schaapje schreef: Citaat Riska: Er zijn dingen waardoor een mens zijn/haar geloof verliest.
Wat bedoel je hiermee Riska, vind je dat een goed excuus, iets wat logisch is? En waar ligt het aan dat deze hun geloof verliezen, aan de dingen die ze mee maken, of aan God, of hun geloof?
Ik spreek geen oordeel uit. Ik constateer alleen.
Ik schreef al: "God laat niet los het werk dat Zijn hand begon".
Het ligt niet altijd aan iemands geloof - dan oordeel je al gauw, want dan zou het kunnen zijn, bv. dat 'men' vindt dat het niet geworteld was.
Het ligt soms aan het verstikkende van wat sommigen maken van 'geloven'.
Ik denk aan de leerkracht die met dreiging van hel en verdoemenis elke vertelling in wat nu groep 7 is eindigde. Aan zijn methode van straffen: hele stukken uit de bijbel zoveel malen overschrijven, of een psalm (met name 119, in de berijming van de bundel van 1938, dus 88 verzen).
Ja, dat is mijn ervaring. Niet voor niets werd ooit gezegd: "het is een wonder dat je je geloof niet verloren hebt". Ja, een Godswonder! (en dat is serieus bedoeld, zoals het er staat!)
Ik denk ook aan degenen die macht uitoefenen op grond van Bijbelteksten. Misbruik dus van de Bijbel, die in feite alleen maar heil verkondigt. Ik denk aan mensen die bij alles oordelen of het geloof van de ander wel of niet goed is, aan het gevecht over exegese, waarbij hele kerkgemeenschappen verketterd worden.
Ik zou eindeloos door kunnen gaan.