat wel zo zou zijn hoe kun je dan volhouden dat God trouw is ? Dat zou dan een pertinente leugen zijn !

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 okt 2012 12:06

Lichtzwaard schreef:Buiten de Kerk het nieuwe Israel en Jezus Christus het Hoofd der Kerk geen zaligheid.

Naast de kerk (waarbuiten volgens jouw geen zaligheid te vinden is) is er dus ook nog eens een keer een z.g. "nieuw Israël" (waarbuiten volgens jouw ook geen zaligheid te vinden is). Het moet niet nog gekker worden dan het nu al is.
Als er überhaupt al sprake zou zijn van een "nieuw Israël", zou je dan even het verschil tussen die beiden, de kerk en dat "nieuwe Israël" uit kunnen leggen? dat lijkt me wel zo verhelderend.

Zou je één tekst uit de bijbel kunnen citeren waarin sprake is van een "nieuw Israël"?

Bovendien is Jezus Christus alléén genoeg om zalig te worden. Daar kan zeer zeker wel buiten de kerk om.
Hij zegt immers: "Ik ben de Weg enz." en niet: "De kerk is de weg" of "Ik en de kerk zijn de wegen".
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 02 okt 2012 13:02

Yael schreef:Hoe komen christenen erbij dat zij het nieuwe Israël zijn en dat Jezus het hoofd van de kerk is?

Als je nu eens een synoniem van kerk invoert op biblija krijg je denk ik wel een antwoord op je vraag.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 okt 2012 13:09

dalethvav schreef:Bovendien is Jezus Christus alléén genoeg om zalig te worden. Daar kan zeer zeker wel buiten de kerk om.
Hij zegt immers: "Ik ben de Weg enz." en niet: "De kerk is de weg" of "Ik en de kerk zijn de wegen".
Buiten Jezus Christus om bestaat er geen kerk. Want de kerk (gemeente: de ecclesia) is Zijn lichaam. Buiten dat lichaam is er voor jood en heiden geen zaligheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 okt 2012 14:28

dalethvav schreef:Bovendien is Jezus Christus alléén genoeg om zalig te worden. Daar kan zeer zeker wel buiten de kerk om.
elbert schreef:Buiten Jezus Christus om bestaat er geen kerk. Want de kerk (gemeente: de ecclesia) is Zijn lichaam. Buiten dat lichaam is er voor jood en heiden geen zaligheid.

De kerk, inderdaad Zijn lichaam, is het gevólg van het "zalig worden door Jezus Christus" niet de vóórwaarde ervoor zoals Lichtzwaard lijkt te suggereren. Dat punt wilde ik maken.
Wellicht komt het plaatsen van de kerk op zó'n voetstuk ook wel door een veelal foute interpretatie van Openb. 12:1-6? Als gevolg van de vv-theologie wordt van "de vrouw" nl. nogal eens beweerd dat dit de kerk zou zijn.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 okt 2012 14:46

De Bijbel spreekt van een “overblijfsel van Israël” die zal leven en bereid zijn om Jezus Christus te verwelkomen, wanneer hij spoedig terugkeert om de Zijnen te verzamelen.
Paulus spreekt over “de kinderen van Abraham”.

De vraag blijft over “wie is heden een echte Jood?” De apostel Paulus beschrijft dit op de volgende wijze: “Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk aan het vlees geschiedt, maar hij is een Jood, die in het verborgen is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter”. Rom. 2: 28-29.

Op een andere plaats in de Bijbel zegt Paulus: “Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn”. En hij vervolgt: “Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu in Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenaam”. Gal. 3:7,28-29.

Zijn dit dan geen duidelijke woorden?
Allen ontvangen redding in Jezus Christus door geloof en zijn kinderen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Joden hebben geen voorrang. Zij worden niet gered, omdat zij afstammelingen van Abraham zijn. Dezelfde voorwaarden worden bij de Joden toegepast als bij de anderen, zij moeten Jezus als Middelaar tussen God en de mens aanvaarden om gered te worden.

Daarom zegt Jezus ook: “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij”. Johannes 14:6. En “opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe”. Johannes 3:16.

Dit is geen vervangmiddel van bijbelse theologie, het is echte zuivere bijbelse theologie.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 okt 2012 10:25

De vervangingstheologie bestaat natuurlijk niet bij het afwijzen van Jezus Christus de Verlosser door de joden en toen Hij Verrezen was en is werd en wordt de Kerk het nieuwe Israel.Als de jood zich bekeerd tot het Christendom zal hij/zij deel uit maken van dat Nieuwe Israel de Kerk daar buiten is geen zaligheid alleen in Hem de Verlosser Jezus de Christus en Zijn Kerk het Nieuwe Israel is eeuwige behoudenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 okt 2012 11:56

elbert schreef:Buiten Jezus Christus om bestaat er geen kerk. Want de kerk (gemeente: de ecclesia) is Zijn lichaam. Buiten dat lichaam is er voor jood en heiden geen zaligheid.

De Gemeente is het geestelijk huis, dat alleen hen omvat die IN Christus zijn.
na Openbaring 3 komt de Gemneente niet meer ter sprake, want deze is inmiddels opgenomen.
De joden zullen dit zien, en velen zullen tot bekering komen.
De verharding der joden is tijdelijk, nadat het aantal der heidenen ingegaan is, compleet is, gaat God verder met hen.
Zoals hij destijds heeft omgezien naar de heidenen, de vaten van oneer, uit ontferming, door ongehoorzaamheid van Zijn verbondsvolk, zal Hij spoedig Zijn verbond met hen weer gedenken.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 okt 2012 09:37

marin schreef:De Bijbel spreekt van een “overblijfsel van Israël” die zal leven en bereid zijn om Jezus Christus te verwelkomen, wanneer hij spoedig terugkeert om de Zijnen te verzamelen.

Inderdaad staat er in Rom 11:5: Alzo ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade. Als je echter contextueel leest staat er het volgende omheen:
Rom. 11:1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre....
Rom. 11:2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij tevoren gekend heeft.
Rom. 11:26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob;`
Let erop dat heel vs 26 in de toekomende tijd staat. Als je Romeinen 11 in z'n geheel leest zie je dat de term overblijfsel niet zomaar een losse kreet is, maar staat binnen het kader van Gods eeuwige trouw aan Zijn volk Israël. Dat kun je niet simpelweg "vervangen" door een begrip als "geestelijk" Israël.

marin schreef:De vraag blijft over “wie is heden een echte Jood?” De apostel Paulus beschrijft dit op de volgende wijze: “Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk aan het vlees geschiedt, maar hij is een Jood, die in het verborgen is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter”. Rom. 2: 28-29.

Op een andere plaats in de Bijbel zegt Paulus: “Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn”. En hij vervolgt: “Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu in Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenaam”. Gal. 3:7,28-29.

Wat Paulus in zowel Rom. 2 als Gal. 3 afwijst is het wetticisme (legalism). Hij doet hier nergens iets af van Gods eeuwige trouw aan zijn (nog steeds) uitverkoren volk Israël.

En ja, dit gedeelte uit de Galaten-brief wordt door aanhangers/verdedigers van de vervangingstheologie vaak aangehaald om deze theologie te kunnen rechtvaardigen. Helaas zonder recht te doen aan het geheel van wat Paulus schrijft in al zijn brieven.
Door heel zijn Jewish New Testament Commentary heen laat de messiasbelijdende Jood David Stern steeds weer op een hele consistente manier zien wat Paulus werkelijk bedoelt met dit soort passages (afwijzen wetticisme, zonder de wet zelf teniet te doen). Zo heeft David Stern bij de uitleg van Gal. 3 (helaas) maar liefst 13 blz. nodig om dit al eeuwenlang bestaande misverstand op een degelijke en onderbouwde manier te bestrijden. Het heeft natuurlijk weinig zin alle 13 blz. hier over te typen. Maar samenvattend n.a.v. Gal. 3:vs 29 schrijft hij:

Whether Jewish or Gentile, if you belong to the Messiah, you are seed of Avraham in these senses:
(1) You are one with the Messiah who is the "seed" in the midrashic sense of v. 16.
(2) By having the same kind of trusting faithfullness that Avraham had, you prove yourselve his spiritual descendants (vv. 7, 9).
(3) You are joined to Israël (6:16) who are Avraham's physical seed.
Thus you are heirs according to the promise of vv. 8, 18.

Zie voor een nog uitgebreidere studie van de galatenbrief b.v. hier of het boek "The holy epistle to the Galatians" van Daniel Lancaster.

marin schreef:Zijn dit dan geen duidelijke woorden?
Allen ontvangen redding in Jezus Christus door geloof en zijn kinderen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Joden hebben geen voorrang. Zij worden niet gered, omdat zij afstammelingen van Abraham zijn. Dezelfde voorwaarden worden bij de Joden toegepast als bij de anderen, zij moeten Jezus als Middelaar tussen God en de mens aanvaarden om gered te worden.

Daarom zegt Jezus ook: “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij”. Johannes 14:6. En “opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe”. Johannes 3:16.

Mee eens, maar daarmee is de bijzondere positie van Israël als uitverkoren volk van God (zoals tot op de dag vanvandaag blijkt) niet komen te vervallen.
Vandaar ook dat ik nogal eens te rade ga bij messiasbelijdende Joden: Zij zijn echt wars van elke vorm van vervangingstheologie terwijl zij toch de Schrift de Schrift laten. Hun visie kan vaak zo verhelderend zijn en meewerken om los te komen van deze eeuwenoude theologische dwaling.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2012 14:18

De term vervangingstheologie is niet accuraat want er wordt niets vervangen. Er staat namelijk geschreven:

'Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt.' (Hand 2,36)

Als er al sprake is van vervangingstheologie dan hebben we het over het jodendom en alles wat met dit zuurdesem verpest is. Het zijn juist de joden die Jezus willen vervangen met een messias die naar hun pijpen danst en die de leugen hebben verspreid dat de profeten over hen hebben gesproken i.p.v. over Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”