Faramir schreef:Waarom denk je dat er zoveel katholieke martelaren zijn? En dan hoeven we geen eens ver van huis te kijken. Zo'n beetje alle argumenten kunnen vanuit beide kanten gebruikt worden. Het is echter spijtig dat schijnbaar de andere kant van de geschiedenis niet belicht wordt binnen reformatorische kringen.
Uhmm... ik zei toch ook:
maaarten schreef:Net zo goed zijn er in landen die Protestants zijn geworden ook mensen Rooms gebleven en daar hebben dikwijls ook de Protestanten zich helaas aan vervolgingen schuldig gemaakt.
Kijk, die Protestanten liggen ietsje dichter bij huis voor mij, dus daar begon mijn gedachte, maar ik wil zeker ook erkennen dat de Protestanten ook vervolgd hebben. Wat dat betreft zijn ze niet beter dan de RKK. Ik snap - dit topic en andere topics over de RKK lezende en ook sommige van mijn bijdragen in die topics - dat je je aangevallen voelt, maar dat was niet het punt dat ik wil maken.
Het punt was dat er van zowel Protestantse kant als ook van de Rooms-Katholieke kant veel volk is geweest dat tegen de lokale overheden in toch zelf een kant gekozen heeft. De vele martelaren - zowel aan de kant van de RKK als de kant van de Protestanten - die daarvoor gestorven zijn getuigen daarvan. Ik denk dus dat het volk in die tijd wel een eigen keus had, om Protestants of Rooms-Katholieken te worden/blijven.
Ik zag meerdere keren (ook bij Mortlach geloof ik) iets in de lijn van "denk je echt dat het volk toen zelf iets te kiezen had?", daar reageerde ik op, want dat denk ik weldegelijk. Degenen die niet alleen een 'cultuurgeloof' (alsof we met historisch geloof, tijdgeloof etc. nog niet genoeg termen voor valse geloven hadden

Ik had juist bewust vermeden in te gaan op de beeldendienst en aflaten enzo waar het al over ging, omdat ik geen zin had in de zoveelste polemiek tussen de Rooms-Katholieken en de Protestanten. Over al die onderwerpen heb ik al duidelijk laten weten wat ik er van vind; dan vind ik het niet nodig om er de hele tijd over door te zeuren.