Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Foppe1986
Verkenner
Verkenner

Re: Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Berichtdoor Foppe1986 » 09 sep 2012 09:45

maaarten schreef:Lees eens goed wat Cicero zegt:

- Jezus werd niet gezien als een godmens in het vroegste christendom.
- De vroegste uitdrukkingen zijn dat Jezus/Christus "voor ons is gestorven (en opgestaan)." Dit is goed vergelijkbaar met ideeën uit 2 en 4 Makk waar martelaren voor het volk sterven (bijv. 4 Mak 6:28-29). Dit is weer beïnvloed door Griekse en Romeinse denkbeelden.

Denk je echt dat hij zich hier populair mee maakt op een Christelijk forum?

Waarom niet? Hij zegt dat het een Joods begrip is, en dat is al een stuk meer dan wat onderzoekers van de Joodse religie zouden zeggen.
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 sep 2012 12:17

Beste foppe,
Het is jammer als een discussie vertroebeld wordt doordat men elkaars bedoeling niet begrijpt.
Weer doe je alsof een topwetenschapper geen fouten kan maken.

Nee, dat is niet mijn bedoeling. Jouw initiële stelling was dat de Griekse religie alles al had wat het christendom later kreeg, en daarbij noemde je een aantal voorbeelden, zoals de stervende en herrijzende godheid.

Mijn reactie daarop was dat die stellingname gebaseerd was op achterhaald onderzoek, voornamelijk uit de 19e eeuw, dat ideologisch gemotiveerd was. De gangbare opvatting onder de huidige experts wijst deze stellingname af (overigens zonder allerlei wederzijdse invloeden te ontkennen).

Jij vroeg naar bewijs dat de experts inderdaad het standpunt huldigen dat ik aan hen toeschrijf. Daarvoor heb ik een reeks namen en citaten gegeven. Jouw reactie is hierop tweeledig: 1) de wetenschappers die ik citeer zouden ondeskundig zijn, of 2) ook een expert kan fouten maken. Maar dan verschuift de discussie naar iets anders, namelijk of de heersende opvatting onder de experts wel klopt. Waar het om ging was echter of jouw ideeën in lijn lagen met wat door gaat voor de stand van de wetenschap op dit moment. Of die stand klopt, is een andere vraag.

Waarom ga je eigenlijk bijna nooit in op inhoudelijke argumenten mijnerkant?
Zoveel inhoudelijke argumenten heb ik niet gezien hoor. :D Maar je maakt het mij wel lastig omdat uit bijna elke zin van jou m.i. verkeerde aannamen spreken. Het kost dan veel tijd en energie om die aanname bloot te leggen. Bij elk punt zou ik dan ongeveer de hele wetenschapsgeschiedenis en de wetenschappelijke methodiek die ik hanteer uiteen moeten zetten. Daar heb ik eenvoudig de tijd niet voor. :)

Neem bijvoorbeeld het volgende:
Waarom is mijn tweedeling [hellenisme/jodendom] zo naief en achterhaald?
Om hier inzicht in te krijgen zou het nodig zijn om te laten zien hoe in de wetenschapsgeschiedenis deze begrippen als analytisch middel hebben gefunctioneerd in samenhang met allerlei ideologische uitgangspunten. Kort gezegd is "hellenisme" een 19e-eeuws construct dat vooral door theologen met hun eigen negatieve of positieve vooroordelen is ingevuld. Door een voorstelling uit het vroege christendom als joods óf hellenistisch te classificeren verklaar je niets over de geschiedenis, maar alleen over je eigen vooroordelen. Alles gelieerd aan Palestina en Judeeërs in de tijd van het vroegste christendom staat in de joodse traditie en heeft meer of minder Griekse invloeden gekend, net zoals eerder Perzische en Babylonische invloeden. Om iets zogenaamd 'hellenistisch' als iets dat niet zuiver joods is te beoordelen, verraad een moderne normatieve kijk en niet een historische kijk. Waarschijnlijk heb je dat van je rabbi geleerd, maar de inkijk in de joodse godsdienst is een inkijk in de religie van nu, niet in die van toen.

Welnu, een vergelijkbaar verhaal kan ik bij elk van de andere punten opschrijven. Ik heb niet de tijd om op alles in te gaan. Dus als je hier verder inhoudelijk op door wilt gaan zou ik je aanraden om één punt aan te dragen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 15:03

Foppe1986 schreef:Waarom niet? Hij zegt dat het een Joods begrip is, en dat is al een stuk meer dan wat onderzoekers van de Joodse religie zouden zeggen.

Zeggen dat het vroegste Christendom Jezus niet als God zag, en zeggen dat het in het vroegste Christendom Christendom niet geleerd werd dat Jezus voor de zonde is gestorven, zoals wij dat nu geloven, is min of meer hetzelfde zeggen als dat het Christendom niet klopt, aangezien dat twee van de belangrijkste dogma's in het Christendom zijn.

Laat ik het zo zeggen; mijn geloof en daarmee mijn wereld zouden instorten als ik niet meer zou geloven dat Jezus God is en dat Hij gestorven is als verzoening voor mijn zonden, en dat geldt voor alle enigszins orthodoxe Christenen in de wereld.

Denk je dan echt dat Cicero zich hier populair maakt door te beweren dat dat oorspronkelijk niet in het Christendom geleerd werd?

Dit getuigt er m.i. van dat je geen flauw idee hebt waarover je schrijft. Je praat gewoon wat boekjes na die je gelezen hebt. Je ziet niet eens dat Cicero helemaal geen gangbare Christelijke mening verkondigt, maar de gangbare wetenschappelijk mening. Niet dat ik het nou eens ben met wat Cicero allemaal schrijft, maar die weet tenminste waar hij het over heeft.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 sep 2012 17:32

@maaarten twee opmerkingen:
1. Ik beweer juist wel dat "Christus is voor ons gestorven" in het vroegste christendom geleerd werd en dat dit als een joods fenomeen valt te verklaren.
2. Ook heel orthodoxe theologen zijn van mening dat de uitspraak "Jezus is God" veel te kort door de bocht is. :) Wat ik hierboven bestreed is dat Jezus als godmens werd gezien.

Foppe1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Foppe1986 » 09 sep 2012 18:09

Cicero schreef:@maaarten twee opmerkingen:
1. Ik beweer juist wel dat "Christus is voor ons gestorven" in het vroegste christendom geleerd werd en dat dit als een joods fenomeen valt te verklaren.
2. Ook heel orthodoxe theologen zijn van mening dat de uitspraak "Jezus is God" veel te kort door de bocht is. :) Wat ik hierboven bestreed is dat Jezus als godmens werd gezien.

Juist, sommige mensen weten zelf niet waar discussies over gaan en roepen maar wat tegen iemand die het niet met hun mening eens is.

En ik zie een fenomeen dat zo door het Griekse en romeinse denken beïnvloed is niet als Joods. Dat de boeken die jij citeert zo laat geschreven zijn en dus nog jong zijn geeft ook al aan dat het niks met het joodse denken maar alles met het heidens denken te maken heeft. Lees je dan ook nog de plaats waarin het geschreven is, dan weet je helemaal waar het over gaat.

Het berust allemaal op een "misverstand" want jij lijkt te beweren dat ik zeg dat alles wat het christendom heeft al in een heidense mysteriegodsdienst zat. Maar dat zeg ik helemaal niet. Maar wel de grote elementen waar het christendom nu op stoelt. Het begon als een joodse sekte, maar toen de basis gelegd werd voor het hedendaags christendom hielden de joden er mee op.

Alles gelieerd aan Palestina en Judeeërs in de tijd van het vroegste christendom staat in de joodse traditie en heeft meer of minder Griekse invloeden gekend, net zoals eerder Perzische en Babylonische invloeden. Om iets zogenaamd 'hellenistisch' als iets dat niet zuiver joods is te beoordelen, verraad een moderne normatieve kijk en niet een historische kijk. Waarschijnlijk heb je dat van je rabbi geleerd, maar de inkijk in de joodse godsdienst is een inkijk in de religie van nu, niet in die van toen.

](*,)

En je hebt niet door dat er ook nog orthodoxe joden waren die zich verre hielden van alle heidense zaken? En dat die de echt joodse leer nog onderhielden en de joden die beinvloed werden door de heidense wereld niet meer als echte joden werden gezien? En dat juist uit die "niet-joodse" joden vloeide uiteindelijk het christendom. Dat heb je niet door?
Je wilt ook nog beweren dat de rabbi die ik volgde er minder verstand van heeft dan jij en jouw wetenschappers? Lijkt mij niet, want die man had (heeft ze nog wel denk ik) documenten die de wetenschappers niet hebben.

Welnu, een vergelijkbaar verhaal kan ik bij elk van de andere punten opschrijven. Ik heb niet de tijd om op alles in te gaan. Dus als je hier verder inhoudelijk op door wilt gaan zou ik je aanraden om één punt aan te dragen.

Als ik jouw bijdragen zo eens lees worden wij het nooit eens door een groot verschil van standpunt. Je moet ook niet verwachten dat ik alles wat jij beweerd opslurp omdat jij weleens de waarheid zou kunnen spreken. Net zoals jij van mij een niet zo'n hoge pet op hebt.
Nu klink je net als een leraar die het wel even vertelt aan de leerling =;
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 19:34

Cicero schreef:@maaarten twee opmerkingen:

Maar je vergeleek "Christus is voor ons gestorven" met martelaarsdoden uit Makkabeeën. Het is misschien hetzelfde zinnetje, maar dat is in essentie toch echt wat anders dan dat het kruis een zoenoffer is over de zonden. Of begrijp ik je verkeerd?

Nouja, je doet het vraagstuk misschien inderdaad geen recht als alles wat je zegt is 'Jezus is God', ik snap dat ook orthodoxe theologen er iets meer over te vertellen hebben, maar uiteindelijk zullen alle orthodoxe theologen zich wel achter dat zinnetje kunnen scharen denk ik. Wat bedoel je precies met dat ze in de vroege kerk niet geloofden dat Jezus geen 'godsmens' is? Bedoel je dat ze wezenlijk iets anders zouden geloven dan dat Jezus een goddelijke en een menselijke natuur heeft?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 sep 2012 20:33

@foppe
Het berust allemaal op een "misverstand" want jij lijkt te beweren dat ik zeg dat alles wat het christendom heeft al in een heidense mysteriegodsdienst zat. Maar dat zeg ik helemaal niet. Maar wel de grote elementen waar het christendom nu op stoelt.
Ook die stelling klopt niet met de gangbare opvatting in de wetenschap. Het christendom is groot geworden in hetzelfde religieuze klimaat als waar de Griekse mysteriegodsdiensten bloeiden. Dus allicht valt een en ander te vergelijken en is er hier en daar inderdaad wederzijdse invloed te bespeuren. Maar het is uiterst lastig om dat aan te tonen. Want om te beginnen is er schrikbarend weinig bronnenmateriaal voor de mysteriecultussen.
Het begon als een joodse sekte, maar toen de basis gelegd werd voor het hedendaags christendom hielden de joden er mee op.
Dat is wel een heel erg simplistische weergave.
En je hebt niet door dat er ook nog orthodoxe joden waren die zich verre hielden van alle heidense zaken?
Dat is een sprookje gevoed door sommige vormen van het hedendaagse jodendom. Net zoals het sprookje dat er altijd een onveranderde zuivere kerk is geweest waar alle ketters keurig werden uitgegooid.
Je wilt ook nog beweren dat de rabbi die ik volgde er minder verstand van heeft dan jij en jouw wetenschappers?
Jazeker. Net zoals wetenschappers doorgaans meer van het ontstaan van het christendom weten dan de dominee.
ie man had (heeft ze nog wel denk ik) documenten die de wetenschappers niet hebben.
Dat lijkt me sterk.

@maaarten
Het is misschien hetzelfde zinnetje, maar dat is in essentie toch echt wat anders dan dat het kruis een zoenoffer is over de zonden. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik weet niet precies wat jouw verzoeningstheologie is. Als je vindt dat de Anselmiaanse-Heidelbergse vorm van verzoeningsleer essentieel is voor het christendom, dan is iedere christen in het eerste millennium verdoemd.
In het jodendom ttv Jezus bestond de voorstelling dat een martelaar door zijn dood God en zijn volk kon verzoenen, uitgedrukt met de formule "sterven voor." Bij Jezus is dit ook het geval, alleen het verschil is dat Jezus' verzoeningsdood eschatologisch is, d.w.z. die geldt voor eens en altijd. Dus geen essentieel, maar een gradueel verschil.
Wat bedoel je precies met dat ze in de vroege kerk niet geloofden dat Jezus geen 'godsmens' is? Bedoel je dat ze wezenlijk iets anders zouden geloven dan dat Jezus een goddelijke en een menselijke natuur heeft?
Met 'godmens' wordt meestal bedoeld een wezen dat half god, half mens is, dus eigenlijk geen van beiden. Maar wat je ook vindt, Jezus was een echt mens, dus in elk geval geen godmens.
Het spreken over een goddelijke en menselijke natuur begint pas ongeveer een eeuw na Jezus' dood. Daarvoor geloofden ze dat niet, maar niet omdat ze het verwierpen, maar omdat ze er nog niet vanaf wisten. Zeker heeft Jezus voor de meeste vroegste christenen goddelijke status, maar hij is wel onderscheiden van God.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 21:03

Cicero schreef:Ik weet niet precies wat jouw verzoeningstheologie is. Als je vindt dat de Anselmiaanse-Heidelbergse vorm van verzoeningsleer essentieel is voor het christendom, dan is iedere christen in het eerste millennium verdoemd.
In het jodendom ttv Jezus bestond de voorstelling dat een martelaar door zijn dood God en zijn volk kon verzoenen, uitgedrukt met de formule "sterven voor." Bij Jezus is dit ook het geval, alleen het verschil is dat Jezus' verzoeningsdood eschatologisch is, d.w.z. die geldt voor eens en altijd. Dus geen essentieel, maar een gradueel verschil.

Ik bedoel inderdaad de verzoeningstheologie die Anselmus in dat mooie boekje 'Cur Deus homo?' heeft uitgewerkt. Verzoening door voldoening. Aangezien veel daarvan ongeveer letterlijk in het Nieuwe Testament staat, zullen er daarvoor vast ook wel mensen zijn geweest die ongeveer in dezelfde principes geloofden.

Het staat zelfs bijna letterlijk in het Oude Testament:
"Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen. Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open. Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben." (Jes 52:4-10)

Of geloofde de Joden ook dat martelaren de zonde van het hele volk droegen? Dat de martelaren de straf die volk het op zich had geladen door hun zonde als vertegenwoordiger of plaatsvervanger van het volk droegen?

Het gaat me nu niet precies om wat Anselmus precies leerde, maar om het algemene principe dat Jezus de straf droeg die ons had moeten treffen, als Plaatsvervanger zeg maar. Dus, zoals Jesaja al profeteert: "Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest."

Het NT trekt toch heel duidelijk de lijn door van de OT offers naar het offer van Jezus? Dat is toch wat anders dan martelaren die voor het volk sterven, of zagen de Joden de martelaars ook als een soort schuldoffer, zoals ze in te tempel dieren offerden? Als dat laatste het geval is neem is alles terug en sta ik nog al voor schut omdat ik een heel punt heb gemaakt van een misverstand en onwetendheid van mijn kant. 8)

Cicero schreef:Met 'godmens' wordt meestal bedoeld een wezen dat half god, half mens is, dus eigenlijk geen van beiden. Maar wat je ook vindt, Jezus was een echt mens, dus in elk geval geen godmens.
Het spreken over een goddelijke en menselijke natuur begint pas ongeveer een eeuw na Jezus' dood. Daarvoor geloofden ze dat niet, maar niet omdat ze het verwierpen, maar omdat ze er nog niet vanaf wisten. Zeker heeft Jezus voor de meeste vroegste christenen goddelijke status, maar hij is wel onderscheiden van God.

Dat ben ik wel ongeveer met je eens. Maar als je het zo stelt, gelooft er nog steeds niemand dat Jezus een godsmens is.

In ieder geval, als ik het goed begrijp, is het dus zo dat het vroege Christendom zowel geloofde dat Jezus een mens was, maar dat Hij ook een goddelijke status kreeg. De leer over de natuur van Jezus die de orthodoxe Christenen hebben is dan in feite niets anders dan een uitwerking van die ideeën die altijd al gangbaar zijn geweest in het Christendom.

Maar goed; in dat geval neem ik mijn beklag over dit punt terug.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 sep 2012 21:32

Aangezien veel daarvan ongeveer letterlijk in het Nieuwe Testament staat, zullen er daarvoor vast ook wel mensen zijn geweest die ongeveer in dezelfde principes geloofden.
Het probleem is dat er bij dit onderwerp heel veel wordt ingelezen in het NT wat er niet staat. Maar dat is een andere discussie.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 okt 2012 23:14

Hoe was het toch ook al weer en is het nu ---------------de Bijbel het meest gelezen boek op aarde----------o ja ===Het is Gods Heilige Woord=== 8>) 8>) 8>) 8>) 8>) 6:) 6:) 6:) ::)) ::)) ::))
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 okt 2012 09:35

Ongetwijfeld het meest verkochte/weggegeven boek op Aarde. Ik vraag me af hoeveel van die exemplaren ook daadwerkelijk van kaft tot kaft worden gelezen. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 17 apr 2013 18:45

Mortlach schreef:Ongetwijfeld het meest verkochte/weggegeven boek op Aarde. Ik vraag me af hoeveel van die exemplaren ook daadwerkelijk van kaft tot kaft worden gelezen. :-oo

Dat vraag ik me ook weleens af ja. Volgens mij is het Bijbelleesgedrag onder veel kerkmensen bedroevend. Dan vraag ik me weleens af hoe het Bijbelleesgedrag gestimuleerd kan worden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2013 18:55

gml schreef:Dat vraag ik me ook weleens af ja. Volgens mij is het Bijbelleesgedrag onder veel kerkmensen bedroevend. Dan vraag ik me weleens af hoe het Bijbelleesgedrag gestimuleerd kan worden.

Door op een forum mee te gaan praten over bijbelse zaken, dan moet je het Boek er wel bij pakken -)

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 17 apr 2013 19:00

mealybug schreef: Door op een forum mee te gaan praten over bijbelse zaken, dan moet je het Boek er wel bij pakken -)

Dat is een goede ja! Laten we dan maar veel Bijbelse onderwerpen op dit forum stimuleren!

Terug naar “[Religie] - Open forum”