Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 13:11

schelpje3 schreef:In de Bijbel staat geschreven: De dwaas zegt in zijn hart, er is geen God.
Lock&Stock, het is nog genadetijd.
Zoek de Schepper eer dat je kwade dagen komen.

Awww dat is lief van je Schelpje. Maar de Bijbel staat voor mij gelijk aan de Koran, de Torah, de Geschriften van Veda en de Teachings of Buddha en alle andere oude geloofschriften.

Dus ik kan daar niet echt van wakker liggen.

Overigens, is het niet logisch dat zoiets in de bijbel staat? Als ik een schrift zou opstellen om mijn eigen religie te verspreiden zou ik uiteraard ook zoiets er in opnemen. Lekker makkelijk, iedereen die niet gelooft is een dwaas. Nou ja, dan ben ik maar een dwaas omdat ik niet blind achter een van de vele interpraties van eeuwenoude dogma's aan loop zonder kritische vragen te stellen.

Volgens mij ben ik juist vanwege die instelling het tegenovergestelde van een dwaas...

Lock&Stock schreef:Voor je geboorte bestond je nog niet, met je geboorte krijg je in dit leven een lichaam ziel en geest,
Hoe kan jij zo zeker weten, dat álles dan ophoudt?

Omdat ik ziel en geest niet los zie van het lichaam.

Heeft een hond een ziel of bewustzijn? Ik denk op een laag niveau misschien wel, maar een dolfijn? Een Bonobo? Dat zijn toch serieuze twijfel gevallen, gaan die dieren ook naar de/een hemel? Of stopt het voor hen wel helemaal na de dood?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 13:41

Lock&Stock schreef:

Omdat ik ziel en geest niet los zie van het lichaam.

Heeft een hond een ziel of bewustzijn? Ik denk op een laag niveau misschien wel, maar een dolfijn? Een Bonobo? Dat zijn toch serieuze twijfel gevallen, gaan die dieren ook naar de/een hemel? Of stopt het voor hen wel helemaal na de dood?

Is een ziel het bewustzijn?
En natuurlijk kan je de ziel en geest (nog) niet los zien van het lichaam, je bent nog steeds in een levend lichaam.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 13:53

schaapje schreef:Is een ziel het bewustzijn?

Ja dat wordt een beetje een definitie-discussie. In mijn ogen is het bewustzijn, de "ik", hetzelfde als de "ziel".

schaapje schreef:En natuurlijk kan je de ziel en geest (nog) niet los zien van het lichaam, je bent nog steeds in een levend lichaam.

Klopt, maar jij gelooft dat het toch iets is wat apart van het lichaam bestaat, immers, wanneer je sterft gaat dat naar een andere plek terwijl je lichaam zal vergaan.

Ik denk dat mijn ziel/geest/bewustzijn verdwijnt met het stoppen van de synapsen in het brein.

Bonobo's en dolfijnen laten behoorlijke menselijke trekjes zien die aantonen dat ze over een (soort) bewustzijn beschikken. Ze herkennen zichzelf in de spiegel en zijn blijkbaar in staat om vooruit te plannen met een bepaald doel. In mijn ogen komt daar aardig in de buurt van het menselijke bewustzijn. Vandaar mijn vraag...

Paar videos;
Dolfijnen die spelen voor een spiegel; http://www.youtube.com/watch?v=YBYU1eayaXs
Communiceren met Kanzai de bonobo; http://www.youtube.com/watch?v=_opEeCllL1w

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 14:17

Lock&Stock, ik gun het je van harte dat je de Heere gaat zoeken EN vinden.
Echt, je bent nu nog in de bloei van je leven, schat ik zo in.
Maar eens komen ook voor jou de kwade dagen. En alle afgoden kunnen je dan niet helpen.
Je bent een intelligente jongen, dus aan kennis ontbreekt het je niet.
Ik hoop dat je die intelligentie zult inzetten om de Bijbel te bestuderen. Je zult er geen spijt van krijgen!

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 26 sep 2012 14:18

Lock&Stock schreef:Ik voel precies het tegenovergestelde. Een eeuwigheid door brengen in een vorm waar ik totaal geen keuze of controle over heb klinkt mij pas onaantrekkelijk in de oren.

Na je dood ben je op dezelfde plek als voor je geboorte; nergens. Geen gevoelens, geen pijn, geen hoop, geen verdriet. Niets. Lekker rustig!

Dat is niet het tegenovergestelde. Je hebt het over iets anders dan waar ik het over heb.
Er is namelijk geen plaats of vorm waarin je een eeuwigheid moet doorbrengen zonder keuze of controle, dus heeft het weinig zin om daarover een uitspraak te doen.

Het volstrekte niets (dus ook niet lekker rustig, want daarvoor heb je een bewustzijn nodig) is voor mij zeer onaantrekkelijk, want ik leef nu en ik geniet nu van dit leven, en ik wil niet dat dit leven met al zijn mooie dingen eindigt.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 14:24

schelpje3 schreef:Ik hoop dat je die intelligentie zult inzetten om de Bijbel te bestuderen. Je zult er geen spijt van krijgen!

Dat heb ik al lang gedaan en ik heb er zeker geen spijt van. Maar net zoals jij niet van je geloof bent te brengen, ben ik niet van mijn overtuiging te brengen.

En het lezen van de bijbel heeft mij overigens alleen maar gesterkt in mijn overtuiging...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 14:45

Verhard je niet, maar laat je leiden.
Jammer L&S. Ik hoop dat er een dag komt dat je aan dit 'gesprek" terug zult denken.
Dan kun je mij verder vergeten hoor. Maar dat de Heere je te sterk af is.
Want van mezelf wil ik ook niet! Al lijkt dat voor jou misschien wel zo.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 14:47

Lock&Stock schreef:
Klopt, maar jij gelooft dat het toch iets is wat apart van het lichaam bestaat, immers, wanneer je sterft gaat dat naar een andere plek terwijl je lichaam zal vergaan.

Ik denk dat mijn ziel/geest/bewustzijn verdwijnt met het stoppen van de synapsen in het brein.

Bonobo's en dolfijnen laten behoorlijke menselijke trekjes zien die aantonen dat ze over een (soort) bewustzijn beschikken. Ze herkennen zichzelf in de spiegel en zijn blijkbaar in staat om vooruit te plannen met een bepaald doel. In mijn ogen komt daar aardig in de buurt van het menselijke bewustzijn. Vandaar mijn vraag...

Paar videos;
Dolfijnen die spelen voor een spiegel; http://www.youtube.com/watch?v=YBYU1eayaXs
Communiceren met Kanzai de bonobo; http://www.youtube.com/watch?v=_opEeCllL1w

Bedankt Lock & Stock voor die prachtige video,s van Gods schepping.
De evolutie-theorie heeft nog steeds niet kunnen vinden en bewijzen waar die z.g. zelfbewustheid in bepaalde dieren vandaan komt.

Het zelfbewustheid van de dieren en de mens is niet het zelfde als de geest die een mens heeft ontvangen, het is juist met deze geest waarin God contact met ons kan/wil maken, en daarin verschillen wij juist met de dieren.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 14:51

schaapje schreef:De evolutie-theorie heeft nog steeds niet kunnen vinden en bewijzen waar die z.g. zelfbewustheid in bepaalde dieren vandaan komt.

Jawel hoor. Combinatie van de aanwezigheid van bepaalde voedingsstoffen en een omgeving die hogere intelligentie beloont met betere overlevingskansen.

schaapje schreef:Het zelfbewustheid van de dieren en de mens is niet het zelfde als de geest die een mens heeft ontvangen, het is juist met deze geest waarin God contact met ons kan/wil maken, en daarin verschillen wij juist met de dieren.

En daarin verschillen jij en ik van mening, ik denk dat er erg weinig verschil zit tussen ons en een bonobo. Het is een klein verschil, maar met grote repercussies.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 15:00

Pas maar op misschien wordt jij nog eens een bonobo. :lol: tis maar een klein verschil ...toch!
Maar ik kan niks met jou stelling dat het een combinatie is van voedingsstoffen en een omgeving van hoger intelligentie die overlevingskansen beloont. :-k

Maar goed we verschillen van mening inderdaad! 8)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 15:05

schaapje schreef:Pas maar op misschien wordt jij nog eens een bonobo. :lol: tis maar een klein verschil ...toch!

Evolutie werkt natuurlijk niet zo, echter, een paar dagen als bonobo door het leven gaan lijkt me zo gek nog niet hoor.

Je weet namelijk hoe bonobo's conflicten oplossen? :lol:

schaapje schreef:Maar ik kan niks met jou stelling dat het een combinatie is van voedingsstoffen en een omgeving van hoger intelligentie die overlevingskansen beloont. :-k

Als je je zou verdiepen in de evolutietheorie zou dit je een stuk logischer in de oren klinken ;)

Daarom reageerde ik er ook op, je stelde dat de evolutietheorie daar geen verklaring voor heeft. Dat heeft het echter wel, alleen daarvan ben je niet op de hoogte. Verder niet erg ofzo, maar moest er wel even op reageren.

schaapje schreef:Maar goed we verschillen van mening inderdaad!

Dat klopt, en dat zie ik niet zo snel veranderen. (en dat is uiteraard niet erg)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 15:13

Nu heb ik net ergens geschreven dat er mensen zijn die niet kunnen geloven in de God van de Bijbel.
Laat ik dan zeggen dan ik niet... en nooit en te nimmer kan geloven in de evolutie-theorie, dat is voor mij onmogelijk en ik denk zelfs dat dit niet eens wat te maken heeft mét mijn geloof.

Als ik die prachtige natuur zie de meest mooiste bloemen, de dieren, insecten, vogels enz. enz.
dat is voor mij onmogelijk om te denken dat alles is ontstaan uit wat ??????? ow ja.. de big bang?????

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 15:39

schaapje schreef:Nu heb ik net ergens geschreven dat er mensen zijn die niet kunnen geloven in de God van de Bijbel.
Laat ik dan zeggen dan ik niet... en nooit en te nimmer kan geloven in de evolutie-theorie, dat is voor mij onmogelijk en ik denk zelfs dat dit niet eens wat te maken heeft mét mijn geloof.

Prima, en dat is je goed recht! Echter gebruik je indirect wel de vruchten van deze theorie, zoals anti-biotica, of wellicht ooit genetische wetenschap om te kijken of je aanleg voor bepaalde ziekten hebt.

schaapje schreef:Als ik die prachtige natuur zie de meest mooiste bloemen, de dieren, insecten, vogels enz. enz.
dat is voor mij onmogelijk om te denken dat alles is ontstaan uit wat ??????? ow ja.. de big bang?????

Big bang heeft helemaal niets met de evolutietheorie te maken, maar dat terzijde. Die fout wordt helaas erg vaak gemaakt.

Even een persoonlijk verhaal van mezelf; ik had vroeger ook grote moeite met de evolutietheorie. Een heel specifiek voorbeeld;

Afbeelding

Ik kon me niet voorstellen dat door willekeurige mutaties vlinder vleugels kunnen vormen die een afbeelding van ogen hebben om zo roofdieren weg te jagen.

Uiteindelijk ben ik me gaan verdiepen in de theorie zelf, en niet wat anderen er van zeggen. En de verklaring is eigenlijk doodsimpel, en logisch! De patronen op de vleugels waren vroeger veel willekeuriger, en elke zoveel generaties komen er bij toeval vlinders voorbij die patronen hebben die enigszins op ogen leken. Deze vlinders leefde statistisch gezien wat langer dan de soortgenoten met een ander patroon, hierdoor kwamen de genen die verantwoordelijk zijn voor het enigszins-op-het-oog lijkende patroon vaker voor. En de generaties die hierop volgden gingen de patronen steeds meer op een oog lijken. Niet omdat er iemand aan de knoppen zat, of omdat de vlinder "wist" dat zo'n patroon jachtdieren zou verjagen, maar puur omdat hoe meer een patroon op een oog lijkt, hoe minder de kans is dat die vlinder gepakt wordt, hoe groter de kans dat deze vlinder voor meer nakomelingen zorgt.

Eigenlijk is het heel logisch en simpel...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 15:58

Ik heb wel eens een link geplaatst van Henk Jochemsen, die zegt dat het DNA gestuurd wordt door de cellen om te kunnen aanpassen aan de omstandigheden.

Ik geloof dat God zo wie zo alles heeft geschapen dat het uit zichzelf kan overleven en zich aanpassen.
Alles in de natuur ook de mens is niet zo als het in het begin was.

En dat we kunnen profiteren van alle wetenschap is dank aan onze schepper die de mens zo'n scherp verstand heeft gegeven om de dingen te onderzoeken.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 sep 2012 20:25

Wat de evolutiesprookjes hier naar voren brengen is niet relevant wat bij de eeuwigheid hebben zij geen belang ze geloven toch niet.

Voorts waar het om gaat is als men hier vertrekt is het hel of Hemel en hen die naar het Vaderhuis gaan is onverdiende genade en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”