Godslasteraars zwaarder straffen, zoals men in Rusland wil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Godslasteraars zwaarder straffen, zoals men in Rusland w

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 14:53

schaapje schreef:Tja....er is niemand die moet geloven, er zijn er ook die niet kunnen geloven, dat moet jou toch bekent in de oren klinken schelpje.

Weet ik Schaapje, maar ik schrik altijd weer van die "haat". :cry:
En de reacties die ik dan uitlok. Dan kun je beter gaan zwijgen.
Want ik wil niet dat Gods Heilige Naam onteerd wordt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 15:03

schelpje3 schreef:Weet ik Schaapje, maar ik schrik altijd weer van die "haat". :cry:
En de reacties die ik dan uitlok. Dan kun je beter gaan zwijgen.
Want ik wil niet dat Gods Heilige Naam onteerd wordt.

Misschien is het geen haat, maar grote onverschilligheid en met veel cynisme doorspekt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 15:07

schaapje schreef:Misschien is het geen haat, maar grote onverschilligheid en met veel cynisme doorspekt.

Spijker.....kop......aangenaam

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2012 15:32

Katlheen schreef:@schelpje: op een hondenforum mag je best kritische vragen stellen lijkt mij. Ok, als je begint met te zeggen dat honden niets anders zijn dan schurftachtige schijtbeesten, ok, dan denk ik dat je geen vrienden maakt. Maar dat zie ik onze medeforummers hier niet zeggen over god/God.

Je kunt er ook gaan zitten beweren dat honden helemaal niet bestaan :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 sep 2012 15:39

Je kunt er ook gaan zitten beweren dat honden helemaal niet bestaan

LOL

Ik denk alleen dat mijn mailbox wel gaat uitpuilen van olijke kiekjes van Rakker, Woefie, Fikkie en Bikkel als ultieme bewijs dat honden wel bestaan.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mango

Berichtdoor Mango » 26 sep 2012 17:41

Je kunt er ook gaan zitten beweren dat honden helemaal niet bestaan

Waarom zit ik nog op dit forum?! DAT ga ik doen!!

En Schelpje, laat je niet kisten door die atheïsten ;) !
Het is geen haat, ik denk meer een soort verschil in nuancering.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 sep 2012 20:09

En Schelpje, laat je niet kisten door die atheïsten ;) !
Het is geen haat, ik denk meer een soort verschil in nuancering.----CITAAT.

Het is wel degelijk haat en niet zo,n beetje ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 sep 2012 21:47

En waarom zou het haat moeten zijn? Hoe zou jij het vinden als de wetgevende macht gaat zeggen dat iedereen die zich kwetsend uitlaat over een godheid, gestraft moet worden? Of nog leuker, selectief gaat toepassen, zoals sommige christenen met fundamentalistische inslag?

Als je een verbod wilt op godslastering, dan moet je specifiek goden gaan noemen, omdat het anders te generiek wordt om recht te kunnen spreken. Daarnaast is het ook nog eens bijzonder persoonlijk. Jouw god is niet de mijne. Het feit dat jij mijn god niet erkend, vind ik kwetsend en lasterlijk. Zie je het voor je? De rechtbank draait overuren.

Dit heeft niets met haat te maken. Dit heeft alles te maken met recht op een eigen mening/geloof/levensvisie. En hoe je die formuleert, ja, dat kan een kwestie van goed fatsoen zijn. Je hoeft inderdaad niet te lasteren, maar zoals ik al eerder schreef, we hebben de "wereldse" macht hier echt niet voor nodig.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2012 22:04

Goed, terug on topic inderdaad.

Ik vind het zorgelijk wat er in Rusland gebeurd. Voor mij is de vrijheid van meningsuiting belangrijk, ook als die mening mensen kwetst. Persoonlijk probeer ik meestal mijn mening zo te uiten dat 'ie niet kwetsend is, maar niet iedereen is zo. Ik begrijp dat dat vervelend is soms*, maar dat is de prijs die we allemaal betalen voor het grote goed - vrijheid van meningsuiting.

* Ook voor mij, ook over mijn geloof verschijnen wel eens spotprentjes. Ik kan er meestal wel mee lachen, maar soms ook niet.

Dat er wetten zouden komen die bepaalde religies een uitzonderingspositie geven, lijkt me al helemaal niet juist...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 sep 2012 22:11

Judas 1:

5Ik wil u eraan herinneren – ook al weet u dit alles wel – dat de Heer zijn volk weliswaar voor eens en altijd uit Egypte heeft bevrijd, maar later allen die niet geloofden gedood heeft. 6Denk ook aan de engelen die hun oorspronkelijke positie ontrouw werden en de hun toegewezen plaats verlieten: tot het oordeel op de grote dag houdt hij hen met onverbreekbare boeien in de onderwereld gevangen. 7En herinner u ook Sodom en Gomorra en de naburige steden. Net als die engelen pleegden ze ontucht en liepen ze achter wezens aan die anders waren dan zijzelf, en nu liggen ze daar als afschrikwekkend voorbeeld, gestraft met een nooit dovend vuur. 8En toch doen deze zogenaamde zieners precies hetzelfde: ze bezoedelen hun lichaam, verwerpen het gezag van de Heer en lasteren de hemelse machten. 9Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem twistte over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: ‘Moge de Heer u straffen.’ 10Maar deze mensen lasteren alles waarvan ze geen weet hebben; en wat ze, net als redeloze dieren, instinctmatig wél begrijpen wordt hun ondergang.

Mango

Berichtdoor Mango » 27 sep 2012 13:07

Dank je wel boer.
Ik neem aan dat het jou vooral om het laatste ging?

Maar deze mensen lasteren alles waarvan ze geen weet hebben; en wat ze, net als redeloze dieren, instinctmatig wél begrijpen wordt hun ondergang.

Een redeloos dier die lastert, zo had ik mezelf nog nooit gezien. Ah well...

Ik denk dat mensen sowieso iets aardiger en tactischer mogen zijn naar elkaar. Ik probeer zelf altijd respectvol om te gaan met de mening of overtuiging van anderen. (Al lukt dit niet altijd)

Maar om nou de vrijheid van meningsuiting in te perken met zwaardere straffen op Godslasteraars gaat me nogal ver. Ik heb even op internet opgezocht hoe het zit met godslastering tegenwoordig:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboe ... /147a.html

Lijkt me zwaar genoeg. Overigens zijn we een van de weinige westerse landen waar nog een straf staat op Godslastering. Voor een zo vooruitstrevend land als Nederland toch eigenlijk best apart.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 okt 2012 10:17

Het is een goede zaak dat een land als Nederland de wet op godslastering heeft ,in ieder geval nog iets goeds in dit land d:)b d:)b d:)b :8>
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 okt 2012 10:37

Inderdaad, want het wetboek heeft meer wetten nodig die totaal niet meer worden gehandhaafd!

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 09 okt 2012 13:08

De strafbaarheid voor blasfemie zou totaal moeten verdwijnen. Als we mensen gaan bestraffen omdat andere mensen toevallig op hun teentjes worden getrapt is het hek van de dam. Kunnen goden niet voor zichzelf opkomen?
Bovendien worden mijn gevoelens regelmatig gekwetst, vaak met de bijbel (spreekwoordelijk) in de hand.
Carpe Noctum.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 okt 2012 20:40

savagemm schreef:De strafbaarheid voor blasfemie zou totaal moeten verdwijnen. Als we mensen gaan bestraffen omdat andere mensen toevallig op hun teentjes worden getrapt is het hek van de dam. Kunnen goden niet voor zichzelf opkomen?
Bovendien worden mijn gevoelens regelmatig gekwetst, vaak met de bijbel (spreekwoordelijk) in de hand.

Niet mee eens.
Ik vind dat vrijheid ophoudt, daar, waar je de vrijheid of kwaliteit van leven van een ander aantast.
Dat geldt ook voor vrijheid van meningsuiting.
Het is natuurlijk niet voor niets, dat ook belediging in Nederland verboden en strafbaar is.

Net als bij belediging is het bij godslastering de mate van gekwetst-zijn niet alleen afhankelijk van hetgeen gezegd wordt, maar ook van de ontvanger. De één is eerder beledigd/gekwetst dan de ander. Hoe maak je dat meetbaar? Wat is echt een belediging en wanneer is de ontvanger overgevoelig?
Een derde aspect is ook de context waarin het gebeurt. Word je er als ontvanger tegen wil en dank mee geconfronteerd?
Dat alles maakt dit heel complex.

Het klopt dat dit eigenlijk een kwestie van fatsoen en respect zou moeten zijn maar het is helaas een feit dat deze niet vanzelfsprekend zijn en dat blijkbaar regels noodzakelijk zijn, om dat af te dwingen. Jammer, maar waar...
Aan de andere kant: wat voegt een grove vloek nou toe aan de vrijheid van meningsuiting?

Goed, om toch nog maar even on topic te gaan:
Vinden jullie het heel raar, dat ik de nobele motieven van de Russische regering niet geloof?

Terug naar “Archief”