schaapje schreef:Bedankt L&S
Er is vast wel iemand die hier wat tegenin kan brengen....ik in ieder geval niet.

Tja, je kunt er ongetwijfeld vanalles tegen inbrengen, als je alles wat we weten over genetica en de ontwikkeling en verspreiding van volken loslaat. En ja, als je dat toelaat, ja, dan mag je vanalles verzinnen natuurlijk.
Ik zal je een voorbeeldje geven: de cheetah is in het recente verleden (ongeveer 10.000 jaar geleden - zondvloed?) bijna uitgestorven. Als gevolg daarvan zijn alle nu levende cheetahs dus afstammelingen van die kleine groep. Past allemaal prima in het zondvloedverhaal, toch?
Goed, wat is het gevolg van die genetische bottleneck. Nou, het volgende. De reden dat getransplanteerde organen soms door de ontvanger worden verstoten, is omdat het orgaan en de ontvanger genetisch te veel van elkaar verschillen. Er zijn medicijnen nodig om die afstotingsverschijnselen te onderdrukken. Cheetahs echter lijken allemaal genetisch zo veel op elkaar dat je 2 willekeurige cheetahs kunt nemen en
stukken huid kunt transplanteren en dat er in 95% van de gevallen géén afstotingsverschijnselen zijn.
Nu, past allemaal prima in het zondvloedplaatje, toch. Inderdaad. De vraag is nu alleen waarom als de Zondvloed echt is gebeurd, het alleen cheetah's zijn waarvoor dit opgaat en niet ALLE diersoorten, inclusief de mens. Waarom is het vinden van geschikte donoren toch zo lastig en zelfs ALS er een match is, is er een leven lang medicijnen nodig? Waarom lijken mensen genetisch niet evenveel op elkaar als cheetahs. Een populatie van 2 of 8 maakt echt niet zoveel uit.
Dus buiten de bloei en groei van allerlei culturen tijdens de zondvloed, buiten de vermenigvuldigingsnelheid en reissnelheid die nodig is om de aarde weer te bevolken, mag je ook nog eens met een verklaring komen waarom ALLEEN cheetah's blijkbaar de gevolgen dragen van een genetische bottleneck en de rest (waaronder de mens) niet.
Het doet me denken aan
DIT plaatje.