Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor hubert » 24 sep 2012 14:37

Je kunt toch gewoon stellen dat het tegenwoordig een seculier kinderfeest is, waarbij de achtergrond van de Sint zelf er niet meer toe doet. Ik denk dat echt niemand zich meer afvraagt waarmee de bisschop zich destijds verdienstelijk heeft gemaakt. Nog een generatie en de meeste mensen weten niet eens meer wat een bisschop is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2012 14:57

De informatievoorziening wordt steeds beter en makkelijker toegankelijker. Reken er maar niet op dat men vergeet dat Sint Nicolaas een bisschop was zolang Sinterklaas nog gevierd wordt.

Wellicht dat een groep mensen het op een gegeven moment niet meer weet en het zich ook niet afvraagt waar of wat er nou ook alweer gevierd wordt. Maar goed, dat zien we ook al bij kerst, pasen en hemelvaart om maar een aantal voorbeelden te noemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2012 09:12

boer schreef:Ik krijg al brandend maagzuur als ik naar dat vierkantje kijk.
gemalen bonen :^o

Brandend maagzuur is niets aan, mocht ik dat krijgen van speculaas zou ik Sinterklaas een schop geven. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2012 09:14

Faramir schreef:De informatievoorziening wordt steeds beter en makkelijker toegankelijker. Reken er maar niet op dat men vergeet dat Sint Nicolaas een bisschop was zolang Sinterklaas nog gevierd wordt.

Wellicht dat een groep mensen het op een gegeven moment niet meer weet en het zich ook niet afvraagt waar of wat er nou ook alweer gevierd wordt. Maar goed, dat zien we ook al bij kerst, pasen en hemelvaart om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Alleen al het feit dat we spreken van Sinterklaas i.p.v. Sint Nicolaas is het bewijs dat men dat aan het vergeten is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 sep 2012 09:16

hubert schreef:Je kunt toch gewoon stellen dat het tegenwoordig een seculier kinderfeest is, waarbij de achtergrond van de Sint zelf er niet meer toe doet. Ik denk dat echt niemand zich meer afvraagt waarmee de bisschop zich destijds verdienstelijk heeft gemaakt. Nog een generatie en de meeste mensen weten niet eens meer wat een bisschop is.

De ongelovigen maken van alles een hebben en graai feestje doen ze ook met 4 october dierendag zeggen ze dan terwijl het de gedenkdag is van Sint Franciscus -------------tja en wie dat is weten zij veel dus ze geven hun hond of kat maar veel te eten wat nog geen geens goed is voor dat beest.
Wat zijn seculieren toch armzalige figuren ](*,) ](*,) ](*,)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 25 sep 2012 09:38

Lichtzwaard schreef:De ongelovigen maken van alles een hebben en graai feestje doen ze ook met 4 october dierendag zeggen ze dan terwijl het de gedenkdag is van Sint Franciscus -------------tja en wie dat is weten zij veel dus ze geven hun hond of kat maar veel te eten wat nog geen geens goed is voor dat beest.
Wat zijn seculieren toch armzalige figuren

Hilarisch!!! Overduidelijk dat Lichtzwaard het licht niet heeft uitgevonden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2012 09:47

mohamed schreef:Alleen al het feit dat we spreken van Sinterklaas i.p.v. Sint Nicolaas is het bewijs dat men dat aan het vergeten is.

Alleen al het feit dat we spreken van kerst i.p.v geboorte van Jezus is het bewijs dat men dat aan het vergeten is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 sep 2012 10:32

In een normaal gezin gelovig of niet gelovig die niveau hebben en waar ook nog boeken gelezen worden vertellen ze hun kinderen wel degelijk wie Sint Nicolaas was en de Kerkelijk hoogfeesten en waarom vuurwerk met oud en nieuw.Alleen de grote hufterige volksmassa weten van niets meer maar dat hebben ze nooit als men terugblikt in de geschiedenis van dit volk,en nu is men hier aangeland in moderne barbarij;arm volk die zijn wortels vergeet.

Maar al met al de Goedheilig man genaamd Sint Nicolaas is in aantocht en de eerste kerstpakketten rollen al van de lopende band -------------------tel uit je winst <:) <:) <:) :)SDB !:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Foppe1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Foppe1986 » 25 sep 2012 10:53

Lichtzwaard schreef:In een normaal gezin gelovig of niet gelovig die niveau hebben en waar ook nog boeken gelezen worden vertellen ze hun kinderen wel degelijk wie Sint Nicolaas was en de Kerkelijk hoogfeesten en waarom vuurwerk met oud en nieuw.Alleen de grote hufterige volksmassa weten van niets meer maar dat hebben ze nooit als men terugblikt in de geschiedenis van dit volk,en nu is men hier aangeland in moderne barbarij;arm volk die zijn wortels vergeet.

Maar al met al de Goedheilig man genaamd Sint Nicolaas is in aantocht en de eerste kerstpakketten rollen al van de lopende band -------------------tel uit je winst <:) <:) <:) :)SDB !:)

Aan jouw reacties te lezen kun je zelf wel beginnen met een aantal boekjes te lezen.
Dan weet je meteen waar de kerkelijke feestdagen vandaan komen.

En over sint Nicolaas:

Wat voor bijzondere man was hij precies?
Het enige wat ik van hem ken zijn legenden en sagen. Niet echt iets waar hij trots op kan zijn.
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2012 12:31

mohamed schreef:Alleen al het feit dat we spreken van Sinterklaas i.p.v. Sint Nicolaas is het bewijs dat men dat aan het vergeten is.

Faramir schreef:Alleen al het feit dat we spreken van kerst i.p.v geboorte van Jezus is het bewijs dat men dat aan het vergeten is.

Grappige vergelijking, maar zolang er nog christenen zijn denk ik dat we dat nog niet kwijt zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2012 12:33

Lichtzwaard schreef:In een normaal gezin gelovig of niet gelovig die niveau hebben en waar ook nog boeken gelezen worden vertellen ze hun kinderen wel degelijk wie Sint Nicolaas was en de Kerkelijk hoogfeesten en waarom vuurwerk met oud en nieuw.Alleen de grote hufterige volksmassa weten van niets meer maar dat hebben ze nooit als men terugblikt in de geschiedenis van dit volk,en nu is men hier aangeland in moderne barbarij;arm volk die zijn wortels vergeet.

Ja als het aan jou lag is elke dag een katholiek feest, maar voor mij zijn alle dagen gelijk!
Lichtzwaard schreef:Maar al met al de Goedheilig man genaamd Sint Nicolaas is in aantocht en de eerste kerstpakketten rollen al van de lopende band -------------------tel uit je winst <:) <:) <:) :)SDB !:)

En dan heb jij iets tegen graaien? :lol:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 sep 2012 14:27

Citaat:
Wat zijn seculieren toch armzalige figuren ](*,) ](*,) ](*,)

Dat vind ik toch te snel geredeneerd! Dan kun je onderhand heel Nederland wel afschrijven.
Wat vinden we trouwens van het Sint Martinusfeest? Leuk zo'n sinaasappel voor de kids?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 okt 2012 17:54

Beste mensen,
Ik heb dit topic even doorgezien maar discussie omtrent sinterklaas is m.i.niet mogelijk en ik denk dat dit voor elk oprecht Christen geldt.
Als eerste, denk je dat God het goedkeurt zoals sinterklaas zich manifesteert?, hij vindt zich heel goed en vooral voor kinderen en strijkt de eer op.
Ten tweede, Denk je dat God het goedkeurt dat hij de goedheilig genoemd wordt?
Denk je dat God het goed vindt dat een bepaalde periode hij meer aandacht krijgt dan God zelf?
Ik denk dat sinterklaas, als hij binnengehaald wordt, zoals men dat noemt, in Nederland meer aandacht krijgt dan God.
Denk je dat God het goed vindt dat er zoveel gelogen wordt omtrent dit festijn?
Dan nog te bedenken dat er onnodig veel geld over de balk gegooid wordt.

Het is niet van God, het is tegen Zijn wil. Alles wat niet van God is, is van de duivel.
Dus je kunt het het beste maar mijden, deze troep.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 okt 2012 19:25

Teus schreef:Beste mensen,
Ik heb dit topic even doorgezien maar discussie omtrent sinterklaas is m.i.niet mogelijk en ik denk dat dit voor elk oprecht Christen geldt.

Gelukkig spreek jij niet voor alle christenen...

Als eerste, denk je dat God het goedkeurt zoals sinterklaas zich manifesteert?,

Geen idee, wat staat er over Sinterklaas in de Bijbel? Niet bijzonder veel, dus is het verder maar speculeren wat God er allemaal van vindt.

hij vindt zich heel goed en vooral voor kinderen en strijkt de eer op.

Ach, de Sint komt op mij anders bijzonder bescheiden over.

Ten tweede, Denk je dat God het goedkeurt dat hij de goedheilig genoemd wordt?

Wat is daar nu weer mis mee. Zie verder het bovenstaande bezwaar.

Denk je dat God het goed vindt dat een bepaalde periode hij meer aandacht krijgt dan God zelf?
Ik denk dat sinterklaas, als hij binnengehaald wordt, zoals men dat noemt, in Nederland meer aandacht krijgt dan God.

Je bepaalt nog altijd zelf hoe je je aandacht verdeelt. Dat de goedheiligman van seculier en commercieel Nederland nogal wat aandacht krijgt doet daar niets aan af. Van Sinterklaas afschaffen krijgt God niet automatisch meer aandacht - sterker nog, als je je serieus hard gaat maken voor het afschaffen op christelijke gronden, denk ik dat je een hoop mensen nog veel verder van God afdrijft.

Denk je dat God het goed vindt dat er zoveel gelogen wordt omtrent dit festijn?

Gelogen? Waar wordt er gelogen? Als kinderen in de waan laten dat sinterklaas echt is onder liegen valt, dan is het ook liegen als je ze op de lagere school leert dat oneven getallen niet door 2 deelbaar zijn.

Dan nog te bedenken dat er onnodig veel geld over de balk gegooid wordt.

Soms zijn cadeautjes en een traktatie bijzonder hard nodig. Voor mij is Sinterklaas hét moment om mezelf datgene te geven wat ik het hele jaar eigenlijk al wilde hebben, maar al die tijd heb uitgesteld. Je mag jezelf zo nu en dan ook best wat gunnen.

Het is niet van God, het is tegen Zijn wil. Alles wat niet van God is, is van de duivel.
Dus je kunt het het beste maar mijden, deze troep.

Prima, sluit jij jezelf lekker op van half november tot 6 december. Heb jij er geen last van en heeft niemand last van jou. Ikzelf heb ondertussen de eerste pepernoten alweer op en die smaakten me zeer goed!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 02 okt 2012 19:29

Teus schreef:Ten tweede, Denk je dat God het goedkeurt dat hij de goedheilig genoemd wordt?

goedheilig betekent volgens Van Dale 'vriendelijk en vroom'. Een goedheiligman lijkt mij een prima peer volgens de Heer!

Teus schreef:en strijkt de eer op.

ik heb nog nooit een vertederde vader zijn zoontje zien influisteren: "die trein heb ik eigenlijk gekocht."
Niemand heeft er een probleem mee dat Sinterklaas met de bedankliedjes gaat lopen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”