De Reformatie: aanloop en oorzaken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maaarten

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor maaarten » 10 sep 2012 17:47

Faramir schreef:Waarom denk je dat er zoveel katholieke martelaren zijn? En dan hoeven we geen eens ver van huis te kijken. Zo'n beetje alle argumenten kunnen vanuit beide kanten gebruikt worden. Het is echter spijtig dat schijnbaar de andere kant van de geschiedenis niet belicht wordt binnen reformatorische kringen.

Uhmm... ik zei toch ook:

maaarten schreef:Net zo goed zijn er in landen die Protestants zijn geworden ook mensen Rooms gebleven en daar hebben dikwijls ook de Protestanten zich helaas aan vervolgingen schuldig gemaakt.

Kijk, die Protestanten liggen ietsje dichter bij huis voor mij, dus daar begon mijn gedachte, maar ik wil zeker ook erkennen dat de Protestanten ook vervolgd hebben. Wat dat betreft zijn ze niet beter dan de RKK. Ik snap - dit topic en andere topics over de RKK lezende en ook sommige van mijn bijdragen in die topics - dat je je aangevallen voelt, maar dat was niet het punt dat ik wil maken.

Het punt was dat er van zowel Protestantse kant als ook van de Rooms-Katholieke kant veel volk is geweest dat tegen de lokale overheden in toch zelf een kant gekozen heeft. De vele martelaren - zowel aan de kant van de RKK als de kant van de Protestanten - die daarvoor gestorven zijn getuigen daarvan. Ik denk dus dat het volk in die tijd wel een eigen keus had, om Protestants of Rooms-Katholieken te worden/blijven.

Ik zag meerdere keren (ook bij Mortlach geloof ik) iets in de lijn van "denk je echt dat het volk toen zelf iets te kiezen had?", daar reageerde ik op, want dat denk ik weldegelijk. Degenen die niet alleen een 'cultuurgeloof' (alsof we met historisch geloof, tijdgeloof etc. nog niet genoeg termen voor valse geloven hadden :P) hadden hebben denk ik wel zelf keuzes gemaakt. Helaas deed toen een groot deel van het volk gewoon mee met de cultuur wat betreft geloof, waardoor ze gewoon achter de koning aanliepen wanneer die al dan niet Protestants werd. Dat op die manier misschien veel mensen niet overtuigd Protestants/Rooms-Katholiek waren doet er niets aan af dat als het ze echt iets kon schelen ze weldegelijk zelf een keus konden maken. Velen hebben ook zelf die keus gemaakt en hebben dit helaas met de dood moeten betalen - of ze nou Rooms-Katholiek waren of Protestants.

Ik had juist bewust vermeden in te gaan op de beeldendienst en aflaten enzo waar het al over ging, omdat ik geen zin had in de zoveelste polemiek tussen de Rooms-Katholieken en de Protestanten. Over al die onderwerpen heb ik al duidelijk laten weten wat ik er van vind; dan vind ik het niet nodig om er de hele tijd over door te zeuren.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 20:09

Goede bijdrage @maaarten d:)b
VERITAS VOS LIBERABIT.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 sep 2012 20:27

maaarten schreef:Ik had juist bewust vermeden in te gaan op de beeldendienst en aflaten enzo waar het al over ging, omdat ik geen zin had in de zoveelste polemiek tussen de Rooms-Katholieken en de Protestanten. Over al die onderwerpen heb ik al duidelijk laten weten wat ik er van vind; dan vind ik het niet nodig om er de hele tijd over door te zeuren.

Mooie insteek. Ik zal hetzelfde trachten te doen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 20:42

Het zijn wel heel kleine lettertjes maar toch even het volgende beeldendienst bestaat niet in de Katholiciteit een groot protestants misverstand;er wordt er maar een aanbeden de Verrezen Heer Jezus Christus buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid alleen in Hem is eeuwige behoudenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 sep 2012 23:32

Faramir schreef:Waarom denk je dat er zoveel katholieke martelaren zijn? En dan hoeven we geen eens ver van huis te kijken.
Zo'n beetje alle argumenten kunnen vanuit beide kanten gebruikt worden. Het is echter spijtig dat schijnbaar de andere kant van de geschiedenis niet belicht wordt binnen reformatorische kringen.

Zelfmartelaren zijn er ook:

http://www.rkk.nl/actualiteit/2009/deta ... r2009.html

Is er een bijbelse basis voor zelfkastijding?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 sep 2012 12:50

En toen wed het stil...

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 sep 2012 19:06

boer schreef:zoals ik al eerder zei, en waar je niet op reageerde, protestanten zijn afgescheiden van wat?
Ze hebben de opdracht opgevolgd ''uit te gaan van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar zonde''
Of wou je zeggen dat een kerk die vervolgd, ipv vervolgd wordt, de bedoeling kan zijn?
kruistochten, aflaten, martelingen, vervolgoingen, inquisitie.
Om van de hovaardige kledij, en potsierlijke pracht en praal, beelden, heilgen- en mariaverering maar te zwijgen.
Openbaringen 17:4-7 al gelezen?

Wat de aflatenhandel betreft: ok, daarin waren echt wantoestanden gegroeid. De RK kerk heeft daar zeker van geleerd. Zou tegenwoordig ook niet meer kunnen. Maar verder?

Mag ik je er even aan herinneren dat de kruistochten ook een maatschappelijk iets waren, en in een tijd speelde dat er nog helemaal geen aparte RK en protestantse kerk was? Dat ook martelingen niet per definitie RK maar wel middeleeuws was?

Mag ik je er even aan herinneren dat de protestanten net zo hard andere gelovigen hebben vervolgd, na de reformatie? Zowel katholieken als doopsgezinden?

De katholieke kledij hovaardig? Nee, het is geen uiting van trots. Potsierlijk? slechts een kwestie van smaak; ik vind het mooi, juist door de symboliek betekenis. Is daar iets mis mee?

En wat is er mis met beelden, uit een tijdperk dat bijna niemand kon lezen en schrijven? Nogmaals: katholieken aanbidden beelden niet!

En dan Openbaringen: ik citeer even vers 18
De vrouw die je zag is de grote stad, die heerst over de koningen op aarde.’

Dit is een stukje uitleg over het visioen. Béétje jammer, dat je een eigen interpretatie hebt, waarbij hoer van Babylon voor het gemak hier even de RK kerk is.....

Ik vind het pijnlijk dat je zo liefdeloos naar je broeders en zusters in de Heer bent.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 sep 2012 19:47

@beantsje goede bijdrage;en het is knap dat je reageert eigenlijk niet doen en gewoon het stof van de voeten en verder gaan is het beste :-oo :-oo :-oo 8)
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2012 20:27

Lichtzwaard schreef:@beantsje goede bijdrage;en het is knap dat je reageert eigenlijk niet doen en gewoon het stof van de voeten en verder gaan is het beste :-oo :-oo :-oo 8)

In feite heeft u daar gelijk in, maar ik denk dat Beantje zich net als de meesten hier heeft aangemeld omdat ze graag discussieert over geloof. Dat moet u allemaal niet zo zwaar en persoonlijk opvatten, als we elkaar in het echt treffen drinken we een biertje en hebben het over skutsjesielen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 sep 2012 20:35

beste Antje,
Ik zeg niet dat RK per definitie slecht is en protestants goed,
Biechten bv is bijbels , maar kom er niet mee aan in de gemiddelde protestante gemeente.
Ik ben tegen een systeem-geloof, of dat zich nu katholiek of protestant noemt.
De martelpraktijken van de kerk voor de reformatie is even verwerpelijk als de brandstapels voor kruidenvrouwtjes, wederdopers en heksen, of theologen die de drie eenheid zagen als verschillende Krachten en uitingsvormen van God, in plaats van 3 Personen, na de reformatie.

Jezus zegt:Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook U vervolgen.
De ure zal komen dat een iegelijk die u zal doden, zal menen Gode een dienst te doen.

Eigenlijk is het simpel, iemand of een systeem dat mensen doodt om hun overtuiging is zelf zeker NIET een christen.
Hoe ze zichzelf ook noemen, wanneer ze ook geleefd hebben.
Laatst gewijzigd door boer op 11 sep 2012 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 11 sep 2012 21:57

boer schreef:beste Antje,
Ik zeg niet dat RK per definitie slecht is en protestants goed,
Biechten bv is bijbels , maar kom er niet bij aan in de protestante gemeenten.
Ik ben tegen een systeem-geloof, of dat zich nu katholiek of protestant noemt.
De martelpraktijken van de kerk voor de reformatie is even verwerpelijk als de brandstapels voor kruidenvrouwtjes, wederdopers en heksen, of theologen die de drie eenheid zagen als verschillende Krachten en uitingsvormen van God, in plaats van 3 Personen, na de reformatie.

Jezus zegt:Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook U vervolgen.
De ure zal komen dat een iegelijk die u zal doden, zal menen Gode een dienst te doen.

Eigenlijk is het simpel, iemand of een systeem dat mensen doodt om hun overtuiging is zelf zeker NIET een christen.
Hoe ze zichzelf ook noemen, wanneer ze ook geleefd hebben.

Over het laatste punt zijn we het in ieder geval eens!

Biecht: steeds meer protestantse gemeenten komen er achter dat biechten uit pastoraal/pschychologisch oogpunt erg heilzaam kan zijn.

wat bedoel je met een systeem-geloof?

En die drieëenheid?
Lees ik nu goed dat je het hebt over 3 personen?
God is noch 3 uitingsvormen van hetzelfde, noch 3 verschillende personen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 sep 2012 22:19

In feite heeft u daar gelijk in, maar ik denk dat Beantje zich net als de meesten hier heeft aangemeld omdat ze graag discussieert over geloof. Dat moet u allemaal niet zo zwaar en persoonlijk opvatten, als we elkaar in het echt treffen drinken we een biertje en hebben het over skutsjesielen.- --CITAAT.

Een biertje drinken doen wij met echte vrienden en forumleden met een warm hart :0~ :0~ :0~
VERITAS VOS LIBERABIT.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 11 sep 2012 23:17

beantsje schreef:En die drieëenheid?
Lees ik nu goed dat je het hebt over 3 personen?
God is noch 3 uitingsvormen van hetzelfde, noch 3 verschillende personen.

Ik dacht dat dat nu een van de dingen was waar Protestanten en de RKK het wel over eens waren!

Lees de geloofsbelijdenis van Athanasius eens, die door zowel de RKK als de verschillende Protestantse kerken onderschreven wordt. Daar wordt toch echt over drie Personen gesproken.

Ik citeer even het begin:

Geloofsbelijdenis van Athanasius schreef:Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het algemeen geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.
Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
( ... )

Dat is harde taal, maar wel harde taal die door alle Kerken onderschreven wordt; RKK of Protestants.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 sep 2012 23:43

Als je van iemand houdt, zeg je toch ook geen riedeltje op dat door iemand 1700 jaar geleden is neergezet?
Waarom zou ene Athanasius meer Licht op de zaak hebben gehad dan mensen tegenwoordig?
Waaarom moeten wij een (feilbaar) mens napraten ipv de bijbelse opdracht tot geloof en bekering tot wedergeboorte aan te nemen?
Dit is precies wat ik bedoel met een systeem geloof.
Zo en zo is het, en niet anders.
Ondertekent u hier eeven de Instituties van Calvijn, de gelofsbelijdenis van A. en noem maar op.
De bijbel behoeft geen napraters, maar navolgers.
En elkaar de hersens inslaan en vermoorden om bijzaken en niet tot behoud (AF)leidende dogma's heeft niets te maken met wedergeboorte en bekering.

''Zie Ik sta aan de deur en klop, indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.''
Geen paus, tafelwachters of Athanasius te zien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 sep 2012 00:11

In de Westerse Kerk Katholiek en Refomatie zo ook in de Orthodoxe Kerk wordt beleden
De Apostolische Geloofsbelijdenis die wordt gebruik bij een Heilig Doopsel.

De Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopele die elke Zondag wordt gezongen door de gehele Christenheid.

De Geloofsbelijdenis St Athanasius of Quicunque;die voornamelijk in de Anglicana wordt gebruikt.

Deze drie Geloofsbelijdenissen verenigen heel de Christenheid en geven weer wat de Kerk Altijd heeft geloofd en leert en altijd zal blijven geloven en belijden .

Buiten Jezus Christus en Zijn Kerk is geen zaligheid alleen in Hem is eeuwige behoudenis ,wat deze drie Katholieke en Apostolische Belijdenissen weer geven .
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”