Lock&Stock schreef:Behalve wanneer je met de theorie voorspellingen doet zoals over het bestaan van DNA/genen of de Tiktaalik in het voorbeeld van Mortlach..
Klopt.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lock&Stock schreef:Behalve wanneer je met de theorie voorspellingen doet zoals over het bestaan van DNA/genen of de Tiktaalik in het voorbeeld van Mortlach..
Mens schreef:Het ligt er aan wat je accepteert als bewijs. Er zijn zoveel verschijnselen die gebaseerd zijn op vele waarnemingen. Neem de zwaartekracht. Door de eeuwen heen en van plaats tot plaats blijkt iedere keer weer dat materie op de aarde valt. Op een gegeven moment is dat gaan opvallen en heeft men de theorie van zwaartekracht bedacht. Deze theorie is gebaseerd op alle waarnemingen uit het verleden en voorspelt dat de zwaartekracht altijd en overal zal blijven gelden. Vervolgens voldoen alle verdere waarnemingen aan deze voorspelling. De zwaartekrachttheorie heet dan bewezen (en blijft dat totdat is aangetoond dat het niet klopt).
Op dezelfde manier is de evolutietheorie gebaseerd op talloze waarnemingen. Op basis daarvan is de theorie geformuleerd en worden er voorspellingen gedaan. Verdere waarnemingen voldoen daar aan en dus heet de evolutietheorie bewezen (en blijft dat totdat is aangetoond dat het niet klopt).
Business as usual.
Mens schreef:Ik scheerde geen sprookjes en verhalen over één kam; ik liet zien waarom de redenatie die gebruikt werd niet klopte. Want ALS de gebruikte redenatie valide is, DAN zou dat betekenen dat IEDER symbolisch verhaal zeggingskracht heeft over de historie. En omdat het duidelijk is dat dat niet het geval is, is de gebruikte redenatie onjuist.
Mens schreef:kan het dan zo zijn dat de traditionele opvatting van genesis misschien niet klopt?
Mens schreef:Daarmee zeg ik niet dat Genesis zelf niet klopt, maar de uitleg die mensen er aan geven. Ik heb zelf Biologie gestudeerd aan de VU, en je denkt toch niet dat er daar een christelijke wetenschapper is die de evolutie ontkent? De enige logische uitweg is: indien de realiteit niet overeenkomt met de uitleg van een verhaal, zul je dat verhaal anders moeten uitleggen.
Op dezelfde manier is de evolutietheorie gebaseerd op talloze waarnemingen. Op basis daarvan is de theorie geformuleerd en worden er voorspellingen gedaan. Verdere waarnemingen voldoen daar aan en dus heet de evolutietheorie bewezen (en blijft dat totdat is aangetoond dat het niet klopt).
antoon schreef:Van welke planeet kom jij, De schepping zoals in genesis heeft wetenschappelijke ondergrond,
antoon schreef:Van welke planeet kom jij, De schepping zoals in genesis heeft wetenschappelijke ondergrond, van evolutie is niets over dan alleen een verhaal dat al 100 jaar geleden vertelt werd, wordt wakker man haal het zand uit je ogen , het zonnetje is al op.
Floppie schreef:Klopt.
Lock&Stock schreef:Die theorie, en de duizenden andere wetenschappelijke theorieën, zijn via exact dezelfde methode tot stand gekomen. Ze kloppen, op dit moment. Zijn in veel gevallen, waaronder de evolutietheorie, praktisch inzetbaar. Daarnaast kunnen ze voorspellingen doen die kloppen.
En hier zit voor mij ook het pijn punt in discussies als deze. De evolutietheorie is gewoon een wetenschappelijke theorie. En hele uitgebreide, veel onderzochte, maar eigenlijk niet meer bijzonder dan de theorie over de verspreiding van pollen ( http://www.jstor.org/discover/10.2307/1 ... 1048496743 ).
Het zijn ook alleen gelovigen, vaak uit de christelijke hoek, die problemen hebben met de theorie. De reden is simpelweg omdat het niet strookt met hun interpretatie van één van de vele religies. Het probleem ligt wat mij betreft ook niet bij de theorie, maar bij diegene die hem vanwege de bovenstaande reden afwijzen.
antoon schreef:Ik heb al tig maal onderbouwingen gegeven, een daarvan is het fossielen patroon, dat staat haaks tegen evolutie, dat was in de tijd van Darwin, wat hij ook toegaf, en dat is na meer dan 100 jaar niet veranderd, sterker nog met verfijnde methoden en meer ervaring en met meer voorhanden fossielen blijkt onomstotelijk dat er geer spoor van enig bewijs is voor evolutie, tot onder in de Cambrische lagen is het patroon ook steeds hetzelfde
antoon schreef:Fossielen worden compleet opgegraven net zoals zij nu zijn met dezelfde ledematen en organen dat geldt trouwens ook voor bomen en planten, insecten vissen enz.
antoon schreef:Het aangegeven patroon past wel in Genesis, waarin God de levensvorm compleet creëerde
en soort naar soort liet voortplanten, we kunnen dat experimenteren door middel van micro evolutie.
antoon schreef:Ook om experimenten in het lab uit te voeren en zo evolutie in beeld te krijgen mislukken jammerlijk, let wel jammerlijk voor de heren geleerden die in evo blijven geloven
antoon schreef:ook steeds meer vooraanstaande geleerden die in evolutie geloven zien in dat er niets is totaal niets.
antoon schreef:Ik kan er meer over vertellen maar ik laat het , men moet het ook zelf weten ik ben niet mijn broeders hoeder
antoon schreef:ook steeds meer vooraanstaande geleerden die in evolutie geloven zien in dat er niets is totaal niets.
Lock&Stock schreef:Voor de mensen die alleen maar meelezen en niet actief deelnemen aan deze discussie; ik hoop dat het op valt dat de grootste tegenstanders (Lichtzwaard en antoon) heel veel roepen maar nog geen enkele keer met een goede onderbouwing zijn gekomen. Ze blijven hangen in vaagheden zoals;
Geen namen, geen bronnen, niets.
Dit terwijl de mensen die de evolutietheorie, en wetenschap in het algemeen, onderbouwn wel desgevraagd en ongevraagd met bronnen, onderbouwingen en uitgebreide uitleg komen.
In mijn ogen lijken dit soort discussies altijd op een gesprek tussen een volwassene en een 8 jarige die denkt alles te weten....
antoon schreef:Van welke planeet kom jij, De schepping zoals in genesis heeft wetenschappelijke ondergrond, van evolutie is niets over dan alleen een verhaal dat al 100 jaar geleden vertelt werd, wordt wakker man haal het zand uit je ogen , het zonnetje is al op.
hettys schreef:Ik lees wel mee, en ben ook wel bereid te reageren, maar ik heb aan Antoon en anderen al heel vaak hééél veel plaatjes van fossiele overgangsvormen laten zien op meerdere fora. Dan is hij weer een paar weken stil en vervolgens komt hij weer met precies hetzelfde standaardzinnen. "stasis in het fossielenbestand" etc etc.
Floppie schreef:Zodra er iets of iemand is die mij innerlijk kan overtuigen dat de Bijbel niet waar is. En voorlopig zie ik nog geen argumenten die mij daarvan overtuigen
Lock&Stock schreef:Ja ik weet het hettys, het is water naar de zee dragen. Ik doe het eigenlijk ook vooral voor de mee-lezers die wellicht niet jouw eerdere bijdragen hebben gelezen. Het laat in ieder geval duidelijk het verschil in niveau zien....
Thijs11 schreef:Ik denk ook niet dat er argumenten zijn die kunnen overtuigen dat de Bijbel niet waar is.
Hettys schreef:Jawel, die zijn er genoeg. creationisten zijn daar niet in geïnteresseerd.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Forties en 16 gasten