evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor antoon » 14 sep 2012 06:11

Het zit gewoon zo.
Zowel bij evolutionisten zijn knappe en en minder knappe koppen, ook bij Bijbelgelovigen die zich met de materie bezighouden is dat het geval in de maatschappij vind je dat ook terug.

Maar hier gaat het gewoon niet om het gaat om het feiten materiaal en de bijbehorende argumentatie en daar komen evolutionisten niet ver mee doodgewoon omdat de werkelijkheid die we zien en aannemen niet met de evolutie theorie strookt

Natuurlijk het kan best zijn dat een evolutie geleerde ordentelijk genuanceerd en met respect naar iedereen zijn verhaal doet, fijn, maar het blijven gewoon aannames.

Wat de gegeven site over Egypte betreft
De schrijver gaat door met de consensus dat de Egyptische cultuur ergens tussen 3100-3000 bc begon, gewoon ook een aanname de historie schrijver die ik aanhaalde Constantinus Manasses had geen reden om erover te liegen, zijn begin loopt ook gewoon parallel met veel gebeurtenissen
2188 is de historie begonnen volgens hem, volgens mij ongeveer 2207 de kroniekschrijver ging waarschijnlijk uit van een ballingschap van 51 jaar inplaats van 70 jaar in ieder geval begon de geschiedenis voor de vloed

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 14 sep 2012 09:09

gewoon aannames.

sprookjes

Dit soort kreten blijven terugkomen tegen de ET. Ik ben benieuwd of iemand me nou eindelijk eens kristalhelder uit kan leggen WAAROM het aannames zijn en WAAROM het sprookjes zijn...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 sep 2012 09:14

Dan die zgn. bewijzen voor het evo verhaal, dat noemen wij, en is ook filosofie waar je geen donder aanhebt, gelukkig zijn er genoeg mensen op het net die het doorhebben---CITAAT

Elke mens die zijn/haar gezonde verstand gebruikt weet dat de evolutie een kwaadaardige leugen is een sprookje en meer niet.Laten de evolutiesprookjes nou maar is komen met bewijzen de bewijslast ligt bij hun ;die bewijzen komen niet.Kortom het evolutieleugensprookje is als het niet zo kwaadaardig zou zijn een sprookje om er grote vrolijkheid om te hebben de realiteit is anders. ](*,) ](*,) ](*,)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 14 sep 2012 09:19

gewoon aannames.

sprookjes

Dit soort kreten blijven terugkomen tegen de ET. Ik ben benieuwd of iemand me nou eindelijk eens kristalhelder uit kan leggen WAAROM het aannames zijn en WAAROM het sprookjes zijn...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2012 09:31

Floppie schreef:Het punt waar, mijns inziens, veel te makkelijk mee wordt omgegaan zijn de zogenaamde bewijzen uit het verleden. Volgens mij, dat heb ik gelezen in ieder geval, is het al eerder aangehaald: Maar wat voor bewijs heeft de wetenschap dat de evolutie continue is terug te leiden naar het verleden? Daarbij doel ik op bijvoorbeeld halveringstijden e.d. Natuurlijk zit daar een verband in, maar ik zie geen overtuigend bewijs om te zeggen: Nou, dan kan de schepping dus niet 6000 jaar geleden zijn gebeurd.

Laat ik beginnen te zeggen dat de schepping best 6000 jaar geleden kan zijn gebeurd. Als je wonderen toestaat als 'verklaring', dan kan alles. De schepping kan ook best afgelopen donderdag zijn gebeurd, en bewijs maar eens dat het niet zo is.

Het feit is dat alles stok- en stokoud LIJKT, dus als je per se aan een 6000 jaar scenario wilt vasthouden, moet je je toch afvragen (en het liefst met een aannemelijke verklaring komen) waarom de zaken miljarden jaren oud LIJKEN.

Daarnaast zijn er natuurlijk de aanwijzingen die ALLEMAAL op zo'n 4,5 miljard jaar uitkomen voor de Aarde en ons zonnestelsel. Als verschillende methoden onafhankelijk van elkaar op hetzelfde antwoord uitkomen, is dat voor mij zeer overtuigend.

Een van die wonderen waar je wat me moet is de absolute HYPERsnelle evolutie vlak na de zondvloed. In een paar 100 jaar zijn alle dieren 'naar hun soort' uit de ark geëvolueerd in de nu bekende soorten (die herkenbaar staan afgebeeld op muurschilderingen in bijvoorbeeld het oude Egypte), en om de een of andere reden is die hyperevolutie nu tot een slakkengang vertraagd, maar niemand weet waarom...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2012 09:33

Lichtzwaard schreef:Dan die zgn. bewijzen voor het evo verhaal, dat noemen wij, en is ook filosofie waar je geen donder aanhebt, gelukkig zijn er genoeg mensen op het net die het doorhebben---CITAAT

Elke mens die zijn/haar gezonde verstand gebruikt weet dat de evolutie een kwaadaardige leugen is een sprookje en meer niet.Laten de evolutiesprookjes nou maar is komen met bewijzen de bewijslast ligt bij hun ;die bewijzen komen niet.Kortom het evolutieleugensprookje is als het niet zo kwaadaardig zou zijn een sprookje om er grote vrolijkheid om te hebben de realiteit is anders. ](*,) ](*,) ](*,)
Moderator opmerking: het is in een discussie gebruikelijk om met argumenten te komen en niet alleen met oneliners. Daarom ook graag argumenteren i.p.v. enkel met oneliners en stellingnames te komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2012 09:34

antoon schreef: maar het blijven gewoon aannames.

Ik neem aan dat er een universum bestaat waarover ik uitspraken kan doen. Dat kan ik niet bewijzen, omdat je daarvoor buiten het heelal moet staan. Het is een aanname. Het gevolg is dat alles, werkelijk waar ALLES dan een geloof is. Houd ik van pizza? Ik geloof van wel, maar het is een aanname dat pizza uberhaupt bestaat.

Ja, er zitten aannames in de wetenschap, maar pas ervoor op dat je denkt dat alle aannames kwalitatief gelijkwaardig zijn; dat zijn ze namelijk niet (neem ik aan).

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 14 sep 2012 12:51

Jozo schreef:Dit soort kreten blijven terugkomen tegen de ET. Ik ben benieuwd of iemand me nou eindelijk eens kristalhelder uit kan leggen WAAROM het aannames zijn en WAAROM het sprookjes zijn...

Dat zal die nooit zeggen, aangezien de kans heel groot is dat het gewoon een ordinaire trol is.
Laatst gewijzigd door Sjaak84 op 15 sep 2012 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 14 sep 2012 18:06

Floppie schreef:Maar wat voor bewijs heeft de wetenschap dat de evolutie continue is terug te leiden naar het verleden? Daarbij doel ik op bijvoorbeeld halveringstijden e.d. Natuurlijk zit daar een verband in, maar ik zie geen overtuigend bewijs om te zeggen: Nou, dan kan de schepping dus niet 6000 jaar geleden zijn gebeurd.

Ik denk dat je hier heel goed illustreert waarom het bewijs voor de evolutietheorie nooit overtuigend word gevonden. Het bewijs is er namelijk niet om het scheppingsverhaal onderuit te halen maar om de evolutietheorie te onderbouwen. Dat is een klein maar belangrijk verschil.

Als je naar het bewijs kijkt en telkens denkt "bewijst dit dat mijn religie niet klopt?" dan zal het inderdaad niet overtuigend zijn. Daar is geloof te sterk voor.

Als je kijkt naar het bewijs zonder daar je diepste overtuigingen tegen over te zetten denk ik dat je tot een andere conclusie kan komen.

Kort gezegd: Ik denk dat er vele malen meer bewijs nodig is om te overtuigen dat het scheppingsverhaal niet klopt dan om te overtuigen dat de evolutietheorie wel klopt.
Daarom denk ik ook dat als de evolutietheorie het scheppingsverhaal niet zou tegenspreken elke christen het een zeer overtuigende theorie zou vinden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 sep 2012 18:20

Thijs11 schreef:Ik denk dat je hier heel goed illustreert waarom het bewijs voor de evolutietheorie nooit overtuigend word gevonden. Het bewijs is er namelijk niet om het scheppingsverhaal onderuit te halen maar om de evolutietheorie te onderbouwen. Dat is een klein maar belangrijk verschil.

Als je naar het bewijs kijkt en telkens denkt "bewijst dit dat mijn religie niet klopt?" dan zal het inderdaad niet overtuigend zijn. Daar is geloof te sterk voor.

Als je kijkt naar het bewijs zonder daar je diepste overtuigingen tegen over te zetten denk ik dat je tot een andere conclusie kan komen.

Kort gezegd: Ik denk dat er vele malen meer bewijs nodig is om te overtuigen dat het scheppingsverhaal niet klopt dan om te overtuigen dat de evolutietheorie wel klopt.
Daarom denk ik ook dat als de evolutietheorie het scheppingsverhaal niet zou tegenspreken elke christen het een zeer overtuigende theorie zou vinden.

En ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat. Ik zie zo vaak op creatie websites zinsneden als "wetenschap probeert God onderuit te halen", wat natuurlijk totaal niet klopt. Wetenschap houdt zich simpelweg niet bezig met de christelijke god of elk van de honderden, zo niet duizenden, andere goden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 sep 2012 18:44

Floppie schreef:Is het meest storende aan het creationisme niet gewoon dat de hypothese en/of de aannames niet stroken met de hypotheses die over het algemeen door de wetenschap worden opgesteld?

De hypothese an sich hoeft niet storend te zijn, het is de totstandkoming en het uitgangspunt. Een creatie "wetenschapper" zal nooit toegeven dat de Bijbel niet klopt. De uitkomst staat van de te voren zo vast als een huis. Alles wat daarna komt is inlegkunde. Nu is dit mijn ervaring tot nu toe met creationistische wetenschap, Tod Wood is echt de enige die wat mij betreft wetenschappelijk naar de zaak kijkt. Maar hij, en dat geeft ie ruiterlijk toe, heeft nog geen gaten in de evolutietheorie geschoten of het scheppingsverhaal beter kunnen onderbouwen.

Floppie schreef:En volgens mij is het iets te kort door de bocht door te zeggen dat ze niet doen aan falsificatie, peer-review en publicatie. Dat komt net zo goed voor bij sommige evolutionisten.

Het creëren van vals bewijs ter ondersteuning van de evolutietheorie is enkele keren voor gekomen. Echter was dit decennia geleden en staat het totaal niet in verhouding met de overweldigende argumenten voor evolutie.

Of heb je meer recente voorbeelden?

Floppie schreef:Ik ben het met je eens dat het creationisme nog lang niet overal een antwoord op heeft of bepaalde zaken voldoende heeft onderzocht. Maar dat is wat anders dan iets af te schuiven als pseudo-wetenschap. Het is typerend dat het op wikipedia te vinden is (de meest foute bron voor evolutietheorie en creationisme).

Het is wel pseudo-wetenschap om de dood eenvoudige reden dat ze niet de wetenschappelijke methode volgen. Dat is geen discriminatie naar het christelijke geloof of de specifieke overtuiging van deze personen. De wetenschappelijke methode is een manier van werken die ons uit de grotten heeft geholpen en ons heeft gebracht waar we nu zijn. Het werkt, en het werkt enorm goed. Daarnaast heeft het niets met religie te maken, het is niet voor, maar ook niet tegen religie, het staat er totaal buiten.

Als je mij kunt wijzen op creationistische publicaties die wel onderbouwd zijn met argumenten, proeven, peer-review, bewijzen, etc dan ben ik best bereid op bovenstaande terug te komen.

Ben jij overigens bereid je geloof/standpunten aan te passen? En zo ja; wat zou daar voor nodig zijn?

Overigens vind ik het een klein beetje flauw om Wikipedia er zo bij te zetten, het gaat niet zozeer om de tekst in het Wikipedia artikel zelf, maar meer de bronnen die onder elke pagina hangen. Daar zit de echte informatie, die via Wikipedia erg makkelijk is te vinden.

Floppie schreef:Het punt waar, mijns inziens, veel te makkelijk mee wordt omgegaan zijn de zogenaamde bewijzen uit het verleden. Volgens mij, dat heb ik gelezen in ieder geval, is het al eerder aangehaald: Maar wat voor bewijs heeft de wetenschap dat de evolutie continue is terug te leiden naar het verleden? Daarbij doel ik op bijvoorbeeld halveringstijden e.d. Natuurlijk zit daar een verband in, maar ik zie geen overtuigend bewijs om te zeggen: Nou, dan kan de schepping dus niet 6000 jaar geleden zijn gebeurd.

We weten ook nog lang niet alles over relativiteit, maar toch vertrouwen we ons leven op GPS. En daar hoor je echt helemaal niemand over, vooral geen creationisten. De relativiteitstheorie voorspeld dat tijd sneller "loopt" wanneer de invloed van zwaartekracht kleiner wordt of wanneer je dichterbij de lichtsnelheid komt. Dit is voorspeld zo rond 1930 als ik me het goed herinner (door Einstein). Deze voorspelling is pas gemeten en bewezen in de jaren 70;

http://www.physlink.com/education/askexperts/ae433.cfm

"In October 1971, Hafele and Keating flew cesium-beam atomic clocks, initially synchronized with the atomic clock at the US Naval Observatory in Washington, D.C., around the world both eastward and westward. After each flight, they compared the time on the clocks in the aircraft to the time on the clock at the Observatory. Their experimental data agreed within error to the predicted effects of time dilation. Of course, the effects were quite small since the planes were flying nowhere near the speed of light. "

GPS satellieten hebben hier ook "last", veel meer dan de vliegtuigen hierboven. De atoomklokken in de 24 GPS satellieten lopen sneller dan dezelfde klokken in de basisstations én de klokjes in je TomTom, daarom worden ze continue bijgesteld. Als dat niet gebeurt wordt het verschil steeds groter en werkt het na verloop van tijd niet meer.

Die theorie, en de duizenden andere wetenschappelijke theorieën, zijn via exact dezelfde methode tot stand gekomen. Ze kloppen, op dit moment. Zijn in veel gevallen, waaronder de evolutietheorie, praktisch inzetbaar. Daarnaast kunnen ze voorspellingen doen die kloppen.

En hier zit voor mij ook het pijn punt in discussies als deze. De evolutietheorie is gewoon een wetenschappelijke theorie. En hele uitgebreide, veel onderzochte, maar eigenlijk niet meer bijzonder dan de theorie over de verspreiding van pollen ( http://www.jstor.org/discover/10.2307/1 ... 1048496743 ).

Het zijn ook alleen gelovigen, vaak uit de christelijke hoek, die problemen hebben met de theorie. De reden is simpelweg omdat het niet strookt met hun interpretatie van één van de vele religies. Het probleem ligt wat mij betreft ook niet bij de theorie, maar bij diegene die hem vanwege de bovenstaande reden afwijzen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 sep 2012 18:57

PS: Wat ik me nog bedenk; je kan niet alleen deze specifieke theorie afwijzen. Als de evolutietheorie niet klopt, dan kloppen de geologische wetenschappen ook niet, de biologische niet, de paleontologie niet, ook natuurkunde klopt dan niet en wat dacht je van archeologie en geschiedenis. Allen zitten dan ergens goed fout!

Eigenlijk zeg je dan dat wetenschap in z'n geheel niet klopt...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2012 21:41

Lock&Stock schreef: Een creatie "wetenschapper" zal nooit toegeven dat de Bijbel niet klopt. De uitkomst staat van de te voren zo vast als een huis. Alles wat daarna komt is inlegkunde.

En dat is inderdaad een probleem. Stel je voor dat je in een internationaal team werkt , wat tegenwoordig eerder regel is dan uitzondering. En stel dat er een Hindoe, een Animalist en een Aboriginal in dat team zit, zo met allemaal hun eigen ideeën over creatie en allemaal even overtuigd van hun eigen gelijk. Daar kom je dan nooit uit natuurlijk

En dan zit je daar als beheerder van het onderzoeksgeld. Hmmm... aan wie zullen we die beperkte budget geven? Het team van verschillende gelovigen die never nooit tot een gezamelijke conclusie zullen komen, of een cultureel gemengde groep wetenschappers die het in ieder geval over de basis eens zijn... Lastig, lastig...

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 15 sep 2012 18:34

Mortlach schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat de schepping best 6000 jaar geleden kan zijn gebeurd. Als je wonderen toestaat als 'verklaring', dan kan alles. De schepping kan ook best afgelopen donderdag zijn gebeurd, en bewijs maar eens dat het niet zo is.

En jij weet net zo goed als ik dat deze karikatuur natuurlijk nergens op slaat. :roll: :D :wink: Ik hoop niet dat je me nu vraagt om de verschillen aan te wijzen, want ik weet niet of ik dan aan een pagina genoeg zou hebben.

Het feit is dat alles stok- en stokoud LIJKT, dus als je per se aan een 6000 jaar scenario wilt vasthouden, moet je je toch afvragen (en het liefst met een aannemelijke verklaring komen) waarom de zaken miljarden jaren oud LIJKEN.

Ze lijken slechts oud omdat de wetenschap zover is dat ze aantoont dat de aarde miljarden jaren oud is. Maar de vraag rijst dan op of het dus een valide verklaring is. (we hebben het dan dus niet over de wetenschappelijk methode an sich!)

Daarnaast zijn er natuurlijk de aanwijzingen die ALLEMAAL op zo'n 4,5 miljard jaar uitkomen voor de Aarde en ons zonnestelsel. Als verschillende methoden onafhankelijk van elkaar op hetzelfde antwoord uitkomen, is dat voor mij zeer overtuigend.

Een van die wonderen waar je wat me moet is de absolute HYPERsnelle evolutie vlak na de zondvloed. In een paar 100 jaar zijn alle dieren 'naar hun soort' uit de ark geëvolueerd in de nu bekende soorten (die herkenbaar staan afgebeeld op muurschilderingen in bijvoorbeeld het oude Egypte), en om de een of andere reden is die hyperevolutie nu tot een slakkengang vertraagd, maar niemand weet waarom...

Maar er is bijvoorbeeld ook geen verklaring voor de afname in lengte van mensen. Dus ik snap best dat de wetenschappelijke bodem niet echt degelijk is.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2012 23:23

Floppie schreef:En jij weet net zo goed als ik dat deze karikatuur natuurlijk nergens op slaat. :roll: :D :wink: Ik hoop niet dat je me nu vraagt om de verschillen aan te wijzen, want ik weet niet of ik dan aan een pagina genoeg zou hebben.

Karikatuur? Misschien, maar je kunt het ook 'de logica van het standpunt tot in het extreme doorgevoerd'. Als je wilt beweren dat de aarde 4 miljard jaar oud LIJKT, maar werkelijk 6000 jaar oud is, mag ik met evenveel recht beweren dat de aarde pas 3 dagen oud is.

Maar er is bijvoorbeeld ook geen verklaring voor de afname in lengte van mensen. Dus ik snap best dat de wetenschappelijke bodem niet echt degelijk is.

Over welke afname heb je het nu?

Terug naar “[Religie] - Open forum”