savagemm schreef:De strafbaarheid voor blasfemie zou totaal moeten verdwijnen. Als we mensen gaan bestraffen omdat andere mensen toevallig op hun teentjes worden getrapt is het hek van de dam. Kunnen goden niet voor zichzelf opkomen?
Bovendien worden mijn gevoelens regelmatig gekwetst, vaak met de bijbel (spreekwoordelijk) in de hand.
Niet mee eens.
Ik vind dat vrijheid ophoudt, daar, waar je de vrijheid of kwaliteit van leven van een ander aantast.
Dat geldt ook voor vrijheid van meningsuiting.
Het is natuurlijk niet voor niets, dat ook belediging in Nederland verboden en strafbaar is.
Net als bij belediging is het bij godslastering de mate van gekwetst-zijn niet alleen afhankelijk van hetgeen gezegd wordt, maar ook van de ontvanger. De één is eerder beledigd/gekwetst dan de ander. Hoe maak je dat meetbaar? Wat is echt een belediging en wanneer is de ontvanger overgevoelig?
Een derde aspect is ook de context waarin het gebeurt. Word je er als ontvanger tegen wil en dank mee geconfronteerd?
Dat alles maakt dit heel complex.
Het klopt dat dit eigenlijk een kwestie van fatsoen en respect zou moeten zijn maar het is helaas een feit dat deze niet vanzelfsprekend zijn en dat blijkbaar regels noodzakelijk zijn, om dat af te dwingen. Jammer, maar waar...
Aan de andere kant: wat voegt een grove vloek nou toe aan de vrijheid van meningsuiting?
Goed, om toch nog maar even on topic te gaan:
Vinden jullie het heel raar, dat ik de nobele motieven van de Russische regering niet geloof?