Eens een kind van God, altijd een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Eens een kind van God, altijd een kind van God?

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2012 10:01

De Here Jezus moet de Rots zijn waarop wij bouwen, als de regen en stormen in ons leven komen zal dat huis niet instorten.
Ook is Hij de Wijnstok en wij de ranken, als wij niet in Hem blijven en worden die ranken weggesnoeid.
Er staan zo veel voorbeelden in de Bijbel hóe Hem lief te hebben, meer nog dan je eigen leven.
En mensen Hij is het zo waard, want Hij heeft Zijn eigen leven gegeven, uit liefde voor ons, laat niemand daar achteloos mee omgaan.

Ik snap wel dat er in iemands leven problemen kunnen komen waardoor je geloof op een laag pitje komt te staan, maar ik snap niet dat je Hem de rug kan toe keren, wát is Hij, onze grote Verlosser je dan waard, die zoveel heeft geleden voor ons.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2012 10:52

Jeewee schreef:Iedereen kent ze wel, de mensen uit je eigen kerk die ambtsdrager en zelfs predikant zijn geweest.
En toch afhaken, in zonde vallen en niet meer terugkomen...

Verwar jij niet afnemende kerkgang - of helemaal niet meer komen - met afval van geloof? En wat is "in zonde vallen"?
Ik ken vele mensen die de kerk verlaten hebben, maar diep gelovig zijn en worstelen met vragen. Vragen die niet beantwoord worden binnen de kerkmuren.
Er wordt m.i. teveel uitgegaan van: "niet meer naar de kerk - dus niet meer gelovig". Die twee gaan niet samen!

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2012 11:01

schaapje schreef:Ik snap wel dat er in iemands leven problemen kunnen komen waardoor je geloof op een laag pitje komt te staan, maar ik snap niet dat je Hem de rug kan toe keren, wát is Hij, onze grote Verlosser je dan waard, die zoveel heeft geleden voor ons.

Er zijn dingen waardoor een mens zijn/haar geloof verliest. Soms kun je je verwonderen dat iemand het geloof niet verliest. En soms ook is het anders dan je denkt.
Kan een mens wel schelden op de kerk, zeggen dat hij/zij zijn/haar geloof 'aan de wilgen' heeft gehangen, maar als 't puntje bij 't paaltje komt blijkt er toch geloof te zijn, zeker op een sterfbed. Dat heb ik meer dan één keer in mijn leven meegemaakt.
Ik troost mij - en het is hier al voorbij gekomen - met de belofte dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2012 11:07

JeeWee schreef:Eerlijk gezegd kan ik je reactie niet helemaal volgen.
Oude bedeling, nieuwe bedeling...
Ik zie Saul af haken...
Ik zie Judas aan tafel zitten bij Jezus...
Ik zie heel veel jonge mensen die heel dicht bij Jezus waren, aan Zijn tafel zaten en toch afhaken...

We moeten eerstens een onderscheid maken tussen een waarachtig bekeerd iemand en iemand die slechts een gelovige genoemd kan worden.
Wij zouden denken dat het ten tijde van Jezus' rondwandeling op aarde, gemakkelijker was om te gaan geloven. Je zag immers het bewijs! Maar toch is het niet zo. Omdat een mens van nature er niets van wil weten en God en zijn naaste haat.
Vaak wordt de bekering van de moordenaar aan het kruis genoemd. Op het allerlaatste moment!
Maar er was er nog één! Wat lezen we daarover?
Het kan heel dichtbij komen, er heel erg op lijken en toch... geen kind van God.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2012 11:11

Ik dacht altijd dat er in het reformatorische geloof zoiets was als heilszekerheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2012 11:13

Wie is 'waarachtig bekeerd'?
Wat zijn de criteria?
En als iemand 'waarachtig bekeerd' is, is er dan nooit een moment van twijfel?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2012 11:17

Riska schreef:Er zijn dingen waardoor een mens zijn/haar geloof verliest.

Wat bedoel je hiermee Riska, vind je dat een goed excuus, iets wat logisch is? En waar ligt het aan dat deze hun geloof verliezen, aan de dingen die ze mee maken, of aan God, of hun geloof?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2012 11:42

schaapje schreef: Citaat Riska: Er zijn dingen waardoor een mens zijn/haar geloof verliest.

Wat bedoel je hiermee Riska, vind je dat een goed excuus, iets wat logisch is? En waar ligt het aan dat deze hun geloof verliezen, aan de dingen die ze mee maken, of aan God, of hun geloof?

Ik spreek geen oordeel uit. Ik constateer alleen.
Ik schreef al: "God laat niet los het werk dat Zijn hand begon".
Het ligt niet altijd aan iemands geloof - dan oordeel je al gauw, want dan zou het kunnen zijn, bv. dat 'men' vindt dat het niet geworteld was.

Het ligt soms aan het verstikkende van wat sommigen maken van 'geloven'.
Ik denk aan de leerkracht die met dreiging van hel en verdoemenis elke vertelling in wat nu groep 7 is eindigde. Aan zijn methode van straffen: hele stukken uit de bijbel zoveel malen overschrijven, of een psalm (met name 119, in de berijming van de bundel van 1938, dus 88 verzen).
Ja, dat is mijn ervaring. Niet voor niets werd ooit gezegd: "het is een wonder dat je je geloof niet verloren hebt". Ja, een Godswonder! (en dat is serieus bedoeld, zoals het er staat!)

Ik denk ook aan degenen die macht uitoefenen op grond van Bijbelteksten. Misbruik dus van de Bijbel, die in feite alleen maar heil verkondigt. Ik denk aan mensen die bij alles oordelen of het geloof van de ander wel of niet goed is, aan het gevecht over exegese, waarbij hele kerkgemeenschappen verketterd worden.

Ik zou eindeloos door kunnen gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2012 11:43

Riska schreef:Wie is 'waarachtig bekeerd'?
Wat zijn de criteria?
En als iemand 'waarachtig bekeerd' is, is er dan nooit een moment van twijfel?

Een mens kan zich ook zelf bekeren. Netjes en vroom gaan leven enz.
Maar dat is geen waarachtige bekering. Die komt nl. ALTIJD van God.
En deze mensen haken niet af. Dat kan nl. niet. Niemand zal hen uit Mijn Handen rukken.
Een criterium kan bijv zijn dat je nooit twijfelt, je nooit aangevallen wordt.
Want na een bekering zal satan je niet met rust laten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2012 11:49

Riska schreef:Ik spreek geen oordeel uit. Ik constateer alleen.
Ik schreef al: "God laat niet los het werk dat Zijn hand begon".
Het ligt niet altijd aan iemands geloof - dan oordeel je al gauw, want dan zou het kunnen zijn, bv. dat 'men' vindt dat het niet geworteld was.

Het ligt soms aan het verstikkende van wat sommigen maken van 'geloven'.
Ik denk aan de leerkracht die met dreiging van hel en verdoemenis elke vertelling in wat nu groep 7 is eindigde. Aan zijn methode van straffen: hele stukken uit de bijbel zoveel malen overschrijven, of een psalm (met name 119, in de berijming van de bundel van 1938, dus 88 verzen).
Ja, dat is mijn ervaring. Niet voor niets werd ooit gezegd: "het is een wonder dat je je geloof niet verloren hebt". Ja, een Godswonder! (en dat is serieus bedoeld, zoals het er staat!)

Ik denk ook aan degenen die macht uitoefenen op grond van Bijbelteksten. Misbruik dus van de Bijbel, die in feite alleen maar heil verkondigt. Ik denk aan mensen die bij alles oordelen of het geloof van de ander wel of niet goed is, aan het gevecht over exegese, waarbij hele kerkgemeenschappen verketterd worden.

Ik zou eindeloos door kunnen gaan.

Ik snap je helemaal dat al deze dingen er voor kunnen zorgen dat mensen echt afhaken maar dan haken ze af van de kerk.

Ik heb deze dingen niet meegemaakt, op zo'n manier wordt er bij ons niet gepredikt en met mensen omgegaan, maar toch haken ook in onze gemeente mensen af en keren God de rug toe, waarom is dan ook niet altijd duidelijk.

En ik heb de indruk dat de topic-starter het heeft over mensen die echt afhaken, niet die zich in een geloofs-crisis bevinden, want dat kan echt een ieder overkomen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 sep 2012 11:57

Het zal allemaal goed bedoeld zijn, al die prachtige kenmerken.
Maar voor velen zijn dit holle frasen geworden.

Ik probeer gewoon iets weer te geven uit de praktijk van het leven...
Hier en nu.
Maar ook daar en toen.

Salomo leefde in volledige afhankelijkheid van God, maar ging zijn eigen weg.
Over het einde van Salomo wordt in 2 Kronieken maar weinig geschreven.

Judas was een geroepene. Hij wandelde met Jezus. Hij doopte het brood in de wijn met Jezus en toch...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2012 12:01

JeeWee schreef:Het zal allemaal goed bedoeld zijn, al die prachtige kenmerken.

Hier en nu.
Maar ook daar en toen.

Judas was een geroepene. Hij wandelde met Jezus. Hij doopte het brood in de wijn met Jezus en toch...

Precies! Voor velen zijn dit holle frasen geworden. De kern van het probleem.
In de praktijk van het leven is het dat je zonder Hem niet kunt leven.
En je met jezelf omvalt. Het van jezelf niet hoeft te verwachten, maar alles uit en door God!

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 sep 2012 12:07

schelpje3 schreef:In de praktijk van het leven is het dat je zonder Hem niet kunt leven.

Ik begrijp nooit waarom gelovigen dit vaak zo stellig schrijven. Mij gaat het leven zonder 'hem' namelijk heel goed af.
Vraag: voor wie geldt deze quote eigenlijk volgens jou?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 sep 2012 12:11

JeeWee schreef:Het zal allemaal goed bedoeld zijn, al die prachtige kenmerken.

Hier en nu.
Maar ook daar en toen.

Je geeft hier toch zelf het antwoord, n.l. dat mensen hun eigen weg gaan, hun eigen gedachten achterna gaan, dat zullen wij allen wel eens doen denk ik, maar leef je dan in afhankelijkheid van Hem?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2012 12:12

Flight schreef:
Ik begrijp nooit waarom gelovigen dit vaak zo stellig schrijven. Mij gaat het leven zonder 'hem' namelijk heel goed af.
Vraag: voor wie geldt deze quote eigenlijk volgens jou?

Dat denk je maar. Dat denken veel mensen totdat....
Een leven zonder God is voor mij ondenkbaar, ondoenlijk.
Mijn vraag aan jou is: wat zoek je hier dan precies op RW?
En met name dit topic?

Terug naar “[Religie] - Open forum”