gehandicapt meisje dreigt doodstraf te krijgen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: gehandicapt meisje dreigt doodstraf te krijgen

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 sep 2012 19:26

Nu komt de aap uit de mouw, @Sjaakje84 neemt het op voor een en misdadiger een Christenvervolger;dat Christenen door dat soort figuren het leven laten kan hem niet schelen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 20:04

Sjaak84 schreef:Het ging om het feit of het terecht is dat iemand voor dit misdrijf de doodstraf krijgt. Het komt bij mij meer over als, jij wilde iemand de doodstraf in de schoenen schuiven dus geven we jou de doodstraf. Dat getruigd niet van een christelijk moraal maar eerder van, tand om tand, oog om oog. Ik verwerp ook wat de imam gedaan heeft maar ik vind de doodstraf geven voor zo'n misdrijf belachelijk. Het is überhaupt belachelijk dat het meisje kans liep op het krijgen voor de doodstraf vanwege blasfemie. Ik zou me eerder voorstellen dat je daarom een hekel aan religie krijgt. Maar goed, we hebben het over Pakistan, daar lopen ze nog een paar eeuwen achter.

Als er op moord doodstraf staat (of vind je dat ook belachelijk?), vind ik het niet zo gek dat deze Imam de doodstraf zou krijgen, omdat hij getracht heeft iemand te (laten) doden.

Maar de beste imam zal wel de doodstraf krijgen voor de Koran verbranden, als hij al de doodstraf krijgt, in plaats van poging tot moord. Dat is weer een ander verhaal.

Ik zeg overigens niet dat ik voor de doodstraf ben, maar ook niet dat ik er tegen ben, ik weet het eigenlijk niet zo goed, met die doodstraf. Als ik al voor doodstraf ben, zou deze imam er wel voor in aanmerking komen, omdat hij geprobeerd heeft iemand te vermoorden, en wel op een bijzonder nare en vervelende manier en met voorbedachte rade.

Maar ik blijf nog steeds in schok dat zo'n imam blijkbaar het Christendom meer haat, dan dat hij van de Islam houdt. Daar kan ik echt niet bij, dat je blasfemie pleegt tegen je eigen god, om zoiets. Dat je andersgelovigen überhaupt dood wil hebben is eigenlijk al schokkend, maar deze imam doet het dus niet vanuit zijn islamitische overtuiging ofzo, want hij laat er nota bene een Koran voor verbranden. Onvoorstelbaar dat iemand zo veel haat kan hebben.....

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 21:02

Lichtzwaard schreef:Nu komt de aap uit de mouw, @Sjaakje84 neemt het op voor een en misdadiger een Christenvervolger;dat Christenen door dat soort figuren het leven laten kan hem niet schelen.

Ik neem het helemaal niet voor hem op! Je moet mijn post lezen!! Ik zeg alleen dat het belachelijk is om mensen te straffen voor blasfemie. Uiteraard is de imam niet fris omdat hij iemand erin wilde luizen. De vraag die daarna oprijst is, moet hij de doodstraf krijgen? Ik vind dat dus niet!
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 21:06

maaarten schreef:Als er op moord doodstraf staat (of vind je dat ook belachelijk?), vind ik het niet zo gek dat deze Imam de doodstraf zou krijgen, omdat hij getracht heeft iemand te (laten) doden.

Dus jij vind dat iemand die een poging tot moord doet de doodstraf moet krijgen?

Maar de beste imam zal wel de doodstraf krijgen voor de Koran verbranden, als hij al de doodstraf krijgt, in plaats van poging tot moord. Dat is weer een ander verhaal.

Ik zeg overigens niet dat ik voor de doodstraf ben, maar ook niet dat ik er tegen ben, ik weet het eigenlijk niet zo goed, met die doodstraf. Als ik al voor doodstraf ben, zou deze imam er wel voor in aanmerking komen, omdat hij geprobeerd heeft iemand te vermoorden, en wel op een bijzonder nare en vervelende manier en met voorbedachte rade.

Maar ik blijf nog steeds in schok dat zo'n imam blijkbaar het Christendom meer haat, dan dat hij van de Islam houdt. Daar kan ik echt niet bij, dat je blasfemie pleegt tegen je eigen god, om zoiets. Dat je andersgelovigen überhaupt dood wil hebben is eigenlijk al schokkend, maar deze imam doet het dus niet vanuit zijn islamitische overtuiging ofzo, want hij laat er nota bene een Koran voor verbranden. Onvoorstelbaar dat iemand zo veel haat kan hebben.....

Wat als iemand blasfemie doet en niet in God(en) gelooft?

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 21:12

Zoals gezegd deze imam heeft met vuur gespeeld en zal op de blaren moeten zitten. Wat mij betreft geen doodstraf omdat ik ertegen ben. Wel heeft deze imam getracht een samenleving te ontwrichten waarbij de gevolgen niet te overzien zouden kunnen zijn. Het zal niet voor het eerst zijn dat om het disrespecteren van de islam kerken in brand vliegen, vrouwen en kinderen verkracht worden en christenen vermoord worden.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 sep 2012 21:16

Faramir schreef:Zoals gezegd deze imam heeft met vuur gespeeld en zal op de blaren moeten zitten. Wat mij betreft geen doodstraf omdat ik ertegen ben. Wel heeft deze imam getracht een samenleving te ontwrichten waarbij de gevolgen niet te overzien zouden kunnen zijn. Het zal niet voor het eerst zijn dat om het disrespecteren van de islam kerken in brand vliegen, vrouwen en kinderen verkracht worden en christenen vermoord worden.

Maar dat kan @Sjaakje84 allemaal niet schelen daar hoor je hem niet over.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 21:20

Faramir schreef:Zoals gezegd deze imam heeft met vuur gespeeld en zal op de blaren moeten zitten. Wat mij betreft geen doodstraf omdat ik ertegen ben. Wel heeft deze imam getracht een samenleving te ontwrichten waarbij de gevolgen niet te overzien zouden kunnen zijn. Het zal niet voor het eerst zijn dat om het disrespecteren van de islam kerken in brand vliegen, vrouwen en kinderen verkracht worden en christenen vermoord worden.

Het hele probleem is dat je voor blasfemie de doodstraf kan krijgen. Als die wet in Pakistan er niet was geweest was dit nooit gebeurd. De wet is überhaupt belachelijk en mensen kunnen er ook nog misbruik van maken.

Christopher Hitchens

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2012 21:25

Het is niet aan mij om te bepalen wat de wetten in een andere cultuur moeten zijn. Het is nogal hoogdravend om als 'westen' elke andere cultuur de eigen normen en waarden op te dringen. Als zij de doodstraf geoorloofd vinden voor bepaalde misdaden dan zullen ze daar wel gegronde redenen voor hebben ontstaan uit hun cultuur.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 21:38

Sjaak84 schreef:Wat als iemand blasfemie doet en niet in God(en) gelooft?

Dan kan ik me er in ieder geval meer bij voorstellen.

Waar het mij om gaat is dat die imam iets doet, waarvan hij zelf vindt dat het een vreselijke zonde is die de dood verdiend, om een Christelijk meisje ter dood te laten veroordelen. Zoveel haat, dat je al je eigen principes over boord gooit, om iemand anders waar je een hekel aan hebt ter dood veroordeeld te krijgen. Dan is Christenen doden dus belangrijker voor deze imam, dan zijn eigen geloof. Dat een mens zo veel kan haten.......

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 10 sep 2012 11:39

Faramir schreef:Het is niet aan mij om te bepalen wat de wetten in een andere cultuur moeten zijn. Het is nogal hoogdravend om als 'westen' elke andere cultuur de eigen normen en waarden op te dringen. Als zij de doodstraf geoorloofd vinden voor bepaalde misdaden dan zullen ze daar wel gegronde redenen voor hebben ontstaan uit hun cultuur.

Natuurlijk wel! De doodstraf geven voor het beledigen van een God(en) is belachelijk! Ben al helemaal niet zo voor de doodstraf (alleen voor massamoordenaars) en bij dit al helemaal niet. Wat gaat de volgende stap worden? Moeten we straks vrouwenbesnijdenis accepteren omdat het uit een andere cultuur komt? Kom op zeg!

Christopher Hitchens

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 sep 2012 11:46

Sjaak84 schreef:
Natuurlijk wel! De doodstraf geven voor het beledigen van een God(en) is belachelijk! Ben al helemaal niet zo voor de doodstraf (alleen voor massamoordenaars) en bij dit al helemaal niet. Wat gaat de volgende stap worden? Moeten we straks vrouwenbesnijdenis accepteren omdat het uit een andere cultuur komt? Kom op zeg!

Ik denk dat de meeste mensen hier niet voor een zo'n zware straf van die iman pleiten omdat hij een stukje koran zou hebben verbrand, maar omdat hij iemand probeerde te laten doden. Ik vind het ook belachelijk om iemand ter dood te veroordelen voor drugssmokkel, maar ik zou toch graag hoge straffen zien voor iemand die drugs in de tas van een tourist naar Maleisie stopt. Dat staat voor mij gelijk aan poging tot moord.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 12 sep 2012 10:32

parsifal schreef:Ik denk dat de meeste mensen hier niet voor een zo'n zware straf van die iman pleiten omdat hij een stukje koran zou hebben verbrand, maar omdat hij iemand probeerde te laten doden.

Poging tot moord moet niet bestraft worden met de doodstraf. Ik ben helemaal niet voor de doodstraf alleen in extreme gevallen. Een poging tot moord is ernstig maar het is niet de doodstraf waard. Daarnaast zei Jezus dat je je vijanden moet liefhebben. "Je vijanden" de doodstraf geven is alles behalve liefhebben.

Ik vind het ook belachelijk om iemand ter dood te veroordelen voor drugssmokkel, maar ik zou toch graag hoge straffen zien voor iemand die drugs in de tas van een tourist naar Maleisie stopt. Dat staat voor mij gelijk aan poging tot moord.

Wil je dat ook voor mensen die tabak en alcohol verkopen? Want daar kan je ook makkelijk kapot aan gaan.

In 2009 overleden in totaal 23.968 mensen door alcohol, tabak en drugs.

23.656 mensen stierven door gebruik van drugs die wettelijk toegestaan zijn (legale drugs). 312 mensen sterven door drugs die wettelijk verboden zijn ofwel illegale drugs.

Ofwel 98,7 % van de sterfte aan alcohol, tabak en drugs is toe te schrijven aan de legale middelen alcohol en tabak en 1,3% aan de illegale middelen zoals heroïne, cocaïne, XTC, amfetamine en GHB.

http://www.jellinek.nl/informatie_en_ad ... door-drugs

Daarnaast gaan er ook mensen rijden onder invloed van alcohol wat ernstige gevolgen kan hebben

Verkeersslachtoffers door alcohol

Volgens de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) waren er in 2008 naar schatting ongeveer 2 500 doden en ziekenhuisgewonden gevallen in het verkeer door alcoholgebruik (tabel 7.10) (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2009).

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=324

Er gaan meer mensen per jaar dood aan legale drugs dan aan illegale drugs, jou argument slaat dus nergens op.

Christopher Hitchens

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 sep 2012 10:51

Sjaak84 schreef:Poging tot moord moet niet bestraft worden met de doodstraf. Ik ben helemaal niet voor de doodstraf alleen in extreme gevallen. Een poging tot moord is ernstig maar het is niet de doodstraf waard. Daarnaast zei Jezus dat je je vijanden moet liefhebben. "Je vijanden" de doodstraf geven is alles behalve liefhebben.

Maar de Heere Jezus sprak zich niet uit tegen straffen in het algemeen (iemand opsluiten zie je waarschijnlijk ook niet als teken van liefde). Ik ben trouwens ook in dit geval tegen de doodstraf. Echter wat ik wilde duidelijk maken dat in dit geval niet het verbranden van de Koran bladzijde de reden voor de gewenste zware straf is, maar het proberen iemand te laten doden.

Wil je dat ook voor mensen die tabak en alcohol verkopen? Want daar kan je ook makkelijk kapot aan gaan.

Je mist het hele punt. Het ging niet om drugs, het ging erom dat je iemand probeert de doodstraf te laten krijgen (dat doe je als je drugs stopt in de koffer van een tourist naar Maleisie). Op zo'n moment zie ik drugssmokkel niet als het grootste vergrijp, maar de poging om iemand te laten doden (ook al is het via een onrechtvaardige wet).

Een kleine off-topic opmerking trouwens (ik zit nu een college statistiek voor te bereiden). Als je deze statistieken tijdens een examen bij mij zou presenteren om je punt te maken zou je niet slagen. Geen enkele opmerking over het aantal gebruikers van de verschillende drugs etc. en geen enkele vraag over hoe de cijfers tot stand zijn gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 sep 2012 10:56

Sjaak84 schreef:Poging tot moord moet niet bestraft worden met de doodstraf. Ik ben helemaal niet voor de doodstraf alleen in extreme gevallen. Een poging tot moord is ernstig maar het is niet de doodstraf waard.

Maar dit is een tamelijk extreem geval. Hij werd gedreven door een haat tegen een bepaalde geloofsovertuiging; dus zijn motief was discriminerend. Daarnaast heeft hij het lijkt me met voorbedachte rade gedaan.

Iemand die rustig een plan verzint om een moslim te doden, enkel en alleen omdat diegene een moslim is, en dat vervolgens gedreven door zijn haat tegen de islam in koele bloede uitvoert...... Dat vraagt om een zware straf. Ik ben zelf sowieso een beetje in dubio betreffende de doodstraf, dus ik zeg niet dat dat er gelijk op moet staan, maar ik bedoel dat dit wel veel ernstiger is dan een willekeurige poging tot moord.

Sjaak84 schreef:Daarnaast zei Jezus dat je je vijanden moet liefhebben. "Je vijanden" de doodstraf geven is alles behalve liefhebben.

Ik denk dat in dezen wel een onderscheid gemaakt moet worden tussen de staat en de individu. Individuen worden inderdaad door Jezus opgeroepen om hun vijanden lief te hebben. Maar het is compleet onrealistisch en onwenselijk dat de staat zo te werk zou gaan. Als de staat alles aan iedereen vergeeft heb je een totale anarchie.

Daarnaast leert de Bijbel ook dat het de taak van de staat is om de zonde te wreken:
Rom 13:4 "Zij (de staat) is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet."
Laatst gewijzigd door maaarten op 13 sep 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 sep 2012 11:02

Ik denk dat in dezen wel een onderscheid gemaakt moet worden dus de staat en de individu. Individuen worden inderdaad door Jezus opgeroepen om hun vijanden lief te hebben. Maar het is compleet onrealistisch en onwenselijk dat de staat zo te werk zou gaan. Als de staat alles aan iedereen vergeeft heb je een totale anarchie.

Daarnaast leert de Bijbel ook dat het de taak van de staat is om de zonde te wreken:
Rom 13:4 "Zij (de staat) is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet."---CITAAT.

=D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “Archief”