mohamed schreef:Denk niet dat de evolutietheorie van geen invloed is op het geloof, want christelijke evolutionisten hebben een symbolische kijk op genesis ontwikkeld, voornamelijke omdat ze daartoe gedwongen zijn door hun geloof in de evolutietheorie.
Nee, ik behoor niet tot degenen die geloven dat de aarde zesduizend jaar oud is, ik denk namelijk veel jonger. Om precies te zijn drie en een halve week.

maaarten schreef:Ach, een niet-letterlijke interpretatie van Genesis bestaat al heel heel veel langer dan die evolutietheorie. Dus een symbolische kijk op genesis is niet ontwikkeld, omdat men door de evolutietheorie daartoe gedwongen werd.
Dat er al veel langer een symbolische kijk op genesis is bewijst niet dat de huidige generatie christenen met een symbolische kijk op genesis die daar aan ontleent hebben. Dat is een denkfout van je. De reden daarvan is tegenwoordig veel vaker het geloof in de evolutietheorie. Het is toch niet voor niks dat we het op een streng gereformeerd forum met elkaar over de evolutie hebben? Zit men soms in de ontkenningsfase hier?
Evolutie is een zeer subjectief begrip, want voor een zwijn in de modder is het
geen verbetering als je hem een peer toewerpt die niet rot is. Nee, hij prefereert rotte peren, wellicht zijn die zachter, hoe dan ook, evolutie is subjectief.
Volgens mij was het o.a. Augustinus die geloofde dat God de wereld in een handomdraai geschapen had, want God heeft echt geen zes hele dagen nodig om alles te scheppen.

Daar ben ik het mee eens, absoluut.
Het scheppingsverhaal staat bol van de symboliek, denk aan de goede en de slechte boom, de pratende slang, het formeren uit stof etc etc, Toch zijn er ook duidelijk historische elementen aanwezig waardoor ik van mening ben dat het zowel symbolisch als letterlijk is
ondanks dat het pas veel later op schrift gesteld is*. Waarom ik dat denk? De nakomelingen van Adam, de vrouw van Kain, het land Nod, het weggestuurd worden uit het paradijs en misschien wel de belangrijkste:
het feit dat de dood indirect door Adam in de wereld is gekomen (Rom 5,12) wat betekent dat wij allen doodgaan doordat Adam heeft gezondigd. Kortom:
Als het scheppingsverhaal puur een parabool is zonder historische elementen, waarom is de fysieke dood dan niet louter symbolisch?*
Hoe accuraat de joodse mondelinge traditie is getuigen beide het OT en NT van. Dat is van een andere orde als het bekende fluisterspelletje wat we leren op de basisschool.