evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 12:10

Lock&Stock schreef:Wordt er nog iets over Egypte gezegd? En die eigenwijze Egyptenaren die ondanks de vloed stug door gingen met het bouwen van pyramides?

nope. Wel dat er een hele hoop meteorieten tegelijkertijd zijn ingeslagen. Wat een fantasie. Eén meteoriet ter grootte van een Alp is al erg zat, laat staan meerdere binnen een hele korte tijd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater

In Mexico is ooit een meteoriet van ruim 10 kilometer doorsnee ingeslagen.

Wel grappig dat je 'evolutionist' wordt genoemd, ook al gaat het over geologie. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 13:46

Mortlach schreef:Luister nu naar aflevering 5, de zondvloed.

Heerlijk: als bewijs voor de zondvloed wordt aangedragen de verhalen uit verschillende culturen over die zondvloed. Het kan aan mij liggen, maar dat is voor mij een bewijs TEGEN een wereldwijde vloed. Al die andere volken zijn toch immers verdronken?

Als het gezin van Noach zich vermenigvuldigd heeft en zich over de wereld verspeid heeft, zijn die verhalen uit verschillende culturen niet zo vreemd...toch?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 13:48

Lock&Stock schreef:

Wordt er nog iets over Egypte gezegd? En die eigenwijze Egyptenaren die ondanks de vloed stug door gingen met het bouwen van pyramides?

Dee piramides zijn ca. 4500 jaar oud, dat ver was voor de zondvloed n.m.i.

Rect. ik bedoel dus ver na de zondvloed!
Laatst gewijzigd door schaapje op 10 sep 2012 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 13:49

Ook hier weer laat de evolutiesprookjes gelovigen maar bewijzen dat de zondvloed niet heeft plaats gevonden de bewijslast ligt bij deze ontkenners van de ware geschiedenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 13:50

schaapje schreef:Als het gezin van Noach zich vermenigvuldigd heeft en zich over de wereld verspeid heeft, zijn die verhalen uit verschillende culturen niet zo vreemd...toch?

Maar dan zijn juist die enorme verschillen niet te verklaren. Verhalen veranderen wel wat in de geschiedenis, maar van een boot naar een schildpaddenschild is toch wel heel bijzonder.

Dat, en de enorme verspreidingssnelheid van de mens. Het is te voet best een eind lopen naar Vuurland (eilandje aan de zuidkust van Zuid-Amerika).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 13:53

schaapje schreef:Dee piramides zijn ca. 4500 jaar oud, dat ver was voor de zondvloed n.m.i.

Tja, feit blijft dat de Egyptische geschiedenis ononderbroken doorloopt tijdens de zogenaamde Zondvloed. Dat kan alleen als alle Egyptenaren destijds zijn uitgeroeid maar Noach nakomelingen zich weer in Egypte settelden en direct de Egyptische taal en cultuur weer aannamen.

Dat is wel een hele hoop wishful thinking. Die hele zondvloed heeft gewoon nooit plaatsgevonden, dat is een stuk waarschijnlijker.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 13:54

Mortlach schreef:tjonge, dat is toch weer een beetje jammer. Alvast vooruitlopen op het in een lab maken van leven uit inorganische (niet levende stoffen). Ik ben ervan overtuigd dat dat tijdens mijn leven nog gaat lukken. En dan alvast zeggen: "ja, maar dat geldt niet, want dat bewijs je alleen dat er intelligentie nodig was om dat te doen".

Dit is kolder. Er zit geen intelligentie in een reageerbuisje. Als je zout water verdampt in een reageerbuisje, dat slaat dat zout neer als keurige kubusvormige kristallen. Is er nu intelligentie vereist om dat te laten gebeuren? Nee! Dat zijn gevolgen van materiaaleigenschappen. Dus waarom wordt er alvast voor het ontstaan van leven een uitzondering gemaakt? Omdat dat beter uitkomt voor het religieuze standpunt. Jammer.

We zullen zien Mortlach, als er dan één levende cel gemaakt kan worden, hebben we toch nog niet een levende mens, wat een intelligentie is daar wel niet voor nodig.

Maar ik trek me terug uit deze dicussie, want ik kan echt niet overal zomaar over mee praten.
Jullie zijn slimme jongens ... maar toch niet slim genoeg om mij van jullie gelijk te overtuigen.

Ik heb grote bewondering voor de woorden van Henk Jochemsen, en sta achter zijn woorden.
Zoals verwcht :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 14:03

schaapje schreef:We zullen zien Mortlach, als er dan één levende cel gemaakt kan worden, hebben we toch nog niet een levende mens, wat een intelligentie is daar wel niet voor nodig.

Zullen we 1 ding tegelijk doen? Toen ze het wiel uitvonden, dacht men ook niet dat het ooit mogelijk zou zijn met een auto door de geluidsbarrière te gaan. (landsnelheidsrecord hier: http://www.youtube.com/watch?v=LKQ-xj5C2m8)

En wat betreft die intelligentie die nodig is, nou, geen. De mens in zijn huidige vorm is dan ook niet noodzakelijk - we hadden net zo goed niet kunnen bestaan.

Maar ik trek me terug uit deze dicussie, want ik kan echt niet overal zomaar over mee praten.
Jullie zijn slimme jongens ... maar toch niet slim genoeg om mij van jullie gelijk te overtuigen.

Jammer, maar ook wel begrijpelijk. Het is trouwens helemaal mijn bedoeling niet je van wat dan ook te overtuigen. Ik geloof heel erg in kennis en dan kunnen de meeste mensen hun eigen beslissingen wel nemen. Het is zo jammer dat het veel mensen - niet specifiek jij hoor - het aan kennis ontbreekt, of dat de kennis die ze hebben simpelweg onwaar is...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 sep 2012 14:08

Mensen die echt kennis hebben weten dat de evolutie een grote leugen is en een vreemd sprookje.Meneer Darwin is ook al achterhaald als niet relevant.
Evolutietheorie een geloof inderdaad een sprookjes geloof op het niveau van Paulus de Boskabouter. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) >-:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 sep 2012 14:11

Lichtzwaard schreef:Ook hier weer laat de evolutiesprookjes gelovigen maar bewijzen dat de zondvloed niet heeft plaats gevonden de bewijslast ligt bij deze ontkenners van de ware geschiedenis.

We negeren je allemaal Lichtzwaard, zolang je niet in gaat op vragen of komt met argumenten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 14:17

Mortlach schreef:
Jammer, maar ook wel begrijpelijk. Het is trouwens helemaal mijn bedoeling niet je van wat dan ook te overtuigen. Ik geloof heel erg in kennis en dan kunnen de meeste mensen hun eigen beslissingen wel nemen. Het is zo jammer dat het veel mensen - niet specifiek jij hoor - het aan kennis ontbreekt, of dat de kennis die ze hebben simpelweg onwaar is...

Misschien heb je wel gelijk Mortlach, maar toch....de Kennis die ik heb brengt mij wél tot de Waarheid.
Sorry :D

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 sep 2012 14:17

schaapje schreef:Dee piramides zijn ca. 4500 jaar oud, dat ver was voor de zondvloed n.m.i.

Er zijn veel meer pyramides, tombes, tempels en Egyptische steden dan alleen die drie bekende pyramides. Daarnaast gebeurde er best veel in de wereld ten tijde van de vloed;

http://nl.wikipedia.org/wiki/25e_eeuw_v.Chr.

Europa
ca. 2500 - Stonehenge een megalithisch monument uit de Jonge Steentijd en de Bronstijd wordt opgericht. Het monument bij het dorpje Amesbury in de Engelse graafschap Wiltshire, bestaat uit aardwerken rondom een cirkelvormig arrangement van grote staande stenen en is één van de beroemdste prehistorische locaties op aarde.

ca. 2500 - De touwbeker- of standvoetbekercultuur maakt plaats voor de klokbekercultuur. De aarden beker in de vorm van een omgekeerde klok is het vormvoorbeeld van deze cultuur. De cultuur kent in het gebied van de Lage Landen een grote bloei. In Midden-Europa (Tsjechië) kent men de Unetice-cultuur.
[bewerken]

Griekenland
ca. 2500 - In Griekenland begint de Vroeg-Helladische tijd (tot 1850 v.Chr.). In het Egeïsch gebied ontstaan verschillende culturen.

In Griekenland zelf gaat het vooral om de Boerencultuur. Het gebied omvat Argolis, Attika, Boeotië, Korinthe, Phokis en Thracië.
[bewerken]

Mesopotamië
ca. 2500 - Rond deze tijd vestigen de Assyriërs zich aan de bovenloop van de Tigris. Assur is de oppergod, en zijn naam wordt gegeven aan de hoofdstad van Assyrië.

Sumerië
ca. 2500 - Mesannipade sticht de 1ste Dynastie van Ur in het Sumerische Rijk. (In 1922 zal men 16 graven van koningen en koninginnen ontdekken in deze streek.) Urnansje bevrijdt zijn stad van de hegemonie van Kish, en leidt de 1ste Dynastie van Lagasj in (tot 2360 v.Chr.). Zijn zoon Eannatum en diens opvolgers veroveren Lagash, Ur, Uruk, Larsa, Kish en Nippur, en dringen door tot aan de Middellandse Zee.

De Sumeriërs passen het verbranden van zwavel toe als een bestrijdingsmiddel van ongedierte.

De politieke situatie in Sumer is erg ingewikkeld. Er is een groot aantal stadstaten (zie Lijst van koningen van Sumer). Aanvankelijk is Kish de dominante stad die probeert de geschillen tussen de diverse steden te beslechten.

ca. 2490 - Ush van Umma verbreekt het door Kish opgelegde grensverdrag met Lagash en bezet de vruchtbare Guedina-streek.

Met Ur-Nanshe komt er een krachtige vorst (ensi) op de troon van Lagash. Er is sprake van contacten met, mogelijk zelfs schatting uit Dilmun.

Door toedoen van Enshakushanna van Uruk verzwakt de positie van Kish danig, de stad wordt zelfs ingenomen.

ca. 2460 - Akur-Gal volgt Ur-Nanshe op. Umma valt opnieuw Lagash aan.

ca. 2450 - Eannatum wordt ensi van Lagash. Hij doet veel aan herstel van de schade aangericht door Umma.

Cilinderzegel uit Marica. 2440 - Eannatum weet zijn buren in oost en west te veslaan en bevrijdt de Guedina op Umma. Enakalle van Umma wordt gedwongen tot een vernederende vrede.

Eannatum weet ook de noordelijke stad Akshak te verslaan en roept zichzelf uit tot lugal (koning) van Kish. Lagash eist hiermee de positie van hoofdstad van Sumer op, maar deze eis wordt zeker niet door alle steden aanvaard.

ca. 2430 - De hegemonie van Lagsh wordt van alle kanten bestreden. Zowel Elam, Kish als Umma en zelfs Mari mengen zich in de strijd.

ca. 2420 - Waarschijnlijk sneuvelt Eannatum. Zijn broer Enannatum I neemt een benarde situatie van hem over.

ca. 2410 - Kroonprins Entemena van Lagash weet een aantal belangrijke overwinningen te boeken, maar de positie van Lagash is danig verzwakt. Kish schijnt weer zijn positie herwonnen te hebben.
Onder koningin Kubaba is Sumer goeddeels herenigd, maar na haar dood valt het land weer uiteen.

ca. 2400 - Entemena volgt zijn vader Enannatum I op.
[bewerken]

Egypte
ca. 2500 - Koning Sahoere (2496 - 2483 v.Chr.) de tweede farao van de 5e Dynastie van Egypte. Hij leidt verschillende expedities naar de Sinaï.

ca. 2480 - Koning Neferirkare (2483 - 2463 v.Chr.) de derde farao van Egypte (5e Dynastie).

ca. 2460 - Koning Sjepseskare (2463 - 2445 v.Chr.) de vierde farao van Egypte (5e Dynastie).

Ambtenaren worden beloond met percelen grond, waardoor het Egyptische Rijk verbrokkelt.

Provinciaal gouverneurschap wordt erfelijk. Het ambt regeert onafhankelijk van de monarchie.

Deze Periode is het begin van de zonnereligie: Re en Ra.

ca. 2440 - Koning Neferefre (2445 - 2444 v.Chr.) de vijfde farao van Egypte (5e Dynastie).
Koning Nioeserre (2444 - 2414 v.Chr.) de zesde farao van Egypte (5e Dynastie).

ca. 2410 - Koning Menkaoehor (2414 - 2405 v.Chr.) de zevende farao van Egypte (5e Dynastie).

ca. 2400 - Koning Djedkare (2405 - 2367 v.Chr.) de achtste farao van Egypte (5e Dynastie). Hij leidt een expeditie naar Poent en Byblos.
[bewerken]

Azië
ca. 2500 - Kamelen worden gedomesticeerd in Iran en Turkestan. Ongeveer 500 jaar later bereikt de tamme kameel Mesopotamië.
[bewerken]

India
ca. 2500 - Rond deze tijd ontstaat in India de Harappa cultuur (tot 1800 v.Chr.). Het bestuur wordt toegewezen aan Raja's (koningen) en Maharaja's (grote koningen). Er worden steden gebouwd rond een burcht, met baksteen opgetrokken en voorzien van kanalen. Er wordt verondersteld dat de Harappa cultuur contact had met de Sumerische cultuur.

Het lijkt mij erg sterk dat er in deze periode een wereldwijde vloed is geweest. Dat moet namelijk effect hebben gehad op de geschiedenis van het Egyptische volk, echter is er in de Egyptische geschiedenis nergens ook maar een verwijzing te vinden naar een wereldwijde overstroming...

Om nog maar te zwijgen over Griekenland en de Sumeriers

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 sep 2012 14:23

Bedankt L&S
Er is vast wel iemand die hier wat tegenin kan brengen....ik in ieder geval niet. :(

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 sep 2012 14:34

schaapje schreef:Bedankt L&S
Er is vast wel iemand die hier wat tegenin kan brengen....ik in ieder geval niet. :(

Haha vast wel ;) Het argument wat ik het vaakst hoor is dat gescheidenissen vaker zijn vervalst. Nu geloof ik niet dat culturen die ver uit elkaar liggen toevalliger wijs hele eeuwen op hetzelfde moment hebben vervalst.

Al vind ik wel dat je geloof enorm groot moet zijn om je door dit soort informatie niet te laten wankelen. Geschiedenis laat zien dat er heel veel religies en culturen waren voor het christendom, culturen zoals de Maya's, de Atzeken, Egypte, Perzië, etc. Deze culturen waren enorm, met hun eigen religies, soms wel miljoenen personen groot.

Het strookt in mijn ogen totaal niet met een letterlijke intepretatie van de Bijbel. Maar goed, ik sluit me aan bij Mortlach. Als ik één ding heb geleerd hier is dat de meeste hier niet zijn te overtuigen, net zoals ik niet ben te overtuigen.

Maar wellicht zet het je toch aan het denken :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2012 14:51

schaapje schreef:Bedankt L&S

Tja, je kunt er ongetwijfeld vanalles tegen inbrengen, als je alles wat we weten over genetica en de ontwikkeling en verspreiding van volken loslaat. En ja, als je dat toelaat, ja, dan mag je vanalles verzinnen natuurlijk.

Ik zal je een voorbeeldje geven: de cheetah is in het recente verleden (ongeveer 10.000 jaar geleden - zondvloed?) bijna uitgestorven. Als gevolg daarvan zijn alle nu levende cheetahs dus afstammelingen van die kleine groep. Past allemaal prima in het zondvloedverhaal, toch?

Goed, wat is het gevolg van die genetische bottleneck. Nou, het volgende. De reden dat getransplanteerde organen soms door de ontvanger worden verstoten, is omdat het orgaan en de ontvanger genetisch te veel van elkaar verschillen. Er zijn medicijnen nodig om die afstotingsverschijnselen te onderdrukken. Cheetahs echter lijken allemaal genetisch zo veel op elkaar dat je 2 willekeurige cheetahs kunt nemen en stukken huid kunt transplanteren en dat er in 95% van de gevallen géén afstotingsverschijnselen zijn.

Nu, past allemaal prima in het zondvloedplaatje, toch. Inderdaad. De vraag is nu alleen waarom als de Zondvloed echt is gebeurd, het alleen cheetah's zijn waarvoor dit opgaat en niet ALLE diersoorten, inclusief de mens. Waarom is het vinden van geschikte donoren toch zo lastig en zelfs ALS er een match is, is er een leven lang medicijnen nodig? Waarom lijken mensen genetisch niet evenveel op elkaar als cheetahs. Een populatie van 2 of 8 maakt echt niet zoveel uit.

Dus buiten de bloei en groei van allerlei culturen tijdens de zondvloed, buiten de vermenigvuldigingsnelheid en reissnelheid die nodig is om de aarde weer te bevolken, mag je ook nog eens met een verklaring komen waarom ALLEEN cheetah's blijkbaar de gevolgen dragen van een genetische bottleneck en de rest (waaronder de mens) niet.

Het doet me denken aan DIT plaatje.

Terug naar “[Religie] - Open forum”