evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 11 sep 2012 21:24

Floppie schreef:Het gaat me dan natuurlijk het meest om de tijdsbepaling... En die is ook bij de bepaling van de zondvloed in de Bijbel niet onomstreden. Dus hoe zeker kun je stellen dat het door elkaar gelopen heeft?

Ik ben geen geschiedkundige, maar wat ik door gewoon rond lezen en vragen heb geleerd is dat je niet alleen naar de Egyptische cultuur kijkt maar alle culturen van dat tijdperk. Egypte stond niet alleen, het voerde handel met enorm veel andere culturen van dat moment. Al deze geschiedenissen vertellen over deze relaties, de handel, de oorlogen, etc.

Hier een klein overzicht van de 20e eeuw voor Christus; http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... edirect=no

Er is enorm veel informatie overgebleven deze tijdperken, vooral in Egypte. Als de Farao een scheet liet is dat vast wel ergens in een hiëroglief getikt. Daarnaast hielden ze ook goed de tijd bij;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Egyptische_kalender

Verschuiving
Doordat er geen schrikkeldagen waren liep deze kalender al snel uit de pas met de seizoenen. De Egyptenaren hebben daar vele eeuwen van geweten, want er was ook nog een andere tijdrekening. Die was gebaseerd op de opkomst van Sirius genaamd (Sopdet, wat volgens Plutarchus zwangere vrouw betekende en in het Grieks als Sothis werd overgenomen). Er is in de Egyptische geschiedenis een aantal vermeldingen van de burgerlijke datum waarop het Sothisfeest viel. Dat is voor historici een heel prettige zaak, aangezien dat een ijkpunt is voor de chronologie van het Oude Egypte. Zonder schrikkeldagen keerde het Sothisfeest namelijk eens in de 1460 jaar (een Sothisperiode) op dezelfde dag terug. Pas onder de regering van Ptolemeüs III werd er een schrikkeldag toegevoegd aan de kalender.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 sep 2012 21:26

zeker de mogelijkheid dat we er over 20 - 30 jaar heel anders tegen aankijken. Al denk ik dat dit meer een verdere verfijning/uitdieping zal zijn. Zoals nu gebeurt met bijvoorbeeld de oerknal theorie en de string theorie.

Om een paar voorbeelden te noemen van verschuivingen in de ET:
- verschuiving van graduele evolutie naar punctuated equilibrium (met de daarbijbehorende evolutionaire stasis)
- verschuiving van de morfologische evolutie naar de genetische evolutie
- mogelijk 'tegelijkertijd' ontstaan van meerdere soortgelijke vormen van leven ipv 1 gemeenschappelijk voorourder
- etc. etc.

Als je kijkt naar die veranderingen binnen de ET dan weet ik vrijwel zeker dat we nog heel wat veranderingen tegemoet gaan. Maar de basis van de ET zal zeker blijven bestaan.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 11 sep 2012 21:28

Floppie schreef:En die is ook bij de bepaling van de zondvloed in de Bijbel niet onomstreden. Dus hoe zeker kun je stellen dat het door elkaar gelopen heeft?

Wellicht kan antoon mij hiermee helpen/corrigeren, maar ik heb altijd begrepen dat als je de geslachtsregisters uit de Bijbel naast elkaar legt dat je dan rond 2500 voor christus uitkomt.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 11 sep 2012 21:30

Jozo schreef:Om een paar voorbeelden te noemen van verschuivingen in de ET:
- verschuiving van graduele evolutie naar punctuated equilibrium (met de daarbijbehorende evolutionaire stasis)
- verschuiving van de morfologische evolutie naar de genetische evolutie
- mogelijk 'tegelijkertijd' ontstaan van meerdere soortgelijke vormen van leven ipv 1 gemeenschappelijk voorourder
- etc. etc.

Inderdaad! Dat is mijn ogen dezelfde soort verdieping die we ook zien bij de big bang theorie, of de mogelijke opvolger daarvan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2012 22:49

hettys schreef:Dat zijn gewoon homo-sapiens met een botziekte... Of zoiets.

Dat is ook wel mooi, want voor die conclusie baseren creationisten zich op één (1!) skelet waarvan de experts menen dat het inderdaad jicht moet hebben gehad. De andere honderden(!) Neanderthalerskeletten die gewoon gezond waren worden door crea's zorgvuldig genegeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2012 23:12

Floppie schreef:Heb je daar een link van? Dit is echt nieuw voor me, ik kom het ook nergens zo stellig tegen als dat jij het nu schrijft.

Zie het materiaal dat L&S voor ons bij elkaar heeft gesprokkeld. Verder ga ik uit van de gangbare gedachte dat de vloed zo'n 4000 jaar geleden, dus rond 2000 v Chr en dat is zelfs als je er een paar 100 jaar naast zit nog steeds midden in de hoogtijdagen van de Egyptische cultuur.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 sep 2012 09:23

Bedankt, ik ga er eens naar kijken en als ik het nog nodig vind hoop ik er op te reageren. (aan het oefenen voor politicus?)
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 10:05

Floppie schreef:Bedankt, ik ga er eens naar kijken en als ik het nog nodig vind hoop ik er op te reageren. (aan het oefenen voor politicus?)

Uit nieuwgierigheid; hoe zie jij mensachtigen als de Neanderthalis ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler ), Homo denisova ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_denisova ), Homo heidelbergensis ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_heidelbergensis ), Homo erectus ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus)?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 sep 2012 10:29

Floppie schreef:Bedankt, ik ga er eens naar kijken en als ik het nog nodig vind hoop ik er op te reageren. (aan het oefenen voor politicus?)

Ga je er naar kijken dat wordt een avondje lachen gieren en brullen en zie je dat het een groot doorzichtig kwaadaardig leugensprookje is en zal je in je overtuiging bevestigen dat de evolutie een leugen is en niet de bestaat en dat de waarheid helder en duidelijk is.Aan de andere kant is het kijken naar dat sprookje materiaal zonde van je tijd .Naar de tekenfilm kijken van Hans en Grietje velen malen leuker. :clown: :clown: :clown:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 10:31

Lichtzwaard schreef:Ga je er naar kijken dat wordt een avondje lachen gieren en brullen en zie je dat het een groot doorzichtig kwaadaardig leugensprookje is en zal je in je overtuiging bevestigen dat de evolutie een leugen is en niet de bestaat en dat de waarheid helder en duidelijk is.Aan de andere kant is het kijken naar dat sprookje materiaal zonde van je tijd .Naar de tekenfilm kijken van Hans en Grietje velen malen leuker. :clown: :clown: :clown:

Zucht.......

Hou nou is op met alleen maar oneliners posten!!
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 10:40

Sjaak84 schreef:Zucht.......

Hou nou is op met alleen maar oneliners posten!!

Doe geen moeite Sjaak, gewoon negeren. ;)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 13 sep 2012 10:44

Lock&Stock schreef:Doe geen moeite Sjaak, gewoon negeren. ;)

Bedankt voor de tip!
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 sep 2012 13:50

Lock&Stock schreef:Uit nieuwgierigheid; hoe zie jij mensachtigen als de Neanderthalis ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler ), Homo denisova ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_denisova ), Homo heidelbergensis ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_heidelbergensis ), Homo erectus ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus)?

Als geschapen wezens, met familiebanden, maar niet in het licht van de macro evolutie. (ik weet dat die term niet gewenst is, sorry voor het gebruik)

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 sep 2012 13:54

Lichtzwaard schreef:Ga je er naar kijken dat wordt een avondje lachen gieren en brullen en zie je dat het een groot doorzichtig kwaadaardig leugensprookje is en zal je in je overtuiging bevestigen dat de evolutie een leugen is en niet de bestaat en dat de waarheid helder en duidelijk is.Aan de andere kant is het kijken naar dat sprookje materiaal zonde van je tijd .Naar de tekenfilm kijken van Hans en Grietje velen malen leuker. :clown: :clown: :clown:

Dat is zeker zonde van mijn tijd, Hans en Grietje.
Waar je in gelooft is erg belangrijk, maar deze onliners getuigen niet van op een fatsoenlijke manier omgaan met iemand anders standpunt. Je kunt uitleggen waarom je ergens voor of tegen bent, daar hoef je helemaal niet uit te komen, omdat standpunten en principes soms mijlenver uit elkaar liggen, maar dat wil niet zeggen dat je het af moet doen als belachelijk. Ik zal eerlijk zeggen dat ik er heel slecht tegen kan dat je zo omgaat met mensen die de evolutietheorie aanhangen en hun theorie. Net zo goed als dat ik er heel slecht tegen kan dat sommige evolutionisten net doen alsof creationisten per definitie geen wetenschap kunnen bedrijven, dat het allemaal pseudo-wetenschap is en dat wetenschap het einde van alle tegenspraak is. Of dat creationisten per definitie dom zijn. Maar praat er dan op een fatsoenlijke manier over en ga geen vergelijkingen trekken die kant nog wal raken.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 sep 2012 13:56

Floppie schreef:Als geschapen wezens, met familiebanden, maar niet in het licht van de macro evolutie. (ik weet dat die term niet gewenst is, sorry voor het gebruik)

Nu heb ik niet de hele bijbel gelezen, alleen stukken, ben echter nog nooit vermeldingen van andere soorten mensen tegen gekomen. Zou zoiets bijzonders, zoals verschillende soorten mensen, daar niet in voor moeten komen? En als je letterlijk gelooft in Adam en Eva, hoe passen deze andere soorten dan in dat plaatje?

Floppie, mag ik vragen wat jij gelooft?? Genesis letterlijk, 6000 jaar geleden, 6 dagen van 24 uur? Of iets anders?

Terug naar “[Religie] - Open forum”