Jozo schreef:Ik vind dit dogmatisch altijd mooi klinken, maar toch vraag ik me af en toe af of dit klopt.
Het dogma eens gered altijd gered is gekoppeld aan de uitverkiezing. zonder eens gered altijd gered valt de uitverkiezing uit elkaar. immers als uitverkorenen kunnen afvallen (niet meer gered zijn), hoe konden ze dan eerst wel uitverkoren zijn? of waren ze (tijdelijk) gered zonder dat ze uitverkoren waren?
de uitverkiezing staat en valt dus met dit dogma.
maar laten we verstandelijk naar het dogma kijken; wat zijn de opties?
1) eens gered altijd gered + zgn afvalligen waren nooit gered (nooit echt gelooft)
2) eens gered altijd gered + zgn afvalligen zijn nog steeds gered (ondanks alle uiterlijke ontkenningen van geloof)
3)blijf aan je redding werken
de meesten zullen optie 2 waarschijnlijk net al te serieus nemen. maar valt optie 1 wel serieus te nemen? dat is nl. een hard oordeel over mensen. iets wat ze zelf zullen ontkennen. (anders horen ze niet in optie 1)
wat doen de opties pastoraal?
optie een geeft afvalligen een trap na! het (beetje) geloof dat ze hadden, de hoop die ze ooit koesterden wordt als vals beschouwt. de liefde die ze ooit voor God hadden wordt als zelfbedrog weggezet. eveneens de bevindingen die ze hadden.
Dit houdt ook in dat iedereen die nu denkt te geloven geen een enkele zekerheid heeft dat hij of zij gelooft. het kan allemaal inbeelding en zelfbedrog zijn. Helaas zien we deze onzekerheid regelmatig terugkomen in de vragenrubriek.
de tweede optie maakt van geloven een farce. er gaat geen enkele kracht (of levensverandering) van uit. God kiest willekeurig en zelfs bij aktief tegensputteren (wat sommige afvalligen luidkeels doen) worden ze toch gered. (titus1:16)
dan optie 3: hier is duidelijkheid; zolang je aan je redding blijft werken (door samen met Jezus door het leven te gaan, niet uit eigen kracht of inzicht, maar door Gods Geest) weet je dat het goed zit tussen God en jou) van optie 3 gaat een stimulans uit om vol te houden, stand te houden, de race te lopen, etc.
heeft optie 3 een bijbels fundament? wordt de gedachte dat je aan je redding moet blijven werken een bijbels bestaansrecht? (1thes1:3); 1thes3:5; phil 2:12; hebr2:1; 1pet1:5,9; rom 14:20; jac 2:14;openb 2:5
om maar wat te noemen.
voor mij blijf Rom 8 het meest hoopgevende. van Gods kant zal niets ons scheiden van zijn liefde voor ons. wij kunnen weglopen (en God sataat dat toe (denk aan parabel verloren zoon) maar God wacht tot WIJ terugkomen. Het ligt niet aan god dat mensen verloren gaan. mensen liezen ervoor om hun eigen 'Heer' te zijn en stoten God van zjn plaats. dat maakt hen verloren.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"